logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Belasting schulden, vonissen, terugkeer nederland

Anoniem
13-08-12 14:47
Hoi
Paar jaar terug heb ik doorlopende lening afgesloten bij Santander Benelux B.V. met bijhorende Comford Card.Door familie omstandigheden paar mand geleden ik was Nederland uit (ook uitgeschreven bij Gemeente). Ik heb nu mijn vaste baan kwijt. Nu ben ik naar Nederland terug gekomen. Zo te horen mijn lening is opeisbaar geworden(bedrag Van 21000 euro!!!). Nu durf ik niet op nieuw inschrijven bij de gemeente. Slaap bij vrinden op zoek naar werk. Als ik een ban vind wat kan ik best doen? Trouwens ik heb Poolse nationaliteit. Verder denk ik geen recht op uitkering. Maar ben ik wel genaturaliseerd in 2008. Kan ik in aanmerking komen bij schuldhulpverlening? Wat geboerd als iemand laten mij inschrijven, kreeg de ook deurwaarder? Hulp me ik ben nu machteloos. Eerder nooit schulden gehad. Nu ziet ik in problemen.

meave
13-08-12 14:11
Hoi,

Als je je bij HVO meld, dan dien je eerst het Bureau Aanmelding en Plaatsing te bellen. Die nodigen je uit, krijg je een intakegesprek en wordt je op de wachtlijst geplaatst voor de vestiging waar je kan of wil komen.

het intakegesprek gaat vrij vlot, na wat ik gezien heb (Ik werk op 1 vand e vestigingen.) We moet je erop voorbereid zijn dat je niet meteen een plek heb. Hoelang de wachtlijst is, weet ik op dit moment niet.

Meestal wordt je opgepakt, en als je dan zegt dat je dakloos bent, krijg je een maatschappelijk werker. Die gaat dan samen met jou kijken wat voor traject het beste is.

Greotjes
Meave

AN
13-08-12 13:18
Sjaak moederliefde kan ver gaan, he? maar je kan tijdelijk op een camping gaan wonen dan moet je zo snel mogelijk een inschrijfadres regelen je kan bij bv Leger des Heils een schrijfadres krijgen weet niet of ze het nog doen of via HVO misschien zijn er momenteel nog meer mogelijkheden.
Als je lang uit Nederland weg bent schrijven ze je uit en wordt je zeg maar stateloos dat is niet echt grappig.
Jij moet toch ergens een start maken leuk of niet leuk jij wilt terug naar Nederland wat ik heel goed kan begrijpen dan moet je door de zure appel heen om een nieuwe start te kunnen maken in je leven.
En wat is oud zoals je zelf beweert jevoelt je niet gezond maar lichaam en geest is 1 ds je niet okay voelen kan ook door alle problemen komen hak de knoop door want je moet ergens beginnen.

Sjaak
13-08-12 12:41

Hallo AN,

Mijn moeder is op de hoogte van de situatie, maar zij wil mij niet in huis, we hebben nooit een goede relatie gehad. Ze geeft aan dat we een kamer of een plek op de camping kunnen regelen.

Op een camping kan ik me volgens mij niet inschrijven. Is dit wel optie? Stel dat ik niet direct aan het werk kom, kom ik kan niet enorm in de problemen? dan heb ik geen inkomen.

Een kamer regelen klinkt zo makkelijk, maar dat lukt mij denk ik niet vanaf hier, ik heb geen positieve bankrekening om huur en borg over te maken. Ik zal eerst een nieuwe bankrekening moeten openen vanuit NL.

Ik weet niet hoe een kamer kom, ik heb geen aantoonbaar inkomen zoals eerder gezegd, en de vraag is of ik me kan inschrijven, bovendien staan de schuldeisers dan voor de deur? wat niet prettig zal zijn voor de overige bewoners.

Als ik eenmaal in nederland ben heb ik geen plek om heen te gaan. Dat word dan de daklozen sleep-in. Dit is ook de reden dat ik nog niet durf terug te keren, maar ik zal uiteindelijk geen keuze hebben.

Ik heb 1 vriendin, die mij eventueel in huis wil nemen, maar ze moet eerst overleggen met haar consulent, ze heeft een aanvullende uitkering. Ik hoor vandaag wat er word geadviseerd aan haar, of het mogelijk is, en of ik me dan kan inschrijven. Het is wel een andere provincie, in een klein dorpje, bovendien heeft ze kinderen.

De belangrijkste vraag:
-Kan ik vanuit een camping een begin maken, zonder inschrijving?

Bedankt,
Sjaak

AN
11-08-12 22:03
Sjaak heb je geen vrienden of familie die je een nieuwe start gunnen waarbij je je ook in kan laten schrijven.
Moet je natuurlijk wel open kaart spelen.

Jos en An
11-08-12 13:26
Sjaak, Als het je lukt om een kamer te huren in Nederland dan dien je je wel in te schrijven bij de GBA.
En ja dan kunnen schuldeisers je ook weer vinden.

Ik weet alleen niet of je kans maakt op het huren van een kamer, want je hebt nog geen inkomsten, en dus niets om te overleggen.

Maar goed je moet toch ergens beginnen, dus als het lukt kun je je melden bij maatschappelijk werk in je gemeente en tevens je aanmelden voor een uitkering, en op zoek gaan naar werk.
Om vervolgens schuldhulp aan te vragen.

Noes
11-08-12 13:05
Het is een moeilijke situatie waar je in zit Sjaak, en het zal een hoop van je vergen om dit te kunnen doorstaan.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die echt de antwoorden voor je hebben..

Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke periode.

Sjaak
11-08-12 10:26

Hallo,
Nogmaals bedankt voor je reactie.

Ik snap dat ik positief moet blijven; alleen ik ben te oud om op straat te moeten leven vanuit de daklozen opvang, ook wegens mijn geestelijke situatie lijkt het me niet een goede optie, ik vrees dat ik hier niet meer uit zal komen. Het is moeilijk voor mij omdat ik me de laatste jaren helemaal overstresst heb, in een poging alles te redden ben ik totaal van slag en ben mezelf niet meer.

Het zal ook niet zo zijn dat ik binnen een half jaar of jaar een woonruimte zal krijgen.?

Ik probeer een situatie te schetsen van wat me te wachten staat, zodat ik enigzins voorbereid ben, of in ieder geval op de best mogelijke manier aanpak.

-Heeft het zin om een kamer te huren? Staan de schuldeisers hier dan voor de deur? Kan ik vanuit een kamer een uitkering krijgen, en werk zoeken? Moet het dan een kamer zijn met inschrijving?

-Word ik bij een politiecontrole, gelijk meegenomen ivm belastingschuld? Hoe kan ik dan een baan behouden?

-Ik heb bij mijn vertrek mijn creditcard gebruikt om geld op te nemen, betekend dit dat ik ook nooit in aanmerking kom voor wsnp en dat ik nu levenslang met loonbeslag moet leven?

Bedankt,
Sjaak

AN
08-08-12 15:53
Sjaak probeer positief te blijven werk vinden zonder vaste woon of verblijfplaats zal lastig/onmogelijk zijn.
Meld je eerst bij DWI/HVO of Leger des Heils leg de situatie uit en van daaruit zal je waarschijnlijk hulp geboden worden.
Als je dan weer een dak boven je heeft hebt en een inkomen dan kan je werk zoeken en je schulden regelen zal enige energie kosten maar dat is het zeker waard om een nieuwe start te maken.
Je moet maar zo denken er zijn er duizenden met jou die er uiteindelijk helemaal uit zijn gekomen.
Dus kop op ik wens je iig heel erg veel succes.

Sjaak
08-08-12 15:13

Hallo,
Bedankt voor je reactie.

Ik heb dus geen inschrijfadres en geen woonruimte. Word dit dan automatisch een daklozen uitkering?

Ik heb volgens mij geen andere keuze dan gebruik te maken van de daklozen opvang?

Hoe kom ik dan uit deze toestand? Als ik ga werken word er natuurlijk loonbeslag gelegd? Dan houd ik over ongeveer 800 per maand? klopt dat?

Geestelijk ben ik ook niet echt helemaal in orde, ik slik nu weer anti depressiva, en ik ben er zo bang voor dat als ik op straat beland dat ik mezelf wat aandoe :S

Wat kan ik het beste doen?

Bedankt,
Sjaak

AN
05-08-12 09:06
Sjaak wat je volgens mij kan verwachten omdat uit een land buiten de EU komt is aanhouding op Schiphol ivm paspoortsignalering als je bninen EU reist geen probleem maar daarbuiten wel.
Als ze je vasthouden heb ik geen idee voor hoelang maar ga er even van uit dat het kort zal zijn om weer een beetje alles op poten te zetten zou je een DWI uitkering aan kunnen vragen je moet ook een inschrijfadres hebben nou weet ik niet uit welke stad je komt maar in Amsterdam zou je je bij HVO of Leger des Heils kunnen aanmelden die misschien inschrijfadres en dak boven je hoofd kunnen regelen.
Als dat allemaal geregeld is dan kan je alles gaan regelen en je aanmelden voor schuldhulp en alles opzeggen wat nodig is.
Zal niet makkelijk zijn maar waar een wil is is een weg wens je veel sterkte

Sjaak
04-08-12 20:45
Hallo,

Ik ben 9 jaar zelfstandig ondernemer geweest.
Het ging steeds minder met het bedrijf en met mij, door de financiele stress, o.a. een schuld bij ABN amro.

Op een gegeven moment heb ik zelfmoord proberen te plegen in de winkel.
Ik kreeg toen daarna antidepressiva, en was in alle staten.

Toen ik een leverancier niet meer kon betalen, en deze mij meerdere malen heeft gebeld, heb ik de goederen ingeleverd, en ben ik uiteindelijk buiten de EU vertrokken, zonder ook maar iets te regelen of op te zeggen.

Ik heb o.a.:
-Schulden bij de ABN amro 60.000 euro
-Schulden bij de belastingdienst 15.000 euro
-Schulden bij huurpand winkel 12.000 (Deze zaak is bij een rechter behandeld en heeft een vonnis uitgesproken tot betaling)
-Schulden bij de woningbouw vereniging
-eneco, kpn, wegenwacht etc etc
-Auto heb ik na 6 maanden moeten inleveren bij de grens
-Geen belasting aangifte gedaan 2011 IB + BTW
-Ik sta nog in het register bij de KVK
-Ik zit nu langer dan 6 maanden in het buitenland.

Ik besef mij nu, dat dit heel dom is geweest, en ik terug naar nederland zou willen. Ik ben daar geboren.

Wat zijn de gevolgen als ik via schiphol terugreis of word aangehouden. Hoelang word ik vastgehouden? Waar moet ik rekening mee houden?

Dit is nog maar het begin van de problemen, want mijn woning is inmiddels ontruimt.

Ik heb geen idee waar ik heen moet, ik vrees dat ik gelijk dakloos zal zijn.

Groeten,
Sjaak

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie