logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

beslaglegging op voorlopige teruggave enz

wagt
21-11-11 22:11
beslagvrije voet.loon toeslagen etc laat de kantonrechter altijd onder de beslagvrije voet vallen en kan geen enkele werkgever naar eigen inzicht aanpassen.als je geen andere bron van inkomsten hebt dan beslist de kantonrechter dat de beslagvrije voet van toepassing is.het is niet de bedoeling dat je naar de bijstand gaat.je schrijft of laat door een advocaat een verzoekschrift aan de kantonrechter en dat wordt dan mondeling behandeld.vaak eerst een kort geding voor een voorziening binnen 2 weken.mvg
thea

lannie1964
20-10-11 10:08
Ik lees net in de krant dat er door een nieuw automatiseringssysteem er een grove fout is gemaakt, deze week gaat er nog een brief uit waarin je aan kunt geven of je de voorlopige teruggaaf zo snel mogelijk moet worden terug gedraaid of dat de betalingstermijn kan worden verrekend met de teruggaaf. De regiokantoren hebben nu de schuldenaren niet meer onder zich, dit word voortaan centraal geregeld.

Lin
19-10-11 13:27
@Mica en Maria. Ik kan mij alleen maar aansluiten bij jullie verhaal. Bij mij is ook precies hetzelfde gebeurd. Ik had al erg weinig financiŽle armslag en door deze totaal onverwachte en onaangekondigde actie zit ik acuut in grote financiŽle problemen. Schandalig dat dit op deze manier gebeurt.

Mica
18-10-11 22:31
@Maria, jou verhaal is als het mijne. Vandaag precies hetzelfde ervaren. Ik vind het schandalig, ik zit nu met een gat in mijn inkomen en moet maar zien hoe ik dit op ga lossen.
Volgens de BD zou het ook zomaar kunnen dat ze verekenen met mijn toeslagen, als dit zo is kom ik zeker in de problemen.

lannie1964
18-10-11 22:13
Elke belastingbetaler in Nederland word geacht de wet te kennen. Ik ken hem ook niet hoor daar niet van, maar de de BD gaan ze daar wel van uit. Dus jij hebt nu een regeling afgesproken en die mogen ze idd verrekenen met je voorlopige teruggaaf. Vooraf sturen ze daar nooit bericht over, wel krijg je op de dag dat je normaal je voolopige teruggaaf had ontvangen een bericht van de BD, dat ze verrekenen. Je zou kunnen vragen of je het met alleen je voorlopige teruggaag mag terug betalen, dan moet het niet een al te grote schuld zijn, anders gaan ze daar niet mee akkoord.

Maria
18-10-11 21:22
De Belastingdienst verrekent openstaande schuld met voorlopige teruggaaf. Dit zie ik op mijn bankrekening. Niet eerder heb ik een bericht gekregen.
De betrokkenen krijgen deze week een brief in de bus met nadere tekst en uitleg.
Dit gebeurt, zo wordt beweerd, na een traject waarin niet gereageerd is op een eerder verstuurde betalingsherinnering en aanmaning.

Ik word gerekend onder de 84.000 wanbetalers. ... Maar ik heb wŤl op tijd gereageerd, en er is een betalingsregeling met mij afgesproken. Braaf betaal ik elke maand het afgesproken deel af en heb mijn inkomenspatroon sterk moeten bijstellen hiervoor. Zo sterk, dat ik op 16 oktober halsreikend naar de voorlopige teruggaaf uitkeek.

Na een telefoontje met de belastingdienst blijkt dat ik Ťn de voorlopige teruggaaf niet ontvang Ťn aan het einde van de maand het vooraf afgesproken bedrag moet betalen.

Dus de betalingsregeling die ik heb afgesproken met de belastingdienst wordt ondanks dat ik mijn afspraken nakom, zonder mededeling, veranderd door de belastingdienst. Ik mag bezwaar aantekenen en vier weken wachten op hun besluit.

Wat mij hierbij het meeste raakt is de arrogantie van de besluitvormers om dit niet minstens een maand van te voren te communiceren, zodat ik erop kan anticiperen. Op deze manier kan ik niet bouwen op de gemaakte afspraak met deze overheidsinstantie.

Mariska
14-09-11 11:59
Ik heb gebeld en het was dus idd verrekend. Ontvanger dacht dat dat in dit geval wel een goed idee was maar als ik dat niet vond en het wilde ontvangen dan kon dat..

Dus wordt het nu weer omgezet en krijg ik het hopenlijk binnen twee weken alsnog.

bedankt voor jullie vragen en aandacht

Mariska

Mariska
14-09-11 10:19
Nee, zit niet in wettelijke, ben wel bezig met dossiervorming voor schuldhulp,minnelijk.
Ik heb net gebeld en word nog teruggebeld door ontvanger maar ze hebben zorgtoeslag (Tnummer) dus verrekend met een Hnummer aanslag. Ik begrijp hier dat dit niet zomaar mag. Kan je mij daar antwoord op geven?

gr
Mariska

Maickel
13-09-11 21:14
Dat ligt er aan Mariska.

Zit je in een wettelijke sanering en zo ja per wanneer.

Mariska
13-09-11 19:38
Ik heb globaal alle discussie gelezen en heb toch mijn situatie nog even ter beoordeling;
Zorgtoeslag teruggaaf 2010 keurig ontvangen, ondanks een schuld bij de belastingdienst in inkomstenbelasting (waar nog discussie over is). Over 2009 heb ik definitieve berekening en mededeling verrekening of teruggave ontvangen maar geld kwam maar niet. net gebeld en nu werd mij gemeld dat het ter verrekening is aangeboden aan de inkomstenbelasting. Volgens wat ik hier lees mag dat dus niet. Klopt dat nou? Hoor het graag want moet nu morgen weer gaan bellen en mogelijk in discussie met deze logge organisatie.

Mariska

Paul
17-03-11 18:51
Op de zorgtoeslag en de huurtoeslag mag beslist NIET zomaar beslag worden gelegd. Alleen voor premieschuld (zorgtoeslag) of huurschuld.

Wat de Belastingdienst ook niet mag doen is de huur- of zorgtoeslag verrekenen met openstaande belastingschuld. Dat is destijds door de Staatssecretaris van financi√ɬęn toegezegd en het staat ook in het officiele en openbare invorderingsbeleid van de Belastingdienst (Leidraad Invordering).

Omgekeerd mag overigens wel : teruggaven inkomstenbelasting mogen op toeslagenschulden worden afgeboekt.

Even over de vindplaats mbt beslag op toeslagen :
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=46
even doorbladeren tot onderwerp \"beslag op toeslag\".
Op die site is veel interessante info te vinden mbt alles over beslag etc.

Moedig
16-03-11 07:48
ja idd dat is bij mij ook gebeurd en vind het geen eens zo heel erg want beter dan dat ze beslag op inboedel leggen. moet ik eerlijk bekennen.

Jos en An
16-03-11 07:32
Er mag ook beslag worden gelegd op huur en zorgtoeslag als je een schuld hebt bij de belastingdienst.

Moedig
16-03-11 07:11
Bij mij ligt er al 2 jaar beslag op mijn zorgtoeslag en dit heeft niets met ziekenfonds ofzo te maken

Peggy
16-03-11 00:27
Paul, heb je misschien een link naar een site waar ik deze informatie kan nalezen en eventueel gebruiken in een verweer.

Paul
15-03-11 21:49
Beslag op de huurtoeslag mag alleen voor huurschuld.
Beslag op de zorgtoeslag alleen voor premieschuld ziektekostenverzekering.
Beslag op het kindgebonden budget mag alleen voor terugvorderingen kinderbijslag.

Wat betreft de voorlopige teruggaaf : hier kan altijd beslag op gelegd worden. Als echter sprake is van alleenstaande ouderkorting dan ligt het anders als die toeslag op bijvoorbeeld de WWB-uitkering wordt ingehouden.

Overigens is er een simpele manier om de deurwaarder met lege handen te laten staan : laat de voorlopige teruggave meteen stopzetten door de Belastingdienst, dan vangt de deurwaarder niets meer.

Ik weet uit ervaring dat er veel met de beslagvrije voet wordt geknoeid door deurwaarders. Bij mij wordt nu al een jaar ruim 50 euro teveel ingehouden op mijn WWB-uitkering.
Eerst wilden ze geen rekening houden met het feit dat ik een bestuursrechtelijke premie ziektekosten betaal, die ruim 50 euro hoger is dan normaal. Na veel gezeur is dat nu rechtgezet. Vervolgens wilden ze geen rekening houden met het feit dat beslag ligt op mijn zorgtoeslag. DAt blijven ze maar volhouden en het kost mij iedere maand veel geld.
Ik heb mijn advocaat nu ingeschakeld die de deurwaarder in een kort geding gaat betrekken om hem te dwingen de beslagvrije voet te verhogen.

Belangrijk is dat een deurwaarder zich gewoon aan de regels heeft te houden. Zo niet : advocaat inschakelen en eventueel een klacht bij de Deurwaarderskamer (zit bij de rechtbanken) indienen. Daar zijn ze doorgaans niet echt blij mee en dat wil nog wel eens helpen.

lannie1964
09-03-11 21:15
Diana, net wat je zegt dat hun vinden dat er te weinig beslag af gedragen word, daar heb jij geen boodschap aan. Zij mogen geen beslag op de zorgtoeslag en het kindgebondenbudget leggen, als je dat hun laat weten via een brief moeten ze dat beslag weer opheffen en terug geven. Er is ook een wettelijke norm voor beslag. Op www.hotforum.nl kun je hier heel veel overlezen er staan ook wetartikelen bij. Ik wens je succes en laat even weten hoe het afloopt.

Diana
09-03-11 20:51
Volgens de dame bij Van Mastrigt en Partners dragen wij te weinig af aan beslag.
Het bedrag is in de loop der tijd 2 keer verminderd,nl toen er n correctie woonkosten werd toegepast en een keer omdat er ook beslag door hun was gelegd op de reiskosten van mijn man.
Dat zij vindt dat we te weinig afdragen boeit me eigenlijk niet zo zeer....
Wel dat ze nu proberen zaken te doen die niet mogen,en voordat je het weet ben je 2maanden verder en zitten wij in de piepzak.
Of we krijgen weiniger leefgeld of bepaalde rekeningen blijven liggen.

Zij zegt dat ze het hoogst haalbare beslag al hebben via het salaris van mijn man,nu probeert ze het via mijn meisjesnaam en daar zag ze dat ik mijn voorlopige teruggave nog altijd ontvang plus kindgebonden budget en zorgtoeslag.
In de laatste twee zijn geen achterstanden of zoiets,want dan mag de belastingdienst ze idd verekenen.

tatjana
09-03-11 19:52
heb nogal wat problemen gehad met de belastingdienst, te late betalingen etc.
Heb toen de ombudsman ingeschakeld en zo een nummer van een of andere hoge pief gekregen van de belastingdienst.
Zover als ik weet mag alleen de belastingdienst beslag leggen op je toeslagen als je teveel ontvangen hebt en de zorgpremie dan.
De voorlopige teruggaaf kan gewoon door iedere schuldeiser beslag op gelegd worden, als dit door de rechtbank is uitgesproken.
Heb zelf ook beslag op mijn voorlopige teruggaaf van de alleenstaande ouderkorting.
Maar het lijkt me toch niet dat ze op 2 inkomens in dit geval het loon van je man en en je voorlopige teruggaaf beslag mogen leggen?
Het kan natuurlijk dat het wel mag dat weet ik dan niet, maar ik vind het wel erg schandalig dan.

lannie1964
09-03-11 19:50
Diana, ze mogen alleen beslag leggen op je zorgtoeslag als het voor achterstallige premie is, niet om achterstand in je hypotheek weg te werken hetzelfde geld voor kindgebonden budget. Ik zou daar heel snel achterheen gaan als ik jou was.

Diana
09-03-11 14:25
Dank je wel allemaal!

Van Mastrigt en Partners hebben onze zaak in handen omtrent de restschuld van onze koopwoning.
Er ligt al 3 jaar maximaal loonbeslag op het salaris van mijn man.
Nu beseffen ze dat ze ook nog mijn voorlopige maandelijkse teruggave kunnen innemen(voorheen altijd ontvangen).
Plus de zorgtoeslag en kindgebonden budget.

lannie1964
09-03-11 12:50
maarten ik lees het net dat het mag bij meer dan twee amanden premie achterstand en dat dan de beslagvrije voet verhoogd meot worden omdat de schuldenaar feitelijk niet over de zorgtoeslag kan beschikken. Verminderd met de nominale premie, heb ik het zo goed?

In de wet staat echter dat de beslagvrije voet wordt verhoogd met de vervallen zorgpremie, verminderd met de voor eigen rekening komende normpremie en verminderd met de ontvangen zorgtoeslag (zie art. 475d lid 5 onder a Rv). De rechtbank Den Bosch heeft bepaald dat wanneer beslag op de toeslag is gelegd, de beslagvrije voet die geldt voor beslag op het inkomen, niet met de toeslag mag worden verminderd. Betrokkene kan immers feitelijk niet over de toeslag beschikken

Word dit ook tegen de schuldenaar gezegd door jullie?? Of moeten ze daar zelf maar achter komen?

Maarten
09-03-11 12:46
@Lannie

Dan zou ik er toch maar is de boeken op na slaan, ik werk bij een deurwaarders kantoor, onze afdeling werkt voor een zorgverzekeraar, en wij leggen maandelijks beslag op de zorgtoeslag.

Deze wordt dan ook naar ons betaald en wij dragen dit weer af naar de zorgverzekeraar, en niet aan de zorgverzekeraar direct!

Dus er mag WEL beslag op gelegd worden!

lannie1964
09-03-11 12:42
maarten dit word dan geregeld bij de belastingdienst. Dan worden de toeslagen direct doorbetaald aan de verhuurder, verzekeraar of kinderdagverblijf, het ging er om of er beslag door een deurwaarder op gelegd mag worden NEE dat mag dus niet , het is geen inkomen maar een toeslag.

Maarten
09-03-11 12:41
@Lannie (weer)

Wat je zegt is niet waar, er staat juist WEL in de de wet aangegeven dat de zorgvezekeraar beslag mag leggen op de zorg toeslag! Dit heeft niks te maken met verrekenen of wat dan ook, maar gewoon puur beslag!

Maarten
09-03-11 12:39
@Lannie (aanvulling)

Je geeft aan het dat wel mag in overleg? Ik zelf heb hier nog nooit van gehoord.. Als er beslag gelegd wordt moet dit ALTIJD door een deurwaarder gelegd worden!

lannie1964
09-03-11 12:39
Saar dan kan ik alleen maar zeggen dat je geluk hebt gehad een alleenstaande ouderkorting is een heffingsteruggave en dus inkomen daar mag beslag op gelegd worden. En door een ziektekostenverzekering mag geen beslag gelegd worden op je zorgtoeslag, is bij wet verboden verrekenen is iets anders en mag alleen door de belasting dienst gebeuren.

Diana, ik las het verkeerd, maar ik zou even bellen dat ze op je huur en zorgtoeslag geen beslag mogen leggen.

Maarten
09-03-11 12:38
@Lannie

Wat je zegt klopt niet hoor, er mag wel beslag gelegd wordt op de zorg/huur & kinder toeslag. Echter kan dit alleen gedaan worden door een zorgverzekering, verhuur instantie & Kinderdagverblijf..

lannie1964
09-03-11 12:32
Alles wat met een teruggave heeft te maken, zoals een voorlopige teruggave van de belasting is inkomen en daar mag dus beslag op gelegd worden, zorg, huur en kindgebonden butget mag geen beslag op gelegd worden net als op de kinderbijslag, dat mag alleen in overleg om bv achterstallige rekeningen te betalen. Maar iw heeft er nu beslag gelegd de bewindvoerder?? of de deurwaarder bij de bewindvoerder.

Saar
09-03-11 12:31
Hallo,

Beslag op een voorlopige terug gaaf mag, zelfs ook op je toeslagen.
Alleen op de toeslagen, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, of kinderopvangtoeslag, mag alleen beslag gelegd worden door bijv je zorgverzekering, huurvereniging of kinderopvang, en eventueel de belastingdienst, mocht je teveel ontvangen hebben, word dat verrekend.

Op een voorlopige terug gaaf, mag op bepaalde dingen beslag gelegd worden, net zoals je belasting teruggaaf. Ik heb vorig jaar beslag gehad op mijn voorlopige terug gaaf, dit ging om mijn alleenstaande ouder korting. Dit mocht dus weer niet, en is daarna opgeheven en heb daar netjes het ingehouden bedrag nog terug gekregen.

1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie