logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Eigen woning

AN
23-07-11 06:02
Berend als jij in het koophuis wilt blijven wonen moet dat financieel haalbaar zijn dan zal je toch je ex uit moeten kopen dan pas is het mogelijk om mmv een notaris de hypotheekakte op jouw naam te zetten.
Ook zal de bank zijn medewerking moeten geven anders wordt het lastig.
Het is niet echt een makkelijke procedure en is alleen haalbaar als je niet tot over je oren in de schulden zit en er geen hypotheekachterstand is.
Uitkopen betekent vaak geld lenen om je ex partner uit te kopen en anders huis verkopen en de restschuld samen delen zoals ik eerder zei zolang jullie samen het huis hebben zijn jullie beide hoofdelijk aansprakelijk.
Berend omdat het huis onderwaarde heeft zal de bank er geen dubbeltje meer insteken en krijg je het huis waarschijnlijk nooit op jouw naam ik denk uiteindelijk dat je het huis zal moeten verkopen en het verlies moet nemen niet leuk maar wel realistisch sterkte

berend
22-07-11 22:51
dank je wel AN ,maar weet jij misschien een oplossing,want verkopen levert ons allebeide een restschuld op.

AN
22-07-11 16:26
Berend je ex en jij zijn beide hoofdelijk aan sprakelijk stel je mag in je huis blijven wonen dan is je ex volgens mij nog steeds medeeigenaar van het huis.
Wel is het zo dat je ex de helft van de hypotheek moet betalen.
Het huis op je naam krijgen zal erg lastig worden om niet te zeggen onmogelijk.
Een heleboel mensen hebben met hetzelfde probleem te kampen al is het voor de zeg maar achterblijvende haalbaar qua inkomen de hypotheek te betalen dan nog is het op naam krijgen een probleem het wordt tijd dat daar verandering in komt.

berend
20-07-11 17:36
he nieuw,ik zit met vraag he .
zit in scheiding ,en heb een eigen woning die ik niet op mijn naam krijg .
weet jij raad?

Nieuw
20-07-11 09:39
Overigens kregen wij van de rc de kans om te verkopen, hij liet de keuze aan ons.
De restschuld zou dan mee genomen worden met de rest. Maar daar doe je eventuele overige schuldeisers te kort mee als er nog eens 40.000 schukd bij komt.

Nieuw
20-07-11 09:36
Of je mag gewwon in je huis blijven wonen, ondanks wat hoge hypotheeklasten. Met de huidige huizenmarkt levert een huis gewoon te weinig op en is het voor de hypotheekverstrekker veel voordeliger als je in je huis blijft. In je vtlb wordt rekening gehouden met dit bedrag dus dan ' wint' iedereen.

Giobenko
04-07-11 17:17
Ik heb in 2010 toen ik in problemen kwam met mijn hypotheek het volgende voorstel gekregen van mijn hypotheker. Ik zou een formulier moeten tekenen waarmee ik mijn woning meteen overdroeg aan de hypotheekverstrekker. Omdat ik dus geen eigenaar meer was, zou ik dus ook geen hypotheek meer verschuldigd zijn. Ik hoefde dus geen betaling meer te doen, maar bouwde dus toch geen schuld meer op. De toen reeds bestaande achterstand zou mij worden kwijt gescholden. Alleen de eventuele restschuld die na verkoop van de woning zou ontstaan zou in de WSNP worden meegenomen. Dit leek toen een coulante oplossing. Maar omdat op dat moment onduidelijk was hoelang ik na verkoop van de woning nog in mocht blijven wonen in afwachting van een huurhuis is de regeling afgeblazen. Maar misschien dat jij dit voorstel in uitgewerkte vorm met je hypotheker kan bespreken.

berend
03-07-11 22:20
nee ik zit nu nog nergens in.
zit in scheiding maar stel ik verkoop bijv. volgend jaar mijn huis dan blijft er schuld en daar moet ik volgens de abn bank een lening voor opnemen.

Jos en An
03-07-11 13:25
Berend als je i.v.b met een schuldhulp traject of WSNP je woning moet verkopen dan kun je geen lening nemen voor de restschuld.

De restschuld wordt dan mee genomen in de sanering.

berend
03-07-11 13:14
ja maar het is duidelijk,dat als ik mijn woning verkopen moet ,ik een lening op moet nemen voor de restschuld,en een nieuwe huurwoning moet nemen.
dan ben ik dus meer geld kwijt dan dat ik nu ben.

lannie1964
01-07-11 08:58
Die nieuwe huurprijzen zijn nu landelijk An

AN
01-07-11 06:38
Daarbij komt dat het in Amsterdam uitermate moeilijk is een huis in de vrije sector te vinden zelfs je 800/1200 pm kan/wilt betalen want er zijn gigantisch veel mensen die dat willen en kunnen betalen dat maakt het nog moeilijker.
En met die vervelende inkomensgrens is het voor een grote groep mensen bijna onmogelijk om in aanmerking te komen.

AN
01-07-11 06:32
Bij sociale huurwoningen begint de vrije sector bij een rekenhuur van 652.52 euro is bepaald door Stedelijke Woningdienst In Amsterdam.
Weet niet of de prijzen landelijk zijn maar iig in Amsterdam begint een vrije sector prijs bij 652.52

Billy
30-06-11 11:30
Het komt eigenlijk een beetje neer op wat ik vroeg. Ik heb dit ook gelezen op de site van WSNP en als ik het goed lees kan ik de conclusie trekken dat je dus niet hoeft te wachten tot de koopwoning is verkocht voordat je de WSNP in gaat?
Echter zegt de stadsbank dat de woning eerst verkocht moet worden. Dat maakt het voor ons onduidelijk, vandaar dat ik een nieuw onderwerp heb geopend hierover.

Jos en An
30-06-11 11:25
Op de WSNP site staat er het volgende over:

Wat gebeurt er met mijn koopwoning tijdens de Wsnp

Als u in een koophuis woont, dan zal deze in de meeste gevallen worden verkocht. Van de opbrengst wordt eerst de hypotheekverstrekker betaald. Blijft er daarna nog een bedrag over, dan wordt dit in de boedel gestort voor de overige schuldeisers. Is de opbrengst van de woning niet voldoende om uw hypotheek af te lossen, dan kan de hypotheekverstrekker het restant van de hypotheekschuld indienen in de schuldsanering.

In een enkel bijzonder geval vindt tijdens de wettelijke schuldsanering schuldvernieuwing plaats; uw bestaande hypothecaire lening wordt dan vervangen door een nieuwe hypotheek. Op deze manier kunt u uw woning behouden. Deze nieuwe schuld valt niet onder de werking van de Wsnp. U dient de kosten van deze nieuwe lening uit uw vrij te laten bedrag te voldoen. Zonder toestemming van de rechtbank is schuldvernieuwing niet mogelijk!

Het lijkt mij logisch als er een hypotheek schuld is dat ook dan de woning verkocht moet worden, en dat deze schuld mee gaat in de WSNP
Verder las ik dat het behoud van eigen woning soms mag als de woonlasten lager zijn dan een huurwoning, en er mag geen overwaarde zijn, of kans dat er overwaarde op komt gedurende de WSNP periode.

René
30-06-11 11:03
Ik denk dat het huurhuis van ongeveer 800,00 een probleem is aangezien vrije sector wonen begint bij 500,00/550,00.

Natuurlijk weet ik jullie achtergrond niet maar je moet in de WSNP zo goedkoop mogelijk huren, en al je dromen en wensen even (3 jaar) op de lange baan schuiven.

berend
30-06-11 10:27
ik zit met hetzelfde kan het huis niet alleen op naam krijgen waardoor er een forse restschuld ontstaat,wie weet of er een oplossing voor is?

Peter 30-06-11 02:27
Tegenwoordig bestaat de mogelijkheid dat je je eigen huis niet hoeft te verkopen indien huren en verhuizen geen voordeel voor de boedel oplevert.

Echter, indien de hypotheekschuld procentueel behoorlijk hoger is dan de waarde van de woning is verkopen voor velen slimmer. Dan ben je immers na 3 jaar echt schuldenvrij.

De vraag aan de deskundige onder jullie is de volgende:

Netto hypotheekrente 800,- p/m (verkoopverlies circa 30.000,--) Huurhuis ook 800 p/m. Verwachting is dat de eerst komende 10 jaar deze woning geen overwaarde gaat creëren.

Moet deze woning verkocht worden of juist niet i.v.m. het laten ontstaan van extra schulden?

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie