logo

Visserij Forum...Stel hier Uw vragen, Reageer, of begin een nieuw onderwerp...Geen vuile taal aub...

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Palingstand lager dan ooit

Schelvis
16-03-09 23:55
Ik neem aan dat de Nederlandse palingvissers weten wat ze doen en zorgvuldig omgaan met wat hun brood is: de paling. Ik verbaas me er dan ook over dat de paling nu op uitsterven staat. Is dit een losse opmerking van het ministerie (dus niet serieus te nemen) of is er wel degelijk iets aan de knikker? Als volkomen niet-expert ben ik benieuwd naar reacties vanuit de beroepsgroep.

Met groet,
Schelvis

beroepsvisser 17-03-09 21:40
Beste Schelvis,

De stand van de paling lijkt de laatste jaren wel iets minder te worden.
Het is echter zo dat dit heel moeilijk te bepalen is door dat diverse factoren van invloed zijn op de vangst.

Het weer is o.a.een hele belangrijke en we zijn de laatste jaren nou niet echt verwend hoewel de temperatuur normaal was maar de hoeveelheid neerslag gigantisch.

Verder is,al dan niet t.g.v de KRW, het water de laatste jaren veel te helder,ook dit is niet gunstig voor de fuiken visserij.

Maar dan nog is het niet zo droevig gesteld als dat men wil doen geloven en als dit wel het geval is dan ga ik nog een mooie toekomst tegemoet nu o.a.sluiting in de maand oktober,
wat ten goede komt aan de toekomstige aalstand,bijna een feit is.

Deze maand kan ik goed missen en wordt door mij gezien als een hele goede investering.

Pollendam
29-03-09 16:36
Beste beroepsvisser.

Ondanks je goede reacties op TF is het voor mij onbegrijpelijk dat er nadat SN zichzelf in z'n hemd heeft gezet (of laten zetten) nog steeds zo weinig mensen willen inzien dat samenwerking de beste optie was/is.
Bedankt voor je reacties die in ieder geval iets aan de discussie hebben toegevoegd.
En nu maar hopen dat veel mensen aankomende dagen hun kop gaan stoten en plotseling het licht wel zien schijnen.

vr. gr.

beroepsvisser 07-04-09 22:35
Pollendam,

Graag gedaan,maar ik denk dat weinigen dit inzien/gaan zien.
Het had zo mooi kunnen zijn maar mijn opstelling t.o.v.sportvissers veranderd hier niet door.
Iedereen moet kunnen vissen maar helaas alleen de echte vissers begrijpen dat.

groeten

beroepsvisser 07-04-09 22:48
Ben jij dezelfde als Jan uit Stad aan het wad op TF?

Joop Bank
08-04-09 10:46
Beste beroepsvisser,

ik lees vandaag, 8 april, in visserijnieuws dat er een voorlopig akkoord is over de aalvisserij nu en in de toekomst,157 ton wordt teruggezet dit jaar in water waar de aal evt. terug kan zwemmen naar de sarragossazee, maar, ik lees niets over de vangst van glasaal die gevangen wordt voor menselijke consumptie, kijk in rungis waar deze gewoon te koop is, dat zouden ze ook moeten verbieden.
Deze glasaal kan beter gebruikt worden voor de kweek, want het zullen wel de nodige kilo's zijn.
Het vangstverbod voor sportvissers op aal,hoe wiilen ze dat gaan controleren?????

beroepsvisser 08-04-09 17:47
Beste Joop,

Natuurlijk zou de consumptie van glasaal verboden moeten worden.
Maar de glasaal die wordt gevangen langs de zuid europeesche kust is wel glasaal die niet onze wateren bereikt.
En de wateren die ze wel bereiken bevatten geen voedingsstoffen voor de aal.
Maar landen die de glasaal vangen moeten wel met een plan komen en deze in Brussel indienen.
Nederland kan alleen druk uitoefenen zodat de glasaal binnen europa blijft.
Hierdoor zou de prijs omlaag gaan en kunnen beroepsvissers met binnen water hier van profiteren.
Immers het aanbod wordt groter.
Maar uitzetten op binnenwater en terug vangen als deze is opgegroeid is geen oplossing van het aal probleem maar wel een oplossing voor de vissers hier in Nederland.
Of hier echt iets mee wordt bereikt betwijfel ik.
Het laten gaan van schieralen is mijnsinziens een beter plan zodat op den duur meer glasaal onze rivieren optrekt.
Of 157 ton genoeg is,wie het weet mag het zeggen.
Ik moet je corrigeren wat betreft het vangst verbod.Het is een meeneemverbod en dat is wel te controleren.
Of een ieder zich hier aan hou is de vraag.
De praktijk zal het leren.
Ik hoop je hiermee een antwoord gegeven te hebben.

Groeten

beroepsvisser 09-04-09 22:08
Voor wie het weten wil heb ik een klein raadseltje:
Een fuut is een vogel en paling is lekker raadt wie dit niet leuk vindt zijn naam is ............

Pollendam 12-04-09 20:50
Beroepsvisser, dat ben ik inderdaad.

Pollendam
07-06-09 15:34
Beroepsvisser.
Je had weer mooie discussies die ik met veel plezier heb gelezen.
Ik hoop dat veel mensen daar iets van hebben opgestoken en nu iets beter gaan nadenken i.p.v. de eenzijdige berichtgeving van welke instantie dan ook zomaar klakkeloos aan te nemen.
In ieder geval mijn hartelijke dank voor je berichtgeving,

vr. gr. Pollendam (die nog steeds aan het nadenken is over je raadseltje.)

Forum maken  |   Gratis website  |   Gratis gastenboek  |   Clipjes

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie