| Auteur |
♥♥♥ Schilder/verftips |
|
Vast onderwerp |
21-01-09 19:44
Hier kunnen we alles plaatsen over schilderen/verf tips
Bv;
* HG (ontvet/hecht)middelen
* Doorschuren
* Patineren
en andere tips en technieken.
|
|
Lynda |
27-01-09 15:36
Wie van de kenners onder ons kan mij vertellen of ik zachtboard kan latexen? Ik wil zelf twee schilderijen(proberen te..), ik heb twee zachtboard panelen staan....die moeten dus een kleur.....maar kan dat??? Twijfel vanwege de structuur van het zachtboard....lijkt mij erg poreus.......
Groet,
Lynda
|
|
Karin v D. |
27-01-09 19:11
Ik denk dat zachtboard te zacht is. Ik heb eerder wel een hardboardplaat gelatexd als ondergrond voor een schilderij, en dat ging heel best! Maar probeer het gewoon, wat heb je te verliezen??
|
Natasha Homepage |
27-01-09 20:24
NEEEEEEEEE, niet doen!!!
Zachtbpard is gemaakt van geperste vezels. Als je dat gaat schilderen komt er vocht tussen de vezels en verbrokkelt het board! Soms zit er een 'gelakte' of gecoate kant aan en die kun je vaak wel schilderen.
|
|
Karin v D. |
28-01-09 16:26
klompenrekje met geschilderde letters
Het is een simpel trucje wat ik van een kunstschilder heb geleerd.
Je print een woord of een figuur uit op je printer.
De achterkant van het papier kras je vol met een zacht potlood ( 8B) .
Dan draai je het papier naar de goeie kant.
Leg hem op het te beschilderen voorwerp.
Ga dan met een scherpe harde punt langs de randen van de tekst, of tekening.
Als je het papier weghaalt, heb je de afdruk op je voorwerp.
En dan natuurlijk nog wel even schilderen
Succes!
|
|
up |
30-01-09 13:53
up
|
|
Marijke/Bellefl |
30-01-09 16:03
Wie heeft de kleur Royal Taupe matte verf van Pure ergens op zitten.
En ik bedoel niet op een muur,maar op een meubelstuk.
Mijn mannetje is een nieuwe sitetable aan het maken.
Nou heeft hij er al een gemaakt en die hebben we toen wit geschilderd.
Maar in ene leek mij grijs ook wel mooi
|
Nelleke Woonplaats: Valkenburg |
30-01-09 16:59
Omdat ik vergrijsd hout zo mooi vind, dus wat je
tegenwoordig ziet als steigerhout of sloophout e.d.,
zou ik de t.v.kast in die sfeer willen maken!
Hij is van oorsprong grenen, en nu in ebbenkleur
gebeitst!
Wie heeft hier een tip voor?
Ik heb eens in een artikel gelezen dat er modderverf
bestaat! Maar waar is dat te koop?
|
|
up |
02-02-09 22:34
up
|
Annet Homepage |
10-02-09 09:02
Voor de dames die net als ik met ietsje minder moeten doen maar ook zo verlieft zijn op de kalkverf............
Karwei heeft tegenwoordig ook kalkverf in z'n arsotiment!!!!!!
Een 2,5 liter pot kost daar om en nabij de 25 euro en een pot vernis (zodat het veegvast wordt) kost 7 euro
En de kleuren zijn werkelijkwaar SCHITTEREND!!!!
Wij hebben (nu) voor de stormy grey gekozen en die gaat met een beetje geluk vanavond of morgenochtend op de muren van het computerhok..
Zodra het er op zit zal ik foto's maken..
|
|
Willeke |
10-02-09 13:47
Hoi!
Vorige week had iemand een tip over een transparante aflak. Wie weet nog welke dat was? Ik kan het niet meer vinden!
Groetjes,
Willeke
|
|
kruismuis |
10-02-09 14:22
Ik ben ook in de ban van wit en wil een aantal lampevoetjes (metaal), kaarsenstandaards (hout) wit verven en dan een beetje schuren om het ouder te laten lijken. Welke verf moet ik gebruiken (wit natuurlijk ), ik bedoel: grondverf of muurverf of zijdeglans/hoogglans of speciaal verf voor ijzer?
|
|
Karin v D. |
10-02-09 19:31
Er zijn veel mogelijkheden. Wat vind je zelf het mooist of makkelijkst? Door het te doen ga je het leren. Bijna alles is te verven. Je kan met lak op waterbasis werken, of op terpetinebasis. Er is kalkverf, krijtverf, maar je kan ook met een gewone muurverf of een latex aan de slag.
Vandaag heb ik met witte latex wat plantenpotjes wit geverfd ( foto's volgen). Maar mijn giet-ijzeren brievenstandaard heb ik eerst in de grondverf gezet, en daarna 1 x in de lak ( op waterbais). 2 andere stenen potjes, met een gladde buitenkant heb ik ook meerdere keren in de lak gezet omdat latex niet goed pakt op dit soort matriaal. Gewoon gaan proberen....!
|
|
Gonda |
19-02-09 13:15
Nog een verf vraagje.
Ik heb bij de voordeur 2 grote soort zinken bakken staan met buxus bollen.
Maar die bakken gaan nu roesten. En niet mooi helemaal in een roestkleur want dat zou ik niet zo erg vinden maar met lelijke witte uitgeslagen plekken en roestpunten erin.
Weet iemand of je die bakken kunt verven en zoja,waarmee dan en blijft dat dan een tijdje mooi?
Ik dacht zelf met Hamer.... (ben de naam kwijt)
Bedankt vast voor de tips!
|
Mir Homepage |
19-02-09 15:34
Hmm de bakken zijn in ieder geval niet van zink, want zink roest niet. Het is dus waarschijnlijk een of ander metaal met zinkeffect of zinkkleur. Als het eenmaal roest moet je het eerst behandelen met een roestwerende primer en daarna kun je het verven. Ook kun je Hammerite gebruiken (dat bedoel je waarschijnlijk) dat behandelt roest en dekt af tegelijk. Nadat je Hammerite hebt gebruike kun je er geen ander verfproduct meer op gebruiken.
Enkele nadelen: misschien zijn de kosten van een potje Hammerite (of roestprimer en verf) te hoog t.o.v. de waarde van je potten. Maar dat kan je alleen zelf beoordelen.
|
|
Gastenboek
|
Gratis website
|
Spellen spelen
|
Gratis forum
|
Clipjes
|
Gratis kerstcadeaus
|
Maak GRATIS kans op prachtige prijzen! Klik hier!
|
Ria.Elfje Homepage |
22-02-09 11:12
nieuwe verftip gevraagd.
Heb een engelen beeld gegoten.
Met wat voor verf kan je het verven?
Het ligt al een hele poos te wachten om geschilderd te worden.
Groetjes van Ria.
|
|
Anita (roze) |
22-02-09 13:51
gonda ik had het zelfde probleem en heb goed al het roest er af geschuurd en toen gespoten met een spuitbus van de action .
|
wilma Woonplaats: kerkrade |
23-02-09 15:59
We hebben het antieke toilet meubel van de slaapkamer weg gehaald en willen het zonder de spiegel in de woonkamer gaan zetten,en natuurlijk wit gaan verven,maar het toilet meubel is ooit eens behandeld met boenwas , dus dat zal er eerst vanaf moeten,anders hecht de verf niet!Wie heeft een tip hoe wat er vanaf krijgen?En hoe moeten te werk gaan om het meubel mooi en netjes geverft te krijgen?Gr en alvast bedankt, wilma
|
|
eva |
23-02-09 17:01
boenwas haalde ik van de eiken meubels af met in waterverdunde amoniak.deze tip kreeg ik destijds van een docente huishoudkunde.
|
Gonda Homepage |
23-02-09 17:51
Ja,Mir,ik bedoelde Hammerite maar dat is idd nogal duur natuurlijk.
Dus Anja,overspuiten is mischien ook wel een optie.
Ik zal het eens gaan bekijken.
Thanks voor de tips!
|
Angelique Homepage |
23-02-09 21:42
Nou, dan hier (wat fijn: een vast topic!)de vraag nog een keertje:
Ik heb vandaag een kastje geverfd met matte lak van 101-woonideeën-verf. Het is wel mooi geworden (lobbig wit), maar ik twijfel aan de krasvastheid ervan. Het is dus verf op waterbasis. Iemand hier ervaring mee??
|
wilma Woonplaats: kerkrade |
24-02-09 16:34
Dankje wel voor de tip, voor het verwijderen van boenwas, gr wilma
|
|
angie |
24-02-09 22:02
ik heb een vraagje aan KarinD, ik heb in je album het grijze trapje gezien.
Nu heb ik wat zink en daar staat een ijzer (veroest) tafeltje bij en die wil ik eigenlijk zo'n kleur maken als jij dat trapje hebt.
Mag ik weten wat voor kleur dat is?BTW prachtig je pagina met al die opgeknapte spulletjes!
|
|
Anita (roze) |
25-02-09 00:49
Hoi Angelique een aantal jaar geleden hebben wij verf op waterbassis gebruikt om het hout werk in een slaapkamer te verven.Was wel van een ander merk droogt lekker snel en ruikt niet maar ik vond het een drama al heel snel vlogen de schilffers verf eraf.ik zou het dus aflakken met een lak op waterbassis Succes
|
|
up |
02-03-09 14:21
|
|
petra(puck) |
05-03-09 15:50
Ik wil m'n tuintafel schilderen.
Maar...deze tafel is altijd behandeld met olie, ik moet hem dit jaar wel weer helemaal afschuren.
Volgens m'n dochter is de olie al zo diep in het hout getrokken in de loop der jaren dat zij bang is dat de verf niet meer pakt ...heeft zij gelijk?
|
|
Karin v D. |
05-03-09 18:45
Nee hoor. Gewoon proberen. Lekker schuren en schoonspuiten. Drogen. Evt. een primer er op als eerste laag, en daarna gewoon lekker lakken!
|
|
Karin v D. |
05-03-09 18:49
Hoi Angie, ik zie je opmerking van hierboven nu pas. Het grijs is krijtverf van PTMD. Dus hele matte verf. Volgens mij kan je het wel overal op smeren. Dus...proberen zou ik zeggen!
|
Marlene Homepage |
05-03-09 19:55
Balen...
Vandaag heb ik de computerkamer geverfd met verf van Wijzonol in een kleur van Gamma. Mooie verf maar best duur.
Natuurlijk had ik net niet genoeg, dus naar Gamma om dezelfde kleur te laten mengen in extra matte latex.
Stom, stom, stom, dat doe ik dus nooit meer.
Ik laat het wel zo, want er zit een strook behang tussen,anders was het echt niet mooi geweest...
|
|
vosgesparis |
31-03-09 21:16
wij moeten hier een oud kinderbedje verfen.. het is nu donkerblauw. Ik dacht eens gelezen te hebben over een truukje hoe je kon zien of er verf op waterbasis of op terpetinebasis was gebruikt op het hout. Wie kent die tip nog?
Het liefst willen we er natuurlijk verf op waterbasis op doen. Is schuren dan voldoende of pakt de waterbasis verf zowie zo niet als er verf op terpetinebasis op zit?
|
|
Anita W. |
31-03-09 21:34
Hee Oma Dees, heb je nieuws te melden
Waterbasis-verf (acryl) kan altijd (dus ook over verf op terpentinebasis); goed ontvetten en dan schuren en verven maar.
Het truukje heb ik even voor je opgezocht:
Hoe weet je of er acrylverf is gebruikt op je bestaande wand of niet? Heel eenvoudig: drenk een watje in alcohol en druk dit tegen de verf. Als de verf kleverig en zacht wordt, is het een acrylverf.
Succes ermee!
groetjes, Anita
|