logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Onterecht geld ontvangen

Nemesis
19-06-08 23:35
Nee niemand kan het geld opeisen.

Ikke
19-06-08 23:04
Ik kan een spaarrekening openen die direct gekoppeld is aan mijn gewone rekening en ben dan inderdaad van plan in de omschrijving te vermelden wat het betreft zodat er geen onduidelijkheid ontstaat. De rente compenseert dan weer de heffingsrente die de bd berekent, dus wat dat betreft ook geen verrassingen dan!

Het enige wat ik me af vraag is of niemand dat geld zomaar kan opeisen, omdat ik in de wsnp zit. Denk van niet, maar ik wil er graag zekerheid over.

nikki
19-06-08 22:57
ik weet niet of je een spaarrek. mag openen hoor, maar ik zou denken als je bewindvoerder ervan weet en je stort het met de omschrijving "terug te betalen belasting" (of zoiets) over naar die rekening dan ziet iedereen toch waar het voor is. wat ik wel weet vandaar dat ik ff reageer. Die rente gaat helaas niet meer op want de belasting mag tegenwoordig heffingsrente berekenen. Dit was bij mij ook het geval vandaar.
zie hieronder een stukje wat ik gevonden heb.

Invorderings- en heffingsrente

De Belastingdienst hanteert heffings- en invorderingsrente. In een belastingaanslag kan naast de verschuldigde belasting ook een heffingsrente worden berekend. Het betreft of een rentebedrag dat door de belastingplichtige wordt betaald over te weinig betaalde belasting om het geleden rentenadeel van de Belastingdienst te vergoeden. Of het betreft een rentevergoeding van de Belastingdienst aan de belastingplichtige bij te veel betaalde belasting. De heffingsrente wordt berekend over het midden van het betreffende jaar tot aan de dagtekening van de belastingaanslag.

Ikke
19-06-08 22:47
Even ter verduidelijking; ik kan het niet terugstorten omdat de belastingdienst dit zo bepaald, het geld staan gewoon op mijn rekening. Ik moet dus eerst hun bericht weer afwachten. Voor de overzichtelijkheid wil ik het bedrag graag gescheiden houden, vandaar op een spaarrekening (en misschien een klein beetje rente ontvangem iedere euro is er immers 1!)

Ikke 19-06-08 21:58

Door zelf iets verkeerd in te vullen, heb ik een teruggave van de belastingdienst gekregen. Heb bewindvoerder er van op de hoogte gesteld (ik mocht het houden was het terecht geweest, omdat het binnen mijn vtlb viel) en deze weet inmiddels dat het geld dus weer terug moet.
Behalve een kleine kater op mijn hoera gevoel (duurde kort helaas) blijkt dat ik het geld niet direct kan terugstorten. Nu overweeg ik een spaarrekening via internet te openen en het bedrag daar op te storten. Dan kan ik zodra ik de nieuwe aanslag krijg het geld weer overstorten naar mijn rekening en dit terugbetalen.
Kan dit of mag dat niet?

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie