logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Waar gaat het heen?

Hotforum
Gratis je eigen forum
Jos en An
07-12-09 08:31
Wij hebben dat ook in het begin gehad, mijn vriend wou geen sanering want heeft al eens vervelende ervaringen gehad jaren geleden toen hij om hulp ging.
Wij wilden er ook zelf uitkomen met de schuldeisers zodra het loonbeslag opgeheven was, maar de rente van zijn lening liep zo enorm op dat het misschien nog wel 25 jaar zou duren eer hij eruit zou kunnen zijn, als dat al zou lukken.

Bang voor je vrijheid hoef je niet te zijn, het is echt niet zo dat je de mond gesnoerd wordt en je niets meer te vertellen hebt.
Bij ons gaat alles dus ook het budgetbeheer in goed overleg, en de kredietbank heeft zeker bepaalde reserveringen verandert op mijn verzoek.

Trouwens wij hebben gewoon digitale tv.
Als je abonnement niet te duur is, en past binnen je budget kan je dit gewoon behouden.

Ik ken een koppel die ik wat op weg heb geholpen bij aanvraag van de sanering.
Ook alles gewoon betaalden, maar leefden van de creditcard omdat er geen ruimte meer was voor huishoudgeld.
Zij dachten ook dat ze geen recht op hulp hadden, maar met wat rekenwerk was het wel degelijk een problematische schuld.
Zij mogen de auto houden omdat hij slecht ter been is, en ook gaat de kredietbank reserveren voor hobby's, en dit is bij hun mogelijk omdat er buiten hun schuldenlast om een prima inkomen is en niet al te hoge vaste lasten.

boris
07-12-09 07:49
https://service.nibud.nl/pba2009/index.html

Om een persoonlijk budgetadvies te maken
boris

Ed
07-12-09 00:02
Ik moet zeggen dat we zelf niet echt een vervelende ervaring gehad hebben met de Stadsbank. Ja er ging een keer wat fout mbt een betaling waarvoor we wel opdracht hadden gegeven aan de Stadsbank zelf, echter wat niet werd gedaan met alle gevolgen van dien. Dit kon toen wel opgelost worden.

Zolang je het probleem zelf kunt oplossen, zeker doen! Maar inderdaad, dan moeten de financiele middelen ervoor wel zijn, eerlijk is eerlijk. Maar een goede budgetering op uitgaven kan je al een heel eind op weg helpen.

Kweetnie
06-12-09 23:06
Hoi Allemaal,

Ik en mijn man liggen nog niet erg op 1 lijn wat betreft schuldhulp. Ik ben wel bereid een traject in te gaan en hij gelooft er niet zo in en wil zelf graag proberen eruit te komen. Tot nu toe heb ik altijd de administratie gedaan met alle gevolgen van dien. Na het gesprek van morgen beslissen we wat we gaan doen. Kijken of het uberhaupt mogelijk is om het zelf allemaal aan te pakken. Zelf ben ik het zo zat dat ik de touwtjes uit handen wil geven, en hij wil graag zijn vrijheid bewaren. Ik heb geen idee wat ik mag verwachten van schuldhulpverlening bij de instantie waar wij een gesprek hebben, maar we laten ons in ieder geval goed informeren. je weet bij voorbaat natuurlijk al bepaalde dingen, tweede auto weg doen, digitale tv stop zetten, en dat zijn ook wel dingen die je kan doen zonder hun natuurlijk, maar we zullen kijken, en ik hou jullie op de hoogte van ons besluit wat dat ook moge zijn.

Bedankt voor jullie meedenken en tips!!

Groetjes

Jos en An
06-12-09 21:29
Vaak is het zelf oplossen geen optie omdat schuldeisers juist niet mee willen werken als schuldenaar zelf om een rentestop vraagt of een lagere aflossing.

Als je het over financiële chaos hebt is het juist in deze situatie's vaak al zo uit de hand gelopen en opgestapeld dat er op eigen initiatief juist helemaal niet meer valt te onderhandelen.

En net wat Marloes zegt, zeker als je grote problemen voorziet is het juist beter om wel hulp in te schakelen.
Soms is zelfs een minnelijke regeling niet eens nodig, maar kan de kredietbank je toch helpen bijvoorbeeld door herfinanciering met een lagere aflossing.

Ik kan me ook voorstellen dat het lastig voor te stellen is dat hulp via de gemeente en/of kredietbank gewoon positief kan uitpakken als je zelf veel problemen ermee hebt gehad.
Maar een negatieve ervaring zegt niet dat alle hulp die geboden wordt slecht is.
Net als WSNP ook daarin zijn er veel mensen met negatieve ervaringen, want ja je hebt slechte en goede bewindvoerders, en slechte en goede rechters.

Maar wat ook vaak gebeurd is dat schuldenaar zelf fouten maakt, zich niet op de hoogte stelt van zijn rechten en plichten, en het dan op het bordje van de schuldhulpverlener of bewindvoerder schuift.

marloes
06-12-09 20:47
wijhadden de aanvraag bij de gkb ook gedaan VOOR dat er achterstanden kwamen.
doordat we het voorzien hadden dat er problemen gingen komen en optijd hulp zijn gaan zoeken hebben wij NOOIT achterstanden in onze vaste lasten gehad
wat een hele opluchting was en zeker een voordeel tijdens het gkb traject en toelating wsnp
dus het is heeeeel goed dat je nu al hulp bent gaan zoeken
heel veel succes

Ed
06-12-09 20:42
Er is ook zeker niks mis met hulp vragen als je er zelf niet meer uitkomt. Maar ik denk wel dat mensen meer zelf kunnen doen, mits ze alles maar op een rijtje hebben. Doordat ze in de angst zitten en een administratieve chaos hebben (hiermee wil ik niet zeggen dat dit het geval is bij de TS) kunnen ze er vaak zelf niet uitkomen (wat ik ook wel begrijp).

Jos en An
06-12-09 20:10
Ik ben het wel met jullie eens hoor wat betreft het zelf doen als dat ook mogelijk is.

Alleen is het vaak niet mogelijk, en zijn de problemen behoorlijk uit de hand gelopen, of ben je alleen de rente aan het betalen waardoor er geen einde aan komt, of ben je bijvoorbeeld erg in inkomsten achteruit gegaan waardoor je je niet meer aan je betalingsverplichting kan houden.
Bovendien zijn schuldeisers eerder geneigd mee te werken als er een schuldhulpverlenende instantie achter staat.

En ja er gaat veel mis in de schuldhulpverlening, en is er nog veel verbetering nodig.
Maar wat men vooral leest op fora zoals deze is juist de berichten waar het mis gaat, je leest zelden dat het wel goed gaat, omdat deze mensen niet of nauwelijks op fora schrijven.

Er is niks mis mee om hulp te vragen als je er echt zelf niet meer uit komt, en als je daarnaast jezelf goed op de hoogte stelt van al je rechten en plichten, en die van de kredietbank sta je ook sterker bij eventuele fouten die gemaakt worden.

ja
06-12-09 16:45
ben het met je eens ed

als je het zelf kan doen dan zelf doen, heb drie maanden bij kredietbank gezeten en kan er een boekwerk over schrijven wat er mis ging

had geen inboedelverzekering meer, moest mijn abo van telefoon opzeggen maar ja dan moet je toch echt doorbetalen tot je contract is afgelopen plus dat ik dan dubbele kosten had van zowel abo als prepaid dus dat heb ik ook niet gedaan

dan was essent weer niet betaald dan dit weer niet en ik maar bellen en mailen en heen gaan was er zooooooooo zat van bleef maar aan de bel trekken daar terwijl ik nooit enig achterstand had gehad in vaste lasten kreeg ik het bij de kredietbank wel

heb het toen opgezegd en hun alleen aanvraag wsnp laten regelen en meer ook niet

heb trouwens nog steeds mijn abo ook in de wsnp gewoon gehouden

Ed
06-12-09 14:29
Hallo, ik zeg ook niet dat het altijd mis gaat, maar de kans is vrij reeel (lees maar eens andere berichten). Als het goed gaat is dat natuurlijk alleen maar een pluspunt. Maar zoals jezelf ook al aangeeft: je blijft altijd zelf verantwoordelijk. En daarom zeg ik dan op mijn beurt, waarom niet alles zelf regelen. Denk er maar eens over na, wat de instantie dan wel kan doen voor jou, wat jezelf niet zou kunnen doen. Eigenlijk niks. Nogmaals, de instantie op zich heeft geen rechtspositie. Als er bemiddelt wordt door de instantie, dan is dat altijd op basis van coulance van de schuldeiser(s) en deze is zeker niet verplicht mee te gaan in dit traject. Zo zijn er namelijk al vele trajecten in het honderd gelopen en ik denk dat er zo ook heel veel mensen zijn dit dit kunnen beamen (helaas).

De enige uitzondering hierop is een situatie waarin je per definitie de WSNP in wilt. In dat geval is een dergelijk traject doorlopen verplicht.

Jos en An
06-12-09 12:19
Ed, dan wil ik toch even als tegengeluid aangeven dat bij ons het traject gewoon erg goed loopt.
Niets geen achterstanden in betalingen, keurig alles op tijd betaald en ook netjes ons leefgeld elke week op de rekening.
En wij zitten voor 100% onder budgetbeheer.

En ja bij ons zijn ook wel fouten gemaakt vooral dat het te lang geduurd heeft voor er een akkoord was met de schuldeisers door wisselingen van consulenten.
En ja ook met betalingen gebeuren wel eens kleine foutjes, die altijd weer netjes worden hersteld als ik deze doorgeef.

Belangrijk is dat je alles wel goed controleert en hierover communiseert naar je budgetbeheerder cq schuldhulpverlener toe.

Dus het gaat zeker niet altijd mis.

Ed
06-12-09 01:24
Wij (gezin van 3) komen zelf ook uit de WSNP en na een periode van totaal 13 jaar financieel gesukkel, zijn we volledig van alle financiele ellende af en gaat het nu goed met ons. Uiteindelijk hebben we er veel van geleerd.

Wat ik jou kan meegeven is het volgende.

Het is belangrijk voor je zelf dat je heel goed in de gaten hebt welk geld er binnenkomt en wat er in totaal betaald moet worden. Zolang je dat niet voor jezelf duidelijk hebt, heb je geen overzicht. En geloof me, een goed overzicht van inkomsten en uitgaven is het halve werk. Als je dat eenmaal hebt, kun je namelijk gaan zagen en bezuinigen op de uitgaven om zo zoveel mogelijk te besparen, om toch niet in de problemen te komen met het betalen van de hypotheek.

Achteraf bekeken in onze eigen situatie, moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb wat nou de meerwaarde is van tussenkomst van een Stadsbank of een dergelijke instantie. Ik ben van mening dat zo'n instantie eerder een extra risico t.o.v. schuldeisers met zich meebrengt i.v.m. foutieve betalingen, vertragingen, miscommunicatie. Dit, terwijl je zelf nog altijd verantwoordelijk bent. Wel zul je dit traject moeten doorlopen, wil je uiteindelijk in aanmerking willen komen voor de WSNP.

Op een of andere manier denk ik namelijk dat jullie nog lang niet zover zijn. Het zal meer de angst zijn dat de situatie erger wordt. Die angst bij jezelf kun je voor een heel groot deel zelf wegnemen door het bovenstaande te doen.

Sterkte ermee!

Jos en An
05-12-09 23:36
Dat gesprek zal wel goed komen kweetnie.
De kredietbank kan meerdere vormen van schuldhulp verlenen.
En vaak denken mensen, maar ik betaal toch alles dus ik zal wel geen recht hebben op hulp.
Maar deze gedachte is meestal niet juist omdat je het wel als een probleem ervaart.
En je kan het ook als voordeel zien als je bijvoorbeeld geen achterstanden in je vaste lasten hebt, is het voor een kredietbank en jullie zelf ook wat eenvoudiger omdat niet je hele financiën gestabiliseerd hoeven te worden.

Kweetnie
05-12-09 15:42
Tjongen jonge......inderdaad ook een nulletje minder!
Dan ziet het er al een stuk beter uit he...

Hotforum
Gratis je eigen forum
Manon
05-12-09 15:38
Vervelende situatie
Geldzorgen hebben is heel erg.
Vanaf mei, en (gelukkig) 1 nulletje minder toch he?

Kweetnie
05-12-09 15:32
vanaf mei bedoel ik, zelfs tijden het typen ben ik er niet meer bij............

Kweetnie
05-12-09 15:30
We hebben te hoge lasten ook met zoveel schulden (600000) Daar betalen we gewoon flink voor.
Er hoeft maar iets tussen te komen aan extra kosten en het loopt al mis. Het zal alleen erger worden als mijn man straks nog minder verdient. Als het goed is krijgt hij vanaf mij nog maar 70 % van wat hij nu al krijgt en dat is ook niet veel voor een magazijnmedewerker hoor.

Ik weet nog niet wat we te horen krijgen of er gaat gebeuren, Ik weet alleen dat ik van dit gezeur af wil al moet ik een aantal jaar op een houtje bijten!

We hebben trouwens geen rekeningnummer die echt goed loopt, twee rekeningen met beiden roodstand tot maximum.
We zullen dus een nieuw rekeningnummer moeten openen, maar eerst maar eens het gesprek afwachten.

Groetjes

Manon
05-12-09 15:04
Kweetnie, hoe komt het dan dat jullie nu al problemen hebben met betalen? Want nu heb jij en je man jullie gewone salaris zeg maar. Hebben jullie dan eigenlijk te hoge leningen, of niet? Als je man in de wia komt, verwacht je problemen, maar die zijn er nu dus al...
En gaat je man dan 30% minder verdienen? Dat is ook erg.
Als mijn man zoveel achteruit zou gaan, zouden wij het ook niet meer redden. Maar het is niet vervelend bedoeld, het is gewoon even een vraag. Ik hoop dat jullie goed geholpen worden!

Jos en An
04-12-09 23:02
Over het hebben van een bankrekening.

Vaak is het zo dat gemeentes willen dat je budgetbeheer neemt.
In dit geval betaald de kredietbank al je vaste lasten en maken elke week of elke maand je huishoudgeld naar je eigen bankrekening over.
Zij sparen dan ook voor reserveringen zoals vakantiegeld, of reservering onvoorzien (voor als je extra geld nodig hebt)

Als je eigen bank geen schuldeiser is kan je gewoon je eigen bankrekening houden.
Maar als je bank wel schuldeiser is, is het natuurlijk handiger om een andere bank en bankrekening te nemen zodat ze niet je huishoudgeld kunnen vorderen.

Jos en An
04-12-09 22:57
Vrij te laten bedrag is het bedrag wat vastgesteld wordt om je vaste lasten van te betalen en van te leven.
Alles wat er boven aan inkomsten binnen komt wordt gereserveerd voor de schuldeisers.

Een vrij te laten bedrag is meestal wel hoger dan een beslagvrije voet.

Een GKB neemt niet de schulden van je over, maar bemiddeld tussen jou en je schuldeisers.
Zij doen de schuldeisers een voorstel (bijvoorbeeld 30% van de schuld) en als ze akkoord gaan hiermee spaar je dus 36 maanden lang voor je schudeisers.waarbij meestal elk jaar een uitbetaling plaats vind aan de schuldeisers, en een hercontrole, waarbij gekeken wordt of de schuldenaar zich aan alle regels heeft gehouden.
Dit is het normale minnelijke traject.

Dan heb je nog het saneringskrediet.
Ook hierbij doet de kredietbank een percentage voorstel, en als je schuldeisers akkoord gaan neem jij een lening bij de kredietbank, zij betalen je schuldeisers in één keer het afgesproken bedrag, en jij betaald de kredietbank elke maand een aflossing.
Met een saneringskrediet kan het langer of korter duren dan 36 maanden, dit ligt aan de hoogte van de lening en aan je aflossingscapaciteit.

In beide gevallen wordt het restant aan schulden kwijt gescholden.

Kweetnie
04-12-09 19:02
Als wij overwaarde hadden dan had ik het zo gedaan, maar ja helaas, zover is het nog lang niet.

Ik heb een beetje zitten lezen, maar begrijp toch niet alles. Wat is het vrij te laten bedrag?
Als je in de schuldsanering komt, worden de schulden dan overgenomen en betaal je aan hun of blijf je bij je huidige banken??

Nemesis
03-12-09 23:06
Ze mogen het ook niet eisen dat het huis verkocht wordt.
Maar dat wilt niet zeggen dat er schuldhulpverleners bij zijn die dat toch er door heen willen drukken.

Alleen als je daardoor dus een nieuwe schuld ( dus de rest schuld bij verkopen met verlies ) hebt laten ontstaan dan kun je weer achter in de rij aansluiten.

Daarom leg ik daar de nadruk op.

Daarnaast is het vaak zo dat mensen die schulden hebben en hun huis met een overwaarde kunnen verkopen dat allang zelf bedacht en gedaan hebben.

boris
03-12-09 22:22
Op mijn vraag hierover aan gkb (degene die intake doet) huis verkopen met restschuld heeft op dit moment geen urgentie. In de eerste plaatst bij gedwongen verkoop wordt de schuld alleen maar groter, en huur huizen zijn ook niet alla minuut beschikbaar.
boris

Nemesis
03-12-09 22:18
Hahahahaha ach ja beter dubbel dan helemaal niet lol

Jos en An
03-12-09 22:06
LOL Nemesis, nu heeft ze de link 2 keer

Jos en An
03-12-09 22:05
Ik heb wel een link voor je met de gedragscode's van de NVVK, hierin kun je precies lezen wat zij voor je doen, en wat je rechten en plichten zijn.

gedragscodes KLIK HIER

Nemesis
03-12-09 22:05
Nou ze kunnen wel vragen of je je huis wilt verkopen. Maar dat mag niet een reden zijn om schuldhulp af te wijzen.

Tijdens een WSNP kan je verplicht worden je huis te verkopen ondanks de restschuld.

Maar dan krijg je meestal ook urgentie.

Dat is pas veel later van toepassing.

En ja ik zou me als ik jou was goed verdiepen in de regels enz. Zodat je niks op je mouw krijgt gespeld.

http://www.stichtingfb.nl/index.php?page=nvvk-gedragscode

Daar staat waar de GKB zich aan moet houden.

Kweetnie
03-12-09 22:01
Ik moet me nog even goed gaan verdiepen in de schuldsaneringsregelingen.
Het is problematisch en elke maand wordt het steeds moeilijker.

Als we ons huis eerst moeten verkopen, dan komt er een restschuld bij van minimaal 20.000. Neem aan dat dat niet de bedoeling is!
Ik wil best wat inleveren voor zo'n traject maar voor mijn kinderen wil ik echt niet verhuizen om wat dan ook, tenzij het echt niet anders kan.

We hebben van alles geprobeerd om de boel op een rijtje te krijgen, maar het lukt gewoon niet. Ik wacht even de afspraak van maandag af en hoop dat er wat gaat veranderen want ben dit zo zat.

Bedankt voor jullie reacties!

Groet, Kweetnie

Nemesis
03-12-09 21:54
Wanneer er problematische schulden zijn.. Dus het niet kunnen betalen van de Hypotheek omdat er roodstand is bijvoorbeeld.. En de hoogte van het bedrag is ook al aardig aan de maat.
Daarnaast zit er een WIA aan te komen..

Dus jawel ik denk dat jullie alle recht hebben op hulp.

Daarnaast is het zoals An al aangeeft ze kunnen je ook al helpen wanneer de schulden nog niet problematisch zijn. Alleen dan hoeft er dus nog geen minnelijk traject of sanerings krediet aan te pas te komen.

Ze mogen je al helemaal niet weigeren, niet zeggen eerst je huis verkopen en al die onzin meer.

Jos en An
03-12-09 21:47
Hoezo denk je dat jullie er niet voor in aanmerking komen?

Ook als je bijvoorbeeld wel al je aflossingen betaald kun je toch in aanmerking komen voor schuldhulp.
Het criterium problematische schuld kun je best wel breed zien.
Onze consulent zei zelfs als je volgens de normen van de NVVK er niet aan voldoet wil het niet zeggen dat ze je niet kunnen helpen, als het maar voor jou een probleem situatie is.

Adverteerder:
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie