logo

Dutch Pedal Steel Player - forum started 05-10-06 - Alleen Pedal Steel Guitar onderwerpen svp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

snaren verwisselen

Bas Kapitein
01-01-10 13:59
Bij onze grootste Nederlandse Steelgitaarpromotor: Jan Visser, kun je ook terecht

www.promotamusic.com

Ook voor SIT

Bas

Peter Manuel
Homepage
31-12-09 11:26
Hoi Haico,

Ter informatie geef ik een url op van de importeur van SIT snaren (een van de snarenfabrikanten). Je kunt als particulier ook bij deze importeur artikelen bestellen.

Zoals ik in jouw posting heb gelezen bezit jij een Sho-Bud. SIT heeft twee type snaren, tw voor de Sho-Bud en Emmons. Snaren voor de Sho-Bud zijn te herkennen aan code Sho. Deze snaren moet je gebruiken, omdat de snaardiktes speciaal voor de Sho-Bud zijn aangepast. De mensuur (halslengte) van de Sho-Bud en Emmons zijn verschillend. Overigens zijn beide types nickelwound snaren.

mvg,
PM

http://www.bcmmusicdistribution.com/

haico coomans 31-12-09 00:13
hoi peter,

Dank je voor de info.

nickel ipv stainless is wel een goeie tip,want met slijtage aan mijn sho-bud heb ik inderdaad al wat gelazer gehad.
Uiteraard heb ik regelmatig gewisseld ,maar vroeg me steeds af of het wel nodig was.

Ik denk dat ik het nieuwe jaar maar in ga met een nieuwe set snaren.

groeten
haico

Peter Manuel
30-12-09 15:55
Beste Haico,

De snaren moeten verwisseld worden wanneer de tonen niet meer helder zijn en het instrument niet meer zuiver klinkt, of gestemd kan worden. Dit komt door metaalmoeheid. De snaren kunnen op het oog nog "nieuw" uitzien, maar dit zegt niets over de kwaliteit van het metaal. Dus wat voor een gitaar geldt, geldt ook voor een psg.

Er worden over het algemeen roundwound snaren gebruikt vanwege de heldere klank. De windingen kunnen van nikkel of stainless steel zijn gemaakt. Nickel wound snaren klinken iets warmer, terwijl stainless steel wat helderder klinken en iets langer meegaan. Voor wat betreft het gebruik van stainless steel snaren moet je wel in acht nemen dat dit materiaal harder is dan het alumunium van de changer, wat dus "sporen" in de changer kan veroorzaken.

Overigens wil ik nog erbij vermelden dat in tegenstelling tot het aantal merken, over de hele wereld maar drie fabrikanten zijn die snaren produceren.

mvg,
PM

haico coomans
29-12-09 12:46
het klinkt simpel ,maar wanneer is het tijd om je snaren te wisselen?(als je in mijn geval iedere dag een half uur speelt)
Bij de gewone gitaar is de roest, vuilafzetting en stembaarheid een indicatie.
Bij mijn steelgitaar is van corrosie geen spraken.
De fijn afstemmers moet ik gaande weg wel meer gebruiken.

Hoe zit het verder met wounded ,halfround en flatwoundsnaren en de diktes ervan.

Forum maken  |   Gratis website  |   Gratis gastenboek  |   Clipjes

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie