logo

Visserij Forum...Stel hier Uw vragen, Reageer, of begin een nieuw onderwerp...Geen vuile taal aub...

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

cao in visserrij

caoér 16-12-06 18:26
wat denken jullie van cao in de visserij
laten de reders netto bedragen gaan uitbetalen niks meer met om kosten
voorbeeld ga ik nu van huis naar m'n werk gaan mijn uren tellen plus de gereden km vergoeding in de visserrij moet ik ervoor betalen als ik naar harlingen rijd werk ik nu na 18.00 gaan de overuren tellen werk ik op zaterdag is 200 % noem maar op
wie heeft er een mening

luna
16-12-06 20:01
Koop een kotter met quota ,is niet zo duur meer tegenwoordig, en geef mij een seintje ,kom ik bij je varen. Ik heb me papieren,ben goed gekeurd en heb ervaring meer dan geoeg. Hoor van je GR LUNA

gesaneerde vis
16-12-06 20:48
Lijkt mijn een heel goed plan.
Ben ik het tweede bemanningslid.

paling
17-12-06 17:24
kunnen we wat meer info krygen dan ben ik ook van de partij

ex visser
17-12-06 19:06
lykt me een goed idee kom met voorstellen ik wordt gedwongen om testoppen met vissen omdat de reders niet meer kunnen betalen maar de uithang borden zijn dr niet niet ik ga van boord zelf gaan ze voor 4 weken op vacantie dacht dat het so slecht ging de winter sport zal ook al wel geboekt zijn.
wil je bemanning op de vloot werk maar een cao uit

caoer 17-12-06 19:35
de reactie's lijken op onder de bak praat
ik bedoel kom met voorstellen ik werk nu bijna 2 jaar aan de wal maar het vissen blijft trkken

voorbeeld bassis loon van 400 € netto per week is de besomming hoger als 30000€ een bonus.
kom met voorstellen dan kan de bond het toch verder uitwerken, ik wil wel weer vissen maar wil ik wel hetzelfde loon verdienen als ik nu de laaste 2 jaar aan de wal verdien
wil de vloot bemanning zal er iets gebeuren moeten en knechten niet naar huis laten gaan met 100€

gesaneerde vis
18-12-06 21:16
Eisenpakket
Netto basis 500 euro, van maandag tot vrijdag.
Vrijdag is dan 12.00 uur thuis wil de baas dag langer,komt er een dagloon bij a 125 euro.Bij meer dan 25.000 euro toeslag.
Visserij is een zwaar vak,dus men moet zorgen voor een vut regeling ,bij 60 jaar uittreden.Men moet zorgen voor 80 % van laatst verdiende loon.
Ouderschap verlof, zorgverlof.Heeft men aan de wal ook.
Mininaal 4 weken vakantie, en gewoon 500 euro door blijven betalen.
Dit is alvast een kleine aanzet van de cao waar we naar toe moeten.
De reders betalen nu ook soms al olierekeningen van 15 a 20 duizend euro,als men dat tien jaar geleden gezegd had had niemand dat geloofd.En toch vaart de vloot wel elke week weer uit.
En als men uit wil blijven varen met goede mensen, zal men toch wat meer socialer moeten worden.
Kost wel wat meer dan maatschap,maar dat moet men er maar voor over hebben.Dat is een a-sociaal systeem, dat de knechten van de vloot afjaagt.
En de reders moeten niet met de smoes komen van dat kunnen we niet betalen, want dat is geen argument.

Jaap 20-12-06 19:35
Dat contract is niet nieuw hoor mannen ,dat hadden we in 1955 al .Dat noemden ze toen een trawlercontract .
Een vast maandgeld en ??dat weet ik niet meer % van de besomming.

Henk 23-12-06 11:17
Als jullie na de berichten van deze week zeker willen zijn dat de vissector helemaal kapot gaat, sluit dan een cao af
De bondsheren gaan zulke achterlijke regels opstellen, dat er straks 3 ploegendienst gedraaid moet worden op zee. En natuurlijk aflossingen bij een dag extra weg, denk aan halen en brengen met een helicopter. Wie zal dat moeten betalen denk je? Niet d consument hoor, dat gaan de vissers zelf betalen, zonder dat je het zelf weet. Straks zit je thuis met 1100€ in de maand, daar kan je vrouw niet van rond komen. Als je echt van je werk joud, en dus kiest voor het vissersleven, dan wil je absoluut geen CAO. Ik werk zelf in het transport, en zou er niet om huilen als daar geen CAO meer was. Die jongens zijn er alleen op uit om degene die nog WIL werken het leven zo zuur te maken, dat ze er aan onderdoor gaan. CAO, in de prullebak ermee.

gesaneerde vis
23-12-06 21:17
De reders willen terug naar de middeleeuwen.Er zijn al genoeg vissers die blij zijn met 1100 euro.De knechten komen het afgelopen jaar al geregeld thuis met 20 of 30 euro per week.Of nog erger geld toe betalen,naar een week hard werken.Vinden de reders het gek dat de knechten weggaan.Wij als knechten waren al bankroet.En de meesten knechten zijn niet gestopt omdat ze het leuk vinden.Moeten ze bijvoorbeeld Polen aannemen voor 112 euro per dag maal 6 dagen per week,verdienen dan nog meer als ons.

kw 23-12-06 21:34
de kw 145 vaart al jaaaren op cao

ww 24-12-06 10:45
Ook in de goeie tijd voor de maatschappers al

ex visserman
30-12-06 18:41
oke mijn voor stel 500€ netto per week maandagmorgen 6 uur van huis tot vrijdag 1800 thuis wat later 15 € per uur netto extra bij besomming boven de 30000 € 1% extra van de netto besomming.
8.6% vacantie geld
8% 13de maand
mogelijkheden tot studie
om de 6 weken een week vrij
meer als windkracht 8 niet varen
dit lijkt me een redelijk voorstel en hier gaat een reder niet van kapot

Hans A. 15-01-07 11:05
Het succes van elk bedrijf, ook een vissersbedrijf,is afhankelijk van de inzet van zijn werknemers. En de kwaliteit van die werknemers. Dat pleit voor vast loon met toeslag bij goede resultaten. CAO betekent ook arbeidsovereenkomsten met natuurlijk rechten maar ook plichten zoals b.v. opzegtermijn. Ergerlijk zoals sommige maatschapvissers van de ene op de andere week wegblijven. Voor de continuiteit van een (visserij-)bedrijf erg schadelijk.

guido
24-06-08 00:11
hallo
ik ben op zoek naar werk op een vissersboot wie weet wat mail me dan
guido_devries5@hotmail.com

Gastenboek  |  Gratis website  |  Spellen spelen  |  Gratis forum  |  Clipjes  |  Gratis kerstcadeaus  |  Maak GRATIS kans op prachtige prijzen! Klik hier!
peter
24-06-08 12:39
jullie hebben allemaal het verstand van een koe en denken er veel te makkelijk over!!de olie moet zakkenwe krijgen er nu wel 10 % tong en 10% schol by maar dat is niet genoeg.jullie denken dat de reders geld genoeg hebben maar die hebben het zwaarder dan welk bemanningslid dan ook..!!!

STOMME KOE
27-06-08 20:41
BESTE PETER HET IS ZOALS JIJ ZEGT WEER DE SCHULD VAN BEMANNING WANT DIE HEBBEN HET VERSTAND VAN EEN KOE !!!!!.
IK HOOR AL JAREN HET GAAT NIET GOED EN DAT HET NIET GOED GAAT SNAP IK OOK NOG WEL AL BEN IK DAN EEN KOE, MAAR EEN GROOT GEDEELTE VAN DE VLOOT VIST NOG WEL AL IS HET GEEN VET POT EN AFGEZIEN DE GESANNEERDE KOTTERS EN WAT Z'N KOTTER STIL HEEFT GELEGD , EN DE BEMANNING MOET STOPPEN OMDAT ZE HUN GEZIN NIET KUNNEN ONDER HOUDEN. EN IK SNAP OOK WEL DAT DE OLIE PRIJZEN VAN DIT MOMENT ALLES KAPOT MAAKT , MAAR WAAR BLIJFT DE ACTIE DAN ANDRERE BEDRIJVEN ONDERNEMEN ACTIE DE VISSERMAN NIET WAAROM ?????????????
DUS PETER TIJD VOOR ACTIE WANT ZONDER KOEIEN KUN JE TOCH NIET NAAR ZEE.
IK WERK NU 3 JAAR AAN DE WAL HEB EEN GOEIE BAAN MAAR DENK OOK VAAK TERUG AAN HET MOOI BEROEP VISSERMAN ,MAAR EEN MENS STAAT WEL EENS VOOR EEN KEUS WAT IS BELANGRIJKER M'N BEROEP VISSERMAN OF M'N GEZIN
EN ER IS JAREN TERUG ALGEPROBEERT OM EEN CAO IN DE VISSERIJ TERIJGEN MAAR WIE WIL NIET DE REDERS
DUS ZIT NOU NIET TEMOPEREN NEEM ALS REDERS ACTIE EN PROBEER WEER BEMANING OPDE VLOOT TEKRIJGEN EN DIT GAAT NIET ZOMAAR
EN ZEG NOU NIET JE WEET NIET WAT ER IN EEN BEDRIJF OMGAAT NOU DAT WEET IK WEL
MVGR STOMME KOE

schippertje 06-07-08 18:11
hier op stellendam in de vismijn kregen de peken eerst een percentage van de omzet van de vismijn. Dit werkte goed iedereen was daar tevreden mee er werd hard en snel gewerkt en de vis zo netjes mogelijk in de kist gelegt. Want sneller werken betekende sneller thuis voor hetzelfde geld. Nu werken ze op CAO en daar is echt niemand beter van geworden. Om meer te verdienen is het werktempo naar beneden gegaan. Omdat dat in de CAO staat word er elke twee uur een kwartier pauze gehouden. Ook als de visser ligt te wachten om te kunnen lossen. Personeel zelf is er ook niet blij mee want de meeste zijn kleine boertjes en die hebben nog zat werk thuis. Ik wil hiermee zeggen dat CAO niet alles is. Het probleem is gewoon dat er te weinig verdient word. Een systeem waar je bij de goede weken wat geld afroomt en bewaart voor de slappe tijd en dan een minimum aanhoud van 900 euro bruto werkt goed.

floris bikker
03-01-09 12:58
ik ben een jongen van 21 jaar
en heb enorm de behoefte om te gaan varen op een vissersboot mijn vraag is daarom ook weet iemand een plekje voor mij in deze sector!!
reactie graag florisbikker@hotmail.com

ex-visser 05-01-09 14:44
cao is een vast iets.Je zal zowiezo meer slaapplaatsen moeten hebben omdat je niet meer dan een aantal uur achter elkaar mag werken daarbij moet er per uur uitbetaald worden daa staat een minimum voor en je bent er 24uur per dag dit zou dan wel verekend kunnen worden met vrije weken.Weet je alles beter dan dat maatschapcontract met het sfm.Ik denk wel dat dit niet haalbaar is voor de reder dus houd het min of meer in dat de visserman onderbetaald word.En wat denk je vd veiligheid ''en maar blijven vissen met windkracht 10.Bij de normale scheepvaart van dit kaliber schepen stoppen ze bij golven hoger dan 2 meter nou ik heb ze wel van 5meter gezien.Nee als alles volgens de regels moet kunnen de reders niet meer bestaan.En ja dat ze op wintersport gaan en grote huizen en autos hebben gaat nu steken omdat het allemaal minder is.

ex-visser 05-01-09 15:03
Je hebt gelijk Hans.A maar dat komt omdat het idd niet goed gergeld is en dan blijf je met een soort mens zitten die kunnen chanteren en zo naar een ander gaan ook als je net een cursus voor ze betaald hebt ofzo wat ze dan niet hoeven terug te betalen.Het is nu gewoon niet goed geregeld.Niet voor de reder en niet voor de visserman mede omdat er geen coulange meer is.Maar hier hadden de bonden al jaren terug voor moeten zorgen ik denk dat er dan ook minder was afgegeven op de visserman door het beleid.Ik merk alweer snel op welke de berichtjes op dit forum van de bemanningen.Alleen hun kant en zo is de sfeer al jaren op de visserij,de leidingevende moeten smeken en blij dat ze willen varen.Dat werkt niet ook als iemand niets kan je kan hem niet minder procenten geven want dan gaat hij naar een ander.Gewoon loon naar functie en papieren en uren zo simpel is het dan maar 2 weken op 2 weken af en met 12 man varen dus 2 ploegen.Dus 26 mensen in dienst nemen voor 1schip.Ik denk wel dat dat wat te duur word.De visserij is niet meegegaan met de tijd en door wie dat komt mag joost weten waarschijnlijk omdat de verdienste altijd goed zijn geweest zoals peter uit urk al zegt dit is een superzware tijd voor de reders om te kunnen blijven varen maar het komt echt door dat verouderde maatschapcontract.O ja wat ik hierboven schreef betreffende het cao is wat overdreven maar er moet gewoon een nieuw contract komen volgens cao dan kunnen de mensen ook gewoon de ww in ben je ook van dat waardeloze sfm af.En de reders storten een nettoloon want er zijn tegenwoordig maar weing visserlui die hun paperazzen zelf kunnen invullen en daarbij de polen betalen geen belasting ook dat steekt onder de bemanning.Het is nu een zooitje ongeregeld!Weet je dat de reders zelfs mensen voor 3maanden kunnen meekrijgen die betaald worden door subsidie door het WNK via het CWI als het maar cao is.Het moet gewoon beter kunnen dat weet ik zeker.

Wim
14-01-10 19:39
Heren, waarom moeten jullie CAO????? . Verdienen jullie niet genoeg????( MEER!!!!!).
Wij hebben altijd CAO gevaren, maar er werd altijd lekker om gelachen door de "Maatschappers" (BAZEN & "Knechten" .
sociale verzekeringen betalen?????, WW??? Ziekte wet???
Wij waren toch gek dat we dat moesten doen???.
Jullie hielden toch veel meer in je Zak....over.
Nou alles op zijn reet ligt zijn jullie TELAAT.
voor je wat opbouwt wat WW betreft ben je al 5 jaar verder!!! ( even ter INFO )

JJ 20-01-10 19:58
Ach Wim er word niets beslist door de bemanning.De reder moet meer gaan betalen en meer mensen in dienst nemen om deze te volgen.Trouwens dat vele verdienen ik denk dat je over een andere generatie spreekt deze kan er niets aan doen en is meestal ongeschoold en bang om de gewone maatschappij in te gaan.Ze zouden het allemaal tegelijk moeten doen zodat die reder eens kan gaan varen onder zijn eigen voorwaarde.Maar jij hebt het echt over een andere generatie!Niet die jongens van nu.Daar moet echt iets voor komen en anders een cursus maatschappij leer zodat ze kunnen zien hoe ze belazerd worden.De meeste reders zijn tegenwoordig ordinaire oplichters.Ik kan er zo al een aantal aanwijzen.

visserman 10-02-10 21:24
zal altijd wel een probleem blijven en geef niet altijd de reder de schuld.als ik zo rondkijk op een sfm vergadering zie ik nog geen 10% van het totale varende bemanningen zitten de rest gaat liever voetballen of lootjes kopen maar gaat niet in een zaal zitten en zegt eens wat redelijks altijd maar geschreeuw en weinig wol.
kom dan ook eens met zijn allen en ga eens op zoek naar een echte oplossing want de opvarende is net zo goed lid als de eigenaar.
van het sfm.dus verwacht ik medio 2010 eind van het jaar eens een volle zaal en kom eens met wat nieuws en dan daarover laten stemmen dan.meeste stemmen gelden zou ik zeggen.en er zijn meer opstappers dan reders dus heb je het zelf in de hand.komt allen zou ik zeggen.......

JJ 11-02-10 18:31
Dat kun je toch niet verwachten gekeken naar de werkomstandigheden.Als de bemanningsleden niet gaan voetbal kijken bij hun zoon of lootjes kopen denk ik dat hun huwelijk ook over is.Dit gaat nergens over na 100 uur of meer werken nog luisteren naar het SFM bemmangsleden zijn ook mensen met gezinnen.Dat is nou taak voor de werkgever.Ad wal gaan ze toch ook niet naar bijeenkomsten van het UWV.De werkgever mag gerust wel eens iets regelen voor de bemanning betreffende deze zaken.In grote autos rijden en in gemeenteraden zitten kunnen we allemaal met geld.Het is goed laat het maar zoals het is dan is straks de laatste bemanning weg en de polen gaan gewoon kiezen wie het beste betaald.Ze hebben gelijk.SFM laat me niet lachen als je ziek word ben je voor je wachttijd alweer goedgekeurt.De werkgever moet meer verplichtingen tot zich nemen zoals het in elk normaal bedrijf gaat.

Forum maken  |   Gratis website  |   Gratis gastenboek  |   Clipjes

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie