logo

LEES DE HUISREGELS EN FAQ op http://www.hotforum.nl/forum/schuldhulp
1 2 3 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

belasting teruggave na wsnp -in de boedel of niet

Hotforum
Gratis je eigen forum
Maickel
11-09-11 19:13
Hoewel ik begrijp dat het misschien een domper voor je is dat je dit niet krijgt moet je wel blijven beseffen dat je al een topprestatie geleverd hebt waar je trots op mag zijn: je schone lei

En dat is eigenlijk de mooie nieuwe start die je enkele jaren geleden voor ogen had. Geniet hier van.

zenuwpeesje
11-09-11 18:31
Nou we hebben bericht gekregen en zijn de belastingaanslagen definitief kwijt!!.
Het bedrag was te hoog om zo uit te laten betalen.
Allemaal bedankt voor het meedenken en een ding vergeten we zeker niet.
We hebben 3 jaar geknokt en zijn wel SCHULDEN vrij!! ook een heel prettig gevoel.
Voor een ieder die er nog wel inzit: Heel veel succes en kop op, het is nog nooit zo donker geweest of het word wel weer licht.

Maickel
10-09-11 00:56
Ja, je zou kunnen vragen om herberekening van het VTLB.
Of dat heel veel uit zal maken weet ik niet. Het zal wel marginaal veranderen maar in principe is het zo dat er een VTLB berekening gemaakt wordt en de hoogte daarvan wordt voornamelijk bepaald op de kosten.
Hogere huur of zorgverzekering = Hoger VTLB

Het is in ieder geval niet zo dat hoe hoger je inkomen, hoe hoger je VTLB zal zijn. Het is in de basis zo dat je moet zorgen dat er zoveel mogelijk geld in de boedel komt. Dus alle inkomsten die het VTLB te boven gaan de boedel in. Is je VTLB bijvoorbeeld 2000,00 en je loon 2200,00 dan gaat er 200,00 de boedel in. Gaat je inkomen omhoog naar 2500,00 dan gaat er 500,00 de boedel in. (het is dan niet zo dat je VTLB ook met 300,00 omhoog gaat)
Inderdaad heb je zeg maar in die tijd 300,00 per maand teveel loonbelasting betaald en had je deze dus ook per maand terug kunnen krijgen. In dat geval was je netto loon 300,00 hoger geweest en dan zou het voorbeeldje van hierboven op zijn gegaan.
Dus als het je mening is dat je VTLB met 300,00 omhoog moet denk ik dat die mening mank gaat.

Maar goed: je hebt gekregen waar je recht op hebt en dat is de schone lei. Daar heb je behoorlijk voor moeten knokken en heb je keurig gedaan. Misschien krijgt het nog een leuk staartje dat de Wsnp bewindvoerder vindt om niet aan de RC te vragen of hij opnieuw uit moet gaan delen en heb je een leuke start gekregen.

zenuwpeesje
09-09-11 23:55
Sorry Maickel het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen hoor, zo moet je het niet zien.
Wij snappen de regels ook niet altijd maar snappen wel dat dit problemen kan geven.

We hebben nu de papieren naar de gewezen bewindvoerder gestuurd en die gaat kijken wat ze er nog mee kunnen. Mischien word er opnieuw verdeeld en mischien wel terecht, wel jammer maar ja.
Wel vind ik dan dat ze mijn vtlb opnieuw moeten berekenen want 3 jaar teveel loonbelasting is wel ongeveer 300 euro per maand te weinig loon gekregen en daar is wel mijn vtlb op gebasserd geweest dus als ik maandelijk 300 euro meer loon had gekregen als de loonbelasting had geklopt had mijn vtlb ook hoger geweest toch??
Dan vind ik wel en dat is mijn mening dat ze dat dan maar moeten verekenen.

Maickel
09-09-11 16:44
Sorry voor de aanvulling:

Als ik je een tip mag geven. Bewaar dit geld dat je dus mogelijk van de belastingdienst gaat ontvangen minimaal totdat de aangifte definitief is.

Maickel
09-09-11 16:39
Whooooooooo,

Ik bedoelde iig niet dat je er op uit bent mensen te belazeren. Ik geef enkel aan waarom de belastingdienst zo handelt.

Ook kan ik me nog wel indenken dat de Wsnp bewindvoerder geen zijn heeft weer een nieuwe slotuitdeling te doen maar het is heeeeel kort door de bocht van je Wsnp bewindvoerder te zeggen dat hij/zij er niets me kan. Ik mag toch aannemen dat hij in het kader van de verplichte permanente educatie ook zijn werk doet en van deze regelgeving op de hoogte is.

Maar om even een misverstand weg te nemen: een Wsnp bewindvoerder hoeft niet na te zien via loonstroken of je teveel of te weinig belasting betaald. Hij moet nakijken of je berhaupt aangifte doet en je daarop te wijzen indien nodig.
De meeste verslagen en correspondentie die ik ken staat dit altijd op aangegeven als zeg maar een standaard regel.

Zoals het er nu dus uit ziet gunt de Wsnp bewindvoerder blijkbaar jou dit "voordeeltje" wel maar moet hij zich toch beseffen dat hij degene is die deze knop door moet hakken. De belastingdienst voert in dit geval keurig de regels uit die afgesproken zijn door en met de Recofa groep.
Zou dus een (voormalig)schuldeiser te weten komen dat je een aanzienlijk bedrag hebt ontvangen wat eigenlijk (deels) aan hem toebehoort dan heeft je Wsnp bewindvoerder een behoorlijk probleem als hij dit vrijgegeven heeft.

Jij hoeft dan op zich geen vrees te hebben daar je de schone lei al hebt. Tenzij ze natuurlijk hard kunnen maken dat er opzet in het spel is geweest maar je gaf al aan dat dit niet zo is.

zenuwpeesje
09-09-11 15:26
Ik snap best dat zo'n bedrag de moeite waard is om een vonnis los te breken.
Ik ben toen we net in de wsnp zat veranderd van werkgever en minder gaan werken dus vond het ook niet vreemd dat ik minder verdiende.
Aangezien we het jaar voor de wsnp belastingaangifte hadden gedaan en niets terugkregen hebben we geen aangifte meer gedaan en is ons ook niet verteld en er ook niet op aangedrongen dat we aangifte moesten doen.
We hebben puur om onze administratie na te laten kijken een boekhouder laten komen en die ontdekte dit dat ik teveel loonbelasting heb betaald.
Wel hebben we alle loonstroken en jaaropgaven doorgestuurd naar de bv en die hebben dit toen ook niet ontdekt.
Dus hoe verder weten wij ook niet, we hebben de belastingaanslagen doorgestuurd naar de gewezen bv.
Volgens hen kunnen zij er niets meer mee aangezien wij uit de wsnp zijn maar we twijfelen nu wel zoals jullie kunnen snappen...hopelijk.
Dit is niet bewust gebeurd maar bij toeval ontdekt.
Wij zijn geen mensen om anderen te belazeren..

Saskia
09-09-11 10:28
Beste zenuwpeesje,

Het lijkt me eigenlijk logisch dat het in de boedel moet als er nog schuldeisers aanspraken hebben. Het is immers over de WSPN periode en te wijten aan verkeerd invullen belastingaangifte.
Ik zou er uberhaupt rekening mee houden dat je nog moet terugbetalen (als zij het toch naar jou storten).

Sas

Maickel
09-09-11 00:49
Nee, dat staat er niet.

Belastingteruggaven van minder dan 500,00 worden uitbetaald. (dit vanwege het geringe bedrag)
Belastingteruggaven meer dan 500,00 nemen ze contact op met de gewezen Wsnp bewindvoerder om met hem te overleggen of er een nieuwe uitdeling moet komen.

Met andere woorden: het is aan de Wsnp bewindvoerder of er een nieuwe slotuitdeling komt of niet. Ik kan me indenken dat de Wsnp bewindvoerder een teruggave van 10.000,00 wel de moeite waard zal vinden om een nieuwe uitdeling voor te doen. (het moet wel kostendekkend en lonend zijn anders heeft het geen zin.

Het verhaal dat je onder budgetbeheer zat begrijp ik maar op zich ben je zelf verantwoordelijk voor een correcte aangifte. Met ruim 10.000,00 in drie jaar wil dat zegen, dat er dus "gestunteld"is met aangiftes van rond de 3.500,00 op jaarbasis. Dat vind ik persoonlijk nogal aan de ruime kant om over het hoofd te zien.

Uiteraard kan ik niet weten hoe je (voormalig)Wsnp bewindvoerder hierover zal denken.
Zou ik een schuldeiser van je zijn en aan de weet komen dat ik mijn percentage van 10.000,00 mis zou lopen doordat jij (ik zeg jij omdat je zelf verantwoordelijk blijft voor je aangifte) geen juiste aangifte hebt gedaan dan zou ik daartegen in verweer gaan en ik denk dat ik dan een goede zaak zou hebben.

zenuwpeesje
08-09-11 12:14
Bedankt voor het antwoord.
Zoals ik begrijp is er een grens van max. 500 euro???dat we kunnen terugkrijgen???
Maar wij hebben het over een bedrag van ruim 10.000 euro.
Aangezien ik teveel loonbelasting heb betaald over 3 jaar??
Zouden we hier alsnog naar kunnen fluiten dan...
Wij hebben niet geweten dat het om zoveel geld ging.
We hebben in budgetbeheer gezeten en hebben daarna maandelijks elke loonstrook op moeten sturen dus hebben de bv het ook niet gezien en ons er op geattendeerd.

Maickel
07-09-11 21:18
KLIK HIER voor het antwoord.
Waarschijnlijk mag je het houden maar je Wsnp bewindvoerder is wel slecht genformeerd als hij dit niet weet.

Overigens kan het ook nog gebeuren dat het naar de consignatiekas gaat.

lannie1964
07-09-11 18:30
zenuwpeesje, dan zou je toch aan de bewindvoerder meoten vragen of hij dit voor jullie op wil lossen, de belastingdienst wil hierin nog wel eens eigenwijs zijn ) het personeel bedoel ik dan. Hij of zij is de enige die de belastingdoenst er van kan overtuigen dat de boedelrekening gesloten is en jij hebt dus nu gewoon recht op je teruggave. Ik zal eens gaan kijken of ik hier iets meer over kan vinden, hierin ben ik nog niet zo heel erg thuis.

zenuwpeesje
07-09-11 17:15
Wij hebben met het regiokantoor gebeld en die zeiden dat ze verplicht waren het geld over te maken naar de boedel aangezien het een teruggave is van de periode dat wij in de wsnp zaten.
En wij hebben onze voormalige bewindvoerder gesproken en die zei dat ons dossier al is gesloten en de boedelrekening niet meer bestaat?? en dat de boedel al is verdeeld.
De belastingdienst heeft al een kopie van onze schone lei verklaring, en hebben ook al een wijziging van rekeningnummer ontvangen van de bewindvoerder dus we snappen niet waarom de belastingdienst het alsnog naar een rekeningnummer wil overmaken die niet meer bestaat?
Volgens de belastingdienst zouden de schuldeisers nog recht hebben op dit geld maar de wsnp is afgesloten?

lannie1964
07-09-11 17:00
zenuwpeesje, ik zou als ik jou was terug bellen naar de belastingdienst en vragen of er iemand van het regiokantoor jou terug kan bellen, die hebben meer inzicht van zaken als het callcenter. Leg ze dan uit dat de boedel al verdeeld is en jij al een schone lei hebt, normaal gesproken gaat het ook de boedel in maar jouw bewindvoerder had je eerder moeten wijzen op het feit dat je misschien recht had op een teruggave van de belasting.
Vraag anders of ze contact op willen nemen met je bewindvoerder en stuur een kopie van je schone lei op, meer kan ik je ook neit adviseren.

Hotforum
Gratis je eigen forum
zenuwpeesje
07-09-11 16:34
Ik heb even een vraagje??
Wij zijn afgelopen juli uit de wsnp gekomen en hebben na die tijd een boekhouder laten komen en krijgen volgens hem nog een behoorlijk bedrag van de belasting terug.Volgens de belasting kantoor moet het naar de boedelrekening en volgens onze voormalige bewindvoerder is onze "zaak" gesloten en onze boedelrekening ook en mogen we het zelf ontvangen.
Ik heb wel uitgelegd dat het bedragen zijn van uit de wsnp periode??
Volgens de bewindvoerder kunnen zij daar niets meer mee aangezien de boedel al is verdeeld.
Wie weet hoe dit verder loopt, wie heeft dit ook meegemaakt??

Dini
16-07-11 21:14
Ik moet zeggen dat de belastingdienst het bij ons heel netjes en goed heeft gedaan, degenen die mij gebeld hebben vanuit het regiokantoor waren heel goed op de hoogte van de WSNP en ook dat we er niet meer in zaten. Ze belden ook binnen 2 dagen terug toen ze bericht hadden gekregen van de bv dat we de bedragen zelf mochten houden.

flappie
16-07-11 21:03
Herman,

het schijnt wel vaker dat ze dat toch eerst nog naar de boedel storten. Meen dit vaker gehoord te hebben.
het schijnt wat moeilijk door te dringen te zijn bij de belastingdienst dat je uit de WSNP bent.

Als je een overschot hebt, dan krijg je dat uitbetaald idd.

Herman
16-07-11 20:59
Bedankt voor de reacties heb tot vorig jaar mei ook budget beheer gehad maar heb het kindgebonden budget altijd gekregen.
Ik hoefde de laatste maanden ook niks meer aan de boedel af te dragen omdat er een overschot was????
Nadat het geld verdeeld is blijft er nog een bedrag over wat ik terug krijg als ik het goed gelezen heb.
Daarom vind ik het ook raar dat de belastingsdienst nog niks uitbetaald heeft,zal volgende week inderdaad maar eens gaan bellen en vragen hoe het precies in elkaar zit.

lindsay
16-07-11 20:37
@ Mianka,

Bedankt voor je heldere uitleg.

In 2007 werd mij door een maatschappelijkwerkster die mijn hielp, verteld dat een schuldsanering standaard 3 jaar duurde. Zij wilde me er graag in hebben omdat ik dan na 3 jaar weer een schone lei zou hebben, ze bedoelde het goed maar ik heb geweigerd later gaf ze me ook gelijk. Nu weet ik niet zo goed het verschil tussen wsnp en andere trajecten dus misschien haal ik het wel door elkaar sorry daarvoor. En ik kijk dus ook heel erg op van een verlenging wist niet eens dat dat kon.

Dini
16-07-11 19:22
@Flappie, dit is eigenlijk precies wat ik bedoelde, maar jij kunt het beter verwoorden!

flappie
16-07-11 18:39
Ik persoonlijk ben blij dat ik straks heel wat alvast in de boedel kan komen.

En ook ik ben door een heel groot deel buiten mijn schuld om in de schuldsanering terecht gekomen.

Maar even redelijk; voor ons zelf mischien een prettige wetenschap dat je het zelf niet doelbewust heb gedaan. Maar wat kopen de schuldeisers daarvoor?

Hun zien toch vaak een groot deel van hun vordering niet terug. En of dat je nu buiten je schuld of door bewust schulden maken komt dat doet niet terzake.

regels zijn regels. En toch kan ik niet anders zeggen dat ik blij ben dat ik nu al dat belastinggeld kon terug vragen. Ik ben blij dat ik die extra's toch aan mijn schuldeisers kan geven.

En dan kan ik wel gaan roepen ja in 2007 was er al helemaal geen sprake van WSNP wat hebben de schuldeiser daarmee te maken? Helemaal niks!

En nee ik heb geen behoefte om de wereld te verbeteren. Maar dit is hoe ik er zelf in sta. In ieder geval naar mezelf toe.

Dini
16-07-11 17:35
@Belastingteruggav, ook wij hebben in de WSNP gezeten, en ook wij hebben hiervoor hard moeten knokken, en ook nog geheel buiten onze schuld. Maar zo heeft iedereen zijn eigen verhaal, ik wilde je niet aanvallen, dat was niet mijn bedoeling.

het belangrijkste is op dit forum dat je er voor elkaar kunt zijn en je vragen of problemen kunt bespreken.

Jij ook een fijn weekend!!

belastingrugav
16-07-11 17:04
ik zal me bij me naam houden wat maakt het eigenlijk uit
En @t dini: ik hou de eer maar aan mezelf, ik voel me niet tegen me benen getrapt hoor wou gewoon wat weten of ik het krijg of niet? omdat het gewoon raar was dat het naar me privee rekening werd gestoord waar ik al vanaf me beschermingsbewind alleen maar weekgeld op kreeg en nu opeens stond er zo een groot bedrag op maar goed, ik wacht wel het bericht van mijn bewindvoerder wsnp af! prettige dag/weekend nog he...Niet te snel oordelen je weet niet wat mensen er allemaal aan hebben gedaan om in de wsnp te komen en hoe dankbaar ze zijn vandaar verbeter de wereld begin bij jezelf!!!!!!!!! nou mensen ik ga verder met koken eetsmakelijk iedereen hier

Moderator
16-07-11 16:49
Verbeter de wer, en dus ook Belastingterug gav, Het is zeer onoverzichtelijk als je steeds een andere nicknaam gebruikt, dus hierbij het verzoek om het bij één nicknaam te houden!

Dini
16-07-11 16:40
Ik weet zeker niet hoe jouw situatie is en hoe je in deze situatie terecht bent gekomen, maar hoe jij de dingen verwoordt en je schrijftaal komt zo over. Je zou je misschien wat ingetogener kunnen uitdrukken, ik denk dat je dan misschien niet zo snel zo'n reactie als die van mij zou krijgen.

heel veel mensen zijn buiten hun eigen schuld in de financiele problemen geraakt en sommigen wel door eigen schuld, maar iedereen wil er hard aan werken om hier uit te komen en het op zo'n goed mogelijke manier te doen.

En ja, misschien ben ik wel "een verbeter de wereld iemand", ik kan gewoon heel slecht tegen onrecht, of dat nou over mij gaat of over iemand anders. Mijn excuses als ik je hiermee tegen het zere been heb geschopt..

verbeter de wer
16-07-11 16:16
AT dini ,
Nee hoor zo makkelijk denk ik er niet over maar jij weet mijn situatie niet en weet ook niet hoe hoog/laag mijn schulden zijn! en onder welke situatie ik in de schulden ben gekomen dus wie ben jij om over mij te oordelen....????

Dini
16-07-11 15:47
@Herman, bij ons was het precies zo, met belastingaangifte kregen we een fiks bedrag terug en kindegebondenbudget ook. (wij zijn sinds eind vorig jaar uit de WSNP)Ik heb de belastingdienst gebeld en werd teruggebeld door het regiokantoor, zij moesten eerst overleggen met de bewindvoerder of het geld nog naar de schuldeisers moest of dat we het zelf mochten houden. Omdat we dus in 2010 nog in de WSNP zaten. Van de week heb ik weer een telefoontje gehad van het regiokantoor en wij mogen alles houden en krijgen het nu binnen 2 weken op onze rekening gestort.

Ik zou even bellen met de belastingdienst en vragen hoe het ervoor staat.

@belastingteruggave, ik vind jouw opstelling t.a.v. de WSNP en boedelbijdragen een beetje vreemd en voel zelfs plaatsvervangende schaamte als ik jouw berichten lees. Realiseer je je eigenlijk wel wat voor een kans de WSNP is en dat jij mensen geld schuldig bent? Zou je niet moeten denken: "ik probeer mijn schuldeisers toch zoveel mogelijk hun geld te laten krijgen?"
Ik vind het zelf persoonlijk nog steeds erg vervelend dat ik niet de schuldeisers volledig heb kunnen betalen. En mocht ik ooit de loterij winnen of verschrikkelijk veel geld gaan verdienen, dan wil alsnog iedereen schadeloos stellen.null@Herman@belastingteruggave

belastingrugav
16-07-11 15:07
nee , daar baal ik niet van ben juist blij dat de wsnp bestaat, maar ben niet vies van een extratje :D en aangezien ik opeens geld op me privee rek heb staan vond ik het vreemd heb gelijk contackt opgenomen met me wsnp bewindoerder dussssssssss jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Maickel
16-07-11 15:02
@ belastingrugav

Mag ik eens vragen; baal je van iedere euro die naar de boedel gaat?

belastingrugav
16-07-11 14:51
Teruggaaf bijdrage Zorgverzekeringswet over 2010
(4 juli 2011)

In juli 2011 betalen wij de in 2010 te veel betaalde inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (bijdrage Zvw) terug. U komt in aanmerking voor zo'n teruggaaf als u voldoet aan de volgende 2 voorwaarden:

•U had in 2010 tegelijkertijd inkomsten bij meer dan 1 werkgever of uitkeringsinstantie.
•Uw inkomsten bij uw werkgevers of uitkeringsinstanties waren in dat jaar in totaal hoger dan € 33.189.
Als u volgens onze gegevens voldoet aan deze voorwaarden, krijgt u van ons bericht over de teruggaaf.

Dit is dus wat ik op mijn eigen rekening heb gekregen niet een belastingtruggave van mijn inkomen. ik weet niet waar van het pcies is maar heb daar dus 350 van gekregen en ze hebben het naar mijn privee rek gestoort de wsnp bewindvoerder gaat het regelen, en als hij tegen mij zegt dat ik het wel mag houden (omdat het van 2010 is en ik er pas sins 2011 inzit) ga ik lekker boodschappen doen en shoppen maar ja zul je zien net als iedereen het zegt hier dat het naar de boedel moet nou ja ik hou jullie op de hoogte, iedereen zij hier namelijk ook dat een de eerste keer me vakantiegeld naar de boedel moest of een deel, maar ik kreeg alles gewoon lekker zelf

Adverteerder:
1 2 3 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie