logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Klacht VTLB

Hotforum
Gratis je eigen forum
beppie
20-08-12 15:26
als je het er niet mee eens bent en je komt er niet uit

dan kan je een brief sturen naar jouw rc.

je legt hem voor waarom het in jouw ogen hoger zou moeten zijn
wat hij of zij dan beslist daar moet de bewindvoerder in meegaan

hopeloos
20-08-12 14:28
@ maickel, al meerdere keren contact gehad met de bv en gevraagd om verduidelijking ook onze berekeningen er bij gedaan, dan krijg je weer een nieuwe vtlb wat een beetje is aangepast. Toen ik hun aan de telefoon had en vroeg of ik contact kon op nemen met rc kon dit niet volgens hun want dat was niet de bedoeling. Donderdag naar juridisch loket en hun gaan alles opnieuw berekenen even kijken in hoeverre het overeen komt en dit dan bij de bv leggen. Kan natuurlijk 2 kanten opgaan: of hun hebben het verkeerd gedaan of wij moeten de riemen nog strakker aantrekken wat we sowieso al moeten doen. Ik wil gewoon wat duidelijkheid of het nou in mijn voor- of nadeel is.

bedankt voor je reactie

Maickel
16-08-12 17:16
Ik bedoelde te zeggen dat een andere Wsnp bewindvoerder niet je VTLB zal gaan berekenen op verzoek.

Ben je het niet eens met de werkwijze of berekeningen van je Wsnp bewindvoerder dan moet je een klacht daarover bij hem indienen. Doet hij daar niets mee dan kun je alsnog overwegen een brief met de klacht te sturen naar de RC.
Die controleert de Wsnp bewindvoerder weer dus wellicht dat die je dan helpt je klacht uit de wereld te helpen

hopeloos
16-08-12 15:05
@ maickel. Het probleem is juist dat de communicatie tussen de bv en ons niet echt soepeltjes verloopt. alles moet via de post en vaak zeggen hun dat er iets niet is aangekomen, via de telefoon gaat het niet echt veel beter want ze zeggen gewoon dat we dat zelf moeten uitzoeken en dat dat niet hun taak is. We hebben nu contact met maatschappelijk werk en die zegt ook dat het hem sterk lijkt dat je in een jaar tijd ruim 12000 euro kan sparen. In dat jaar heeft mijn vriend namelijk maar 4 maanden een goed inkomen gehad. Over de auto heb je gelijk die moeten we er gewoon uitdoen want het gaat gewoon niet werken, alleen zit je dan met het wegbrengen en ophalen van de kinderen. die zitten op een half uur lopen van huis naar school, en het zijn jonge kinderen, en dan zit je weer met tussen de middag met overblijven wat ook geld kost als je dat doet. Ik ben niet in het bezit van een fiets. Mijn vriend heeft idd geen werk maar hopelijk gaat dit wel heel erg snel gebeuren al ben ik bang dat we dadelijk nog verder in de problemen komen aangezien de uitkering bijna stopt. Al met al is het gewoon een hopeloos geval. Iig bedankt voor het reageren.

Maickel
30-07-12 16:33
Zo ver mij bekend kun je niet een andere Wsnp bewindvoerder als een soort van second opinion je VTLB uit laten rekenen.
Het is overigens niet de Wsnp bewindvoerder maar de rechter commissaris (RC) die je VTLB bepaald. Uiteraard maakt de Wsnp bewindvoerder wel de berekening maar de RC moet er zijn goedkeuring aan geven.

Als je dus meent dat je VTLB niet goed berekend is moet je dat laten herrekenen door de eigen Wsnp bewindvoerder en hem ook uit laten leggen hoe hij aan die berekening komt. Kom je hier niet samen uit dan kun je de RC aanschrijven met jouw bevindingen en die neemt dan een beslissing.
Verlies van inkomen zal inderdaad een behoorlijk stempel drukken op de afdracht maar zou niet zoveel uit mogen maken met de inkomsten die je mag behouden. Ja, okay de 5% arbeidstoeslag maar of dat nou een wereld van verschil is weet ik zo niet.
Kun je niet kijken of je de auto alsnog weg zou kunnen doen. Meestal is dat een behoorlijke kostenplaats en je vriend zal hem niet nodig hebben voor zijn werk.

Je hebt wel gelijk dat met zelf het VTLB berekenen er een gevaar op de hoek kan liggen dat je zaken mee gaat rekenen in het VTLB waar een RC misschien anders over denkt (zoals een auto).
Probeer hier in ieder geval zo snel mogelijk met je Wsnp bewindvoerder of RC uit te komen daar anders de achterstand enkel maar verder op zal gaan lopen met alle gevolgen van dien.

hopeloozz
30-07-12 14:02
Kan je je vtlb laten herberekenen door een andere bewindvoerder?

de communicatie tussen ons en de bv is niet optimaal. wij zitten nu ruim 1 jaar in de wsnp en hebben al 7x een ander vtlb gekregen. Nu is mijn vriend na 3 maanden wsnp zijn baan kwijt geraakt en is het vinden van een baan iets minder simpel als we hadden verwacht. Hij heeft altijd gewerkt en heeft nooit lang zonder baan gezeten maar nu is hij al 1 jaar thuis wat dus effect heeft op onze inkomsten waardoor wij het maandelijks niet voor elkaar te krijgen om rond te komen waardoor er een achterstand is gekomen op de boedel. Dat er een achterstand is is duidelijk en ook al is deze niet ontstaan door luxe dingen te doen had die er eigenlijk toch niet moeten zijn, maar het vtlb is volgens hun zo laag (80 euro gezin met 3 kleine kinderen) en hier moeten we ook de auto van houden omdat mijn vriend die nodig heeft) dat we het gewoon niet voor elkaar krijgen. Nu zijn hun met zo'n grote achterstand gekomen dat die bijna niet kan kloppen we zouden dan 1000,00 pm hebben moeten afgedragen terwijl mijn vriend een ww uitkering heeft. Kan je dit ergens anders onafhankelijk laten berekenen? ik kan natuurlijk die berekening op internet doen maar er zal meer bij komen kijken dan dat en dan is mijn vltb ook veel hoger. dus mss doe ik iets verkeerd.

Alwin
08-07-12 01:08
Nou heb ik nog geen VTLB berekening van de curator op papier gezien en komt er ook niet veel van de man zelf. Dus ik moet het maar doen met mijn eigen berekening.

@Maickel
Eerst sorry voor het vergeten van de C in je naam.
Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Wel een duidelijk verhaal. Dank je!

Groet,

Alwin

dubbeltje
07-07-12 18:09
Bij ons is het zo uitgelegt.

Wij krijgen gedeelte zorgtoeslag en kindgebonden budget,
wat wij ontvangen is terug te vinden op de VTLB berekening.
Nu is het zo dat de rest wordt gecomperseert tot wat je max kan krijgen.
ik zij namelijk stel ik ga werken, dan raak ik die toeslagen kwijt, dan krijg ik dus minder te besteden netto.
Nee zij de bewindvoerster, want dan wordt je volledig gecomperseerd, je zal netto evenveel overhouden als nu, nooit minder, dat zou niet terecht zijn, als je gestraft wordt omdat je werkt,

dus mensen die nul toeslagen krijgen worden (bij mijn BWV) wel volledig gecompenseerd, is op de berekening ook terug te vinden. tot aan het max bedrag wat je kan krijgen per maand.

geen idee of anderen het ook terug vinden op hun VTLB maar hier is het toch duidelijk.

zo is onse toeslagen verminderd 1 maand terug, (ivm 4 uurtjes werk erbij per week) en dat is dus aangepast en onz VTLB is daarmee dus iets hoger geworden. precies zoals ze uitgelegt had.

ben slecht in uitleggen op papier, maar zo werkt het bij ons dus. en tot op heden heb ik der op nog geen foutje kunnen betrappen, ze weet precies hoe of wat, en is eerlijk naar beide kanten, (super gelukkig met onze BWV) dus.

Maickel
07-07-12 17:21
Toeslagen zijn geen inkomen in het licht van de WWB. Daardoor zijn ze vrij van beslag.

Ze zijn wel van invloed op het VTLB daar de toeslagen zelf inkomens gerelateerd zijn en daarmee dus van invloed zijn op het netto besteedbaar inkomen.

Alwin
07-07-12 17:06
Hoi Maikel,

Als toeslagen geen inkomen zijn, waarom hebben ze dan wel invloed op het VTLB? Dat wordt uieindelijk toch lager.

Alwin

Maickel
17-06-12 10:07
@ tuthola

Eerst moet je even afzien van excuses maken of ook maar een soort van excuses.
Bijna ieder antwoord of advies op dit forum is op zijn manier waardevol. Hier zitten allemaal mensen die elkaar proberen te helpen door hun ervaring, beleving of advies weer te geven.
Er is dus eigenlijk zelden een echt goed of fout, hooguit een ander inzicht of soms wel eens dat iemand net even weet hoe een geval (juridisch) gezien wordt.
Nu komt het een beetje over alsof ik altijd gelijk zou hebben: nou. Dat is dus niet zo en ervaar ik al helemaal niet zo. Ook ik zit hier om te leren, wel met behoorlijk wat ervaring maar als je niet meer openstaat om te leren van een ander dan is het eind zoek.

De huur- en zorgtoeslag,
In iedere berekening van een VTLB worden deze toeslagen, als je er recht op hebt, meegenomen in de berekening van het VLTB. Daar deze toeslagen voor bijna iedereen anders zijn of uitbetaald worden zijn ook de ervaringen anders.
Basis is echter dat de toeslagen vrij van beslag zijn en daarom niet aan de boedel voor schuldeisers hoeven te worden afgedragen.

tuthola
17-06-12 08:38
@Maickel
Nog even terug te komen op de huurtoeslag van Poor

Poor geeft aan dat zijn huurtoeslag in zijn VTLB berekend is in mijn simpele denkwijze is dan ook zijn VTLB hoger en mag hij de huurtoeslag gebruiken om zijn huur te betalen en niet om het boven zijn VTLB op te tellen, zie ik het dan toch verkeerd????

tuthola
16-06-12 23:22
@Maickel ik was even in verwarring maar ik heb al zo lang huursubsidie dat die nog naar mijn huurder gestord word en ik het restant aan huur betaal. Dus ik had het fout sorry

Maickel
16-06-12 23:10
Vaak wordt in de berekening van het VTLB rekening gehouden met het gegeven dat je deze toeslagen ontvangt. Aangezien de toeslagen vrij van beslag zijn hoef je ze ook niet als inkomen te tellen.
Nu we hiermee vaststellen dat de toeslagen geen inkomen zijn hoef je ze ook niet af te dragen aan de boedel.

Hotforum
Gratis je eigen forum
tuthola
16-06-12 23:02
@Poorie bij mijn weten moet al het geld wat boven je VTLB komt naar de bewindvoerder gestort moet worden dus zou er niet vanuitgaan dat je dit mag houden 1 belletje naar je bewindvoerder en je weet het zeker.

Poorie
16-06-12 21:28
Vraagje;die hele schuldhulpverlening is nieuw voor mij en nu pas is mijn vtlb vastgesteld, maar ik ontvang ook huur/zorg toeslag moet ik dat optellen bij het vtlb. ( het is wel meegenomen bij de berekening

Gerard Klerk
25-08-11 09:27
LET OP!
Het nieuwste rekensoftware juli 2011, om je vrij te houden bedrag te bepalen heeft een fout in software.
Als je aanvinkt dat je meer dan 18 uur werkt dan rekend hij geen 5% van de WWB norm. dat is een negatief gegeven voor de schuldenaar van 66,00 p/m. Ik heb het reeds doorgegeven aan de instanties maar dat werkt traag en log.
Let er op!!!!!!!!!!!!!!!

Maickel
12-09-10 14:48
@ Wil

Dit is nou typisch een geval van (af)reageren zonder te lezen waar het over gaat.
Anderen geven er al het nodige over aan maar ik kan enkel uitgaan in een reactie op de informatie die ik je gaf. Ik geef volgens mij vrij duidelijk aan waarom je WSNP bewindvoerder en Rechter commissaris tot dit besluit zijn gekomen.

Als je dan de volledige tekst leest(en de verwijzingen) kun je daar ook uithalen waarom dat is en hoe ze dan tot een dergelijk besluit kunnen komen.
Als je het met een dergelijk besluit niet eens bent kun je daar tegen in verweer gaan en zou je dus maling moeten hebben aan een "boze" WSNP bewindvoerder. Als je het niet eens bent met een beslissing mag je dat vragen of zelfs aanvechten. Een WSNP bewindvoerder is geen "God op aarde".
Kijk dat het onrechtvaardig voor je voelt snap ik wel, dat zou ik denk ik ook hebben.

Maar ja als jij als les hieruit leest of concludeert dat je toeslagen niet door hoeft te geven aan de WSNP bewindvoerder ben ik er bang voor dat dit wel eens een korte sanering kan worden.

ANNO53
12-09-10 14:45
Wil ik snap je reactie, maar het niet doorgeven van niet ontvangen toeslagen is verkeerd. Dat valt ook onder de informatie plicht. Zeker als deze mee worden genomen in het VTLB. Ja dat er dan niks mee gedaan wordt is gewoon zuur.

De volgende keer raad ik je echter aan niet een brief naar de RC te schrijven voor dat je gesproken heb met je bewindvoerder. En een protest is wel een zwaar middel.

Je had je beter eerst kunnen laten opereren en dan een gesprek aangaan met je bewindvoerder. Nu heb je 1 je geld niet terug en 2 RC en de BV tegen je in het harnas gejaagd.

Nogmaals ik heb je andere stukken gelezen En ik snap best dat je dit als onrechtvaardig beschouwt.

Probeer in ieder geval de lucht te klaren bij je bewindvoerder. Probeer een gesprek aan te gaan.

wil
12-09-10 11:44
Even nog ter verduidelijking:
De huurtoeslag (als in VTLB berekend) werd tijden de wsnp even NIET betaald.
Maanden later werd die toeslag alsnog uitgekeerd, het VLTB werd niet aangepast tijdens die maanden.
Zwart-wit gezien kreeg ik dus WEL toeslag (want het VTLB houdt er geen reklening mee dat ik het niet kreeg).
Nadien werd de fout rechtgezet, nog steeds IN de wsnp. maar de toeslag gaat zoals altijd naar de boedel als zijnde een "nabetaling".
Feitelijk een te late betaling van hetgeen al in het VTLB werd ingehouden.
Dus feitelijk werd ik 2X gekort! 1e keer werd in het VTLB meegenomen en 2e keer de toeslag verdween in de boedel. ECHTER ik kreeg geen toeslag over 3 maanden. En dat steekt. Maar ik zal me er bij neerleggen dus want een kwade BWV is zoals gemeld een mindere oplossing. Hopelijk maakt de belastingdienst het niet weer makkelijker want dan bel ik eerst de bwv en dan pas klaag ik de belastingdienst aan. LES: Geef nooit op aan de bwv dat je géén toeslag kreeg het maakt toch niets uit je krijgt het sowieso niet.
Dank forum voor jullie medewerking.

Wil.

Nemesis
12-09-10 01:39
Ik denk dus ook dat het gaat om een nabetaling.. En dan kun je er niks tegen in brengen. Dan moet het de boedel in.

En dat kan als zuur ervaren worden. Maar je moet je er bij neerleggen.

Maickel
12-09-10 00:44
Ik denk dat waar het hier om gaat is dat het beschouwd wordt als een nabetaling.

Met een nabetaling mag je dus niet zomaar uitgaan van wat je tekort gekomen zou zijn aan VTLB.
Het is inderdaad een beetje dubbel maar in de meeste gevallen gaat met een nabetaling er toch vanuit dat deze de boedel in gaat.

Je kunt het hele stuk daarover nalezen op bladzijde 30 punt 4.18 van de ReCoFa richtlijnen.
In dit soort zaken blijkt dus ook dat het om richtlijnen gaat en geen wet. Het is aan de RC per geval om te bepalen hoe hij met een nabetaling omgaat. Soms zou het hem mogen houden en in een ander geval gaat hij wel de boedel in.

KLIK HIER voor ReCoFa

Nemesis
11-09-10 23:03
Nou de vraag is even.. Is dat verhaal van voor de WSNP en tijdens de WSNP uitgekeerd ?

Als deze fout is geweest ten tijden het traject hoe is het VTLB berekend ? Bij ons ging de huurtoeslag namelijk ook gewoon de boedel in 3 jaar lang.

En een rechtzaak tegen de bewindvoerder aanspannen is nooit ten gunste van het traject. De rechter com. Heeft al gezegd dat het prima in orde was/is. Dus dan moet je van hele goede huizen komen daar tegen in te gaan.

En het niet kunnen betalen van een advocaat is tijden het traject ook geen reden om geen stappen te ondernemen als je 100% zeker bent van je zaak.. want die krijg je op basis van toevoeging.. En vaak kun je bij de gemeente weer bijzondere bijstand aanvragen zodat je die eigen bijdrage ook weer terug krijgt. Dat hangt van het gemeente beleid af.

Maar de belangrijkste vragen zijn..

Is die fout met de huurtoeslag gebeurd voor de WSNP ? en is het tijdens de WSNP uitgekeerd ?

Of is het tijdens de WSNP gebeurd en was de berekening zo gemaakt dat je ten alle tijden de huurtoeslag in de WSNP moest laten vloeien op dat moment ?

marinus
11-09-10 22:59
Via de belastingdienst kreeg ik na 1/2 jaar te horen het is aan de boedel rekening voldaan

Als het in het vtlb zit dus 1.000,00 vtlb en 300,00 huurtoeslag op eigen rekening 1.300,00. Dan moet die 300,00 maal 3 maand de boedel in.

marinus
11-09-10 22:57
Het ligt er ook aan. Het kan zijn dat bv 1.300,00 vtlb incluisief huurtoeslag is.
Het kan zijn dat vtlb 1.000,00 is en huurtoeslag 300,00 op eigen rekening overgemaakt wordt.
Om een goed inzicht te hebben moet je alle papieren erbij hebben.

ANNO53
11-09-10 22:44
Maar kan iemand me dit uitleggen?
Wil krijgt 3 maanden geen huur toeslag, haar VTLB wordt niet aangepast dus die 3 maanden gaat gewoon het hele bedrag boven haar VTLB in de boedel. Maar eigenlijk zou dat dus minder moeten zijn als er een nieuw VTLB berekend zou zijn. En dan ook pas klopt het dat als de huur toeslag als nog wordt uitbetaald deze in de boedel moet. Maar de VTLB is dus niet aangepast! Dus normaal gesproken zou de huur toeslag die nu is uitbetaald niet de boedel in moeten. Maar er kunnen natuurlijk omstandigheden zijn waarom dit wel zou moeten. Daarover kan ik natuurlijk niets zeggen.

marinus
11-09-10 22:32
Soms is het handig, als je het zelf wilt uitrkenen het vtlb, er twee te maken. een met huur te maken en een ander de huur op 0 te zetten. Dan zie je duidelijk het verschil.

Nemesis
11-09-10 22:10
Dat lijkt me juist Anno

ANNO53
11-09-10 22:02
1 Er is een VTLB berekend op basis van een bepaalde huur toeslag.

2. Dan opeens wordt deze huur toeslag niet uitbetaald.

3. De VTLB wordt niet aangepast.

4. Dan wordt de huur toeslag uitbetaald (de 3 maanden die niet betaald zijn).

5. De betaalde huurtoeslag gaat in de boedel.

Is dit een goede opsomming van de feiten?

Limi
11-09-10 19:26
Voor zover ik weet doet de BWV het dus alsnog goed en als de RC dit beaamt is het heel moeilijk, maar leg je erbij neer. De RC heeft nu eenmaal de BWV in zijn gelijk gesteld en het moset de boedel in.

Adverteerder:
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie