logo

Visserij Forum...Stel hier Uw vragen, Reageer, of begin een nieuw onderwerp...Geen vuile taal aub...
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Help de Mosselvissers !!

Mossel Visserij 24-03-06 23:54
wil je ook meedoen aan de petitie betreffende het behoud van de Mosselvangsten in Zeeland
teken dan ook even op het volgende adres:
Mosselvisserij
Alvast bedankt voor de medewerking

Jan Romkes
25-03-06 12:51
Een boer bewerkt het land,en strooit er zaad op.
daarna als het begint te groeien dan moet hij z,n gewas bijhouden.en ontdoen van onkruid.
Bij een mosselvisser gaat het haast hetzelfde,zaaien en oogsten.zo gaat dat al jaren....

In de tijd dat de mosselvisserij in de kinderschoenen stond,was er nog geen milieucriminaliteit..
Alles groeide en bloeide planten passen zich aan en alles gaat z,n natuurlijke gang.
We zijn nu jaren later,en bijna aan het eind van het bestaan van de mosselvissers.
een beroep van vader op zoon,gezinnen worden onderhouden,en niemand doet een beroep op de regering omdat ze omkomen van armoe..Daar staan de Zeeuwen bekend om,ze geven de kop niet op en bedruipen zichzelf.
Er is veel tijd en werk in deze ontwikkeling gaan zitten.
kinderen moeten hun beroep leren ,dat kost veel
bedrijven aan de wal leven van deze tak
we moeten trots zijn op de Zeeuwse roem,dien naast KAAS KLOMPEN EN TULPEN HOOG WORDT GEROEMD ver over de grenzen!!
De Zeeuwse milieu federatie SLAAT DOOR !!!!!!
Waar leven die gasten eigenlijk van? Nou van het geld dat u en ik verdienen,we betalen met z,n allen aan onze ondergang en we laten alles maar toe.
als er in Afrika of weet ik waar zielige foto' s worden gemaakt,of er is een ramp ver ver buiten de grenzen,nou dan trekken we gelijk onze knip.
Maar wat op dit moment gebeurd dat straks duizenden mensen brodeloos zijn gaat als een zucht langs ons heen....
Wanneer doen wij wat?
En wanneer stopt dit
hoelang gaat dit door?
steun die mensen door uw stem te geven die zo belangrijk is!!!

lauwersoog 17-04-06 22:36
Het gaat ook allemaal veel te gek bij de mossel visserij als ze gewoon door waren gegaan met normale schepen had er geen haan naar gekraait
maar als een leek die coasters rond ziet crossen dan zal ie ook wel denken
p.s ik ben er zelf niet tegen hoor van mij mogen ze hun gang gaan maar t gaat op de visserij allemaal veel te gek

W.M. den Heijer
20-04-06 21:21
De omvang van de mosselkotters heeft geen invloed op het kweken van mosselen op percelen. De vier korren die een mosselkotter gebruikt, zijn volgens mij in al die jaren nauwelijks gewijzigd. Al vissen ze met een mammoettanker, dan heeft dat geen invloed op het visgedrag. Het enige voordeel met die grote kotters is dat ze meer kunnen laden en dus efficiënter kunnen varen. En het gros van die moderne vaartuigen kan buitenom naar Zeeland. Maar de mannen kunnen met hun moderne kotters echt niet de groeisnelheid van de mossel beïnvloeden. Jammer dat de Waddenvereniging zo fel gekant is tegen de mosselkweek. Overigens begrijp ik dat de mosselsector elke keer weer de dialoog blijft voeren met deze (mijns inziens te ver doorgeslagen) milieuorganisatie en dat is alleen maar zinnig. Ik verwacht niet dat de mosselsector het veld moet ruimen, omdat het product bij veel Nederlandse consumenten erg populair is. Er is dus draagvlak voor deze ' Zeeuwse' lekkernij.
Milieucriminaliteit is alleen aan de orde als ons milieu, de natuur, de schepping, aangetast wordt of als er meer wordt onttrokken dan verantwoord is. De schepping is slechts gebaat bij rentmeesters.

