logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Ik wil graag terug verhuizen naar Nederland

Maickel
03-04-14 22:35
Ik weet niet om welke bank het gaat, maar veel banken zijn internationaal. Redelijke kans dus dat deze bank ook een filiaal of partner in Chili heeft.
Zelfs al zou dat niet het geval zijn dan kan men u nu achterhalen. Betaald u de rekening niet en heeft de bank een vonnis tot betaling gehaald in BelgiŽ dan kunnen ze de inning van deze vordering uitbesteden aan een incassant in Chili.
Lijkt me een vrij kostbare procedure, maar alle kosten kan men bij veroordeling op u verhalen.

Wat er gebeurt als u naar BelgiŽ teruggaat, zal zijn dat men het bedrag daar dan bij u gaat innen middels een inkomensbeslag.

Wel vraag ik me af waarom u de vraag stelt of men dit voor Ä 2500,00 zal doen. Mocht u dit een laag bedrag vinden, waarom betaald u dit dan niet?

Filip
03-04-14 19:12
Hallo,

Mijn naam is Filip. Ik ben Belg maar woonachtig in Chili. Door een kredietkaart heb ik bij mijn bank in Belgie 2500 euro schulden, die ik binnen de 3 weken moet betalen. De bank zegt dat ze naar Chili kunnen komen on daar beslag te leggen op goederen.

Klopt dit en zal de bank dit doen voor 2500 euro.

Krijg ik problemen als ik terug keer naar Belgie?

In afwachting van een antwoord,

Dank u

Filip

Lotje
24-11-13 11:20
Een kennis van me woont in Duitsland en heeft schulden in Nederland,buiten een bewindvoerder die nergens goedgekeurd lijkt te zijn en er een flinke puinhoop van maakt kan ze nergens terecht.
Weten jullie misschien hoe dat zit in Duitsland en of er iets soortgelijks als het GKB en de WSNP is?
Ze is nu al jaren aan het vechten om eruit te komen maar staat met haar rug tegen de muur en kan helemaal niks meer,hierdoor is ze de moed flink aan het verliezen en zit op het randje van een totale burnout. De hele situatie drukt een flinke last op het gezin en de kinderen hebben er flink last van.

nathalie
24-11-13 11:05
Ik ben een nederlandse alleenstaande vrouw van 36 jaar met 4 kinderen. Ik woon sinds 2004 in belgie en ben sinds 2009 gescheiden en met een hoop schulden achter gebleven. Aangezien ik de enige ben geweest die er hulp voor heb gezocht ben ik ook de enige die voor de schuld kan opdraaien. Ik ben nu drie jaar in collectieve schuldbemiddeling en heb bugetbegeleiding bij het ocmw. Ik heb onder het minimumwaar ik met mijn kinderen van moet leven. Geen vrienden en maar enkele familieleden die ook hun eigen leven hebben natuurlijk. Mijn ex helpt nergens aan mee betaald zelfs geen allementatie en heeft het me aan alle kanten moeilijk gemaakt. Daardoor ik ook niet aan het werk ben omdat ik er iedere keer weer doorheen zit. Kan met moeite me hoofd boven water houden en dit moet ik nog l zeker tien jaar volhouden als mijn schuld nog niet voldaan is dan. Maar mag niet klagen volgens mijn advocaat want er zou een zware last van mijn schouders zijn afgevallen. Nou niet bij mij wel bij mijn ex die heeft geen last van onze schuld, verzorging kinderen enz. want die heb ik met onze 4 kinderen. Het liefst zou ik willen vluchten en de boel de boel laten. Misschien dat ze dan hem is gaan lastig vallen.

teresa
21-09-13 12:21
ik ben van januari 2013 terug gekomen naar nederland met 200.euro x maand van de svb.drie maanden had ik geen geld om te leven en dingen te betaalen ,maar de zieken vonds stuurt dierek een betaling van 275,euro om dat ik in nederland was maar was nog niet in geschreven in de gemeente en toch eisden ze de betaling ik was nog verzekerd via italie ,dus de vraag hoe kan dat en hoe durve ze dat ,ik vind het geen steil hoe ze hier met de mensen om gaan,betalen en betalen anders niks ,is gewoon schandalig ,gegroet teresa

Jos en An
11-01-13 23:23
Nou ben ik niet echt thuis in het Belgisch recht, maar een Nederlandse deurwaarder kan vorderen in BelgiŽ dus lijkt mij dat dit andersom ook kan.

Ik denk dat dat van die verjaring ook niet juist is.
Je bent namelijk ook verplicht om je schuldeisers op de hoogte te stellen van je verhuizing, en doe je dit niet en ben je ontraceerbaar zal een schuld ook niet verjaren.
Daarbij kan een schuldeiser naar de rechter gaan en kan er een vonnis uitgesproken worden en dan geld verjaring pas na 20 jaar.

Misschien denk je te makkelijk over het verhuizen naar een ander land dat dan je schulden verdwijnen, maar het tegendeel is waar, je schulden zullen alleen maar hoger worden.

Diane
11-01-13 20:05
Hoi,

Ik ben Belgische, en ben verhuisd naar Nederland.
Ik heb enkele schulden van zo'n 25.000 Ä door mijn echtscheiding
De vraag is of een Belgische deurwaarder de grens over mag en kan.
Ik dacht dat een Belgische deurwaarder hier geen uitvoeringsmacht heeft.
Ik weet wel, als je verhuisd van belgie naar Nederland dan mag je de eerste 5 jaar niet terug vestigen in Belgie, want dan moet je alsnog je schulden betalen.
Na 5 jaar is het verjaard, en na 10 jaar al helemaal.
Ik ben ook niet van plan om ooit terug te keren naar Belgie.
Ik woon liever in Nederland, is mooier land, leuker, vriendelijker, goedkoper.
Ik ben dus mijn geboorteland niet ontvlucht, de schulden zijn ontstaan na en door mijn scheiding.
Wie heeft hier het juiste antwoord op?

tiezewiez
28-06-12 10:21
hallo Philip, op zich zou je denk ik gewoon terug kunnen verhuizen naar Ned. ik weet natuurlijk niet waarom je denkt dat het niet kan, maar ik heb een kennis die van oorsprong Belg is (heeft al meer dan 20 jr. Ned. nationaliteit), in BelgiŽ werkt en in Ned. woont. Diegene zit in BelgiŽ in collectief (zelfde eigenlijk als WSNP), ik weet niet hoe diegene het precies geregeld heeft, maar ik weet ook dat diegene in het verleden dan eens in BelgiŽ en dan eens in Nederland woonde. Als je uit Ned. bent vertrokken ivm schulden en deze niet geregeld hebt, heb je natuurlijk wel kans dat de schuldeisers binnen korte tijd weer op je stoep zullen staan. Ik denk alleen dat je wel een baan in Nederland moet hebben, of aan de grens woont en in BelgiŽ werkt. Ze zullen je in Nederland niet zomaar een uitkering gaan geven. Informatie hierover kun je vinden op internet.

Philip
27-06-12 19:24
goede dag

mijn naam is Philip
en ik zou graag terug naar nederland verhuizen ik woon nu in belgie omdat mijn moeder toen ik minderjarig was terug naar belgie verhuizde maar ik heb 10 jaar in nederland gewoont tijdens mijn kinderjaren ik heb nu zelf 3 kinderen en ik vindt persoonlijk nederland en beter land voor mij en zeker voor mijn gezin
nu is mijn vraag of dat het mogenlijk is om terug naar nederland te verhuizen ik ben namelijk niet vrijwillig uit nederland vertrokken
wat moet ik doen en is het mogenlijk
alvast bedankt en tot snel
MVG philip van aelst

Jayden
14-03-12 12:16
Ja Forno, dat kan het zeker.

Omdat het italiaanse recht van toepassing is, moet je het allereerst dŠŠr uitzoeken hoe het werkt qua rechtsgang, maar uit jouw verhaal lees ik dat de vordering van de verhuurder hoe dan ook terecht is naar juridische maatstaven.

Hoe de invordering in italiŽ zal gaan weet ik niet, maar ik neem aan dat je dat zelf met een advocaat of jurist in ItaliŽ kunt uitzoeken.

Zodra er een vonnis tot betaling ligt, zullen ze het ook in NL kunnen invorderen en dien je een betalingsregeling te treffen. Voor de huur, de electriciteit en de andere schulden die daaruit ontstaan zijn.

Is de zaak al opgeheven?

forno
13-03-12 21:53
hallo, we hebben een zaak in italie, deze willen we grasag verkopen, de huiseigenaar weet hiervan vanaf begin januarie 2012, begin januari ontstaat een probleem met electriciteit, hierdoor konden we geen gasten ontvangen en hadden we geen inkomen en konden we geen huur betalen vanaf jan t/m maart
mijn vrouw is zwaar overspannen geraakt en daarom mochten we de zaak verkopen aan nieuwe huurder, maar zonder een goede electriciteit gaat dat natuurlijk nooit lukken, de huiseigenaar wil a: 3 maanden huur zien van rond de 12000 euro (wat ook niet helemaal klopt) en wil me via een rechtzaak het huurcontract ontbinden.
is mijn vraasg, want we zijn ondertussen alweer in nederland, kan deze schuld ons achtervolgen?

Jos en An
02-08-10 09:23
Naast dat je een klacht in kunt dienen bij de kredietbank dat jou minnelijke traject veel te lang heeft geduurd en daardoor je schulden enorm zijn opgelopen, zou ik toch maar voor de WSNP gaan.
Dat is namelijk de enige optie om schuldenvrij te geraken.

Ik heb het idee dat je een aantal dingen niet helemaal begrijpt.
Zodra je bij de kredietbank loopt wil het nog niet zeggen dat de sanering rond is, en is het meestal wel zo dat je schuld nog oploopt.
Een WSNP aanvraag heeft niets te maken met jou voor de rechter dagen, het is een sanering die door de rechter uitgesproken worden en waar je schuldeisers geen keuze meer in hebben.
De hoogte van je schuld maakt dan ook niets meer uit, na die 3 jaar en aan alle verplichtingen voldaan te hebben krijg je een schone lei.

Vickey
01-08-10 23:56
Vreemd verhaal maddoglover...

Vertel je hier het hele verhaal???....

Vickey

Maickel
01-08-10 23:38
Dus als ik het goed begrijp is het minnelijk traject mislukt en krijg je nu dus de kans om het wettelijke traject te doorlopen waarmee je dus (als je het goed door staat) na 3 jaar "schuldvrij" kunt zijn en daar zeg jij nee tegen.

Wat is dan het alternatief nu.
Je gelooft toch niet echt dat de deurwaarders nu gaan zeggen we stopen ermee omdat jij een procedure aan wilt gaan spannen tegen de gemeente Rotterdam?

Ik hoop voor je dat je dit nog eens een tweede gedachte wilt geven voor jezelf.
Ik wens je daar veel wijsheid bij toe.

MaddogLover
01-08-10 23:13
nou de schuldhulpverlening doet ook geen fluit hoor
heb me aangemeld begin 2008 en heb toen bijn a9 mnd van ze gehoord toen werd ik in een budgetplan traject geplaats.
hun betaalde me vaste lasten en verzekering en ik kreeg leefgeld,
ok LEuk..... maar hoe dan met me schulden , de deurwaarders bleven maar langs komen dus dat betekend elke keer rente erbij. ik bleef maar roepen zit bij schuldsanering blablabla ..kon praten als brugman hetmaakt niet uit. ik had in principe weer een schuld erbij.
nu zijn zijn we in 2010 heb afgelopen week te horen gekregen dat ik 40 duizend euro schuld precies heb van 30 schuldeisers en acht schuldeisters hadden geweigerd om mee te doen aan het het voorstel van de kredietbank.

nu willen ze me voor de rechter dagen om het ander traject te volgen van ze.. Maar dat ga ik niet doen. ik heb denk ik door alle rente en extra bezoekjes van de deurwaarders een enorm bedrag bij heb gekregen..
sommige gemeentes wetenechtniet wat voor mensen ze ze daar neer zetten bijs chuld hulpverlening maar ze brengen je naar de verdommenis

leuk hoor schuldverlening ROtterdam .. niet dus hebben me nu alleen maar meer in de shit gebracht.
wat ik nu ga doen is een aanklacht tegen hun indienen met alle stukken en bewijzen komen dat ik vanaf 2008 a;l bezig ben. en als dat niet lukt denk ikwel dat ik maar ga verhuizen en dat is het hier hoog kunnen krijgen.

zo zo dat is er evenuit.

riekie
01-04-10 16:16
hallo allemaal nou om eerlijk te zeggen,
ik vind het erg dom om je eigen land.
met een hoop schulden te verlaten.
want zoals je nu ziet wil of moet je terug.
ik zelf moet mischien door omstandigheden.
ook terug maar zonder schuld.
want als je daar eenmaal inzit kom je er niet uit.
vooral niet in nederland met de levenswijze daar.
wens je alle sterkte toe voor nu en in de toekomst

David
08-02-10 20:17
Foutje

Ik was even verdwaald denk ik, heb inmiddels een nieuwe topic geplaatst....

David
08-02-10 20:08
Graag wil ik mij even voorstellen, ik ben david, 34 jaar en heb de afgelopen jaren een flinke schuld opgebouwd.
Een half jaar geleden was ik het zat, overal in huis lagen "duistere" stapeltjes met niet opengemaakte post van incassobureaus, CJIB, zorgverzekering, belastingdienst, creditcards, telefoonmaatschapijen etc...

Ik heb alles uitgezocht en mn administratie op orde gebracht en bleek een totaalschuld te hebben van 22.000 Euro!!! ik dacht dat ik gek werd

Ik heb alle schuldeisers een aflossingsvoorstel gedaan welke haalbaar was met mijn fulltime inkomen (1700 Euro pmnd)en een tweede weekendbaan erbij genomen (zwart) welke ongeveer 700 Euro pmnd opleverd om extra te kunnen aflossen.

Momenteel is mijn schuld 16.000 Euro waarvan 10.000 een creditcardschuld is met een behoorlijk hoog rentepercentage.
Graag zou ik mijn totaalschuld willen oversluiten naar een goedkopere lening maar krijg deze niet omdat ik een A codering heb bij BKR.

Weet iemand of er instanties zijn waar ik ook met deze BKR notering een goedkopere lening kan krijgen om mijn schulden over te sluiten ??

Hoewel ik niet in de WSNP zit lees ik jullie verhalen met veel belangstelling en het doet me goed om te weten dat ik niet de enige ben die in de shit zit!!!

Succes allemaal!

AN
08-02-10 12:10
Als je vanuit Chile terug wilt naar Nederland zal je naar de ambassade moeten voor een nieuw paspoort dus gewoon doen er zit nl niets anders op mocht je inmiddels de Chileense nationaliteit hebben of willen aanvragen heeft voor terugkeer naar Nederland geen zin aangezien je dan een visum nodig hebt en dat loopt ook via de Nederlandse AMBASSADE
Hossein welke nationaliteit heb jij?

Jayden
08-02-10 11:58
Als je geen nederlands paspoort of verblijfstatus hebt moet je je in London melden bij de nederlandse ambassade, die kunnen je waarschijnlijk meer vertellen over de procedures die je moet volgen. Kom je naar nederland, dan moet je je melden bij de vreemdelingen dienst, waarna er onderzocht wordt of je in aanmerking komt voor een verblijfstatus. Totdat dat geregeld is, maak je nergens aanspraak op en verblijf je hier "in afwachting van" of illegaal.

Succes.

hossein
08-02-10 11:20
hallo ik wil graag terug naar nederland ik heb geen enkele problemen alleen ik ben nog 16 maar over 2 jaar waneer ik 18 ben wil ik graag terug naar nederland om te werken maar krijg ik dan ook studifinanceering en ov of moet ik daar voor studeren dakn je wel als je iets weet mail me

Hossein

IK OOk
26-10-09 03:53
IK wil ook terug naar Nedelrand. Ik heb schuld bij een lening va 15000 euros , bij KPN van 400 euros, bij Hi van 500 euros em bij de Postank heb ik geen idee hoe veel. Ik ben verhuisd naar Chile al 4 jaar en nooit meer terug in Nederland.kAN IK TERUG KOMEM OP VAKANTIE of Krijg ik probleem me de douane? mijn paaspoort is verlopen, ik ben bang om een nieuw te vragen..

ik
14-07-09 19:31
ik zou ze eerst es vragen waarom ze dit willen hier moeten ze een reden voor hebben

Jos en An
14-07-09 19:19
Ik vermoed dat de deurwaarders een inzicht willen krijgen van je aflossingscapaciteit.
Normaal gesproken bij bijvoorbeeld maximaal loonbeslag heb je recht op de beslagvrije voet (90 tot 95% van bijstands norm) Alles wat daarboven zit wordt gebruikt om af te lossen aan je schuldeisers.

Je bent niet verplicht aan dit inkomens onderzoek mee te werken.
Maar als er beslag gelegd wordt, of gaat worden is het juist wel verstandig hier aan mee te werken, omdat ze ook correctie's kunnen uitvoeren zoals voor ziektekosten en woonlasten.
En als je dan niet mee werkt aan een inkomens onderzoek, kan het wezen dat je jezelf benadeeld omdat ze dan een schatting gaan maken.

Wij hebben destijds geweigerd aan zo'n onderzoek mee te werken, omdat Jos al loonbeslag had, al was dit nog geen maximaal loonbeslag.
Dus het ligt helemaal aan de situatie wat het beste is.

Nemesis
14-07-09 18:36
Ik denk dat je dat mag weigeren maar een echte deurwaarder kan die gegevens ook zo opvragen bij de belastingsdienst.

Weet je wel zeker dat het om een echte deurwaarders kantoor gaat ?

Goot, de
14-07-09 17:20
Ik vroeg mij af of deurwaarders het recht hebben mijn inkomens gegevens te eisen. ik betaal al enige jaren keurig maandelijks mijn termijnen. op een schuld van 8000,- , los ik 230,- p.m. af. dit lijkt mij alleszins redelijk. nu eisen ze van mij, mee te doen aan een inkomens-onderzoek waarbij ik al mijn inkomensgegevens moet overleggen. ben ik verplicht hier aan mee te werken of kunnen zij mij bij weigering sancties opleggen?

Peter
20-05-09 12:37
Hallo Annetje,
Ik raad je aan om naar het OCMW in je woonplaats (Lommel?) te gaan.
Daar zitten mensen die je kunnen helpen, ook met buitenlandse schulden.
Wat ik ervan weet is dat de sanering hier langer is, maaarrrr, dat je leefgeld hoger is dan in NL.

Annaatje
20-05-09 11:50
Beste,

Wij zijn nederlanders en hebben ook schulden.Tot voor kort hadden we een deurwaarder die elke maand x bedrag inhield op het loon van mijn man.Een oude schuld van mijn ex die hij naar mij toeschoof ptt van mobiele telefoon van 1998 moest ik voor opdraaien,bedrag is 5000 euro die wij moeten betalen.wij wonen in Belgie.sind 2 dagen heeft mijn man geen baan meer in Nederland en we zullen wel soos krijgen hier tijdelijk.Heet hier leefgeld ,dus wel laag maar voor tijdelijk wel te doen.We hebben in totaal een 100000 euro schuld en afgelopen week heeft de belasting in nederland al zijn loon ingevoderd omdat wij in belgie wonen.Kan de belasting van nederland ook belsag leggen op meubelen of loon als mijn man zou werken dan voor belgie we wonen hier ook.We hebben wel al bij de gemeente geweest voor budgetbeheer maar is een wachtlijst aan verbonden.Hoe lang duurd zo een budjettraject in Belgie??
Weet hier iemand iets over??

Voskuil
21-10-08 11:09
terug laten komen naar NL en de feiten onder ogen zien
Starten met kleine betalingen aan de BD om goede wil te laten zien en vervolgens paspoort hier verlengen
Gewoon het enige juiste doen en niet zonder achterlaten van een adres verdwijnen.....
De BD kan doen wat ze willen maar van een kale kip is het moeilijk veren plukken en zolang je met ze in gesprek bent bestaat er altijd een mogelijkheid tot een oplossing

Tony
19-10-08 23:23
Hallo allemaal,
ben nieuw op dit site maar heb een vraag?
Ik heb een vriend die gevlucht is naar UK.
Hij heeft +- 250.000 euro schuld bij banken, instanties en belastingdienst. Bij de belastingdienst heeft hij een schuld van haast 15000, en dr komt nog wat bovenop omdat hij 3 jaren geen aangifte heeft gedaan, wat overigens niet zijn fout was maar van de boekhouder. De boekhouder is ook niet meer te vinden dus mijn vriend heeft ook geen cijfers.
De belastingdienst gaat nu uitzoeken hoeveel hij wel niet heeft verdiend al die jaren. Maar voor elk jaar doen zij minimaal een jaar onderzoek dus hij moet minimaal 3 jaar wachten op zijn totale schuld van de belastingdienst.
Hij heeft geprobeerd in de schuldsanering te komen, alle schulden waren ingeleverd behalve die van de belastingdienst omdat hij niet de totale schuld wist. (daar moesten ze nog onderzoek over doen) En voordat zij schuldsanering toekennen moeten ze je totale schuld weten want als je in de traject zit en je krijgt weer een schuld dan begin je weer helemaal opnieuw. Mijn maat zag het niet zitten met elke dag deurwaarders voor de deur dus hij maakte een beslissing en vluchte naar UK. Hij heeft nu een probleem met zn paspoort die is bijna verlopen en hij durft niet te verlengen omdat hij bang is dat hij geregistreerd staat. Wat kan hij het beste doen? Hij heeft de belastingdienst gebeld voor een regeling maar ze gingen niet akkoord. Ze moesten perse weten waar hij zat, en dat wilde hij niet vertellen. Hij is bang dat ze hem gaan vervolgen in UK. Hij wil graag de belastingdienst betalen alleen is hij zo bang dat ze hem achterna komen. De rest wilt hij niet betalen omdat ze niet een regeling met hem willen treffen. Wat kan mijn maat het beste doen?
Bvd:
Tony

1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie