logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Belastingdienst

Hotforum
Gratis je eigen forum
Maickel
23-08-09 12:41
Klein extra voorbeeldje van de zooi bij de bel. Dienst.
Kreeg gisteren een brief van de belastingdienst dat de aangift 2008 van mijn vroeu niet ondertekend is.
Binnen 5 retour sturen omdat ik anders niet aan de verplichting voldoe en mogelijk een boete riskeer.

Heb (voor ons beiden) electronisch aangifte 2008 gedaan.
Heb de voorlopige aanslag 2008 hierover al ontvangen.
Heb de voorlopige aanslag 2008 al betaald.

Dus de aangifte die ik niet gedaan heb, heb ik wel een aanslag over ontvangen en die heb ik al wel betaald.

Leuker kunnen we het niet maken; wel lucratiever.

Lucky
22-08-09 12:51
Ja, het is een regelrechte zooi vaak bij de B.D.

Goddank is het bij mij nog nooit echt fout gegaan *klopt af* maar ken wel mensen waarbij het wel gruwelijk mis ging en dan kun je van een laag inkomen/aow-tje (al dan niet met een klein pensioentje) een hoop geld terug betalen...

@ScorpioWoman

Doe alles schrijftelijk naar de B.D. en maak copiën voor je eigen administratie zodat je altijd aan kunt tonen dat en wanneer je eea hebt meegedeeld.
En trek snel aan de bel als je merkt dat er iets niet goed gegaan is.
Eerst telefonisch (daar krijg je toch net even iets sneller je informatie), noteer de naam van degene waar je mee gesproken hebt (en eventueel afdeling), en als je dan na een week of 3/4 nog geen schrijftelijke bevestiging hebt nogmaals een briefje schrijven.

Ze doen sowieso rare dingen daar tegenwoordig.
Voorbeeldje: de basispremie zorgverzekering mag je sinds dit jaar niet meer terugvragen, maar de zorgtoeslag is wel verhoogd.
Het streept het niet helemaal weg, maar toch wel een aardig eind.
De tegemoetkoming ouders is dit jaar drastisch verminderd (ook omdat de schoolboeken nu door de staat betaald worden), maar als het goed is gaat vanaf 1 januari 2010 de kindertoeslag omhoog.

De B.D. doet zulke rare dingen dat het misschien zelf ooit schuldsanering aan moet vragen

ScorpioWoman
21-08-09 11:32
Misschien is dat idd een optie ja.
En ik had het ook gelezen dat ze de ene fout na de andere hebben gemaakt de afgelopen tijd.
Maar ja dat heb je he als je ipv goede opgeleide mensen die er verstand van hebben... er studenten neer gaat zetten die er nog geen kaas van gegeten hebben.
Maar goed, ik ga er eens over na denken om idd het zooitje uit te printen en alles eens een keer goed na te laten kijken bij de belasting zelf.
Want idd de slogan klopt Makkelijker kunnen we het niet maken Maar een zooitje wel!!!

Jos en An
21-08-09 11:20
Ik zou die aangiftes uitprinten, en een afspraak maken op het belastingkantoor zodat alles eens recht getrokken wordt.
De belastingdienst heeft veel fouten gemaakt afgelopen tijd.

ScorpioWoman
21-08-09 11:15
HOi An,

Misschien wel maar ik denk het niet,verleden week hadden wij bericht gekregen dat de zorgtoeslag van mijn man op €0,- gezet is en hij moet een bedrag terug betalen.
Maar er was ook een brief gekomen dat ik opeens meer toeslag krijg.
Wij hadden de belasting opgebeld en deze gaf aan als rede dat mijn man op €0,- gezet is omdat hij nooit zou hebben doorgegeven dat hij al vanaf 2007 met mij samen woont en dat hun het anders hebben staan dan wat de gemeente heeft,namelijk dat hij al vanaf 2007 bij mij inwoont.
Maar wij hebben gelijk vanaf dat moment aangifte gedaan en dus ook doogegeven wat wij als gezamelijk inkomen hebben.
Maar volgens hun is dat dus niet zo.
We hebben alles hier op de pc staan qua aangiftes maar ach...
Maar het bedrag gaat gewoon lekker op een aparte rekening want ik heb geen zin om straks nog meer gezeur te hebben omdat ik dan weer terug moet betalen.Zodra die aanslag dan komt kan ik het meteen overmaken en ben ik er vanaf.Zonder dat ik me moet bedenken waar ik het dan weer vandaan moet omdat het er niet zou zijn.

Jos en An
21-08-09 10:02
Misschien is het de zorgtoeslag met terugwerkende kracht?
Idd wel handig om het geld apart te zetten, kun je ondertussen uitzoeken of het wel klopt.

ScorpioWoman
21-08-09 09:50
Ik word gek van die Belatingdienst.
Kijk ik net op mijn rekening ofdat mijn loon al gestort is kom ik opeens een groot bedrag van de belasting tegen voor de zorgtoeslag.
Snap er geen r**t meer van,maar het gaat wel mooi naar een aparte rekening voordat ze weer met een aanslag op de proppen komen.
Het zal wel te maken hebben met het gedoe dat mijn man opeens geen zorgtoeslag meer krijgt en dat ze mij opeens meer geven...waar ook niks van klopt!
Hier word je toch helemaal d l van!!!
Kan geen hoogte meer krijgen van al die belastingregeltjes hoor.

Jos en An
15-08-09 20:48
Ik kan alleen maar zeggen dat in het minnelijke traject het GKB zich nog nooit bemoeit heeft met wat wij opgeven aan de belastingdienst aan toetsingsinkomen.
Als ik terug moet betalen, wordt dit gewoon netjes door budgetbeheer gedaan zonder dat hier vragen over gesteld worden.
Net als ze zich nooit bemoeit hebben met het invullen van de belastingaangifte, dit dienden we altijd gewoon zelf te regelen, en een kopië van de uitkomst ging naar het GKB.

Ik begreep de tip heel goed om het inkomen iets hoger door te geven, zodat je aan het eind van het jaar minder of niets moet terug betalen.
Nooit of te nimmer zou ik hoge bedragen invullen, want ik weet ook dat ik of dan veel toeslag mis, of mezelf verrijk wat ik ook weer terug moet betalen.

Maickel
15-08-09 16:43
@ Lucky.

kan op op zich wel een eind in mee en zeg ook al dat je, zolang je een reeele inkomstenverwachting opgeeft er niets aan de hand is. Wel denk ik dat je de bw daarvan op de hoogte moet brengen.

Wellicht nog een klein addertje onder het gras ;
Vaak krijg je de definitieve aanslag pas 1 of 2 jaar later.
Als je dan nog geld terug moet geven dat je destijds aan de boedel hebt afgedragen heb je denk ik pech omdat het allemaal al verdeeld zal zijn onder de schuldeisers en je al een schone lei hebt. De keerzijde gaat dan natuurlijk ook op en je zou niet meer terug hoeven over te maken aan de boedel als je de schone lei dan al hebt en de schuldeisers betaald zijn.

Lucky
15-08-09 15:35
Oeps... maximale moest minimale zijn

Lucky
15-08-09 15:34
@Maickel
Ik denk dat de BW liever heeft dat er maandelijks iets minder aan toeslag binnenkomt, dan dat er bij een definitieve berekening uitkomt dat er (veel) geld aan de belastingdienst terugbetald moet worden.

Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan en daar geen problemen mee gehad.

Kijk, ik heb het dus niet over je inkomen met 1000en euro's verhogen zodat je de maximale toeslag krijgt, maar bijvoorbeeld 500 euro op jaarbasis kan net dat beetje schelen wat Jos en An steeds terug moeten betalen.

Maickel
15-08-09 15:26
@ Jos en An - Lucky

Nog even een mogelijke nuancering mbt de tip van Lucky.
De tip is op zich goed en klopt grotendeels.
De teruggave wordt idd gedaan op basis van de gegevens die ze van het vorige jaar hebben. het is echter wel zo dat er pas "afgerekent" wordt na het einde van het jaar ; eerst voorlopige aanslag en daarna pas de definitieve.

Je moet dus voorzichtig zijn met het toepassing van die "trucks" of eigenlijk mogelijkheden dat je het wel eerlijk speeld. je kan idd je toetsingsinkomen verlagen of verhogen en zo een hogere of lager terugaaf krijgen.

Volgens mij heb je in w.s.n.p. (weet niet 100% hoe het in de andere saneringen zit) wel de plicht om een zo hoog mogelijke teruggave te bewerkstelligen (bij voorkeur per maand)
het kan dus zijn dat je met deze maatregel de boedel in de ogen van de bw of hulpverlener zou benadelen.

Jos en An
14-08-09 22:39
Heey bedankt Lucky voor die tip, we zullen er eens naar kijken om dat of dit jaar of volgend jaar te doen.
Niet dat we erg veel moesten terug betalen hoor, het ging om ongeveer 60 euro dus een ramp was het niet.

anoniem1
14-08-09 20:33
wij kregen zelfde huurtoeslag iedere keer inkomen verkeerd berekent bij de belastingdienst moet eerdere ook terugbetalen en die vsn 2009 die eigenlijk stopgezet was maar toch weer met is toegewezen maar gelijk is verekend.
das leker

Hotforum
Gratis je eigen forum
ScorpioWoman
14-08-09 19:41
@Lucky,

Ik zit nog niet in de schuldhulpverlening daar ga ik maandag achteraan omdat diegene die er over gaat bij de gemeente er alleen op die dag zit.
Maar ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik juist hulp zoek en alvast het 1 en ander wilde weten over hoe alles een beetje in zijn werk gaat.
En ik moet zeggen dat ik al heel wat wijzer geworden ben in die paar dagen tijd.
En als je je dan bedenkt dat ik al 4 jaar aan het modderen ben voor iets wat zeer waarschijnlijk allang geregeld had kunnen zijn.
Maarja als je de goede info niet krijgt tja dan kom je niet ver.

Lucky
14-08-09 19:21
@ScorpioWoman
Goed van jullie dat jullie het geld apart gaan zetten. Dat is echt het beste en kom je ook niet in de problemen en/of hoef je ook geen betalingsregeling te treffen als ze het geld terug komen opeisen.

Krijgen jullie de toeslagen zelf? Ze gaan dus niet in de boedel?
Al mijn inkomen (dus ook toeslagen e.d.) ging namelijk naar de boedel en ik kreeg alleen het vtlb.

Ik weet niet hoe het zit als je een toeslagpartner hebt want die heb ik niet.

@An
Als het goed is worden toeslagen berekend aan de hand van het inkomen van het jaar ervoor toch?

Ik heb, om te voorkomen dat ik straks terug moet betalen, mijn toetsings inkomen gewijzigd.
Dat heb ik hoger gezet.
Dit kun je zelf en op elk gewenst moment doen.
Dan krijg je maandelijks wel iets minder toeslag, maar dan ben je er wel zo goed als zeker van dat je niets terug hoeft te betalen, of misschien juist iets terug krijgt.

Misschien is het voor jou/jullie ook een optie om je toetsings inkomen te wijzigen.
dat kan via de site van de belastingdienst.

http://www.toeslagen.nl/download/174.html

Nemesis
14-08-09 19:03

Kinderbijslag is geloof ik het enige wat altijd goed gaat.

Maar het stop zetten van kindertoeslag, huur toeslag, hypotheek terug gave, en het berekenen van zorgtoeslag enz gaat zovaak mis.
En daardoor onstaan er zoveel problemen waar zowel de belasting betaler als de belastingsdienst niet meer uitkomt.

Jos en An
14-08-09 18:55
Jaaaa belastingdienst he, laatst nog in het nieuws dat ze giga veel fouten maken.

Jos had een paar jaar geleden 4 aanslagen, waarvan 2 voorlopige, we schrokken ons kapot toen dat in 2 dagen op de deurmat viel, we konden fijn kwartetten haha
Uiteindelijk zijn er 3 vernietigd op het belastingkantoor,toen Jos met een ambtenaar een afspraak had gemaakt, foutje bedankt!

ScorpioWoman
14-08-09 18:50
Ja An volgens hun klopt de berekening nooit en zitten wij er altijd naast,en wij maar betalen.Maar als je naar hun berekening kijkt klopt het ook nooit.
Maar ja wie zijn wij...

Jos en An
14-08-09 18:46
Ik bedoel terug betalen, omdat de berekening nooit klopt.

Jos en An
14-08-09 18:45
Wat ik weet van zorgtoeslag is dat ze naar het gezamelijke inkomen kijken.
Dus als jullie eerst alleenstaand waren kan het best zo zijn dat jou man nu niets meer krijgt, en jij meer.
Maar verder vraag me er niets over, want ik moet ook elk jaar nog bij betalen.

ScorpioWoman
14-08-09 18:33
Hoi Lucky,
Dat is mijn man nu idd ook van plan nu er weer een gezeur is over de zorgtoeslag.
Want wat ik zo raar vind is dat mijn man vanaf nu geen zorgtoeslag meer krijgt maar wat ze nu gedaan hebben bij de belasting is het bij mij erbij rekenen.
Dat kunnen ze toch ook niet zomaar doen...of wel Want nu ik mijn berekening erbij heb gepakt krijg ik volgens hun nu een groter bedrag dan wat ik eerst kreeg.Plus dat hij nu ook een groot gedeelte terug moet betalen.
Maar hoe is het dan mogelijk dat zij opeens op die manier te werk gaan...het is toch persoonsgebonden..of niet?
En waarom word hij dan wel meeberekend bij de huurtoeslag?
En niet bij de zorgtoeslag,want daar staat hij op nul.
Ik snap er nu helemaal niks meer van...
Daarom als ik nu de zorgtoeslag en de huurtoeslag gestort krijg,gaat het op een aparte rekening en zodra er dan idd weer eens iets is kunnen ze het zo terug krijgen.
Want je word er zo langzamerhand gek van...

Lucky 14-08-09 14:49
Ik lees regelmatig over problemen met de belastingdienst.
Dat er toeslagen e.d. doorbetaald worden door de belastingdienst waarvan mensen aangegeven hebben dat het stopgezet moet worden.
Nou is de belastingdienst niet zo slim, en al helemaal niet snel, met zulke dingen.

Bij deze wil ik iedereen die er misschien mee te maken heeft/krijgt een tip geven:

Als je bij de belastingdienst aangeeft dat er een toeslag oid stopgezet moet worden en dit gebeurt niet, zet het geld wat je dan toch gestort krijgt apart op een rekening en maak het niet op.
Mocht de belastingdienst dan bij je aankloppen kun je a la minute het geld terug betalen en kunnen ze je niks maken.

Doe ook alle communicatie (voor zover mogelijk) via geschrift en maak copieën voor je eigen administratie zodat je aan kunt tonen dat je eea schriftelijk hebt meegedeeld maar dat de belastingdienst daar geen gehoor aan gegeven heeft.
Vermeld altijd een datum op een brief.

Ik weet, het zou zo niet mogen zijn dat mensen zoveel extra werk/moeite moeten doen om dit soort zaken op de juiste manier geregeld te krijgen, maar ja... dit is Nederland en het is onze o zo fijne (niet dus) belastingdienst.
Leuker kunnen ze het niet maken, maar zeker ook niet makkelijker...

Bovendien ben en blijf je zelf verantwoordelijk (ook zo'n kromme regel in sommige zaken, maar die wordt wel toegepast) voor alles, dus hou het allemaal goed in de gaten en zorg dat ze je geen oor aan kunnen naaien.

Adverteerder:

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie