logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

WTCG

Hotforum
Gratis je eigen forum
Henk
14-12-12 17:09
Ik heb geen bewijsstukken hoeven in te leveren, de gegevens krijgen hun rechtstreeks van de zorgverzekeraar.

Stond ook niet op het formulier dat je dat moest meesturen.
Ik heb navraag gedaan omdat ik de ene keer wel € 300,=. kreeg en het volgende jaar weer niet.

Op hun site kun je veel informatie lezen.

De reactie krijg je schriftelijk, na het opsturen van het formulier, duurt 6 weken.

Chrissie
14-12-12 16:01
Je antwoordt schept heel veel duidelijkheid, Dank

Lana
14-12-12 12:33
Als je een beschikking zou krijgen dan had je dat vóór 1 december moeten krijgen. Na 1 december kun je het zelf aanvragen middels internet of het aanvraagformulier uitprinten.
Bij ons werkte het niet via internet dus heb allen uitgeprint, en je moet sowieso bewijsstukken meesturen van zorg die je hebt gekregen waardoor je in aanmerking denkt te komen.
Ik zou als ik jou was even de site van hetcak gaan lezen, want daar staat ook in hoe je het kan aanvragen en wat voor bewijsstukken je mee moet sturen.

Als je wel een beschikking hebt gekregen vóór 1 december dan storten ze het rond 22 december (vorig jaar in ieder geval.
Geen idee wanneer ze storten als je het dus op een later moment aanvraagt zoals wij nu hebben gedaan.

Chrissie
14-12-12 10:57
Dank voor de waarschuwing is wel altijd rond dezelfde tijd bijvoorbeeld december dat het uitgekeerd wordt of zit daar ook nog verschil in. Dan weet ik beter waar ik op moet letten zet het dan in mijn agenda zodat het me niet kan ontglippen "hoop ik althans ben op het moment een aardige vergiet met alles"

En als ik het zelf moet aanvragen hoe ver van te voren moet/kan dat dan?

Lana
14-12-12 10:31
Hoi,

Je krijgt het niet altijd automatisch hoor. Vorig jaar kreeg mijn man het automatisch, maar terwijl de omstandigheden niet verandert zijn kreeg hij dit jaar geen beschikking.
We hebben een test gedaan op hetcak.nl en hij komt wel in aanmerking. In dat geval moet je zelf een aanvraag indienen, dat hebben wij nu ook gedaan.

Succes

Chrissie
14-12-12 09:06
haha plaag me er maar mee Maickel geen probleem hoor.
Leer nu nog enorm veel bij.

Bedankt voor je antwoord weet wel dit gaat niet om schulden want mijn vader heeft geen schulden maar kon toch op deze manier een antwoord op mijn vraag krijgen.

Als pinkroses haar vraag niet gesteld had ik dit niet eens geweten.

Maickel
14-12-12 00:57

Tjonge, jonge wat een ongelooflijk domme vraag Chrissie, dat valt me nou zwaar van je tegen (grapje hoor, ben in een plaagbui )

Ja, die krijg je automatisch betaald. De partij die dit uitbetaald is het CAK.
Wat ze doen is bekijken hoe het “zorggebruik” het vorige jaar is geweest aan de hand van gegevens die ze van de zorgverzekeraar krijgen maar evengoed van het CIZ of de gemeente.

Stel dat je nu geen tegemoetkoming krijgt maar meent daar wel recht op te hebben dan kun je zelf een proefberekening maken. http://www.testwtcg.nl

Chrissie
13-12-12 21:56
Misschien een domme vraag maar die eenmalige vergoeding/uitkering krijgen jullie die automatisch uitgekeerd of moeten jullie aanvragen? Mijn vader krijgt dit namelijk ook maar ik weet niet precies hoe het werkt ben er namelijk niet bekend mee en hij kan me er niet mee helpen (dementie)

Lana
13-12-12 21:22
Hai Pink,

Die 300 krijgen wij ook , van de wtcg, en ik heb de bewindvoerder gevraagd. Deze hoeft inderdaad niet in de boedel gestort te worden. Wel die 85 euro voor compensatie eigen risico.

Maickel
13-12-12 19:02
Niet alle tegemoetkomingen van het CAK (die een uitkering uitbetalen in het kader van chronisch zieken) zijn gelijk.

Zo is er de tegemoetkoming voor het medicijngebruik (dit jaar € 85,00) die is niet vrij van beslag is en daarmee dus wordt gezien als inkomen. Mogelijk gevolg is daarmee dat deze aan de boedel moet worden afgedragen. Overigens is er al een compensatie qua ziektekosten in het VTLB meegenomen voor het eigen risico.

Dan is er nog de tegemoetkoming voor chronisch zieken die ter compensatie is van het vervallen van buitengewone-uitgavenaftrek. (dit jaar tussen de € 153,00 en € 513,00)
Deze uitkering zit een beslagverbod op. Dat wil dus zeggen dat het niet meegeteld mag worden als inkomen en daarmee ook niet aan de boedel hoeft te worden afgedragen.

lannie1964
13-12-12 18:43
Dit heoft niet de boedel in, juist omdat het is om je extra kosten te betalen. Althans ik heb het nu al voor het tweede jaar mogen houden en ook de bijdrage van het CAK

Pinkroses 13-12-12 11:01
Als het goed is krijg ik deze maand een WTCG uitkering (eenmalig) Hier ligt een beslagverbod op, maar moet je die uitkering inleveren t.b.v de boedel als je nog maar in het voortraject zit? (Schuldovereenkomst is ondertekend, schuldeisers zijn net aangeschreven)
Ik meen weleens gelezen te hebben dat je deze mag houden als je in de wsnp zit.
Wordt dit bedrag als inkomen gezien? Het is niet het kleine bedrag maar ca. 300 euro.
Wij willen dit heel graag houden om straks het eigen risico te betalen, want daar zitten wij in januari/februari al gelijk aan i.v.m medicijnen voor chronische ziekte.

Adverteerder:

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie