Welkom. Zat jij ook in een vakantiekolonie of heb je er gewerkt? Laat dan hier jou bericht achter!
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

De Reggeberg Hellendoorn

Webmaster 16-06-09 19:11
Zet hier alle berichten over de vakantiekolonie De Reggeberg Hellendoorn

Hotforum
Gratis je eigen forum
Sjanie v/d Waal
20-06-09 21:46
Hallo,Ik ben 6 weken in een koloniehuis geweest, Dit was op De Reggeberg in Hellendoorn,de vrijdag na Hemelvaartsdag ben ik in 1961 vanaf Barendrecht met de trein naar Rotterdam gereisd met mijn ouders. Daar stonden op het perron meerdere kinderen te wachten er ging een wijkverpleegster mee op de reis naar Hellendoorn. Ik heb daar 6 weken gezeten vanwege bedplassen. Al je kleren gemerkt, alle pyama's hetzelfde gemaakt door mijn oma, want dan zouden andere kindere niet zien als ik weer in bed geplast had,tjonge wat een ervaring helemaal alleen 9 jaar was ik. Er waren ook kinderen bij die een stuk ouder waren. Op zondag gingen we lopend naar de kerk, we wilden nog wel eens de jassen ruilen want dan wisten de zusters niet meer wie wie was. Och ja je kreeg ook altijd een halve sinaasappel, vieze levertraan en meisje mochten vier sneden brood en jongens 8(ze waren altijd dubbel hoor, dus at je eigenlijk 8 of 16 boterhammen in een keer)ik weet geen namen meer, wel dat er een meisje was ze was nog klein waar ik een voorliefde voor had. Buiten slapen op het gras 's middags want er moest gerust worden en als het dan mooi weer was altijd buiten. drie weken om dan kwamen je ouders op bezoek. Ik weet dat er later nog meer kinderen uit Barendrecht daar geweest zijn. Hier heb ik nog niemand kunnen vinden ui 1961 die periode misschien komt dat nog. groeten Sjanie

Jaap van Kampen
21-06-09 18:38
Van januari t/m april 1972 ben ik in koloniehuis De Reggeberg in Hellendoorn gewest. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar een ontzettend fijne tijd heb gehad waar ik goeie herinneringen aan heb. Bij deze roep ik ook koloniehuis genootjes op die daar in 1972 zijn geweest om verdere herinneringen op te halen.
groeten, Jaap

Alie van Gelder
30-12-09 20:29
Ik heb in de vakantie kolonie gezeten in de periode van mei-juni 1956-of 1957.Er is toen een groepsfoto gemaakt en die ben ik kwijt geraakt.Naast de vakantie kolonie stond een huis dat hete het "Heitje'of zoiets.Daar woonde een notaris en die stond ook bij ons op de groepsfoto.Verder was er een zuster die hete zuster de Vries en kwam uit Urk.En wat ik verder weet, dat ik nog een paar dagen bij een meisje op zolder heb geslapen, en die heet Hennie haar achternaam weet ik niet.Ze kwam uit de Da Costastraat uit Leiden.Ik zou graag wat meer willen weten uit die periode of misschien kan ik weer in het bezit komen van de foto.Mijn meisjes naam was toen Alie van Alfen

grada
16-01-10 23:57
mijn naam is grada. in 1962, ik was toen 8 jaar, ben ik in mei en juni op de reggeberg geweest. waar zijn de mensen die er toen ook waren?

Fenny Dokter
09-02-10 21:52
Hallo ik heb ook samen met mijn zusje Diny op de reggeberg gezeten in het jaar 1967 of 1968 ik weet het niet precies meer wanneer omdat we ook in Nunspeet hebben gezeten ook 6weken lang. namen die ik mij zo herinner zijn Marijke zij kon mooie bloemen maken van papieren zakdoekjes en volgens mij kwam ze uit Zeist. Niesje Sellis uit IJsselmuiden en twee broers 1 ervan was weggelopen en we moesten allemaal helpen zoeken, ik dacht dat zijn achternaam Bredewoud was. Graag kom ik in contact met lotgenoten.

groet, Fenny

Frans Keur
03-03-10 10:52
ik, Frans Keur, en mijn broer, Jan Keur, zaten ook in vakantiekolonie de Reggeberg in Helledoorn, volgens mij was dat in 1952.
ik heb wel een groepsfoto, maar weet helemaal geen namen meer, je had naast het hoofdgebouw, een rond hout gebouwtje, daar konden wij dan binnen spelen, veel wandelen door de bossen, en s,morgens met z,n alle in de eetzaal, je rook dan in de gangen de havermout,

Tineke
04-08-10 16:28
Hallo ! Wat een leuke berichtjes ! In 1963 verbleef ik 9 weken in de Reggeberg. Ik moet ergens nog een groepsfoto hebben maar kom op dit moment alleen de ansichtkaart van het huis tegen die ik destijds naar m'n ouders heb verstuurd. Ik kan me nog herinneren dat er een schaap was ( Otto) en dat we vele teilen met aardappels moesten "pitten". Als ontbijt hadden we vieze dikke Brinta pap.'s Morgens in de rij voor de toiletten staan met een stukje toilet papier. Namen kan ik me helaas niet herinneren. Er was wel een oudere jongen Jan (?) van Veen. De ouderdag herinner ik me ook nog. Ik was erg teleurgesteld omdat alleen m'n vader me op kwam zoeken en m'n moeder had besloten om niet mee te gaan. Achteraf gezien moest ik nog dankbaar zijn want er was ook een meisje wat helemaal geen bezoek kreeg.Ik begrijp dat er mensen zijn die er een geweldige tijd gehad hebben...persoonlijk was ik heeeeel erg blij dat ik weer naar huis mocht. Een aantal jaren geleden ben ik, tijdens een vakantie, terug gegaan naar de Reggeberg. Enigszins teleurgesteld ontdekte ik toen dat het huis er niet meer was. Toen ik m'n verhaal vertelde aan het personeel van het huidige huis mocht ik binnen komen en lieten ze me oude foto's zien die aan de muur hingen. Foto's van "onze" slaapzaal destijds.

Gidi Lankhorst
22-09-10 12:43
Hoi, Ik (Gidi Lankhorst toen 6 jaar) was in 1962 op de Reggeberg in Hellendoorn. Ik ging er met veel tegenzin naar toe, omdat er -één of twee jaar voordat ik ging- een buurjongen van mij daar was overleden(!). Uiteindelijk viel het verblijf reuze mee, alleen je moest je bord helemaal leeg eten, zoniet dan ging de 'pap' er zo overeen en moest je blijven zitten tot dat je bord echt leeg was. Ook was er een kinderboerderij bij, zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden van mijn verblijf daar.

d.prins
23-09-10 19:52
ik heb er volgens mij in 1972 gezeten en was toen de jongste daar(4jaar),ik heb er bijna een jaar gezeten.iedereen ging over dag naar school en ik niet was te jong.
wandelen naar de kerk,tandarts kan ik me herinderen maar ook het zwemmen wat ik natuurlijk niet kon maar wel moest en kwam er dus de haak erbij en werdt er tegen mij geschreeuw dat ik moest zwemmen.
en van de kerk weet ik nog dat we meemoesten zingen van uit de bijbel en ja hoor een kind van vier kan lezen en meezingen van uit de bijbel DUS NIET.
5 keer deden ze veter strikken voor en moest het daarna zelf doen.het was voor mij niet de leukste tijd.
kan me ook herinderen dat we 1x naar de bioscoop in almelo gingen de film dik trom.
gr.d.prins

Greetje
11-10-10 17:27
Hallo allemaal,javascript:void(0);

ook ik ben 6 weken op de Reggeberg,Hellendoorn geweest.
Dat zal zo ± 1956 geweest zijn,ik was 4 of 5 jaar oud,dat herrinner ik me niet precies.Heb ook nog niemand uit die tijd hier teruggevonden.Ik weet wel dat ik het er naar mijn zin heb gehad,er was een zuster Ria? die erg leif was en de directrice een vrouw met bril,ook wel aardig ik heb er nog foto's van,een groepsfoto en de beddenzaal.Er was buiten een houten gebouwtje waar we gingen spelen,s'middags in het bos slapen,en in een hoop met rode mieren gaan liggen.
Ik had er ook een vriendinnetje zij heette als ik het goed heb Ria van de velden,en dat haar mama pas was overleden en daarom zo veel huilde,hoorde haar s'nachts huilen op de gang en ben toen gaan kijken bij haar en betrapt werd en boos teruggestuurd werd.En dat ze s'avonds kwamen checken of je wel sliep.De havermout gruw ik nog van en de melk grgrgrgr wat was dat smerig zeg,lust het dan ook nog steeds niet.We zijn ook eens bij een pottenbakker geweest en mochten zelf ook iets maken voor thuis.
Al met al een fijne tijd geweest

Dini Hulleman
27-10-10 15:35
Ik zat in 1952 in de reggeberg ik heb nog een groepsfoto. ik was samen met mijn zus Alie. zou het erg leuk vinden om kinderen van die tijd weer te spreken en die herinneringen op te halen. ik was toen 9 jaar.

Dini Hulleman
27-10-10 15:42
Het was in 1950 dat ik er zat zie bericht boven.

Tineke Koning
19-12-10 23:47
Hallo allemaal. Ik heb in het najaar van 1949 6 weken in de Reggeberg gezeten. Vierde er mijn 8ste verjaardag. Het enige wat ik nog weet is dat er ook wat oudere meisjes zaten, afkomstig uit Urk. Ik heb ook nog een groepsfoto. Ik was erg bleek en mager en moest bij de directrice aan tafel eten, samen met andere kinderen die ook mager en bleek waren. Ik kwam in 6 weken tijd 4 kilo aan!!! Ik gruwde van de bruine bonensoep die we moesten eten.Al met al was het een hele ervaring voor een kind dat nog nooit zo lang van huis was geweest. Ik heb er overigens niets aan overgehouden. Groeten

nanny zwolle
12-01-11 17:15
ik ben in 1958 of 59 ook 6 weken in de reggeberg geweest.
het was in de zomer en erg mooi weer.
iedere dag werd er gewandeld.
er werd ook veel gezongen.o.a.
sim sam som wij gaan ons bed opmaken enz,
op de reggeberg moet je wezen,op de reggeberg moet je zijn.enz.

Hotforum
Gratis je eigen forum
Jan
12-02-11 15:34
Hallo, ik ben Jan en ben in 1962 mei/juni in de vakantiekolonie de Reggeberg geweest, ik heb er geen fijne herrinneringen aan overgehouden, tijdens verblijf ben ik jarig geweest, zefls mijn toegezonden kadoos en snoep werrden gebruikt om uit te delen, als het tijd werd om te wegen ( als je aan een bepaald gewicht voldeed mocht je na 6 weken naar huis ) lieten we ons vollopen met water, helaas had je dan snachts een probleem je moest vaker naar de wc, dit werd niet in dank afgenomen.
Zijn er nog mensen die daar rond die tijd ook waren ?

rodney veldman
23-05-11 18:51
hallo allemaal,

heb van 1992/1995 in hellendoor gezeten en zoek mensen die er ook hebben gezeten in die tijd en die mij misschien kennen ik ken nog een paar namen anouska en stephen die laatste zat in die tijd toen in een rolstoel

groetjes rodney

seppa teunissen
15-06-11 17:56
Van mijn 5e tot 12e jaar iedere zomer naar De Reggenberg. Ik wilde altijd graag nog eens zes weken blijven. Geen vervelende herinneringen, wel dat er met leren slippers geslagen werd als je iets uitgespookt had. Maar dat deed niet iedere zuster, zoals we ze moesten noemen. In mijn tijd was directrice Volkerts aangesteld directeur en ze was altijd erg lief voor kinderen. Is ook nog eens op huisbezoek geweest omdat ik ieder jaar weer terugkwam.

wilma dekkers
21-10-11 13:32
hallo,
ik ben wilma dekkers ik heb in 1970 6 weken op de reggeberg gezeten. ik zou graag ik contact komen met mensen die er toen ook zaten.
groetjes wilma dekkers

Sunette Langbro
01-11-11 19:41
Ik heb ook In het Koloniehuis gezeten. Volgens mij in 1961.Ik was 6 jaar en weet dat ik het niet leuk vond om daar te zijn. wat ik mij herinner is dat we hete melk kregen met een vel in rode en groene plastic bekers. Bah. Ik lust ook echt geen gekookte melk, ook niet in de koffie.Op de slaapzaal moesten we allemaal op dezelfde zij liggen.Ik kwam uit Rotterdam en kan mij herinneren dat er ook een meisje uit Rotterdam was. Volgens mij heette ze Agnes.

Jan Bunk
13-12-11 11:25
Ik samen met mijn broer in de reggeberg gezeten in mei en juni 1962.
Gerda gaf aan dat ze daar om de zelfde tijd geweest was.

loosman
04-01-12 20:47
Door toeval kwam ik op deze site terecht.. tja je hebt soms van die momenten dat je terug denkt aan je verleden een deel van mijn jeugd ook hier op de reggeberg door gebracht ik zat er volgens mij in 1981 en 1982.. Ik zat bij de Bosrakkers en ik kan me nog wel aan een paar namen herinneren: Ton Platje uit Zwolle,Andre Lepel, Bert Sluis, Truus Verschoor, dit waren begeleiders. En mensen die in mijn groep zaten Reinier Van Loo uit Wierden, Peter Arends uit Groningen,

Zijn er mensen die mij kennen of in deze tijd ook op de Reggeberg hebben gezeten?
Mijn naam Lucel Loosman kwam toen uit Creil. Dat is in de Noordoostpolder.

Co(bie) Munnik
17-02-12 09:13
Ook ik ben twee maal in de Reggeberg geweest. de eerste maal in de winter 1956-1957, 6 weken, ik was toen 6 jaar. De tweede maal in 1960 toen moest ik 12 weken blijven dat is wel heel erg lang voor een jong kind om van huis te zijn.
De direktrice was wel aardig zij heette E.Beezen. jaren later heb ik nog eens een brief van haar gekregen, zij woonde toen in Haarlem dacht ik. Ook was er een zuster Juul dit vaak de wacht hield tussen de twee slaapzalen aan een tafeltje om iedereen goed in de gaten te houden. in 1956 zat ik nog in de "tutti fruttie" groep en kreeg daar waterpokken dus werd lekker verwend. in 1960 sliep ik naast Thea Benning? van haar leerde ik een muis te vouwen van een zakdoek, dat kan ik nu niet meer maar ben het ook nooit vergeten.
Het wandelen elke dag en het, toch wel vele, eten, de warme melk met vellen en de havermout. later nooit meer gegeten.
maar ook vooral de levertraan als we naar bed moesten is me altijd bij gebleven en het wassen aan de wasbakjes, allemaal naast elkaar en dan kwam de zuster langs om met een koud washandje je rug te wassen want dat was goed voor je ademhaling, iedereen stond te rillen.
Het speelhuis was altijd fijn om in te spelen.
Ik heb er geen trauma aan over gehouden maar zou het niet meer aanraden voor kinderen nu, het heeft bij mij alleen maar heimwee gekweekt. Heb nog twee ( beschadigde) groepsfotoś misschien zijn er nog mensen uit diezelfde periode die dit lezen.
Co Tolsma-Munnik Lisse.

ad bunk
21-03-12 14:15
Hallo,ik heb samen met mijn broer in 1962 in de Reggeberg gezeten.
wij hadden niet van die leuke herinneringen aan die tijd.
Het was een tamelijk warme periode(mei/juni)en gingen veel naar buiten.
We lagen en speelden ook vaak in de zon om een gezond kleurtje te krijgen,mocht er geen zon zijn dan ging je onder de rode lamp.
Ik had de korsten op mijn rug staan.
Ook vergeet ik nooit dat we witte bonen in tomatensaus aten.
Ik en mijn broer jan kregen het niet naar binnen en mochten voor straf met de grote pan op de trap gaan zitten om de restjes op te eten,of we dat gedaan hebben weet ik niet meer maar we raken ze allebei niet meer aan en kunnen de geur niet meer verdragen.
Jammer dat we geen foto's meer hebben van die tijd wie ze nog hebt laat het even weten.
Groeten Ad Bunk

louise/wiesje
23-06-12 13:41
hallo allemaal.
ik heb begin januari tot half februari 1962 6 weken in de reggenberg gezeten. de namen die ik nog weet is zuster Wil, zuster Greet en van de kinderen was er ene Gerrit en een meisje Riet en ene stephan en natuurlijk toen mijn vriendin evelien santifort.

en dat we met die zonnebrilletje op wat geen gezicht was 2 x in de week onder de hoogtezon gingen hihihi.
en we keken elke avond naar belle at sebastien. en we hadden in de tuin zo grote speelhuisje ( waar ik met ouwe kranten naar de wc ging en verstopt raakte, heb nooit gezegt dat t mijn schuld was )

hoop snel iets te horen van iemand die er ook vanaf 8 januari 1962 zat en op 27 januari was het ouderdag.

gr van toen nog bekent met de naam Wiesje.nu ik groter gegroeit bent is het Louise :-)

Harry Kroezen
10-11-12 12:41
Ik heb zelf niet in een vakantiekolonie gezeten of gewerkt, maar een tante, Joke van Battum, heeft wel n jaar in de Reggeberg gezeten in de periode van 1955 - 1960. Het exact jaar is niet meer bekend.

Er werd daar wel eens een liedje gezongen, waarvan nog een klein deel van de tekst bekend is:

[i]En dan 's avonds bij het eten,
bij de laatste boterham,
wou de juffrouw wel eens weten[/i]

Is er iemand die dit liedje nog helemaal kent en zou die dit dan aan mij door willen geven?

Alvast bedankt

Bep Don
09-01-13 16:17
Hallo beste vroegere bleekneusjes. Ik zat zo is te kijken op de site van de "Reggeberg" vakantie kolonie en las daar een berichtje van Alie van Gelder uit Kampen. Dat sprak mij aan omdat ik denk ik de groepsfoto hebt die zij bedoeld. Ik was nl. ook in die periode daar en de foto met de jarige notaris achter in de tuin van de "Reggeberg" Ik hete Beppie Koelewijn en woonde in Leiden.Zou graag in kontakt komen met deze dame en misschien nog wat herinneringen delen met elkaar, uiteraard wil ik je ook de foto opsturen die je wilt hebben.
Hopelijk hoor ik van je.
Mijn herinneringen zijn positief van de tijd dat ik er was.
Vr.gr. Bep Don

sabine
16-01-13 01:18
ik heb niet gelogeerd in de reggeberg,maar wel dagopname gehad,2 jaar nonstop naar het mkd zonder vakantie enzo.ik vond het terein en de tijd op de reggeberg geweldig.de warme maaltijden waren lekker en in de groep was het ook leuk.de speeldoos,en toverfluit heten ze,er was een speelotheek waar je s,avonds heenging eens in de 3 weken en ik ben er vorig jaar nog eens geweest als enige van het mkd dat komt nooit voor dat iemand van deze afdeling nog eens komt kijken.ik wel,, en overal mocht ik kijken en ook bv groep vlinders waar ze wel 24 uur verblijven.de sfeer van toen was veel fijner er is nu veel leegstand,en veel dingen zijn mindermooi gemaakt alle tuintjes zijn weg allemaal tegels jammer.het mkd zag er nog precies zo uit als toen behalve nieuwe ramen,nu krijgen brugklassers er les in.t,zag er niet meer gezellig knus uit.en wat is zo,n ruimte dan klein grappig en de geur is hetzelfde heel appart.we gingen ook op kamp,en de wandelingen door het bos,indianenmiddag een schat zoekken,princes margriet heeft in 1983 het mkd geopend was wel spannend zo,n dag.ook nog 16 maanden voor halve dagen naar de elimschool daar. en smiddags weer op m,n groep het mkd.ik kom nog vaak langs de reggeberg en ik voelde mij er thuis.van 83,tot85 ik wou er niet heen hoor,,huilen vreeselijke eerste dag, zovan ((ik ben niet gek en wil er niet heen)) maar eenmaal binnen vanaf toen,,, was het goed.ik wou dat het ook zo was in vroegere jaren vanaf het begin van de reggeberg tijd,liefdevol en zorgzaam waren wand ik vind het echt naar voor diegene die er toen een nare tijd hebben gehad.

Aalt Dokter
23-01-13 20:53
Dini Hulleman, ik heb ook in die periode ongeveer daar gezeten en heb daar nog een foto (beschadigd)van.
Ik weet alleen niet hoe ik deze moet plaatsen binnen dit forum

wolkenwagetje
29-01-13 16:08
Ik herinner me nog heel goed het "kolonielied"

In de Regberg moet je wezen
in de regberg moet je zijn
Daar wordt je geheel genezen
van je ziekte en je pijn
En je speelt er hel de dag
'k wou dat moeder mij eens zag
De regtberg , de regtberg, de rgberg de regberg
de regberg...

( dit op de melodie van Op de grote stille heide

Ik heb er geen goede herinneringen over, behalve dan een leuk poppenhuis op de slaapzaal.
Het meeste is (was) kommer en kwel...
Stel je bijv.maar voor : Zes weken ver van huis met maar n keer bezoek (na 3 weken)
En nog een heleboel meer kommer en kwel voor een jong
kind...(ik was 8 of 9)

patricia
11-03-13 17:50
Hoi,

Ik ben patricia van der schoor en heb van 1994 tot 1997 op de reggenberg geweest. Heb er leuke dingen meegemaakt maar ook minder leuke tijden. Toen ik er was, was het geen vakantiepark meer maar een kinder tehuis.

Adverteerder:
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie