logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Wel of geen rechtsbijstandverzekering

Nemesis
18-11-09 21:33
Inderdaad als je ze nodig hebt behandelen ze nou net jou zaak niet.. Maar wel jaren lang dokken.

Nee dat heb je niet nodig dus gewoon afschrijven die handel.

Gerdie
18-11-09 21:32
@ Jayden, ik reageerde ook niet op jouw reactie, maar op die van Jos en An.

Ik heb om dezelfde reden als jij de rechtsbijstandsverzekering opgezegd. Bij echte belangrijke geschillen doen ze helemaal niets.

Leentje
17-11-09 09:02
Wij hebben onlangs onze rechtsbijstandsverzekering opgezegd
juist omdat we inmiddels de ervaring hebben dat we al 2x geprobeerd hebben om via de verzekering voorzien te worden van rechtsbijstand en dat dus 2x op niets is uitgelopen.
Dus wij hebben jarenlang hoge premies betaald voor iets waarmee we uiteindelijk niet mee geholpen werden.
Aangezien er ook in in onze uitgaven dingen geschrapt moetsen worden,hebben we wij de rechtsbijstandsverzekering er dus uit gegooid.
Enne...mocht je ook besluiten om bepaalde verzekeringen op te zeggen,doe het tenminste 3 maanden voor het einde van de verzekeringstermijn anders zit je er weer een jaar aan vast

Gr.Leentje

Jayden
15-11-09 22:40
Gerdie, nee - een rechtsbijstandsverzekering is inderdaad niet verboden, maar je moet goed de kleine lettertjes lezen, want vaak dekt ie niets als je in de wsnp komt.. zoals bij ons en dan is 18 euro per maand (in ons geval 22), gewoon weggegooid geld.

Als je net als ons een goed inkomen hebt, veel kunt aflossen, maar netto bijstand overhoudt, betekent het tegelijkertijd dat je een te hoog inkomen hebt voor de toevoeging en niets vergoed krijgt via de bijz. bijstand, om dezelfde reden én dat vind ik dus schokkend. Want dat zou betekenen dat je nooit je recht kunt halen mócht er iets gebeuren, gewoon omdat je de advocaatkosten van ca 250 euro pu niet kunt betalen...

Dát bedoelde ik..

Gerdie
15-11-09 21:52
Een rechtsbijstandverzekering is níet verboden! Maar je moet hem uiteraard wel uit je vtlb betalen. Heb je budgetbeheer of budgetbegeleiding dan zullen ze je wel adviseren om de rechtsbijstandverzekering te laten vallen omdat het meer kost dan dat het oplevert.
Maar dan nog is de keuze aan jezelf of je wel of niet opzegt.

Jos en An
14-11-09 10:30
Tsja dat is altijd iets lastigs.
Het kan natuurlijk ook zo zijn mocht je door je bv verplicht een gerechterlijke procedure moeten opstarten zoals bij nihilstelling alimentatie, en je zou geen enkele tegemoetkoming kunnen krijgen dat het dan misschien uit de boedel betaald kan worden.

Jos had destijds wel subsidie, maar moest toch nog iets van 900 eigen bijdrage betalen voor zijn advocaat.
De schuldhulpverlener zei ook in beginsel dat het toch moest en er dan verder moest worden gekeken waarvan het betaald zou worden mochten er nog meer kosten bij komen.
Uiteindelijk bleek procederen ondoenlijk te zijn, en veel te duur dus mocht hij ermee stoppen.
Die eigen bijdrage heeft hij nog wel zelf betaald van zijn vakantie/bonnengeld

Jayden
14-11-09 10:23
Dank je Jos en An voor de info: toch verbaas ik me er wel over. Want dat zou betekenen dat iedereen in de wsnp, met een inkomen boven de € 33.600,- bruto per jaar en een netto inkomen van 90% van de bijstandsnorm het nooit kunnen betalen om hun recht te halen of verweer te kunnen voeren, bijgestaan door een advocaat. Omdat ook niet iedere gemeente bijzondere bijstand hiervoor kan verstrekken (ook daar wordt vaak gekeken naar inkomen en niet naar draagkracht).

Terwijl er juist dan, als je afhankelijk bent van mensen die alles juridisch juist voor je moeten regelen, zoveel mis kan gaan.

Zou dat echt zo zijn joh? Ik schrik er een beetje van...

Jos en An
13-11-09 16:39
Hmm het staat er een beetje raar.

Ze kijken bij de raad dus naar je inkomen en niet naar je draagkracht van dat moment.

Jos en An
13-11-09 16:38
Via de raad voor rechtsbijstand kijken om toevoeging aan te vragen naar je inkomen (ik dacht van 2 jaar terug)
Toevoeging, dus subsidie is niet alleen voor de lage inkomens, ook met een hoger inkomen kan je subsidie krijgen.

Ik vind trouwens een rechtsbijstandverzekering een onzin verzekering, vaak wordt er ook maar tot een bepaald bedrag de kosten gedekt, maar je betaald je wel scheel aan premie.

Op de site van de RVR kun je daar alles over subidie vinden.
raad voor rechtsbijstand KLIK HIER

Jayden
13-11-09 14:29
Wij zijn er deze week achtergekomen dat de rechtsbijstand (waar we al 10 jaar aan betalen overigens), niets doet aan inkomens zaken als het aan schuldhulp, wsnp gerelateerd is. Ook bij inkomens zaken (ontslag, uitkering, ziektewet, werk etc)als je in de wsnp zit, doen ze niets.

Daarom vroeg ik me wel af: kijken ze bij de toevoeging naar inkomen of naar draagkracht? Dat is voor veel mensen in schuldhulp/wsnp namelijk een groot verschil... en de reden dat we ook geen toeslagen, kwijtschelding of bijz. bijstand aan kunnen vragen...

Jos en An
13-11-09 11:08
Als je een laag inkomen hebt heeft een rechtsbijstand verzekering inderdaad geen zin omdat je dan aan premie al meer kwijt bent dan dat je eigen bijdrage is.

Ik weet niet of je schuldhulp hebt aangevraagt, maar vaak zijn zulk soort verzekeringen ook niet toegestaan en mag je alleen echt noodzakelijke verzekeringen afsluiten.

An
13-11-09 09:44
Een eigenbijdrage zou in jouw geval ivm laag inkomen als je om 1 of andere gaat procuderen €98 zijn.
Niet alle maar heel veel advokaten naar keuze werken met toevoeging dus lijkt me verstandig om je verzekering op te zeggen.

Blondie 13-11-09 09:37
Op dit moment ben ik aan het snijden in mijn vaste lasten. Ik wil zo goedkoop mogelijk uit zijn.

Graag jullie mening en/of ervaring over het volgende:

Ik heb een rechtsbijstandverzekering, vraag me af of het echt nodig is. Op het moment dat ik een geschil of iets dergelijks zou hebben, zou ik een advocaat kunnen huren en daar de minimale bijdrage voor betalen ivm een laag inkomen.

Op dit moment betaal ik 18 euro per maand voor mijn rechtsbijstand. Zou 18 euro gaan schelen.

Hoe denken jullie er over?

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie