| Auteur |
woning kopen na schuldsanering |
|
Maickel |
04-10-09 20:15
Het wel of niet verstrekken van een hyotheek is altijd het oordeel van de bank.
Als je een BKR notering hebt is dat ter "bescherming" / "waarschuwing" voor de bank dat ze op zijn minst terughoudend dienen te zijn met het verstrekken van een lening.
Ook is dat natuurlijk een stukje bescherming tegen jezelf.
Een BKR registratie is niet voor 100%, of zoals jij het ziet een regel, om geen hypotheek te verstrekken. De bank zal natuurlijk wel een heel stuk voorzichtiger zijn (zeker in deze tijd). Het verhaal erachter en erbij is voor de bank ook van belang.
Als voorbeeldje; stel dat je de w.s.n.p. bent ingegaan en dat je huis verkocht is (met verlies voor de bank) omdat het niet meer te betalen was dan zullen ze neem ik aan wel zeggen "nee dank u wel".
Dat banken ook weer verschillend reageren blijkt uit dat ik tijdens de w.s.n.p. een spaarrekening heb kunnen openen bij de Rabobank wat ze volgens Nemesis ook niet makkelijk doen.
|
|
Marinonie |
04-10-09 18:27
Begrijp ik het goed; Na (goede) afloop van je WSNP moet je 5 jaar lang wachten voordat je een hypotheek voor een huis kan krijgen?
Is dat een regel, of hangt het af van de betreffende bank?
|
|
Nemesis |
22-09-09 09:12
BKR is iets anders dan LRS
LRS is Landelijk Register Schuldsanering
BKR Bureau Kredietregistratie
|
zomaar Woonplaats: Tilburg |
21-09-09 23:53
tja kaatje
eerst inlezen hè; vervolgens zelf 3 maal antwoorden waarvan 2 verschillende
|
|
marloes |
21-09-09 22:42
nou via je laatste berichtje heb je toch je antwoord
5 jaar dus
|
|
Kaatje |
20-09-09 22:33
Indien u betalingsachterstanden heeft opgelopen bij financieringsmaatschappijen (bijvoorbeeld banken), staat u geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Indien u wilt weten of u bij BKR geregistreerd staat en zoja hoe, dan kunt u bij iedere willekeurige bank een formulier halen om deze informatie op te vragen. U dient wel een kleine vergoeding te betalen. U ontvangt een uitdraai van uw gegevens thuis. Vergeet u niet een kopie van uw paspoort of identiteitsbewijs mee te nemen. De toepassing van de Wsnp wordt niet bij het BKR geregistreerd.
Iedereen die ooit bij het BKR geregistreerd heeft gestaan als 'wanbetaler', heeft een code achter zijn naam staan die aangeeft dat er een achterstand in de betaling is geweest. Bij het voltooien van de schuld door afbetaling, een akkoord of bijvoorbeeld een schone lei na de Wsnp, wordt er een einddatum (datum van het vonnis waarin staat dat de Wsnp beëindigd is) vermeld bij de registratie van de schuld.
Vanaf deze einddatum blijft uw registratie nog 5 jaar staan. Aangesloten leden van BKR kunnen zich zo laten informeren over het betaalgedrag van de persoon waarmee ze te maken hebben. Vijf jaar na de einddatum verdwijnt deze registratie automatisch. Wilt u uw registratie eerder verwijderd zien, dan kunt u de schuldeiser, die verantwoordelijk is voor de registratie, schriftelijk verzoeken dit te laten verwijderen. De schuldeiser is echter niet verplicht hier aan mee te werken.
Bron www.wnsp-rvr.org
|
|
Kaatje |
20-09-09 22:31
Na wat zoeken kwam ik ook het volgende tegen:
Uw gegevens blijven gedurende 10 jaar na beeindiging van uw schuldsanering in LRS staan, conform de termijn genoemd in artikel 288 Faillissementswet.
Bron www.wxnp-rvr.org
|
|
Kaatje |
20-09-09 22:28
Eerst eens inlezen voordat je een antwoord geeft
Informatie van BKR.NL
Zodra u een krediet of een gsm-abonnement hebt afgesloten worden de gegevens van de overeenkomst aangemeld bij BKR. Vanaf dat moment bent u bekend bij ons. Dit blijft zo gedurende de looptijd van het krediet of het abonnement. Is het krediet beëindigd of het abonnement opgezegd? Dan gaat de bewaartermijn in. Uw gegevens blijven dan nog vijf jaar zichtbaar. Bij uw gegevens staat vermeld dat het een afgelopen krediet of een abonnement is en per wanneer deze werd beëindigd. Uw gegevens verdwijnen automatisch uit het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) als de bewaartermijn van vijf jaar is verstreken.Uw gegevens blijven dan nog vijf jaar zichtbaar
Bron www.bkr.nl
|
|
Rob |
02-02-09 09:31
Het is inderdaad 5 jaar maar zo gek is dat natuurlijk niet, door je goede inzet heb je een schone lei gekregen en hoef je de rest schuld die in sommige gevallen zeer aanzienlijk is niet meer te betalen.Het zou echter vreemd zijn als je direct na je schone lei direct weer leningen ,woningen kunt afsluiten je hebt inderdaad zoals jij het zegt je goede naam niet terug maar je hebt wel een tweede kans gekregen om zonder financiale bagage een nieuwe start te maken.
Als iemand in de financiele problemen is gekomen en daardoor een bkr notering heeft gekregen maar deze op eigen kracht helemaal oplost zit hij vaker ook een heel lange periode aan deze codering vast het zou dan ook vreemd zijn als je in de wsnp zit en je na 3 jaar direct van de codering af bent.
|
|
Nemesis |
29-01-09 18:49
Ja 5 jaar na het WSNP sta je nog genoteerd bij het BKR.
|
|
jansen |
29-01-09 14:47
volgens mij is het 5 jaar hoor en geen 10
na de wsnp
groeten
|
|
nanda |
29-01-09 10:06
Correctie, het is geen 5 jaar maar 10 jaar.
Want als je uit de wsnp komt blijf je helaas wel 10 jaar negatief bij de bkr geregistreerd.
Ik ben er ook net een jaar uit, voordat ik er in ging had ik het heel moeilijk, en na bijna 2 jaar besloten dat ik het toch echt niet alleen afkon. Tijdens de wsnp werd het er niet makkelijker op natuurlijk.
Ik vind het wel erg vervelend dat je ondanks je goede inzet (3 jaar armoede, wel werken geen luxe) toch nog wel 10 jaar een slechte naam houdt.
|
|
Nemesis |
04-12-08 21:57
Ja hebben is wat anders dan kunnen openen.
Je mag ook gewoon van je VTLB sparen en dat op een rekening zetten.
Alles wat je voor je WSNP op een spaarrekening hebt staan moet je wel inleveren.
Maar ze nemen je niet aan bij de bank wanneer je een spaar rekening wilt openen als je in het WSNP zit.
Wat gewoon zou moeten kunnen.
Als je inderdaad maar niet rood kan staan en het saldo hoog genoeg houd zodat er eventueel kosten van de bank afkunnen. Het gebeurd ook nog weleens dat de bank hun rekening gewoon incasseren ook al sta je dan rood wat eigenlijk niet zo mogen.
Ook zo iets raaaaaaaars..
Maar goed het bankwezen zit raar in elkaar.
|
Paul Woonplaats: Zaanstad |
04-12-08 20:18
Ik heb gewoon een spaarrekening bij de bank.
Die had ik ook tijdens de WSNP-periode.
Het enigste wat niet kon was roodstand, en dat kan nu ook nog niet vanwege de BKR registratie.
Hoeft bij mij trouwens niet , heb geen schulden meer en vang salaris dat toereikend is om te leven.
|
|
Gastenboek
|
Gratis website
|
Spellen spelen
|
Gratis forum
|
Clipjes
|
Gratis kerstcadeaus
|
Maak GRATIS kans op prachtige prijzen! Klik hier!
|
|
Stitch |
03-12-08 12:46
In het nieuws is veel aandacht gegeven aan het verstrekken van een krediet door banken.
De banken zijn er terughoudend geworden hierin.
Ik denk dat je met de BKR-notering weinig kans hebt dat je iemand vindt die je een hypotheek wil geven.
Ik begrijp dat zelfs veel mensen vanuit de WSNP geen spaar-rekening kunnen openen. Ook vanwege die BKR-notering. Terwijl je bij sparen toch geld naar de bank brengt
|
|
Nemesis |
03-12-08 10:39
5 jaar een registratie bij de BKR dus nu 4 jaar te gaan.
Daarnaast moet je je afvragen of het nu wel zo verstandig is om een huis te kopen.
De huizen markt is compleet ingestort.
|
mark
03-12-08 10:03
Hallo allemaal,
Ik ben nu een jaartje uit de sanering en ben op zoek om een huis te gaan kopen.
Weten jullie hoe lang een sanering nog blijft staan na een schone lei verkregen te hebben? m.a.w kan je een hypotheek krijgen?
alvast bedankt voor de reactie
|