logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

hoe werkt loonbeslag?

Rico
16-03-11 14:17
Flappie....

Minnelijk is mislukt,dossier gesloten....
Nu aanvraag wsnp........dus mijn vraag wat gebeurd er als er nieuwe schulden ontstaan door loonbeslag???

flappie
16-03-11 13:27
Je kan niet zomaar naar de WSNP je dient je eerst bij de gemeente aan te melden voor een minnelijk traject.

Als je nu al weet dat er meerdere schulden ontstaan door het belsag is het zinvol om eens in gesprek te gaan met schuldhulp. Mischien is budgetbeheer een optie.

flappie
16-03-11 13:25
reiskosten mag je geloof ik zelf houden. Mochten er meerdere schuldeisers ontstaan dan moeten die zich voegen bij de eerste deurwaarder. die moet het bedrag dan verdelen over de schuldeisers. Minder dan de beslagvrije voet krijg je dus niet! Het kan mischien zinvol zijn als je meerdere problematische schulden hebt om je aan te melden bij de schuldhulp!

Rico
16-03-11 13:02
Oke,en die 827 euro is dat puur salaris?reiskostenvergoeding mag ik dan bovenop die 827 euro zelf houden?anders wordt op mijn werk komen wel erg lastig..

En wat als er door loonbeslag nieuwe schulden ontstaan?
Geen wsnp dan?

lannie1964
16-03-11 12:31
Rico, ik zal het even voor je opeen rijtje zetten.
Jij krijgt een loonbeslag over een schuld uit je vorige huwelijk, maar je woont samen met je vriendin die ook een salaris heeft. Nu denk ik dat er alleen beslag bij jou gelegd word, omdat ik je niet hoor over je vriendin dat ze ook zo'n brief heeft gehad, wat in mijn ogen ook niet kan omdat die niets met die schuld te maken heeft. Alles wat jij dus boven de 827 € verdiend, daar word beslag op gelegd. Dat zal betekenen dat je vriendin meer moet bijdragen aan de vaste lasten, ik neem aan dat jullie die nu verdelen en dat moet dan naar rato gedaan worden. Krijg je van een deurwaarder wel een brief waarin je alle gegevens moet invullen blijft nog die 827 € over, omdat het jouw schuld is, maar daarom zeg ik laat het beschrijven dan heb je daar nooit gezeur over. Was die schuld nu van jullie samen, dan had je een beslagvrije voet van 1182 € gehad dat is namelijk de norm voor samenwonende en gehuwden met of zonder kinderen. Maar nogmaals een beslagvrije voet kan altijd door een deurwaarder aangepast worden als je aangeeft dat het teveel is, dan moet je alle lasten en inkomens doorgeven.
Ik hoop dat het nu een beetjes snapt en anders gewoon vragen.

flappie
16-03-11 12:30
klopt. Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoelde.

lannie1964
16-03-11 12:23
Flappie, nee dat klopt maar je hebt dan in elk geval het gevoel dat je neit voor een ander zijn schulden opdraait, dat je meer meot bijdragen aan de lasten zal dan voor izjn vriendin geen probleem zijn.

Rico
16-03-11 12:22
Snap er niks meer van nu...partner staat overal buiten

flappie
16-03-11 12:20
Wanneer je een partner met schulden hebt voorkom je natuurlijk nooit helemaal dat de een wat meer dan de ander betaald.

flappie
16-03-11 12:18
Klopt hoor lannie wat je zegt. Een van de laatste keren heeft mijn vriend de beslagvrije voet moeten laten aanpassen. Het hangt ook echt van de deurwaarder af.

flappie
16-03-11 12:17
je kunt het beste even met de deurwaarder contact opnemen.

lannie1964
16-03-11 12:17
Flappie, ja dat kan, want anders gaan ze te veel inhouden. Dankun je doorgeven wat de lasten zijn, maar veel deurwaarders gaan direct over tot het leggen van beslag tot aan de beslagvrije voet en dan moeten de mensen er zelf achteraan gaan bellen dat er teveel beslag gelegd word. Er zijn ook nog coulante deurwaarders die je die brief wel sturen.

lannie1964
16-03-11 12:15
Rico, en als je ook niet wil dat je partner voor jouw schulden op moet draaien, zul je dat meoten laten beschrijven, b.v bij een notaris, haar salaris word dan alleen mee genomen voor een lasten berekening, dat is om naar rato de lasten te verdelen. Maar je kan haar neit voor die schulden op laten draaien dus beschrijf het zou ik zeggen.

flappie
16-03-11 12:15
Lannie

ik heb hem even naar jou verwezen, jij weet er iets meer van dan ik.

Ik heb wel eens dat ik een inkomsten en of uitgaven moest invullen en dat ook van mijn partner. Wij hebben beide een beslag en daar zijn deze bedragen op gebasseerd.

Rico
16-03-11 12:13
Ik dacht dat de beslagvrije voet 1182 euro was voor mij in mijn gezinssamenstelling?
Als ik maar 827 euro overhoud moet mijn partner dus veel meer bij gaan leggen en word ze er ook ingetrokken in die zin.........
Begrijp er weinig meer van nu....

En wat als er door loonbeslag nieuwe schulden ontstaan?kom je dan ook niet in de wsnp??

flappie
16-03-11 12:11
met zijn tweeén mag je het genoemde bedrag overhouden. Het is niet zo dat wanneer zij boven dat bedrag verdiend dat er bij haar nog geld ingehouden wordt. Wat er dan mogelijk gebeurd maar dat weet ik niet zeker, daar is Lannie meer in thuis dat je beslagvrije voet gehalveerd wordt. Dan behoudt je iets van 590 euro.

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze je hele loon zullen inhouden want dat motiveerd natuurlijk niet om te werken.

Weet iemand anders hoe dit precies zit????

lannie1964
16-03-11 12:11
Flappie, ik heb nog nooit meegemaakt dat een deurwaarder een brief van te voren stuurt met de vraag wat het inkomen is en wat je lasten zijn, daar moet je zelf achteraan als er teveel beslag word gelegd.

Rico, beslag kondigen ze aan en je kan er dan op rekenen dat de volgende maand het beslag in gaat.

lannie1964
16-03-11 12:09
Rico, als het jouw schulden zijn word er op jou loon beslag gelegd tot een bedrag van 827 € en de rest word dan ingehoduen om de schulden af te lossen, maar ik denk dat je beter even met de deurwaarder kan bellen dan weet je het zeker, want je kan dat wel samen op een adres ingeschreven staan dat betekend nog niet dat er op iedereen zijn loon beslag word gelegd, wel als je officieel samen woont, ik was getrouwd en op het salaris van mijn ex is beslag gelegd en niet op dat van mij.

Rico
16-03-11 11:50
Flappie..

Dus dan kan er meer beslag worden gelegt omdat mijn partner een goed salaris heeft?
En kan het dan zijn dat ik met beslag minder dan 1182 overhoud?beslagvrije voet?

flappie
16-03-11 11:46
Zij krijgt geen beslag, alleen haar inkomen wordt meeberekend. ( vaste lasten ed)

Rico
16-03-11 11:45
Ik neem toch aan dat mijn partner haar salaris volledig houdt als ik loonbeslag heb?
Partner staat overal buiten,schulden zijn van eerder huwelijk...

Rico
16-03-11 11:43
Lannie

Ik bedoel dat we niet geregistreerd samen wonen,niet getrouwd ofzo...
Staan wel beiden op dit adres ingeschreven,alleen ik zit in de regeling..

Maar wat zijn de stappen bij loonbeslag en hoe lang duurt zoiets dat het beslag er op zit?

flappie
16-03-11 11:41
Wij staan beiden ingeschreven. Mijn vriend krijgt 1040 met zijn beslag en ik 802,00 euro.

wij hebben ook niet op papier staan dat we samen wonen.

lannie1964
16-03-11 11:37
Rico, bij loonbeslag wordt er beslag gelegd op alles boven de beslagvrije voet, dat is voor een alleenstaande 827,72€ per maand. Jij schrijft dat er niets op papier staat dus neem ik aan dat je daar ook niet ingeschreven staat.Is dat wel zo dat heb je een beslagvrije voet van 1182,47€ per maand en daar moeten jullie het dan mee doen tot dat de schuld is afbetaald. Hierbij word ook het vakantie geld e.d in beslag genomen daar krijg je maar een klein gedeelte van.

Rico 16-03-11 11:29
Wie kan mij vertellen hoe loonbeslag precies in zijn werk gaat?
En maakt het bij loonbeslag uit hoeveel je partner verdiend?
We zijn gewoon samen wonend,niks op papier oid.

1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie