logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 3 4 5 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Hoeveel leefgeld voor een gezin

suus1
25-08-13 21:06
Hoi yvonne
het ligt er beetje aan is er wel voldoende inkomen en blijft er wel wat over na het betalen van de vaste lasten?
over algemeen gaan vaste lasten voor en dan pas weekgeld, mijn bewindvoerder kijkt er iets anders na die vind het weekgeld ook belangrijk en zorgt dus wel dat daar altijd voor gereserveerd wordt 130 per week.

yvonne
25-08-13 21:01
ik zit in het bewindvoering nu zeggen ze dat er geen leefgeld ik ik heb al drie weken geen geld gehad kan dat zo maar ik heb wel een zoon die ik moet onderhouden

klaasvaak
18-05-13 14:42
Excuses. Ik schreef: @ Bobby. Maar bedoelde @dajosvno

klaasvaak
18-05-13 14:38
@Bobby, als je in de wsnp zit kan je je BW ook vragen om extra financiele toevoeging bovenop je VTLB voor medicijnen die noodzakelijk zijn. Mijn BW/RC heeft dat goedgekeurd. Mijn huisarts heeft medicijnen voorgeschreven die door de zorgverzekering niet worden vergoed maar voor mij wel noodzakelijk zijn.

Tomaatje
18-05-13 13:52
weet niet hoe oud het kind is maar vanaf een bepaalde leeftijd kun je via de huisarts vragen naar luiervergoeding (incontentie) voor je kind zodat je dat krijgt via basisverzekering en gratis!

Bobby
16-05-13 18:53
Medicijnen is heel moeilijk maar ga met de apotheker kijken naar een goedkoper middel of ander merk.

Luiers je kunt ook katoen gebruiken(niet altijd leuk)
Doekjes gewoon washandjes en uitspoelen.

En de kinderbijslag mag je houden voor het kind.

dajosvno
16-05-13 12:31
medicijnen van onze man worden niet allemaal vergoed..

extra pampers en doekjes voor het opd omdat onze zoon nog niet zindelijk is en het er ook niet naar uit ziet dat hij dat gaat worden!

ziekenhuiskosten we hebben elke week wel 2 a 3 afspraken staan en we hebben geen auto dus bus of treinkosten..of benzinegeld als iemand mee wil of kan rijden

en is elke keer afhankelijk van wat het voedselpakket is

mvg

Pinkroses
16-05-13 12:21
Ik snap dat je hoofd momenteel evt ergens anders naar staat, maar wat moet jij dan betalen van die 90 euro per week? Behalve je gewone boodschappen en wasmiddel/schoonmaakmiddel?
Wat voor extra onkosten heb jij voor je kind?

dajosvno
16-05-13 12:15
hier gezin 2 volwassenenen

6 kinderen waarvan 4 met beperking en 1 ernstig ziek kindje

we hebben 90 euro in de week en hebben voedselbank en kledingbank..

en je word idd creatief..!..al vind ik het ook soms wel lastig hoor! vooral als de kleine in het ziekenhuis ligt en er extra uitgavens zijn ivm eten en drinken ..

mvg

mvg

joy
16-05-13 11:35
lastig gezin met 2 kinderen € 10 per dag ?

nou wij doen het met zijn vijven van € 10 per dag.
icl kind met allergieen en baby van 3 mnd...
dus 3 kinderen en 2 volwassen....

creatief zijn !

hier ook voedselbank ik ruil ook vaak.
hier bij voedselbank komen ook moslims enz. ( mijn man is ook geen nederlander dus discrimeer niet)
maar iedere week schieten ze voor in rij en dan dit hoef ik niet !!! dit hoef ik niet!! dit wil ik niet !!! en dan bij andere uit pakket de mooie dingen halen ....
sorry maar dat vind ik nogal asiocaal.....

suus1
15-05-13 11:16
ik zou gewoon even bellen, is bij mij wel eens gebeurd dat ze vergeten waren de opdracht te accorderen, na een belletje was het meteen op de rekening
was er geen geld dan zul je idd geen 2 keer krijgen aangezien vaste lasten voor gaan dus dat ligt dan weer aan inkomen - uitgeven dat kan nooit - zijn maar moer + zijn wil er een betaling uit kunnen

trouwe vriend
15-05-13 10:16
ben bang dat er dan gewoon geen leefgeld was.
dubbel ontvangen kun je vergeten, dat gebeurd nooit, tenzij het een aantoonbare fout is.

Elenieke
13-05-13 20:22
Weet je hoezo je geen leefgeld gekregen hebt ?
Heb je berschermingsbewind ?
Vaste lasten betalen gaat altijd voor en als er niets over is kunnen ze geen leefgeld betalen .
Ik zou er niet vanuit gaan dat je nu dubbel krijgt .
Ben je aagemeld bij de voedsel en kledingbank ?

Candy
13-05-13 19:56
Goeiedag. Mijn bewindvoering heeft afgelopen donderdag/vrijdag geen leefgeld gestuurd, hoor ik dan deze week dubbel te krijgen. Van afgelopen donderdag en van deze week. Met vriendelijke groet mevr kuiper

Maickel
10-05-13 17:35
Er is meer op een dag wat je uitgeeft van je "leefgeld" dan aan eten. Het advies wat op die site staat (waar ze het Nibud aanhalen) gaat over wat je aan contanten in huis zou "moeten" hebben.

Dat het goed mogelijk is om van € 10,00 per dag te eten kan kloppen, maar dat trok ik ook niet in twijfel toch. Al je "dagelijkse" boodschappen voor € 10,00 per dag zal denkmik lastiger zijn voor een gezin met twee kinderen.

Henk
10-05-13 09:20
Dat is met twee maten meten.

Jessy heeft het alleen over eten en daar ben ik het mee eens, incl. wasmiddel, schoonmaakmiddel, toiletartikelen zoals shampoo.

We betalen nooit met pin, altijd contant dan weet je wat je in je portemonnee hebt.

beppie
09-05-13 21:27
10 euro per dag dat zou betekenen 310 euro per maand.

nou geloof niet dat ik dit er voor zou redde

geef nu ongeveer 120 euro per weer uit en dan komt de kleding , huisdieren, en benzine er nog bij.

Maickel
09-05-13 18:55
Dat klopt ook voor eten, maar we maken meer op wat we bij de normale boodschappen rekenen:
- zeep en waspoeder;
- huisdieren;
- ........

Henk
09-05-13 16:51
Ben het met Jessy eens, €10,00 per dag gaat uitstekend.

Kim
09-05-13 16:48
Sorry er is iets misgegaan in mijn vorige post met dikgedrukt maken?

Kim
09-05-13 16:47
Er staat waarmee je het minimaal 2 dagen kunt uithouden:

Hoeveel contant geld moet u in huis hebben? Dat hangt af van uw gezinssamenstelling en de voorraad die u in huis heeft. Het Nibud adviseert om uit te rekeken hoeveel u gemiddeld per dag uitgeeft en zo een bedrag te bepalen waarmee u het minimaal twee dagen kunt uithouden. Een gezin met twee kinderen en een modaal inkomen zit bijvoorbeeld al snel op €50,-minimaal twee dagen

jessy
09-05-13 16:18
Het Nibud adviseert om uit te rekenen hoeveel u gemiddeld per dag uitgeeft. Een gezin met twee kinderen en een modaal inkomen zit bijvoorbeeld al snel op €50,-. (zie http://www.spaardepositovergelijken.nl/nibud-adviseert-om-contant-geld-achter-de-hand-te-houden/) persoonlijk vind ik dit zelf nogal veel. volgens mij kun je prima van 10 euro per dag of minder eten met n gezin als je goed op aanbiedingen let.

Doret Janssen
08-05-13 15:12
Hoi,

Ik ben eindelijk sinds eind jan. schuldvrij, maar blijf nog onder beschermingsbewind, vind het te eng om ineens alles zelf te moeten doen, over ong twee jaar wil ik alles weer zelf doen!!!
Ondanks de ergenissen met mijn bewindvoerder, kies ik er nog even voor om het zo te houden.
Het leek zo lang, maar voor ik het wist was ik klaar met afbetalen.

groetjes Doret uit Arnhem

mb
18-02-12 12:04
Jammer dat je het laatste jaar geen budgetbeheer meer hebt,vindt het een slechte keus,men had beter na het laatste jaar met budgetcoaching je weer kunnen voorbereiden op het dagelijkse "Geldleven" omdathet gemakkelijk kan om de fout in te gaan.

Maickel
17-02-12 17:10
Of je het aan leefgeld uit gaat geven is aan jou natuurlijk maar je mag hier op zich mee doen wat je goeddunkt. Je hebt het (via budgetbeheer) zelf gespaard dus is het jouw geld.

Veel plezier ermee.

rik
17-02-12 15:56
ik zit al 2 jaar in de wnsp en had budgetbeheer.
nu moet ik het laatste jaar zelf gaan beheren en heb van budgetbeheer een aanzienlijk reserve potje op mijn bank gestort gekregen.
ongeveer 2000 euro de laste die ik ga krijgen dit jaar zal uitkomen op 600 euro kan de bewindvoerder de rest afnemen of kan ik mijn leefgeld verhogen wie weet dit.

Jos en An
26-01-12 17:50
Dat is ook wat ik bedoelde met "terecht" klagen.
De dochter van mijn buurvrouw krijgt ook pakketten bij de voedselbank en zij worden dood gegooid met brood.
Zij ruilt dus het brood met haar moeder die haar dan weer vervanging geeft.
Maar zij krijgen zoveel brood dat mijn buurvrouw mij zelfs elke paar weken brood geeft omdat het te veel is.

Wat dat betreft is het jammer dat de middenstand ook dusdanig moet bezuinigen dat er in sommige regio's veel eenzijdig voedsel aangeboden wordt.

En natuurlijk ben ik er zeer zeker bewust van dat het allemaal om vrijwilligers gaat die zich uit de naad werken.

tiezewiez
26-01-12 09:08
In Zeeland zal denk ik veel groente zijn, momenteel is er zelfs een boer die zijn uien gratis weggeeft omdat ie er amper nog iets voor krijgt.
De mensen van de "bank" werken zeker keihard, het zijn allemaal vrijwilligers, vaak al op leeftijd, het mes snijdt natuurlijk ook wel aan 2 kanten: ze blijven zelf ook bezig en onder de mensen, maar het getuigd niet van respect als mensen alleen maar lopen te klagen over de voedselbank. Ik vind het nog steeds een superinitiatief en ben van mening dat iedereen blij moet zijn voor wat ie gratis kan krijgen, er zijn mensen die nooit tevreden zijn en er zijn mensen die met "niks" al tevreden zijn, daar verander je niets aan en daar kun je ook niet altijd rekening mee houden. Iedereen tevreden en te vriend houden is nu eenmaal onmogelijk.
Van mij mogen de mensen van de voedselbank en dan nog een aantal instanties als bijv. Leger des Heils een standbeeld krijgen, daar zitten tenminste nog mensen die ECHT gevoel voor hun medemens hebben.

Maickel
26-01-12 08:39
Niet op de keiharde manier, maar ben het wel een beetje eens met dat je niet teveel mag/moet klagen. Uiteraard heb ik wel oog voor iemand die enkel friet en koekjes krijgt maar de manier waarop Jacqueline het weergeeft heb ik mijn vraagtekens bij.

Als dit nu een overheidsvoorziening was dan kun je daar “eisen” aanstellen maar voedselbanken zijn in beginsel “goedbedoelende” vrijwilligersorganisaties die uit compassie voor hun medemens proberen zoveel mogelijk goed te doen.
Dat ze (soms) subsidie van de (gemeentelijke) overheden krijgen doet daar niets aan af en ook dit neemt af vanwege de bezuinigingen die gemeentes door moeten voeren.

Het is nu eenmaal zo dat degene waar het voedsel vandaan komt ook met de crisis te kampen hebben en dat daardoor het aanbod minder is.

Nu weet ik niet of dit landelijk ook zo is maar ik weet wel dat de “banken” in Tilburg proberen zoveel mogelijk samen te werken op regionaal gebied. Is er dus bijvoorbeeld hier veel groente en in Zeeland veel brood dan wisselen ze met elkaar uit om het zo gevarieerd mogelijk te maken.

Ik heb regelmatig met de mensen van de voedselbank te maken en zie dat ze zich een slag in de rondte werken om zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen. Geloof me: het gaat deze mensen echt aan het hart dat ze minder aanbod krijgen. Daardoor beschouw ik het (hoewel ik er enig begrip voor op kan brengen) het toch een beetje een klap in het gezicht van die lieve goedbedoelende vrijwilligers die dit uitvoeren.

Tiezewiez
26-01-12 07:00
Vlees is ook wel een erg moeilijk produkt denk ik, er zijn immers ook moslims die veel niet mogen eten. Er zijn vegetariërs die walgen van vlees en vlees is natuurlijk wel erg bederfelijk en dus nogal gevaarlijk om in een pakket te doen waarvan je niet weet hoe lang het zonder koeling zal staan. Zelfde is het met diepvriesprodukten. Ik kreeg wel af en toe vlees/vleesprodukten en ook weleens diepvries, maar dat blijft oppassen. Verder kun je niet verlangen van een voedselbank dat ze je rijkelijk voorzien van alle levensmiddelen die je nodig hebt, de dingen die je wel krijgt hoef je zelf niet meer te kopen en dat geld kun je dan weer besteden aan andere levensmiddelen die dan niet in een pakket zitten. Op die manier deed ik het tenminste.

1 2 3 4 5 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie