| Auteur |
10 FM Meter repeaters / status PI6TEN |
R E uit H Homepage |
05-11-09 20:41
GB3WX 6m/10m crossband repeater gets its NoV
The Wessex Repeater Group are pleased to announce that the UK regulator Ofcom has approved for immediate operation GB3WX, the UK's first 6/10 metre cross-band repeater.
It will be co-sited with the 2m voice repeater GB3JB, at Willoughby Hedge, South Wiltshire, IO81VC.
The system, when not being used as a repeater, will transmit a Beacon signal enabling those interested in propagation to directly compare signals, between 6M and 10M.
Both the 6 and 10 metre systems will transmit with the same ERP, from the same dual-band omni-directional antenna system, thus enabling direct comparisons to be made.
The proposal for GB3WX, which received widespread National and International support, will be the first of its kind in the UK.
Further detailed data can be obtained at the group's web site:
webpage
|
|
Post Noord |
11-02-09 18:48
Wat interessant is. Als je PI7ETE op 28.307 kunt nemen zal je straks ook de 10m repeater naar alle waarschijnlijkheid kunnen werken. Hoor je PI7ETE niet, tja dan ....
Onderstaand bericht ontvangen van John, PA0ETE, (zie ook geluidsfragment of beter, hoor... onderaan het bericht)
Niet zoveel input op deze pagina en via de PI6TEN-mailing de afgelopen weken. Aan de repeater wordt echter vrijwel dagelijks gewerkt. Vorige week is er 7 uur aan de repeater besteed, en de weken dáárvoor respectievelijk 10 en 8 uur. Er gaat dus geen dag op tijd of de soldeerbout en/of de boormachine staan voor de repeater aan. De hoeveelheid werk is echter ook ontzettend onderschat, waardoor nog steeds niet met zekerheid te zeggen is wanneer de repeater voor proef in Amersfoort zal gaan draaien. Er moet aan een aantal schakelingen nog soldeerwerk verricht worden. Met name aan de besturing die ervoor zorgt dat vanuit repeater #1 (10m-ontvanger) de 10m-zender van repeater #2 betrouwbaar geschakeld kan worden moet nog het nodige gebeuren. Er zijn ook dingen die ondertussen werken: zoals al eerder gezegd de 10m-zender die nu ook voldoende is getest, en de ontvanger voor 1298 MHz. De afgelopen weken is ook de ontvanger voor 10m die eerder al werkte aan een grondige test onderworpen. Deze blijkt het heel goed te doen. Op het onderstaande linkje is te horen hoe de ontvanger afgelopen zondag bij de 10m-inmeldronde van PI4VGZ op 29,690 MHz klonk. Bedenk wel, de afstand naar de stations is relatief groot, en de antenne bij mij laag en vrij matig zodat op de meeste stations wel enige ruis zit. Dat zal voor de meeste Gooise stations op de uiteindelijke locatie natuurlijk heel anders zijn. Verder was het druk op 10m: aan het begin van de opname was 29,680 toevallig ook bezet. Een mooie test voor het MF-filter, net als overigens één van de stations die ongeveer 2 kHz onder de frequentie bleek uit te zenden en die bijgevolg de nodige vervorming meenam. De gebruikte ontvangstantenne staat trouwens ruim een meter vandaan bij de zend-antenne van het baken PI7ETE op 28,302 MHz, die op dat moment uiteraard in bedrijf was. Hiervan is op 29,590 MHz en 29,690 MHz geen enkele beïnvloeding te merken.
geluidsfragment
De komende weken ga ik verder zoals dat de afgelopen weken ook is gebeurd. Af en toe zal ik daarbij opnieuw via de site en/of de mailing laten weten hoe het ervoor staat. Zeker als het project zover is dat kan worden proefgedraaid zal dat direct bekendgemaakt worden.
|
Redactie FORUM Homepage Woonplaats: Haarlem |
05-07-08 11:43
DE EERSTE TESTEN OP 29.690 FM VANUIT HILVERSUM

Afgelopen donderdag en vrijdag zijn verschillende duur-tests van de repeater-
zender uitgevoerd. Er zijn daar wat warmteproblemen, zeker wanneer de zender
langer dan een uur ingeschakeld blijft. Het lijkt erop dat het probleem wel opgelost
kan worden met een kleine blower.
Vanaf zaterdag zal de repeaterwebsite l(HIER) een beknopt overzicht bevatten van actieve
Europese repeaters. De afgelopen week hebben we daarvoor contact gehad met diverse
amateurs en andere repeatergroepen om te kijken welke repeaters daadwerkelijk
operationeel zijn.
redactie
|
PA4LEO Leo Woonplaats: Hoofddorp |
26-05-08 17:56
Ik had een pilletje gemomen, volgens mij kon ik de helenacht wel door feesten.
Nee, serieus, ik was zo opgewonde van de RD540 dat ik de slaap niet meer kon vatten.
|
|
540 |
26-05-08 12:35
Hey Leo, Wat is dat voor een tijd? Slaap je niet meer?
|
PA4LEO Leo Woonplaats: Hfd |
26-05-08 02:15
Vreemd, ik krijg steeds de melding dat de link dood is.
Misschien moet de URL nog geactiveerd worden.
|
Eric pa2reh Homepage |
25-05-08 15:28
de website
[/url] klick HIER voor info Pi6TEN!
73's
* Webmaster : link was niet ok, aangepast.nu wel ok, 73.
|
|
Eric pa2reh |
05-05-08 10:04
Uit het forum geplukt (antwoord op jouw vraag, Leo):
""Dat kan ik helaas nog niet met zekerheid zeggen. Waarschijnlijk over ongeveer twee maanden, maar ik geef geen garantie dat we dat halen. Aan de andere kant is het natuurlijk geen ruimtevaart- technologie zo'n tienmeter-relais, en alle betrokkenen hebben eerdere ervaring met repeaterbouw.""
Gaat leuk worden op 10m.
73's
Eric
|
Leo PA4LEO Woonplaats: Hoofddorp |
04-05-08 11:28
Dit is heel goed nieuws zeg, ik hoop dat ik hem kan gaan werken.
Is'ie al in de lucht ? / is daarover iets van bekend ?
Het mooie is dat'ie ook van de 29,680 freq afblijft, want daar staan ook een paar andere Europeese repeaters die ik wel als baken gebruik.
Ik ga hem gelijk programeren in m'n set.
|
|
Charles |
04-05-08 08:53
geweldig 10 M FM nieuws!!!!!!
IK WIST HET NOG NIET!
CHARLES PA0BDC
|
|
Eric pa2reh |
03-05-08 22:44
Info op 3 mei 2008 van het internet geplukt:
De Hilversumse 10 meter FM-repeater heeft met ingang van 29 april haar vergunning gekregen. De vergunning is voor drie jaar verleend en loopt dus tot 29 april 2011. In de praktijk zal de repeater niet veel verschillen van de gebruikelijke FM-repeaters op 2 meter en op 70 cm. Omdat antennefilters voor 29 MHz echter onhandelbaar groot zouden worden is zoals bij de meeste repeaters op 10m gekozen voor verschillende locaties voor zender en ontvanger. Zend- en ontvangstlocatie zullen met elkaar worden verbonden via een straalverbinding in de 23 cm-band.
Technische details:
* Roepnaam: PI6TEN
* Uitgang: 29,690 MHz
* Ingang: 29,590 MHz
* Zendvermogen 25 watt
|
|
Redactie Forum |
23-04-08 14:40
Dank voor artikel, erg interessant, top!
|
|
PA4LEO Leo |
22-04-08 20:25
Heeft een van jullie voor de 10 meter een BT voor een repeater aangevraagd ?
Zo nee als ik de tekst zo lees zijn we te laat, en helaas op 6 meter mag nog steeds niet.
Ben benieuwd waar deze dan is aangevraagd, Ik hoop niet dat deze door de 10M groep uit Delfzijl is aangevraagd want deze zit dan toch net weer iets te ver weg voor mij.
Ik weet dat rondom zaandam/purmerend ook een 10 meter repeater initiatief in wording is/was, maar weet niet of zij de Bt aanvraag hebben ingediend.
Amateur overleg:
6. ATOF-Beleid
D-star repeaters zijn toegestaan. Binnen het ATOF beleid worden ze onder art. 8.2.9. “andere digitale
experimenten’ toegestaan. De frequenties die beschikbaar zijn, zijn de frequenties voor Packet radio, zolang
deze niet gebruikt worden. Het betreft met name de duplex kanalen in de 70 cm band. Aangezien Packet
radio steeds minder gebruikt wordt is er ruimte. In de 2 m band zijn geen digitale duplexkanalen en daarom
zullen geen onbemande stations worden toegestaan. Op dit moment zijn er 4 aanvragen binnengekomen
voor een 70 cm D-star repeater. De verleningsprocedure hiervan loopt nog, met name de internationale
coördinatie vergt veel tijd. Er is nog geen enkele toestemming verleend.
Het ATOF beleid is voor een groot deel opgehangen aan de bandplannen van de IARU. Indien deze
bandplannen worden aangepast dan is dat een reden het ATOF beleid hierop aan te passen. Wellicht wordt
het bandplan tijdens de komende IARU conferentie in het najaar van 2008 aangepast om meer digitale
repeaters in te passen.
Er komen ook regelmatig ATOF verzoeken binnen voor de banden die niet in het ATOF beleid genoemd
worden. In de 10 meter band worden repeaters toegestaan conform het bandplan en het IARU HF managers
handbook H 4.5. Hierin wordt een herhalingsafstand tussen twee repeaters op dezelfde frequentie genoemd
van 250 km. Gezien de repeaters in de ons omringende landen is er ruimte voor 1 repeater in Nederland. Op
dit moment is 1 aanvraag in behandeling.
In de 6 meter band worden geen onbemande stations toegestaan met uitzondering van 1 baken. Dit is met
defensie overeengekomen tijdens de onderhandelingen over het toestaan van radiozendamateurs in de 6 m
band.
|