Oh ja, iedereen kan lid worden van de vrienden van de mossel.

gr. WM

lauwersoog 21-04-06 00:15
wm je hebt helemaal gelijk dat weten jij en ik maar een leek niet

filosoofje 24-01-07 09:41
alle vissers omscholen, je zit nu eenmaal met wetten, regels en biologen.

visserman 24-01-07 19:44
omscholen naar filosoof, lijkt me ook wel wat, hele dag theorieen en stomme oplossing bedenken die in de praktijk niet blijken te werken !, nou ja als je uitkering maar doorloopt, verdien je in elk geval meer dan als je dag en nacht met levensgevaar op zee zit.

filosoofje 25-01-07 09:30
dat doet een filosoof niet!

dik 27-02-08 21:41
een zeer zwarte dag vandaag voor de mosselvisserij het doek is gevallen voor de mosselvissers ze mogen geen zaad meer winnen op de wadden en hier zijn ze voor 99 % van afhangkelijk weer die groene maffia die deze mooie bedrijfstak geheel verwoest! boot naar de sloop personeel bemanning ook ontslagen en dat allemaal voor die rot vogeltjes en eenden die brengen niks geen geld op! maar ja die hebben meer rechten in nederland dan de mensen zelf!!!
eerst de kokkels nu de mossels wat zal het volgende zijn?!
lekker overal ongedierte kweeken dat is het doel!

Zeer boos 27-02-08 22:11
Nu niet meer praten met die gasten, want dat helpt allemaal toch niet, MSC zal ook wel onzin blijken, duurzaam is een woord wat we als een vloek moeten gaan zien, en dit alles geld ook voor de kotter en trawler visserij, want die zijn vervolgens aan de beurt. de natuur en mileu maffia zijn te machtig in dit landje, zij zorgen voor het failissement van Nederland. De burgers beseffen dit alleen NOG niet.!

G Grijpstra
28-02-08 12:08
Ik wil graag reageren op het stuk van J Romkes Urk,U heeft mischien wel gelijk dat de mosselaars zaaien en oogsten ,maar het verschil is waar halen ze het zaad vandaan? Als het zaad valt dan wordt het in de vrije (buiten de percelen) op gevist en vervolgens weer in de afgebakende gebieden gezaaid,er wordt zo veel zaad weg gevist dat er (bijna) geen wilde mossel banken meer zijn.
Ik zwerf al ruim dertig jaar over het wad en zie het steeds minder worden,dit zal ook wel andere oorzaken hebben maar ik denk dat de intensieve zaad visserij wel degelijk hier schuldig aan is

mosselvisser 28-02-08 12:44
ik wil even reageren op de heer g.grijpstra

het feit dat u geen mosselzaad ziet op de waddenzee kan niet de schuld zijn van de mosselsector deze vissen al 15 jaar niet meer op droogvallende platen,tevens is meer dan 70 procent van het wad gesloten voor de mosselkweek.
Ook heeft het uitgebreide onderzoek EVA2 aangetoont dat door mosselkweek juist voor meer mossels zorgt op het wad.
Dus goed voor vogels en mens.

Kattukker 28-02-08 15:16
Ben het volmondig met de mosselvissers eens,de ene sector na de andere wordt op deze manier kapot gemaakt.
Moet er nu nog een schonere manier van vissen zijn als de mossel visserij,ik hoop dat de minister van landbouw de ernst er van in ziet.
En dat er platen in de waddenzee zijn waar soms weinig voedsel op te vinden is eigelijk ook logisch.
De stroming en getij veranderd door oa het afdichten van de ooster schelde,het windmolen park bij Ijmuiden,klinkt raar maar heeft wel invloed op de stroming langs de kust.
Ook kan het zijn dat er een beetje te veel vogeltjes en zeehondjes zijn voor het gebied,en er daardoor voedsel schaarte voor de vogeltjes en zeehondjes is.
Vergelijk het met de Veluwe,daar is ook maar plaats voor 1200 ever zwijnen en niet voor 3000.
Ik wil er dit mee zeggen wij moeten zorg dragen voor de natuur,en de zaak in een gezond evenwicht houden doch niet door draaien met wat er nu gebeurt.

Hidde v Kersen 28-02-08 19:33
Hidde van Kersen (hidde@fondsenwerving.nl) is drs. bestuurskunde. Als directeur Waddenvereniging en voormalig communicatieadviseur bij Publicis Consultants, weet hij precies welke issues in de praktijk van belang zijn bij het herkenbaar houden van de eigen uitstraling...

dik 28-02-08 19:55
weet je wat het ook nog eens is die groene maffia (want dat is het) dat zijn allemaal van die akelige mannetjes die vanuit het niets ineens alle ruimte krijgen om goede bedrijfstakken kapot te maken ze krijgen hier zelfs bergen (belasting) geld voor terwijl niemand ooit om deze groene mensen heeft gevraagt en wij maar werken voor ons geld en om de zaak draaiende te houden! terwijl deze mensen lekker achterover in hun stoel van die plannen bedenken!!! heel nederland gaat kapot door deze gekken!!! keihard zou ik erop willen slaan op die nietsnutten!!!

Gastenboek  |  Gratis website  |  Spellen spelen  |  Gratis forum  |  Clipjes  |  Gratis kerstcadeaus  |  Maak GRATIS kans op prachtige prijzen! Klik hier!
Sportvisser 29-02-08 13:34
Het lijkt me dat het Ministerie (of de sector zelf?)volgend voorjaar een massaal onderzoek moet starten naar de gevolgen van de zaadvisserij, waar alle mosselschepen aan meedoen.
Als de deelnemende mosselvissers dan een ontheffing krijgen voor de duur van het onderzoek, houden ze in elk geval voorlopig, brood op de plank.

y 29-02-08 23:40
In welke wereld zijn we eigenlijk beland.Er word tegenwoordig toch zo beheersbaar mogenlijk in alle visserij sectoren gevist met volgens mij maar om een doel.Om de mens op deze aarde aan voedsel te voorzien.
Dit voedsel is voor de mens en dier geschaapen, en zo het er nu naar uit ziet word de mens in zijn geheel steeds meer uitgesloten, om aan zijn voedsel te komen.
null

bezorgde visser 01-03-08 19:38
De mosselvisser moeten een film gaan maken.
En dan wel over de mileu-idioten.
Tip er loopt een man rond in Nederland die dat heel goed kan.

G Grijpstra
04-03-08 15:38
Reactie op mosselvisser

Maar als er dan zoveel gebieden zijn waar geen zaad gevist wordt,hoe verklaart U het dan waarom er geen wilde mosselbanken meer zijn.
als ik het wad vergelijk met 30 jaar terug,toen hed je overal mossel banken, op elke steen of stok die op het wad lag hing wel een tros mosselzaad,en nu helemaal niets meer
Waar ligt dit dan aan?

corrie 04-03-08 17:33
30 jaar terug werd er nog volop gevist en werden de mossels ieder jaar ververst. Nu blijven ze liggen en gaat alles dood .Maarja beter een dode zee waar niet gevist wordt,dan een zee waar wel gevist wordt vol leven

mosselkweker 04-03-08 17:54
aan meneer grijpstra,

na de zware storm en ijsgang van 1990 zijn veel wilde mosselbanken verloren gegaan, dat ze niet terug komen is moeilijk te verklaren, dit kan onder andere te maken hebben met het fosfaat gehalte in het water.
30 jaar terug zat er veel fosfaat(dit zat oa in wasmiddelen) in het water,dit werkt als een soort mest voor algen waarvan de mosselen leven.
Nu is het water veel schoner dan vroeger dus zijn er ook minder voedingstoffen voor mosselen.
Ook kan klimaatverandering effect hebben op de waddenzee.

G Grijpstra
05-03-08 08:18
Reactie op mosselkweker

Dat zal ongetwijfeld waar zijn,maar vroeger had je ook periodes met veel ijs,en het fosfaat verhaal zal ook wel waar zijn maar hoe zat het dan 50 jaar terug,toen er nog helemaal geen wasmiddelen waren,dat de huisvrouw nog met een stukje groene zeep op een was bord de was deed.

Maar het frapante is dat een exoot als de japanse oester die volgens mij leeft van het zelfde voedsel als een mossel of kokkel,wel woekert.
Het enige verschil tussen een creus en bv een mossel is dat er op creuzen niet wordt gevist.

mosselkweker 05-03-08 18:41
de japanse oester is een veel sterkere soort en deze kan echt een plaag worden.
Dat deze het nu wel goed doet komt door het warmer wordende water van de waddenzee, toen deze soort geintroduceerd werd in de oosterschelde zeiden onderzoekers dat het geen kwaad kon omdat deze zich toch niet kon voortplanten omdat het water te koud was.
Maar de oester is nu een plaag in de oosterschelde omdat hij zich toch aangepast heeft.

Beroepsvisser 05-03-08 18:53
Wat het hele punt is dat ze de vissers gewoon van het wad willen hebben, eerst de kokkelvissers, nu de mosselvissers en daarna kunnen de garnalenvissers hun borst nat maken. Een voorproefje van wat ze met de rest van de Noordzee van plan zijn op den duur. Een paar vogeltjes, wat zeehondjes, hier en daar een bruinvisje, hardstikke gek zijn ze hier in Nederland...

G Grijpstra
05-03-08 20:03
Reactie op mosselvisser en beroepsvisser.

Nee daar gaat het niet om,het gaat over inzicht en over langdurig te kunnen vissen.
Het kortzichtige beleid van de vissers is over,is het niet vreemd dat je in 2008 de zelfde schol vangsten heb met 2000 pk dan in 1970 met een 660pk stork.terwijl de gasolie toen een stuiver de liter koste,de stijgende lijn in de gasolie prijs is al jaren onderwerp van discusie,maar wie doet(deed) er wat aan,ouwehoeren ja,maar concrete veranderingen homaar,nee nu in 2008 nu moeten er ineens allerlei labels en handelsmerken op de vis komen,omdat er elders op de wereld kwekerijen zijn die het goedkoper kunnen doen.
Twinriggen en flyshooten,puls korren,nu in eens wel waarom niet 20 jaar geleden begonnen.

Het gesprek op de wadden eilanden is al dertig jaar lang gaande met de milieu bewegingen,kunnen we nog ons dingetje doen,mogen we nog vissen,eieren zoeken ,jagen.jutten.
En wij mogen onze gang nog gaan.maar de visserij heeft altijd zijn bek gehouden,ja kankeren op de groene mafia dat konden ze, en ondertussen groter en groter bouwen.
terwijl de gasolie prijs de pan uit rees.

Waarom lees ik nooit dat de Wieringer vloot met 20 schepen moet saneren,maar wel die grote zuidenaars en urkers.

Ik ben gestopt als knecht op een kotter (uk19) in 1985,toen al wist men dat het zo niet door kon gaan

En wat is nieuw,hoeveel visser gemeenschappen zijn er de laatste 100 jaar al niet opgedoekt,
Bunschoten,spakenburg,termunten peasens moddergat,delfzijl,makkum,hindelopen,egmond,ijmuiden,vlieland,lemmer,scheveningen,katwijk,noem het maar op.
En de laatste paar dorpen die aan de beurt zijn,kunnen mischien het roer nog om gooien,maar ik ben bang dat het te laat is,.

Het boek is gesloten...........

PS: en even terug komende op de Japanse oester,wel eens een winter mee gemaakt in Japan????

koos 12-03-08 07:51
hey grijpstra jij staat ook aan de groene maffia kant zeker? de natuur is grillig en wat denk jij hoeveel mosselzaad vogels en eenden en andere dieren op eten dat had je vroeger ook niet! en er komen er elk jaar meer dus blijven er steeds minder mossels over.

G Grijpstra
12-03-08 14:17
Nee Koos ,ik ben een eilander die zijn leefgebied steeds kleiner ziet worden door onder andere de groene mafia,wij (eilanders)zitten in het zelfde schuitje als bv de mosselaars,maar wij zijn altijd blijven praten met de instanties en hebben zodoende nog wat vrijheid over

dirk 12-03-08 16:59
wacht maar af grijpstra, na de mosselvissers zijn de garnalenvissers aan de beurt en als die bedrijfstak ook naar de kl*te geholpen is dan pakken ze de recreatievaart ook aan. het hele wad moet een natuurgebied worden waar de mens totaal niet meer welkom is, je moet er in de toekomst een vergunning voor hebben om op de dijk naar de waddenzee te kijken, die kant willen ze uiteindelijk op. let maar op...

leon 03-04-08 21:32
keihard aanpakken die natuurclubs ze hebben al veel te veel om zeep geholpen het wordt hoog tijd dat er eens fatsoenlijke regels komen waarmee mensen gewoon hun werk kunnen doen!

Veldkamp
Homepage
16-05-08 03:20
De Gerechtigheidspartij is al enige tijd aan het vechten tegen de zgn Groene Organisaties. Wij betreuren dat de mosselvissers/kwekers door deze clubs naar de .... worden geholpen. Het gaat minimaal om 3500 mensen uit Yerseke en omgeving.
Welnu de partij maakt zich sterk voor deze mensen en zal de komende verkiezingen deelnemen. Maar ook nu , zullen wij de mosselkwekers steunen.

m.vr.gr
de Gerechtigheidspartij bij monde va voorzitter Veldkamp

little man 23-05-08 01:39
Gerrit Grijpstra , hoe is tegenwoordig met je broer harry of heb ik de verkeerde voor

Forum maken  |   Gratis website  |   Gratis gastenboek  |   Clipjes
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie