logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

onderverhuur

Jos en An
20-02-10 14:18
Ik was dus toch nieuwschierig geworden hoe het nu zit met onderverhuur e.d, dus ben het huurregelment gaan lezen van onze woningbouwvereniging gaan lezen.

Onderhuur in de vorm dat de hoofdhuurder niet in de woning verlbijft mag, maar dan met toestemming van de woningbouwvereniging.

Bij samenwonen of kamerverhuur is inschrijving bij de basis administratie voldoende, en bij kamerverhuur moet men wel de woningbouwvereniging op de hoogte stellen.

Ik denk dus dat het in iedere stad, bij verschillende woningbouwverenigingen er gewoon een eigen beleid is.

Jos en An
20-02-10 14:06
Volgens mij bij samen wonen hoef je als partner niet bij de woningbouwvereniging ingeschreven te staan.

Jos staat ook niet op het huurcontract van mijn huurhuis, maar staat wel in de basisadministratie van onze gemeente bij mij ingeschreven.
We maken hem pas medehuurder als de hele sanering achter de rug is.

Vorig jaar kreeg ik een formulier van de woningbouwvereniging waarop ik kon aangeven wie er bij mij woonde (indien van toepassing) en kon hem dan eventueel medehuurder maken.
Dit was geen dwingende brief maar meer een verzoek.

Nemesis
19-02-10 14:16
Ja dat leek mij ook erg logisch. Het woord onder verhuur zegt al genoeg toch ?

Kimberly
19-02-10 13:47
Dat is toch algemeen bekend? Vindt het niet meer dan logisch dat het niet mag

Jenny
19-02-10 12:07
Hoi Roos,

Jij hebt het over inwonen en samenwonen.
Onderhuur is het doorverhuren van je woning, die dan wel op jou naam blijft staan, maar waar andere mensen huur aan je afdragen om daar te wonen.

In Rotterdam hebben ze daar een zero-tollerance beleid op. (ik hoop dat ik het goed schrijf) Elke gemeente heeft er weer andere regels voor.

Deels heeft het calamiteiten te maken, maar ook verloedering tegen gaan. Huurhuizen die in 3 of 4 kamers worden verdeeld en per kamer € 500 (all-in) vragen en vervolgens geen onderhoud meer plegen. Of via dat adres uitkering aanvragen en er extra voor vangen door er een gezin illegaal in te laten wonen.

Dus jij zit helemaal goed hoor!

Roos
19-02-10 10:50
Beste allemaal,

Ik woon samen met mijn vriend. We staan beiden op het huurcontract. Dus van onderverhuur is geen sprake. Maar we hebben wel samen een 'huurovereenkomst' opgesteld waarin bepaald wordt dat ik maandelijks een bepaald bedrag betaal.
Dat hebben we gedaan met het vooruitzicht op problemen met mijn lieftallige ex, die nu dus ook wel zullen gaan komen.

Je hoort wettelijk gezien idd geregistreerd te staan bij de gemeente en de huurcoörperatie, want bij calamiteiten moet dit wettelijk gezien wel goed vastgelegd zijn.

Samenwonen en samen huur betalen hoeft dus per definitie niet slecht te zijn, als je maar eerlijk bent. Met gekke dingen doen is achteraf nog niemand geholpen geweest. Toch?

Of zeg ik nu weer dingen die totaal niet relevant zijn?

Groetjes,
Roos

AN
19-02-10 09:10
Via je huisbewaring mag je met toestemming van woningbouw je huis een jaar verhuren een verlenging tot totaal 2 jaar is mogelijk ligt aan de reden bv proefperiode samenwonen is max 1 jaar geen lenging mogelijk.
Wel verlies je recht op huursubsidie en de persoon die in je huis komt moet zich na een paar maanden ook op dat adres registreren.
Maar voor iemand met een uitkering sociale dienst is huisbewaring niet toegestaan.
Ik spreek voor Amsterdam

Olaf
18-02-10 20:15
Dat wist ik allang dat je niet mag onderverhuren en al helemaal niet in een huurhuis.

Jenny
18-02-10 13:25
In de gemeente Rotterdam moet je zelfs een toestemmings formulier laten ondertekenen door je huisbaas zodra er iemand in je huis komt wonen.
Zo houden ze het aantal personen per oppervlakte in de peiling.

boris 18-02-10 12:50
Degene die een huurwoning hebben, krijgen grote problemen met de woningbouwver. als men onder verhuurt. In bijna alle huurkontrakten staat dat onderverhuur verboden is

Bij eigen woning, in de meeste hypotheekaktes staat ook dat onderverhuur verboden is.

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie