logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Uitkering en apart wonen.

Hotforum
Gratis je eigen forum
AN
02-01-12 09:27
Smiley heb je weleens gedacht aan scheiden van tafel en bed dan blijf je wel officieel getrouwd maar je hebt geen fiscaal partnerschap meer je moet als je kinderen hebt een ouderschapsplan maken dan zijn er misschien wel mogelijkheden voor je man.

AN
02-01-12 09:17
Smiley het probleem zit hem niet in het feit of jullie wel of niet officieel gescheiden zijn het zit hem vooral in het feit je man kan pas een sociale uitkering aanvragen als hij niet meer bij je woont dat is zeg maar probleem 1 want op deze manier kan hij ook geen woonruimte vinden want dan moet hij een eigen inkomen hebben anders kom je gewoon niet in aanmerking voor een huis dat is probleem 2 het 1 heeft zeg maar met het ander te maken.
Je kunt informeren wat je wilt je zal tegen deze twee problemen blijven aanlopen.

Marretje
01-01-12 14:35

@ Smiley, bij het aanvragen van een bijstandsuitkering voor je man, zal er gekeken worden naar het totale gezinsinkomen door de Gemeente.Dit is juist de nieuwe verandering van het Kabinet per 1 januari 2012!!
Dus naar mijn idee gaat het niet zo simpel als dat het zo lijkt?!

Smiley
01-01-12 14:08
Bedankt allemaal voor jullie reacties en natuurlijk een goed 2012 gewenst.
Ik begrijp dat het theoretisch mogelijk moet zijn om een bijstandsuitkering voor hem aan te vragen. Ik ga dat volgende week eens goed uitzoeken. En uiteraard meld ik alles bij het UWV en dan zie ik wel wat voor consequenties het heeft voor mijn uitkering.
Meubels etc. is natuurlijk geen probleem. Een deel hebben we al en de rest komt van de kringloopwinkel. Daar zitten de kosten niet in. Helaas gaat wel een hoop geld zitten in behang, verf en vloerbedekking maar misschien is het mogelijk om iets te vinden wat gestoffeerd is. Hij tilt niet zo zwaar aan zijn omgeving en het is hopelijk maar tijdelijk.
Wachten tot na de WSNP is geen optie. We zijn nu al een tijdje aangemeld bij de SHV van de gemeente maar dat schiet voor geen meter op. En een tijdje geleden heeft de contactpersoon de hulp zelfs helemaal stilgelegd omdat ik beschermingsbewind had aangevraagd. Gelukkig is de beschikking daar van gisteren gekomen dus hopelijk komt daar binnenkort wat schot in.
Maar we zitten dus nog steeds in het begin van het minnelijk traject en de WSNP is nog lang niet in zicht.

marinus
01-01-12 10:58
Dat was vroeger, Volgens mij is daarvoor de algemen heffingskorting in plaats gekomen!

http://www.intermediair.nl/overzicht/salaris-en -onderhandelen/brutonetto-calculator/9654/brutonetto-calculator. html?gclid=CMCMoeHHrq0CFQeIDgod7gn_mg

AN
31-12-11 16:14
ikzelf heb ook WAO verandering zoals uitelkaar gaan moet je melden bij UWV je valt dan in andere belastinggroep

AN
31-12-11 16:10
Een echtpaar krijgt meer dan een alleenstaande moeder.

marinus
31-12-11 13:31
An: Waarom gaat haar wao uitkering omlaag!!!!

AN
31-12-11 12:11
Smiley heb je je ook gerealiseerd als jullie uit elkaar gaan jouw WAO uitkering naar beneden gaat wil je niet ontmoedigen maar ik denk dat de oplossing minder makkelijk ligt dan je denkt.
Als de problemen niet al te ernstig zijn lijkt mij wachten tot de schone lei een feit is.
Ook dan zal het niet makkelijk zijn maar dan is de druk een beetje van de ketel.

Chrissie
31-12-11 09:30
Wil me nergens mee bemoeien en ik hoop dat je het ook niet als een aanval ziet want dat is niet mijn bedoeling, maar hebben jullie er ook aan gedacht dat je man meubels nodig heeft voor in zijn woning en dat jullie hierdoor ook weer eind in de schulden naar beneden zakken. Je kan het namelijk niet van plakken wortels kopen en een bijstandsuitkering is ook niet zo bijster veel.

Misschien kan hij wel bij familie/vrienden wat krijgen maar jullie krijgen wel extra kosten. Houdt hier wel rekening mee denk aub goed na bij wat je doet.

AN
31-12-11 09:01
Tussentijdse oplossing tijdelijk bij vrienden of familie wonen en vandaar uit een bijstandsuitkering aanvragen

AN
31-12-11 08:59
Als je man eigen woonruimte vindt is een inkomen verplicht dus dat gaat hem niet worden althans niet voordat hij een inkomen heeft als hij een bijstandsuitkering aan gaat vragen terwijl jullie nog samen zijn zal ook niet lukken aangezien jij inkomen hebt.
Er zijn denk ik heel wat mensen die tijdelijk even apart gaan wonen dat is te doen als je ieder eigen inkomen hebt jullie situatie leent zich daar iig op het moment niet voor of je moet genoeg inkomen hebben om tijdelijk eventueel iets onder te huren wordt moeilijk denk ik wens jullie het allerbeste

Chrissie
30-12-11 22:17
Smiley,

Voor zover ik het weet kan je man als hij een eigen huisje krijgt een beroep doen op de bijstand. Verder kan ik je jammer genoeg niet vertellen omdat ik niet bekend ben met de nieuwe bijstandswet.

Ik wens je/jullie enorm veel sterkte.

Smiley 30-12-11 21:54
Om persoonlijke redenen willen mijn echtgenoot en ik apart gaan wonen. We willen (nog) niet scheiden.
Hamvraag is hoe we dat gaan financieren? Ik heb een arbeidsongeschiktheidsuitkering en hij heeft geen inkomen. Hij kan ook niet werken want hij is ziek en zit in dagbehandeling.
Stel, hij vind een eigen woning. Heeft hij dan recht op een bijstandsuitkering? Zou de nieuwe wet op de bijstandsuitkering ook voor ons gelden? Lijkt mij niet omdat we dan niet samen wonen?
Iemand die hier iets over kan zeggen of me de juiste kant op kan sturen?

Adverteerder:

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie