logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

help wie weet hoe je moet stoppen met kredietbank

Jennifer
23-05-12 21:24
Ik heb hele slechte ervaring met kredietbank. Ik zit al 1 jaar bij kredietbank, nog steeds wordt er niks gedaan. Mijn schulden worden alleen maar hoger, kredietbank heeft nog steeds geen contact opgenomen met de schuldeisers. Na al die deurwaarders aan huis, heb ik toch zelf betalingsregelingen getroffen met de schuldeisers. De helft van mijn schulden heb ik zelf moeten aflossen door betalingsregelingen te treffen. Ik ga gewoon weg van hun....je denkt aaah, ik ga naar kredietbank geen hoofdpijn meer...eindelijk wordt alles opgelost....een teleurstelling, schulden worden alleen maar hoger!!!! Ik ga ook stoppen met kredietbank.

Aphrodite
13-05-12 20:28
Ja klopt wel, gewoon angst, ik wilde niet dat er loonbeslag gelegd werd, omdat de volgende stap boedelbeslag is... Ik wilde niet dat mijn huis hier leeggehaald zou worden....
Nu, enkele maanden verder, gestopt met de kredietbank, eind februari, en het gevecht aangegaan. Berekeningen, contact met schuldeisers... etc. Het is wel goedgekomen. Met allemaal betalingsregelingen, ook wel mogelijk omdat vakantiegeld, belastingteruggaaf etc binnenkort binnenkomt. Ben zoooo blij dat het zo gelopen is en ik ondanks zware lasten niet meer bij de KB ben en naast aflossen gewoon kan leven en af en toe iets leuks doen. Neemt niet weg dat er bij anderen geen andere mogelijkheid is dan aanmelding bij SHV. Wens iedereen daar veel sterkte bij!!!

mistie
31-03-12 21:58
Veel succes!

Aphrodite
31-03-12 21:54
Dank voor jullie reacties, ik weet dat het moeilijk zal worden, maar wil er toch voor gaan, ik ben ervan overtuigd dat ik het zelf kan oplossen, en ga er dan ook voor!!! Wens jullie het allerbeste!

Aria
30-03-12 14:56
Ben het helemaal met Jayden eens. Zit zelf nu ruim 2 jaar in de sanering en een voortraject van budgetbeheer. Dus er gaat al 3 jaar geld naar de boedelrekening en idd is het geen vetpot. Heb zelf 2 kinderen die nu inmiddels 17 en 20 zijn maar moet zeggen dat we het nu beter hebebn dan voordat ik hulp had. Toen was er nergens geld voor en waren de kinderen ook nog klein. En Aphrodite...ik loop zelf al 3 jaar in dezelfde 2 broeken van 12 euro. Koop af en toe een shirtje erbij van 5 euro gekocht bij de Action. Schoenen of laarzen koop ik via Marktplaats en ik loop dus echt niet in lompen ! Mijn kinderen hebben altijd een bijbaantje gehad zodat ze dingen voor zichzelf konden kopen en dat is niet altijd gemakkelijk geweest en nog zijn er dagen dat ik denk...tja nog maar zo weinig geld...wat moeten we eten. Maar ik weet wel dat na 11 maanden er een enorme last van mijn schouders zal vallen als ik uiteindelijk schuldenvrij ben. Ik wens je veel succes toe om alles zelf op te lossen, maar makkelijk zal het niet worden......

Jayden
30-03-12 14:34
Aprodite: ik hoop dat je er zelf en met ijzeren discipline vanaf komt om je schuldeiseres tevreden te houden. Ik wens je meer dan goeds, maar besef ook dat er mensen zijn, die net als jij er ALLES aan gedaan hebben - zoals jij - om er zelf uit te komen en dat dat zelfs niet genoeg is geweest.

Ik ben, met mijn gezin van 3 kids (14, 9 en 6) zo iemand en heb ondertussen (met nog 7 maanden WSNP te gaan) een olifantenhuid gekregen, maar jouw opmerkingen raken mij wel.

Pas als je wéét wat het is om alles te verliezen, kun je waarderen wat je wel hebt en zie je ook dat het er helemaal niet toe doet dat uitstapje, die kleren, of die luxe voor je kids. Hier zijn we blij dat we een dak boven ons hoofd hebben, dat we uberhaupt kleding hebben en als we iedere dag te eten hebben en het benzine & busgeld voor de verplichtingen (werk, school) kunnen betalen - dan zijn we blij. We gaan soms koppie onder en blijft er na betalen van vaste lasten te weinig over. Omdat mijn VTLB hoger is dan het inkomen wat ik heb en dat van mijn man erop afgestemd is, komen we structureel 400,-- tekort iedere maand...

Dan eten we paar dagen veels te weinig. Maar ach, we hebben dan toch iets en de boedelrekening wordt gevuld... dus... we werken aan de toekomst.

Wat ik ermee wil zeggen is: denk er niet te licht over. Skip die gedachten over kleding & leefgeld en je red het. En die back-up van weer opnieuw het traject in... dan wordt het pas echt problematisch want een loonbeslag is zo gepiept (dat hoeft niet eens aan jou te liggen... zodra een bedrijf harder gaat incasseren en hun beleid verandert ligt het er ineens op bijv.) en je andere schuldeisers gaan dan ook door...

Niet alles is te voorzien. Was dat maar zo.
Ik wens je alle goeds. Hoop dat je het red. Schouders eronder en gaan!...

Succes.

Chrissie
30-03-12 13:31
Aphrodite,

Ik wens je heel veel succes met het oplossen van de schulden en een flinke dosis wijsheid toe, maar ik zou nu maar heel hard beginnen met de boel op te pakken anders zie ik je binnen no-time weer bij schuldhulpverlener zitten!

Aphrodite
30-03-12 00:34
Nog een bericht voor Flappie: de schuldeisers zullen geen loonbeslag leggen als je ze netjes op tijd kunt betalen. Mocht er toch om wat voor reden dan ook loonbeslag komen, dan kan dat inderdaad niet meer, maar dan zal ik mij opnieuw aanmelden KBNL (die mogelijkheid bestaat omdat het traject positief is afgesloten door mijn shv) en doorloop het traject, vooralsnog is dat niet aan de orde en probeer ik het dus zelf. Dapper he!!

Je stukje over de bewindvoerder die rekening houdt met bezoek aan een ziek kind: Ik vind dat meer dan logisch. Deurwaarders: uit ervaring weet ik dat daar best wel afspraken mee te maken zijn. Het zijn echt geen monsters, gewoon mensen.

Ik hoef ook niet iedere week naar de bios of terrasje, maar af en toe is dat wel leuk. En kleding/schoenen, hoe zit het daarmee, ik heb dringend een nieuwe broek nodig (heb twee fatsoenlijke broeken voor naar mijn werk) en als het weer opknapt, zomerschoenen, ik heb gewoon geen fatsoenlijke schoenen voor de zomer. Zit je bij de KB dan moet je in lompen lopen, als er geen geld is voor eten, hoe kan je dan schoenen kopen?
En mijn dochter dan, ze is 15 en een beeldschoon meisje, ook nog lief en sociaal, moet zij in versleten zooi naar school, ze hoort er dan echt niet meer bij. Ze zullen haar uitlachen en dat gun ik haar niet, zij is mijn alles.
Dus... Daarom.... Probeer ik het zelf, de schuldhulp, er zijn veel mensen die er heel veel baat bij hebben, ik niet meer op dit moment. Vind echt wel dat het een mooie mogelijkheid is om binnen 3 tot 8 jaar van je schuld af te komen, maar ik doe het zelf binnen naar schatting 5 tot 6 jaar.
Hartelijk dank voor jullie meedenken, vooral degenen die mij een beetje begrijpen!
En voor jullie alle goeds!

En wie zegt dat je nooit naar de bioscoop kan? Dat ligt er soms aan.
Hier gaan we welleens als het kan.

Maar voor ons en ik denk dat ik voor de meeste hier wel spreek is, de rust die je in een traject hebt belangrijker dan al die uitjes.

En ik besef heel goed dat wij het hier nog niet eens zo superslecht hebben. Ik weet dat er mensen zijn die het stukken moeilijker hebben. Maar ik zou er echt alles voor over hebben om die schone lei te halen. En gelukkig krijgen we die mooie kans.

Je kunt altijd wel mopperen op instanties dat het te lang duurt en ze doen het altijd fout. Maar kijk ook eens naar je eigen aandeel in dingen.

Die schulden zijn vaak niet vandaag op gisteren ontstaan en men verwacht maar dat het op dag 1 goed loopt.

Een schuldhulpverlener is niet meer dan een bemiddelaar. Als de eisers niet reageren of moeilijk doen hebben ook weinig middelen en rest er niet anders dan een wsnp verzoek te doen.

En ik denk omdat schuldeisers ook weten dat je uit het minnelijk bent gestapt dat ze niet heel makkelijk akkoord zullen gaan met dergelijke voorstellen. Je kan hun geen garantie bieden. Je maakt zelf het geld over en niemand die er op toeziet of je aan de uiterste inspanning voldoet.

Maar goed, ik denk dat er al genoeg over is gezegd. Ik veroordeel je niet. Vind hooguit dat je niet slim bezig bent.

Aphrodite
30-03-12 00:11
Dank je Danielle. Ik ben ervan overtuigd dat ik het ga redden. En voor alle anderen: ik heb inmiddels afspraken met alle schuldeisers, die ik na kan komen. Ik heb geen zin om te wachten op loonbeslag, of boedelbeslag. Er is geld voor vaste lasten, vervoer naar werk en boodschappen, en betalen van de schuldeisers. Daarnaast blijft er nog een klein bedragje over om iets leuks te doen, dit geldt voor het komende half jaar, daarna wordt het alleen maar beter. De enige die roet in het eten kan gooien is mijn werkgever, die zou mij kunnen ontslaan (ik werk in een instelling voor (kinder- en jeugd) psychiatrie, er wordt bezuinigd en er zullen ontslagen vallen. Als ik ontslagen wordt heb ik een groot probleem. Vooralsnog is dat niet aan de orde. Dus ben ik alleen maar blij dat ik het zo kan oplossen en niet aan hoef te modderen. Want als je in de WSNP zit en je auto is kapot (als je tenminste je auto mag houden, hopelijk wel, want openbaar vervoer is nog duurder dan een kleine oude auto rijden) de auto heb je nodig om naar je werk te reizen, wie gaat dan de reparatie betalen? Ik neem aan dat dat dan van je leefgeld afgaat, dan kan je kiezen: naar je werk gaan of eten. Dat is toch een onmogelijke keuze?? Niet naar je werk gaan: ontslagen worden. Niet eten: doodgaan (samen met je kinderen. Dusss....

flappie
29-03-12 17:36
Ik zeg nergens dat er geen fouten gemaakt worden.
Overal worden fouten gemaakt. Maar mensen moeten ook naar hun eigen aandeel in het geheel kijken. Het valt mij vaak op dat het vaak afgeschoven wordt op de hulpverleners.
Maar goed, dat is mijn mening!

Danielle
29-03-12 16:39
@Flappie,

er gaan ook dingen fout hoor laten we nu niet net gaan doen of er geen dingen fout gaan bij bemiddelaars. In het voor trajekt zijn er bij ons veel dingen fout gegaan hoor! Salaris die zoek was bij sociaal.nl ... das al 1 van de dingen en dat heeft niks te maken met net doen of alles fout gaat bij andere. Uiteraard zijn ook wij blij dat er hulp is, maar je moet toegeven dat niet altijd alles aan jezelf ligt! In het voor trajekt hebben wij ook vaak gedacht van we stappen eruit en gaan het zelf wel doen. Je moet gewoon een lange adem hebben en het geduld op brengen om het tot een goed einde te brengen. En ja wij hebben dat wel en als Aphrodite het zelf wil doen prima toch, ik hoop dat ze zo sterk is dat ze dat kan volhouden. Of het nou slim is of niet, blijf ik het knap vinden dat ze daar de kracht voor heeft! succes Aphrodite ik hoop dat je het gaat redden .

flappie
29-03-12 11:25
Een schuldeiser die maar loonbeslag hoeft te leggen en je leeft op het absolute minium. En ik kan je nu al verklappen dat dit meestal nog onder een VTLB is.

Een schuldhulpverlener houdt nog rekening met bepaalde zaken. Een bewindvoerder ook. Tenzij die capiciteit er niet is.

Voorbeeldje mijn vriend heeft een correctie reiskosten om zijn zoon twee keer per maand in een instelling verblijft vanwege autisme. Is aan de andere kant van het land.
Een deurwaarder doet dat niet hoor.

En zo kan ik nog wat voorbeeldjes noemen.

En wie zegt dat je nooit naar de bioscoop kan? Dat ligt er soms aan.
Hier gaan we welleens als het kan.

Maar voor ons en ik denk dat ik voor de meeste hier wel spreek is, de rust die je in een traject hebt belangrijker dan al die uitjes.

En ik besef heel goed dat wij het hier nog niet eens zo superslecht hebben. Ik weet dat er mensen zijn die het stukken moeilijker hebben. Maar ik zou er echt alles voor over hebben om die schone lei te halen. En gelukkig krijgen we die mooie kans.

Je kunt altijd wel mopperen op instanties dat het te lang duurt en ze doen het altijd fout. Maar kijk ook eens naar je eigen aandeel in dingen.

Die schulden zijn vaak niet vandaag op gisteren ontstaan en men verwacht maar dat het op dag 1 goed loopt.

Een schuldhulpverlener is niet meer dan een bemiddelaar. Als de eisers niet reageren of moeilijk doen hebben ook weinig middelen en rest er niet anders dan een wsnp verzoek te doen.

En ik denk omdat schuldeisers ook weten dat je uit het minnelijk bent gestapt dat ze niet heel makkelijk akkoord zullen gaan met dergelijke voorstellen. Je kan hun geen garantie bieden. Je maakt zelf het geld over en niemand die er op toeziet of je aan de uiterste inspanning voldoet.

Maar goed, ik denk dat er al genoeg over is gezegd. Ik veroordeel je niet. Vind hooguit dat je niet slim bezig bent.

Jos en An
29-03-12 10:23
Je kan hier dingen die geschreven zijn wel als een veroordeling zien, maar dit is geenzins als veroordeling bedoeld, eerder als waarschuwing.

De kredietbank was al aardig op weg immers alles omtrend je vaste lasten was weer stabiel geworden.
En dan is de kans op een geslaagde minnelijke regeling zeer zeker aanwezig.
Zoals ik jou berichten lees heb je zeer zeker de hulp nodig gehad van de kredietbank, en lijkt het me dat je schuld wel probematisch is/was.

Nu je het zelf weer gaat proberen op te lossen zal je geen weerstand van je schuldeisers ervaren zolang je je aan de betalingsafspraken kunt houden.
Komt er tegenslag dan neemt de kans op beslaglegging toe.

Je zegt dat je niet een paar jaar op een absoluut minium kan leven, dat je dan uitjes als een bioscoop bezoek, terrasje pakken niet kunt missen.
Maar vergis je niet, mensen die een minnelijke regeling of WSNP doorlopen zullen grotendeels leren omgaan met dit gemis, en juist de kleinere dingen meer gaan waarderen, en worden zeer creatief in het bedenken van low budget mogelijkheden.

Ikzelf heb nooit schulden gehad, maar ik heb me wel ingezet om samen met Jos een toekomst zeker te stellen, en dat is gelukt en ik kan je zeggen dat dat het offer me dubbel en dwars waard was.

Ik gun iedereen een schuldenvrij leven, of dit nu met behulp is van een kredietbank, WSNP of dat iemand het op eigen kracht doet.

Dus nogmaals ik wens je veel succes!

flappie
29-03-12 09:35
Daarbij als je instaat bent het zelf op te lossen, dan had het GKB of de kredietbank je dit laten weten. maw dan gaan zij geen traject aan.
Ze bekijken namelijk eerst of er een problematische schuld is. Pas dan ga je een samenwerking aan.

Chrissie
29-03-12 09:31
Aphrodite,

Ik heb alle reacties gelezen en ik wilde eerst geen reactie geven maar nu ik heb toch besloten mijn mening te geven, ik wil je totaal niet veroordelen maar wel waarschuwen. Ten eerste wil ik even aangeven dat ik het hartstikke jammer vind dat je iets afbreekt/stopt wat al bijna op orde was en eigenlijk moet je dus nu weer opnieuw beginnen alleen doe je het dan zelf. Had je het laten doorgaan dan was het wel goedgekomen.

Mijn waarschuwing is dat als je het zelfstandig oplost een goede lange adem moet hebben met een ijzeren discipline en dat je goed rekening met tegenslagen moet houden tevens moet je goed bij de pinken blijven om te zorgen dat het goed blijft lopen.De tijd die je er nu voor uit gestippeld hebt misschien niet eens uit komt maar dat je er langer over doet dus houdt daar ook rekening mee.

Ik los ook zelfstandig mijn schulden af maar doe er ook al langer over dan ik zelf uitgestippeld had, nu moet ik misschien weer mijn doel bijstellen omdat wij verplicht moeten verhuizen doordat onze woning gesloopt wordt.

Maickel
29-03-12 09:15
De redenen waarom ik mijn twijfel heb ik al eerder benoemd dus zou ik in herhaling vallen met ze nu weer op te gaan sommen.

Waar ik dan wel mee in herhaling zal vallen is dat ik je alle succes van de wereld gun dit zelfstandig op te lossen.

Aphrodite
29-03-12 00:48
Hi Maickel,
Inderdaad ook aan jou gericht, je nam ook de moeite om mij te schrijven, waarvoor dank. Fijn dat je mij niet veroordeelt.
Waarom twijfel je of ik het ga redden. Misschien tegenstrijdigheden geschreven hier, ik ben idd dankbaar dat ik inmiddels bijna geen achterstand meer heb met de vaste lasten. De Kredietbank heeft daar een beetje bij geholpen. Nog steeds vind ik het traject veel te lang duren (in mijn geval), wat ik eerder schreef, daar blijf ik bij. Daarom ook een keer een post met de vraag bij welke KB het sneller kan ... dat was wel een beetje sarcastisch bedoeld hoor. Ik had veel angst gekregen voor loon en boedel beslag. Ik wist helemaal niet dat loonbeslag wordt opgeheven als een akkoord is bereikt met de schuldeisers, dat heb ik op dit forum pas ergens gelezen, mijn shv heeft me dat nooit verteld, dus dat boedelbeslag bleef maar in mijn achterhoofd, ik wil niet dat mijn huis wordt leeggehaald, dat begrijp je toch wel?
Anyway, ik probeer het zelf en denk dat ik er uit kan komen, sorry als ik je post eerder niet beantwoord heb, ik stel je reactie op prijs, en hoop dat het jou goed gaat!!!
Groet van Aphrodite.

Maickel
29-03-12 00:04
@ Aphrodite,

Ik zie dat je in het laatste stukje ook je woord aan mij richt dus reageer ik maar terug.
Nu weet ik niet of je mij onder de groep schaart die je zou “veroordelen” (wat ik niet doe) maar ik zit wel degelijk bij de “groep” die twijfels heeft of je dit op de door jouw geschetste manier gaat redden.
Deze twijfel en de eerder geuite twijfels zijn bij mij ook daarmee niet weggenomen eveneens als de tegenstrijdigheden die ik las en waar ik dan “gemakshalve” maar geen reactie op lees of kreeg.

Je begon met kritiek “door de Kredietbank kom je alleen maar meer in de problemen,” en eindigde je met “Met dank aan KBNL zijn de vaste lasten, ZV, huur en energie etc, gestabiliseerd, daar ben ik heel erg blij mee, de achterstanden zijn praktisch weggewerkt.”

Hoe dan ook: laat duidelijk zijn dat ik je van harte gun dat je binnen de door jouw gestelde termijn en voorwaarden schuldenvrij zult raken maar dat heb ik dacht ik ook al eerder aangegeven.

Aphrodite
28-03-12 23:38
Hey Jos, An, Maickel, Jenny en anderen,
Tsja, van sommigen een hartelijk woord, dank daarvoor, maar wat jullie verder allemaal voor mij hier neer hebben gezet, dat is niet mis. De meesten van jullie veroordelen mij en geloven niet dat ik het zal redden, na stoppen met de KBNL.
Vandaag, nog maar kort na het besluit te stoppen met KBNL wil ik jullie toch even de stand van zaken vertellen.
Met dank aan KBNL zijn de vaste lasten, ZV, huur en energie etc, gestabiliseerd, daar ben ik heel erg blij mee, de achterstanden zijn praktisch weggewerkt.
Blijft een behoorlijke schuld (bank, creditcard etc). Ik ben met alle schuldeisers in conclaaf, het gaat goed, tot nu toe werken ze allemaal mee. Ook omdat vakantiegeld er aan komt kan ik ze iets meer bieden dan anders had gekund.
En ze denken helemaal niet dat ze nu beslag kunnen leggen omdat ik "vogelvrij" ben, want traject bij KBNL gaat niet door, ik kan goed zaken met ze doen, ze krijgen n.l. 100% terug. Tot nu toe gaan allen akkoord met wat ik voorstel, uiteraard kan ik me ook daar aan houden.
En ondertussen kan ik gewoon de boodschappen doen en ook nog eens naar de bioscoop of een terrasje pakken, gewone dingen, die niet veel geld kosten, maar als je in een minnelijk traject zit, kan je helemaal NIETS meer, en dat gedurende zo'n jaar of 4. Ik kan daar niet mee leven. Het leven is te kort om zo te leven als het ook wellicht (in mijn geval) anders kan...
CARPE DIEM
Groet voor jullie allemaal van mij, en ik hoop dat het met jullie goed gaat!!!

onbekend
18-03-12 17:38
Jos en An
Ik ben het hier helemaal met jullie eens.
Sommige mensen denken nu ligt het bij de schulsanering ik hoef niks meer te doen...maar zo werkt het niet je moet wel degelijk mee werken en alles in de gaten houden als er iets is veranderd.
Bij mij niks meer dan goeds over de schuldsanering.
Als je iets niet begrijpt bellen en ze leggen je het uit.
Bij liep het ook met 3 mnd goed.

Jos en An
18-03-12 13:25
Ik had nog niet je reactie in het het topic gelezen waar Maickel naar verwijst, maar idd wel vreemd als je hier schrijft dat je overtuigd bent het zelf te kunnen oplossen, maar in een ander topic vraagt of je bij die betreffende schuldhulpverlenende instantie wel snel geholpen kan worden.

Een makkelijke snelle manier bestaat niet, soms is de situatie dusdanig dat het allemaal langer duurt en soms is een dossier redelijk eenvoudig en kan men ook snel handelen, en in die zin is geen enkel dossier te vergelijken.

Ik ben trouwens ook een vrouw, en ken het verschijnsel "op gevoel af gaan" maar met dit soort dingen denk ik toch echt praktisch, en probeer ook op een praktische manier naar oplossingen te zoeken.
Bij ons ging het minnelijk traject ook niet meteen goed, maar door er stevig op te gaan zitten, bellen mailen nog eens bellen en mailen is er wel een oplossing gekomen.

Maickel
18-03-12 12:13
Ik schrijf op zich zelden of nooit iets op emotie dus ook in dit geval niet. De eerste post die ik neerzette in dit topic was n.a.v. wat ik las van Aphrodite en Rox, dus ook op beiden gericht en een stukje algemeen.

Maar goed: je vergist je Aphrodite als je er van uitgaat dat ik denk dat je achterlijk bent. Hooguit beetje rare wending aan het verhaal vind ik dat je eigenlijk totaal geen vertrouwen blijkt te hebben in het handelen van de SHV’r of SHV instantie maar dat het wel als waarheid wordt aangenomen dat het huidige minnelijk systeem gaat verdwijnen als diezelfde SHV’r je dat verteld.

Ik denk dat het gaan voor een 100% oplossing altijd het beste is mocht dat haalbaar zijn. Waar ik een valkuil zie is dat je in je leven op een bepaald moment in de problemen bent gekomen waardoor je nu deze schulden hebt. Het heeft niets met goed of fout te maken maar die omstandigheden kunnen zich dus op een gegeven moment weer voordoen of zelfs nieuwe waar je nu niet aan denkt.
Je “eigen plan” om zelf voor 100% oplossing te zoeken zie je als een plan op 5 jaar of langer.

Ik neem aan dat je in dat plan ook kosten en rente hebt meegerekend? Dit is iets dat stopt als er een sanering komt maar uiteraard doorgaat als je het zelf wil gaan regelen.
In een sanering is er een “garantie” voor de eisers maar weten ze eveneens dat ze akkoord gaan met een prognose. Komt er dus iets tussen waardoor jouw inkomen en daarmee aflossing omlaag gaat zou dat “pech” zijn voor de eisers en krijgen ze minder aan het eind van de rit.
Ga je zelf de regeling treffen dan hebben eisers denk ik geen boodschap aan zogeheten tegenvallers en eisen ze nog steeds hun 100%.

Dus al even voorop gesteld dat het je lukt om zelf er met je schuldeisers uit te gaan komen zonder dat ze dit veilig stellen via een loonbeslag dan zou je bij wijze van een garantie moeten geven dat je dit dus ook die ruim 5 jaar vol gaat houden. Komt er iets tussen dat je niet voorzien had en je dus de afspraak niet na kunt komen dan zal dat worden gezien als mogelijk einde afspraak en regeling.

Dan wil ik tot slot niet te flauw doen maar twijfel ik inderdaad of je dit wel helemaal vol gaat houden en helemaal achterstaat. In dit topic komt het toch over alsof je geheel achter je besluit staat om het allemaal zelf te gaan regelen en in een ander topic (http://www.hotforum.nl/forum/schulden/560009/toegelaten-in-de-wsnp/ ) lees ik dit van je “Bij welke schuldhulpverleningsinstantie ben jij, kan ik mij daar ook aanmelden, helpen ze mij ook zo snel?”
Tel ik daar nog bij dat je aangeeft: “Ik ben op mijn gevoel afgegaan (dat doen vrouwen)” dan ben ik bang dat het allemaal niet zo doordacht is gegaan.

Los van dit alles hoop ik natuurlijk wel dat het je gaat lukken wat je voor ogen hebt.

Jos en An
18-03-12 11:29
Aphrodite, Wat ik dus uit jou verhaal kan halen is dat je dus al aardig op weg was en de achterstanden ingelopen zijn?
Dan is het zeer zeker zonde dat je met het minnelijk traject bent gestopt, en denk ik toch dat budgetbeheer afgelopen maanden dit in ieder geval voor elkaar gekregen heeft, waardoor de weg naar een minnelijk akkoord nu wel een optie was/is.

Wat ik je in ieder geval toe wens is dat je het op eigen kracht gaat redden, en er geen loonbeslag gelegd wordt.
Want als dit wel gebeurd zul je hoogstwaarschijnlijk geen ruimte meer hebben om je overige schulden af te lossen, waardoor je weer op zoek zult moeten gaan naar hulp, en aangezien je zelf met de regeling bent gestopt kan ik me zo indenken dat je er niet meer voor in aanmerking komt.

Dat in een minnelijke regeling in beginsel loonbeslag niet voorkomen kan worden is een feit.
Al willen sommige schuldeisers wel pas op de plaats maken in afwachting van het minnelijk traject.
Maar dan nog, ook als er geen akkoord uit komt kan er WSNP aangevraagd worden, en bij toelating vervallen alle beslagen en ben kan je bij het goed doorlopen ervan na 3 jaar een schone lei hebben.

Maar goed je hebt zelf dit besluit genomen, en ik wens je veel succes!

Aphrodite
18-03-12 01:58
Ha Jenny, fijn dat het bij jullie gelukt is en dank voor je support, ik hou jullie op de hoogte,
Groet van mij

Aphrodite
18-03-12 01:56
Jayden, dank voor je bericht.En ik begrijp ook dat Jos en An en Maickel mij op de gevaren willen wijzen. Gevaren zijn er zeker wel. Maar toch wil ik inderdaad het heft weer in eigen handen te nemen, ik hoop natuurlijk dat het gaat lukken, ik denk dat ik ruimte heb om regelingen te treffen. Een tijd geleden niet omdat er achterstanden waren met huur, energie en zorgverzekering. Die zijn nu zo goed als weggewerkt.
Misschien ben ik eigenwijs, maar ik geloof niet dat de schuldeisers denken dat ik vogelvrij ben, ik denk eerder dat ze zullen meewerken omdat ze 100% van de schuld terugkrijgen in plaats van een percentage. En zo niet: dan volgt er misschien loonbeslag en vervolgens boedelbeslag, net zoals binnen het traject bij de KBNL.
Binnen 3 jaar schuldenvrij? Nee, dat duurt minimaal 5 jaar. In 5 jaar kan ik ook zelf 75% van de schuld aflossen, de rest, die 25% is peanuts.....
Groet van Aphrodite en ik hou jullie op de hoogte

jenny
18-03-12 01:49
beste aphrodite

zoals ik het lees willen maickel, jos en an je alleen maar op de gevaren wijzen die het met zich mee brengt nu je gestopt ben bij de KB en dat de schuldeisers al hun geld willen dat is logisch en dat ze daardoor druk op jou uitoefenen snap ik ook maar het traject van de KB is nou eenmaal erg lang vooral omdat ze zeker willen zijn dat ze alle papieren enzo goed op orde willen hebben voor dat ze een voorstel kunnen doen en dat je dan na 7 maanden ermee stopt is erg jammer denk ik dan ook inderdaad je gaat namelijk niet voor je lol hulp zoeken

zelf zjn mijn man en ik 1,5 jaar bezig geweest om tot een accoord te komen met onze schuldeisers voordat er een aanvraag voor de wsnp werd gedaan ook wij hebben te maken gehad met vervelende deurwaarders en loonbeslag en dachten soms wel eens komt hier dan nooit en eind aan maar als ik er nu op trug kijk met de toelating van de wsnp hebben we er goed aan gedaan om door te zetten ook al was het wel eens moeilijk

ik hoop uit de grond van me hart dat het je gaat lukken allemaal

groetjes jenny

Aphrodite
18-03-12 01:18
Maickel: je geeft me wel het gevoel dat je denkt dat ik achterlijk ben. En ja, er wordt gespaard, maar ze krijgen maar 70, 80, 90 % van het geleende bedrag terug, ik kan me voorstellen dat ze dat niet fijn vinden, ze willen alles terug, en dus zetten ze druk.
En ik kom er gewoon niet doorheen bij met name 1 schuldeiser: naam: Santander, 5000 euro krediet, sinds twee weken overgedragen aan incassobureau, als ik niet betaal gaan echt wel over naar een deurwaarder, ik zie me zelf al bij de rechtbank zitten....

2e puntje: ik heb niks te maken met Rox.

3e puntje: of het binnenkort verdwijnt weet ik niet maar in de toekomst wel : het huidige minnelijke systeem gaat verdwijnen en er wordt altijd een 100% voorstel gedaan.
Dit is mij verteld door mijn schuldhulpverlener.

Maickel, ik heb de beste bedoelingen om mijn complete schuld terug te betalen aan iedereen, ik denk daarvoor voldoende draagkracht te hebben en hoop dat ze allemaal akkoord willen gaan.

Groet van aphrodite

Jayden
17-03-12 11:29
Ik hou er altijd wel van als mensen zelf nadenken en op eigen kracht, tegen de stroom in, dingen willen veranderen of regelen. Maar van het wiel opnieuw uitvinden heeft nog niemand ooit geprofiteerd, omdat er altijd wel iemand anders is die dat beter kan en er zijn voordeel probeert uit te halen. Met schulden is dat gauw het geval omdat de verhoudingen ongelijk zijn en de belangen soms groot.

Maickel en Jos/An willen je met een spiegel en de beste bedoelingen wijzen op de gevaren.

Maar, Ik snap jou Aphrodite, als er veel mis gaat en je niet kunt communiceren met de instantie waarvan je verwacht dat ze voor jou handelen, dan is het te prijzen dat je het heft zelf in handen wil nemen en "het onderhandelingsspel" (want daar komt het feitelijk op neer) zelf wil spelen. Maar daar zit ook het gevaar nu voor jou.

Heb je exact "in kaart" hoe je ervoor staat in relatie tot je schuldeiseres? Weet je wat er op je af kan komen? Heb je de kennis én mogelijkheden om keihard te onderhandelen? Het gaat tenslotte om jouw toekomst. Voor schuldeisers ben je de vervelende wanbetaler en het concrete ondernemersrisico. Niet de persoon die dreigt alles te verliezen...

De schuldeisers staan voor: het minnelijk is gestopt. In de beeldvorming denken ze niet: knap dat die mevr. het nu zelf gaat doen. We gaan meewerken. Maar.. Nu, denken ze: ha! Mevr is vogelvrij. Traject gestopt. Incasseren! Je hebt ze in het onderhandelingsspel nu geen vinger, maar je hele hand al gegeven en er is niets wat hun belet hun gehele vordering ineens bij je te innen. Dat doe je vast niet bewust, maar zoals je zelf zegt: je hebt er geen ervaring mee. En daarmee staan zij voor. Het is hun vak!

TENZIJ je zelf heel duidelijk, assertief en snel met ze communiceert wat je ze wél te bieden hebt. Gelijk en wat je na kunt komen:
- heb je een tegoed wat je kunt inzetten?
- kun je goede betaalafspraken maken?
- heb je een back-up voor als het wél mis gaat?

Kortom: ik wens je veel succes toe en hoop dat het je lukt.
Laat je nog even wat weten als je het voor elkaar krijgt? Wellicht hebben anderen er dan ook wat aan.

Jos en An
17-03-12 08:57
Waarom ik op dit forum ben gaan schrijven komt omdat ik een relatie kreeg met Jos, en Jos had problematische schulden.
Ik wist ook van toeten of blazen, had nog nooit met incassobureau's laat staan deurwaarders te maken gehad.
Dus ik ben een jaar of 8 geleden op zoek gegaan naar informatie over beslaglegging e.d, en later is daar het zoeken naar informatie over de minnelijke regeling en WSNP bij gekomen.
Uiteindelijk heeft Jos na 3 jaar loonbeslag hulp gezocht bij de gemeente en heeft een minnelijke regeling doorlopen.
En met mijn ervaringen en met het opzoeken van informatie probeer ik anderen weer wat op weg te helpen.

Ik zie aan jou dat je erg onzeker bent over de dingen die kunnen gebeuren zodra je een minnelijke regeling aan gaat, zoals beslaglegging e.d
Maar hoe krom het ook over komt voor jou, het moeten stoppen met betalen van je schuldeisers is normaal, en dus ook de kans op loonbeslag.
Het is dan echt een kwestie van vol houden, en goed naar je schuldeisers communiseren, en je niet bang laten maken.

Ik heb in de tijd dat Jos loonbeslag kreeg ook wel eens met buikpijn gezeten als er weer een brief van een deurwaarder of incassobureau kwam, of hele vervelende telefoontjes, waar ik zelfs op grove wijze werd aangesproken.
Maar steevast verwees ik ze naar de deurwaarder die beslag legde, en later verwees ik ze naar de kredietbank.

Uiteindelijk heeft die weg ons wel een akkoord opgeleverd, en dus ook absolute rust.

Weet gewoon dat er altijd schuldeisers bij zijn die druk blijven zetten, in de hoop dat jij op geeft, en hoe meer mensen er opgeven hoe gunstiger dat voor hun is.

Wat jou bewering aan gaat dat een minnelijke regeling gaat veranderen, hierin sluit ik me bij Maickel aan.
Er wordt altijd gekeken of iemand 100% zijn schuld kan aflossen,
Soms kan dit ook met behulp van budgetbeheer, of vrijwillige bewindvoering.
Maar in veel gevallen is dit niet mogelijk en wordt er een voorstel gedaan tegen finale kwijting.

Maickel
17-03-12 01:33
Volgens mij geef ik nergens aan dat je achterlijk bent Aphrodite. Dat je goed op de hoogte van de procedure bent zet ik wel mijn vraagtekens bij.
Als je weet dat er gespaard wordt voor je schuldeisers en het allemaal zo logisch is dan kun je dat ook aangeven aan je schuldeisers die zeggen dat ze niets krijgen. Eigenlijk is er bijna geen grotere zekerheid dat ze iets krijgen omdat dit voor hun gespaard wordt toch.

Tja, dat je dan een toonzetting als vervelend ervaart omdat je als vrouw op je gevoel afgaat vind ik op zich dan jammer maar is en blijft wel jouw beleving. Ik maak geen enkel onderscheid in man/vrouw als het om berichtgeving gaat. Wat ik schreef was algemeen op wat jij en Rox schreven. Als ik dan even twee quote's naar boven haal;
“HET IS GEWOON EEN EN AL OPLICHTING” (Rox) “Naar mijn mening is het eerste wat de KB moet doen als je een aanvraag doet voor shv, contact opnemen met de schuldeisers met het verzoek e.e.a. on hold te zetten, nee het is nu de omgekeerde wereld, dat doen ze na 12 maanden pas, met alle gevolgen van dien.” (Aphrodite)

Verder ben ik best benieuwd waar je het vandaan haalt dat binnenkort het huidige minnelijke systeem gaat verdwijnen en er altijd een 100% voorstel gedaan gaat worden en eigenlijk al helemaal dat het niet vaak voorkomt dat schuldeisers akkoord gaan in het minnelijk traject.
Overigens is het 100% voorstel niets nieuws hoor: dat is in principe de basis waarvan men uitgaat. Eerst zoeken naar een oplossing waarin 100% van de vordering betaald wordt en pas als dit in alle redelijkheid niet haalbaar is wordt gekeken naar de mogelijkheid van saneren.

1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie