logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 3 4 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

ontslaan van bewindvoerder

Nemesis
13-01-10 20:57
Nou als ik het zo lees dan zou ik ook maar weg gaan.
Sowieso wanneer het niet meer goed voelt.
Maar ook omdat hij er waarschijnlijk een enorme puinhoop van maakt die jou opnieuw in de problemen brengt.

Maar je bent bij Obin weg gegaan Of zit je nu bij Obin ?

Anniek
13-01-10 19:36
Ik heb al een lange tijd een bewindvoerder.
In eerste instantie, omdat ik in de schuldsanering terecht kwam. De schulden waren toen 7.000 gulden (ja al zo lang geleden). Na 3 jaar was ik schuldenvrij, maar besloot omdat ik de neiging had meer geld uit te geven dan ik had, die bewindvoerder aan te houden, zodat ik niet opnieuw de mist in kon gaan. Ik kwam toen terecht bij OBIN, waarschijnlijk bij jullie wel bekend. Toen die de kluit gingen belazeren, heb ik in overleg een nieuwe bewindvoerder aangesteld.

Ik heb hem een aantal malen verzocht inzicht in de zaken te geven, en het enige wat ik krijg is een maandoverzicht van b.v. augustus 2009. En de rapportage (1 a-4tje) over 2008.
Met name de maandrapportage stond vol rekenfouten, en hij was vergeten er verschillende posten op te vermelden, zoals de eigen bijdrage en in de verantwoording bewindvoering over 2008 stond een post aflossing schulden, terwijl ik bij mijn weten geen schulden meer heb.

Nu had hij ook uit eigen beweging mijn aanvullende verzekering van de zorgverzekeraar gestopt onder het mom: die onkosten halen we er wel uit door de aanvulling eraf te halen. Daar kwam ik pas achter toen ik een nieuwe bril ging kopen.
Ik heb toen met hem afgesproken dat per 1-1-2010 er wel een aanvullende verzekering zou komen.
Wat schetst mijn verbazing: toen ik vanmorgen navraag ging doen bij de zorgverzekeraar, bleek er een betalingsachterstand van 1100 euro te zijn!!! En van een aangevraagde aanvullende verzekering was geen sprake.

Na telefonisch kontakt met deze man, kwam hij met een verhaal dat er waarschijnlijk een tientje te weinig op mijn rekening had gestaan en dat daardoor het bedrag gestorneert was, maar hij zou het bedrag wel van mijn spaarrekening afhalen. Dan kon hij de zorgverzekeraar alsnog betalen.

Al met al, begint het een vreemd verhaal te worden.
Vage rapportages, onbetaalde rekeningen en aflossing van schulden, waar heb ik nou die bewindvoerder voor??
Hij begint zich nu ook met prive-zaken te bemoeien, zoals een aanstaande verhuizing. En dan in de geest van, je bent al zo vaak verhuist, ik heb geen zin hier nog langer aan mee te werken.

Hij vangt van mij wel per maand 75 euro en dan nog krijg ik op deze manier een BKR-registratie.

Ik denk er heel hard over na om deze man van mijn budget af te halen en over te stappen op budgetbeheer, zodat het nog wel een beetje in de gaten gehouden kan worden.

Graag zou ik hier jullie mening over horen.
Want de zaak is erg ondoorzichtig en ik lees hier al heel wat meer over bewindvoerders, en misschien kunnen jullie me een stukje verder helpen.

Anniek

Nemesis
13-01-10 13:29
Ja dan hoor je inderdaad het verhaal van 2 kanten en moet je daar een midden weg in zien te vinden. Zodat de bewindvoerder en client weer op 1 voet komen te staan.
Soms is dat niet mogelijk omdat de gemoederen te hoog opgelopen zijn. En kan er beter gekozen worden voor een andere bewindvoerder of misschien is budget beheer al genoeg.

boris
13-01-10 12:41
Vanmorgen kontakt gehad met bewindvoerder van deelnemer. Nu hoor je het verhaal van 2 kanten.
boris

Nemesis
12-01-10 23:01
Als je een vrijwillige bewindvoerder hebt kun je daar ook vanaf. Als je in de WSNP zit en je hebt van de rechter die jou de WSNP toegewezen heeft, het advies gekregen hebt om een vrijwillige bewindvoerder of budget beheerder in de arm te nemen moet je zorgen dat je een ander hebt zodat je kan overstappen.

Als je een geschil hebt met je WSNP bewindvoerder kun je de rechter aanschrijven. Deze zal dan eerst de zaak bekijken. En meestal eerst adviseren om een gesprek aan te gaan. Mocht dit toch niet helpen dan zal de rechter weer beslissen.

Maar nee dit kan wanneer het redelijke wijs is geen gevolgen hebben voor de schuldsanering. Alleen als je echt zelf de regels overtreed dan wordt het een ander verhaal.

boris
12-01-10 22:53
Wie heeft er ervaring als het helemaal niet lukt met de bewindvoerde, om laatste middel rc aan te schrijven, over wat er allemaal mis is.
Kan dit negatieve gevolgen hebben!
boris

Nemesis
12-01-10 22:43
hahaha leuke gevonden van die bewindvoerder.Die regel komt uit een dikke duim.

Nee hoor als je er vanaf wilt schrijf je dus gewoon de rechter com. aan en die zal gehoor geven aan dat verzoek.
Tenzij je onder curatele bent geplaats maar dat is dus niet het geval.

En als er inmiddels nog geen bijzondere bijstand aangevraagd is dan kun je dat altijd zelf nog doen.

Bij een WSNP bewindvoerder werkt het anders die kun je niet zomaar ontslaan.

Claudia
12-01-10 21:04
Ik heb nog niet de lef gehad om de brief naar de rechtbank te sturen... maar ben nu toch bijna op dat punt. Heb al wel een pinpas sinds van de week en kan nu bij elke bank mijn weekgeld pinnen of zelfs in de winkel. Wat een weelde.

Mijn ex zit bij dezelfde bewindvoerder en hij heeft gevraagd hoe hij haar kan ontslaan toen gaf de bewindvoerder aan dat je eerst op maandgeld moet zitten voor dat mag.

Is dat zo?

Nemesis
10-01-10 03:07
En en die kan je ook weer terug krijgen.

Annet
09-01-10 23:53
Hoi Claudia,

Een tijdje geleden schreef je het apart te vinden dat je voor het verzoek aan de kantonrechter 110 euro moet betalen. Dit is het griffierecht dat je aan de rechtbank moet betalen. Dat zijn een soort administratiekosten. Voor elk soort verzoek dat je aan de rechtbank (of kantonrechter) doet is een bepaald bedrag aan griffierecht verschuldigd, dat is standaard. Op deze site kun je de bedragen zien, en kun je ook zien dat het in jouw geval inderdaad 110 euro is. klik hier

Nemesis
07-01-10 23:01
Ja dan moet je een brief naar de kanton rechter sturen.

http://www.stichtingfb.nl/index.php?page=voorbeeldbrieven

Daar staan voorbeeld brieven.

Ron Slaats
07-01-10 22:45
Hoi ik heb zelf ook vrijwillig bewind aangevraagd. En wil er nu ook vanaf. Kan ik dan zelf ook vrijwillig er van afkomen? Groeten Ron

Nemesis
16-10-09 17:15
Ja je moet die dingen los van elkaar zien. Wanneer je recht hebt op bijzondere bijstand voor onkosten bewindvoering dan krijg je het bedrag wat je normaal zelf betaald aan de bewindvoerder terug.
Dus je zult even uit moeten gaan zoeken of die aanvraag gedaan is en of je daar recht op hebt. En dan maakt het dus niet uit of je werk hebt ja of nee.
Je kan naar de gemeente gaan en vragen hoe het zit.

Verder moet je in de brief de datum zetten wanneer jij wilt dat je de financiele zaken weer over kan nemen. En je kan de reden van het stop zetten er bij zetten maar geen heel verhaal van maken. Gewoon de reden erbij en ja welke data weet ik niet dat is ook aan jou. Je moet de bewindvoerder wel de tijd geven om de zaken af te kunnen ronden. Dus dan zal het wel in Januari zijn.

Bij ons ging het best goed we moeten nu alleen nog 4 dagen wachten op de uitspraak voor de schone lei. Maar dat komt wel goed. Wij moeten daarna ook ons vrijwillige bewind stop zetten maar dat is iets anders die dingen staan los van elkaar

Claudia
16-10-09 16:58
Wat bedoel je met bijzondere bijstand aanvragen? Voor die 90,- die ik betaal.
Ik werk 4 dagen als alleenstaande moeder en heb sowieso geen bijstand. Of moet ik dit los van elkaar zien?

Ik ga op een juist moment de brief aan de rechtbank schrijven ( ik heb nog even als ik het per 1 december of 1 januari in wil laten gaan). Ik vind het nl best moeilijk wat ik erin moet zetten. Ik wil dr wel een goede reden in vermelden waarom ik haar wil ontslaan. Want het is best een verantwoordelijkheid om me financien weer zelf te doen na 4 jaar, want zo lang heb ik haar al. Dus moet wel verantwoordelijk overkomen.

Hoe is het bij jou verlopen van de week? Ben je nu helemaal klaar?

Gr Claudia

Nemesis
15-10-09 23:37
Claudia.. Wanneer je je VRijwillige bewindvoerder wilt ontslaan. Dan schrijf je inderdaad een kort en bondig briefje naar de rechter com. En verder hoef je daar geen bewijsjes bij te doen.
Want je hebt deze vrijwillige op laten leggen door de rechtbank en deze doet daar dan niet moeilijk over om jou wens in te willige. Het wordt anders wanneer je onder curatele staat.
En als je zegt dat je 90 euro per maand betaald dan is dat niet best.
Want voor die kosten moet de Vrijwillige bewindvoerder een aanvraag bijzondere bijstand indienen. En dan krijgt jij dat maandelijks terug.
Dus het kost jou niets en de bewindvoerder krijgt het gewoon vergoed van de gemeente waar jij in woont.
Als je problematische schulden hebt... Dat moet ik er dan bij vertellen.
Maar als ik jou verhaal goed begrijp dan is dat het geval en zit je ook in de WSNP.

Hoe dan ook de bewindvoerder kan altijd tegen stribbelen wanneer het om ontslag gaat. Maar de rechter vindt het allemaal prima zolang je niet onder curatele bent gezet.

Claudia
15-10-09 19:36
Ik heb vandaag de rechtbank gebeld en te horen gekregen dat ik een brief moet sturen waarin staat dat ik de bewindvoerder wil ontslaan en dit moet ik toelichten met zoveel mogelijk bewijs waarom ik het nu zelf wil/kan doen.
De bewindvoerder krijgt hier ook bericht van en heeft zelf ook nog 2 weken de tijd om te reageren en kan eventueel bezwaar indienen.

Ik zei al dat ik dan weinig kans heb dat ik het dan zelf ga doen omdat mijn bewindvoerder daar nogal dominant in is en vast en zeker dr tegenin zal gaan. Ik betaal haar toch 90,- per maand en dat wil ze niet zomaar kwijt tuurlijk.

Maar mocht dat zo zijn dan kan het zijn dat de rechtbank ons oproept... maar dat is in principe niet de bedoeling.

Wat ik wel apart vind is dat me dit 110,- gaat kosten.

Nemesis
13-10-09 23:54
Ik krijg het idee dat er zaken flink langs elkaar heen lopen in jou zaak..

Je hebt een vrijwillige bewindvoerder met daarnaast een curator/WSNP bewindvoerder toch ?

Ben in ieder geval benieuwd wat je te horen gekregen hebt.

En voor het ontslaan van je Meerderjarige bewindvoerder moet je een kort briefje opstellen naar de kanton rechter,met daarin de wens dat deze ontslagen wordt als jou Meerderjarige bewindvoerder..

Een WSNP bewindvoerder is wat anders en gaat dus ook anders.. Die taak houdt op wanneer de WSNP ten einde is dus na de slotuitdeellijst..

Claudia
12-10-09 20:04
Ik heb geen contract met mijn bewindvoerder. Ik heb alleen een beschikking van de rechtbank: beschikking tot bewindvoering.

Ik ga van de week wel een belletje plegen aan de rechtbank en aan de curator en 1 van de 2 kan me vast meer uitleg geven hoe ik dit moet aanpakken.

Succes morgen.

Gr Claudia

Nemesis
12-10-09 19:09
Nou claudia morgen ga ik dat beleven hahaha.

Maar je moet op je contract even bekijken hoelang van te voren je moet opzeggen.

Wij zeggen het op op het moment dat de schone lei inclusief slot uitdeel lijst in handen zijn van ons.
Dat komt omdat er bij ons nog al het 1 en ander is mis gegaan met de fijne vrijwillige bewindvoerder.

Dus ik wil eerst echt alles schoon in de handen hebben.

Claudia
12-10-09 19:05
Ik wil de bewindvoerder of per 1 december of per 1 januari ontslaan... dat ligt aan de curator wanneer zij klaar is met haar administratieve afwikkeling.

Maar deel het de bewindvoerder liever optijd. Weet niet of ik met een soort van opzegtermijn zit.

Nemesis, weet je toevallig hoe dat gaat bij de rechtbank? Moet ik voor het ontslaan van de bewindvoerder dan ook weer heen? Of is dat gewoon een schriftelijke afwikkeling?

Gr Claudia

Nemesis
11-10-09 21:17
Ja de WSNP bewindvoerder/curator is pas klaar als de slot uitdeel een feit is.
Ik zou dan ook nu nog even niet stoppen met het vrijwillige bewind.
Waarom niet !
Om dat er nog weleens wat lijken uit de kast kunnen komen.
En dat wil je zelf niet over je heen krijgen.
Ik zou nu gewoon even uitzoeken hoe de zaken ervoor staan.
Vragen aan de WSNP bewindvoerder/ curator of er een achterstand is in de boedel, of er nog andere rare zaken zijn.
En bij Ja zou ik dus ook de vrijwillige bewindvoerder verzoeken dit op korte termijn op te lossen.
Vooral alles rondom de Belastingen moet je nagaan. ZOdat je op het eind niet voor het blok komt te staan.

Claudia
11-10-09 21:15
Nemesis, bedankt voor het reageren.

Ik ga morgen meteen een brief aan de rechtbank sturen. Hopelijk krijg ik snel een reactie. Wil voor 1 januari alles weer zelf onder controle hebben.

Gr Claudia

Claudia
11-10-09 21:08
Bedankt voor het reageren weer.

Ik heb geen contract met mijn bewindvoerder. Er is nooit iets getekend. Het enige wat ik bij mijn papieren heb is een uitspraak van de rechtbank waar in staat dat ik deze bewindvoerder aanstel.

Ik ga van de week de curator bellen om te vragen wat zij zegt op de vraag wanneer mijn bewindvoerder klaar is met haar werkzaamheden. Ik denk dat zij zal zeggen als de slotuitdeellijst rond is en dit is voor december.

Nu bedenken hoe ik mijn financien weer zelf ga doen. Dit heb ik nl 5 jaar niet gedaan. En hopelijk werkt de bewindvoerder mee en gaat ze mij dit netjes overhandigen met de nodige informatie erbij.

Gr Claudia

Nemesis
11-10-09 20:46
Dit gaat om een vrijwillige bewindvoerder en deze kan je ontslaan door een brief naar de rechtbank te sturen met daarin dat verzoek.
En wanneer jij een overzicht van rekeningverantwoording wilt moeten ze die gewoon geven.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat wanneer dat je waarschijnlijk geen eigen bijdragen voor de bewindvoerder hoeft of hebt moeten betalen.
Daarvoor moet de bewindvoerder een verzoek voor indienen zodat er bijzondere bijstand aangevraagd wordt.

Dit heeft dus niks te maken met een WSNP bewindvoerder.

Mocht je er niet uitkomen met je bewindvoerder dan kun je contact opnemen met martin@stichtingfb.nl en je kan ook via www.bewindvoerders altijd prive met mij in contact komen.

Maickel
11-10-09 19:58
Hallo Claudia,

Je hebt sinds 25 Juni 2009 een schone lei na wsnp. Dit wil zeggen dat je een wsnp bewindvoerder hebt. Die kun je in principe niet zelf uitzoeken maar wordt door de rechtbank aangewezen.
Als je de schone lei hebt ontvangen zit het werk, wat jou aan gaat, er voor de bewindvoerder op. De curator heb je ook niets meer mee te maken omdat bij jou, zover ik uit je woorden begrijp, het faillissement is omgezet in wsnp destijds.

De bewindvoerder die je hebt is dus uit je eigen vrije wil "aangeschaft" en kan dan denk ik ook na bewezen diensten weer worden "afgeschaft". je hebt per slot van rekening de schone lei.

Ik zou in jouw geval, maar ik ken dus bij lange na niet alle ins en outs, de bewindvoerder in questie eens een brief schrijven waarvoor je haar bedankt voor bewezen diensten maar dat je geen belang ziet bij een nadere samenwerking of uitvoering van haar taken. Eveneens zou ik natuurlijk wel eerst eens even goed het contract, dat met haar opgemaak moet zijn, eens goed nazien. Als je jezelf onder curatele hebt laten plaatsen kan het wel eens een lastigere dobber worden. dan heb je wellicht toch echt hulp nodig van een advokaat.

Ik hoor graag of ik (we) verder iets voor je kunnen betekenen.

Claudia
11-10-09 18:57
Hallo Maikel,

Ik heb deze bewindvoerder uit mezelf genomen omdat zij de juiste wegen wist te belopen zodat ik eerder geholpen zou worden met mijn schulden. Ze is dus meer een soort financieel beheerder alleen met meer taken omdat zij wel altijd mee is gegaan naar de rechtbank.

Ik begrijp uit de site dat er mensen zijn die veel dingen zelf doen. Ik laat dus alles doen en heb nergens inzicht in. Behalve dan dat ik 1x in de maand een kopie van me bankafschriften krijg, die ik uiteraard na kijk. Dus vandaar die 90,- per maand omdat dit mijn eigen keuze was. Ik betaal de curator ook nog een bedrag, hoeveel weet ik niet precies.

Maar mijn bewindvoerder geeft aan dat ik in maart 2010 weer een overzicht krijg van mijn financien... want ik wilde dat nu graag weten maar dat overzicht maakt zij in maart pas weer. Toen viel me mond dus open want ik wilde haar ontslaan zodra ik bericht van de curator heb dat zij het administratief allemaal geregeld heeft.

Ik denk dat ik de curator maar es ga bellen om te horen wat ik kan doen. Ondanks dat ik sinds juni klaar ben ben ik er nog geen drol mee opgeschoten omdat zij bepaald wat er wel en niet gebeurd met me geld.

Bedankt voor je reactie.

Maickel
11-10-09 16:26
Hallo Claudia,

Als je zwart op wit je schone lei hebt dan zit de taak naar jou toe toch er op voor de bewindvoerder.
Ik begrijp dan eerlijk gezegd ook niet dat je haar ook nog steeds betaald of moet betalen en dat je inkomsten naar haar worden overgemaakt.
Het bedrag begrijp ik ook niet van die € 90,00. Volgens mij is de maximale vergoeding die de WSNP bewindvoerder ontvangt € 58,31 en dan gaat het nog om een dubbele zaak.

Claudia 11-10-09 13:50
Een vraagje... maar zal eerst even wat uitleg geven.

5 jaar geleden heb ik een bewindvoerder genomen omdat ik me failliet wilde laten verklaren. Omdat de gemeente maar niet opschoot ging ik een andere weg proberen. Deze bewindvoerder heeft veel voor me gedaan en inderdaad deze weg ging sneller. Via de faillietverklaring ben ik de wsnp in gegaan en heb ik per 25 juni 2009 me schone lei gekregen.
De curator, die voor de schuldeisers werkt, moet nog wel al
het geld verdelen en zij denkt hier 3 maanden over te doen. Dit zal zijn rond december 2009. Dit komt omdat mijn ex per 1 september 2009 zijn schone lei heeft gekregen en ik hierop moest wachten.

Nu wil ik van mijn bewindvoerder af omdat ze me nu toch wel begint te irriteren. Ik ben nu de baas over alle inkomsten maar dat lijkt zij niet helemaal te snappen. Ik heb laatst extra geld gevraagd om eindelijk weer es lekker te kunnen shoppen voor mij en mijn dochter. Moet ik alle bonnetjes inleveren. Nou het is nu mijn geld dacht ik zo dus daar heb ik weinig trek in.
Ik wil graag een pinpas zodat ik bij elke bank mijn weekgeld kan pinnen. Nu kan ik dit nl alleen maar bij de ABN doen. Maar zij zegt dat het zo beter.

Dus wat ik al zei: ik ben de baas over mijn geld nu. Ik betaal haar 90,- in de maand maar dit was in een periode dat ik haar hard nodig had en die periode is voorbij. Zij is erg dominant en heeft overal wel een reden voor... hoewel ik soms denk dat zij denkt dat ik dom ben en overal in trap. Alleen omdat ik niet alle regels weet wil ik wel zeker weten wat ik wel en niet kan doen, dus vandaar de volgende vraag.

Hoe en wanneer kan ik mijn bewindvoerder ontslaan van haar werkzaamheden voor mij?

Nou wacht in spanning af op jullie antwoord.

En bedankt vast voor de moeite voor het reageren.

Gr. Claudia

1 2 3 4 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie