| Auteur |
♥♥♥ Tuinvragen/ ideeën |
|
Vast onderwerp |
16-01-09 16:54
Hier weer een vast onderwerp over;
* Tuin ideeën / beplanten / ontwerpen...
* Tuinplanten / verzorging / snoeien....
* Bollen + planten / verplaatsen enz....
Dus alles wat alleen met de tuin te maken heeft.
Mocht deze topic te groot worden is het misschien een idee om een eigen picasa tuin forum te maken.
|
Jantine Homepage |
16-01-09 18:43
Leuk zo'n tuintopic, nu maar hopen dat er nog iemand enthousiast is en reageerd
Vorig jaar zijn we verhuisd, nu wonen we boven een parkeer garage maar wel op de begane grond (snap je het nog)dus het eerste stuk van onze tuin is beton. Ik vind dit erg lelijk en wil dit stuk vol zetten met leuke planten in potten. Wie heeft tips wat leuke planten zijn? Met zaadjes moet je al bijna beginnen te kweken toch?
|
|
Yvonne/elfje |
17-01-09 09:12
Ja,sommige soorten ga je vanaf februari al voorzaaien in de vensterbank.Je kunt ook overwegen eens te kijken op www.easyplant.nl daar kun je voorgezaaide miniplantjes bestellen,die je thuis verder opkweekt.Ik weet uit ervaring dat je dan goeie,sterke plantjes ontvangt.Je kunt ook kiezen in welke periode je ze wilt ontvangen.
|
Natasha Homepage |
17-01-09 19:15
Het vervelende van optplanten vind ik altijd dat ze vorstvrij moeten overwinteren. Dus hoe meer van die leuke potplanten, hoe meer ruimte je moet hebben om ze te laten overwinteren. In bladen lees je vaak dat je dat bij kwekerijen kan vragen, maar ik heb er hier in de buurt nog geen enkele kunnen vinden. Ik gebruik nu veel dahlia's in potten, die vind ik echt prachtig en plant ik gewoon elk jaar opnieuw.
De potplanten die ik heb/had en wel vorstvrij moeten overwinteren:
- agave (zo'n stekelige woestijnplant)
- abuthilon (met mooie klokjes/bellen bloemen)
- brugmansia (met van die grote bladeren en witte, roze of lichtgele kelken)
- agapanthus (lange steel met paarse sprieten als bol)
|
|
Anita (roze) |
17-01-09 19:25
Hoi Jantien zou je niet zeg maar op die betonnenvloer bakken kunnen metselen met oude stenen (als je hier van houd tenminste) en dan ongeveer 75 cm hoog.Dan hoef je niet met potten aan de gang en je planten kunnen in de winter gewoon blijven staan. Ik heb ook agaves en die laat ik gewoon buiten staan en ik haal ze alleen naar binnen als er vorst word voorspeld .
|
|
Cathy |
18-01-09 17:07
Leuk leuk leuk, wanneer gaan we starten met het opruimen der tuinen? Resten bladafval, takken etc? Plannen we iets samen?
Ik wil dit jaar buxussen stekken, dus wie ervaring heeft, most welcome. Wil ze in mn tuin, heeeeeeel veel, en op het graf van mijn man, dus wie mee wil stekken is OOK al welkom :o).
Als ik ze kan gaan planten moet er veel uit hier, mss kan ik daar anderen weer blij mee maken. Ik ben gek op mn tuintjes (voor en achter) maar kan veel onderhoud niet meer aan.
|
|
Anita (roze) |
18-01-09 18:46
Als je buxus stekt moet je een stek van ongeveer 10 cm nemen die al wat donkerder groen word dus niet een hele licht groene stek. dan maak je iets minder als de helft van onder af bladvrij en kan je ze in oppotbakjes zetten met stekpoeder dan wortelen ze sneller maar het hoeft niet. In het begin kan je er plastic over spannen.Het duurt ongeveer een klein half jaar voor ze goed geworteld zijn.Je kan ook meteen de stekken op de plaats waae je ze wilt hebben zetten het duurt dan alleen wel langer voor ze gaan wortelen.Ik vind het wel erg lang duren voor je zeg maar een mooi compact struikje hebt.Succes
|
|
Klaasje |
18-01-09 19:38
Hosta's zijn ook oersterke planten en ook heel geschikt voor in potten. Ze blijven zelfs vaak nog mooier in potten, omdat dan de slakken er minder goed bijkunnen.
In elk geval...hosta's sterven af en de pot kun je gewoon buiten laten staan, want zelfs met harde vorst komen ze vanzelf in het voorjaar wel weer te voorschijn.
|
|
Yvonne/elfje |
19-01-09 07:34
Cathy,ik zou met opruimen nog even wachten tot begin februari ofzo,er kan nog best een vorstperiode komen!Ik herken de onrust,ik krijg ook weer zin in de tuin....maar ik probeer nog even te wachten.
|
Sonja-Sezoentje Homepage |
19-01-09 09:25
Hele mooie tuin. Als je op hompage klikt zou je er bij uitmoeten komen, als ik het goed gedaan heb tenminste.
Ik vind het een juweeltje!
|
|
petra(puck) |
20-01-09 14:16
Ik heb buiten 2 buxusbollen staan ieder in een eigen mand. De ene is mooi groen en de ander nu toch wel aardig groen/geel...
(Er staat geen water in de mand)
Wat is de reden.... dat die ene buxus zo groen/geel is geworden?
|
Sonja-Sezoentje Homepage |
20-01-09 18:20
Het vergelen van buxus komt vaak door een tekort aan meststoffen, je kan in de handel vloeibaar buxusmest kopen dat werkt het makkelijkst!
|
|
Jantine |
20-01-09 18:50
Klaasje,Bedankt voor de hosta tip! Ik denk dat ik die dit jaar dan nog een keertje bij mn moeder uit de tuin ga scheppen en dan in een pot ga zetten (plantje meer of minder merkt mn moeder toch niet hihihi) Ik moest trouwens eerst wel ff googlen om te kijken wat ook alweer een hosta is, blijkt dat ik die dus ook al in mn tuintje heb
|
Sandra SH Homepage |
20-01-09 18:58
@ Petra(puck) Vaak is een verkleuring van het blad een tekort van bepaalde voedingsstoffen. Of een verkleuring omdat het nu winter is ( vaak wordt groen dan wat dof bronsgroen) Wat ook kan is een vochttekort, dat lijkt misschien raar na de regen van de laatste dagen, maar daarvoor is het weken droog geweest en ook al hebben planten niet veel nodig in de winter, met de koude wind drogen ze toch snel uit.
Dus even checken wat het in jouw geval zou kunnen zijn.
|
|
petra(puck) |
21-01-09 11:18
De grond is niet droog.
Wat is verstandig ....
na de winter wat buxusvoeding geven, of nu?
|
|
Gastenboek
|
Gratis website
|
Spellen spelen
|
Gratis forum
|
Clipjes
|
Gratis kerstcadeaus
|
Maak GRATIS kans op prachtige prijzen! Klik hier!
|
|
up |
21-01-09 17:42
|
|
Sandra SH |
21-01-09 19:11
Ik begrijp dat de grond nu niet meer droog is, maar het kwaad is geschied, zeg maar. Wacht maar tot het voorjaar met bemesten, heeft nu niet zo veel zin, de plant doet er nog niets zoveel mee.
|
|
petra(puck) |
21-01-09 20:13
@Sonja en Sandra bedankt voor de TIP'S!
Groetjes,
Petra(puck)
|
|
Cathy |
22-01-09 10:15
Sonja dat is wel mn droomtuin, vooral de voorzijde, buxussen en veel witte bloeiers. Nu is het hier ietsssssssssssssie kleiner, en mn oprit ook (maar heb hem wel) en dit voorbeeld haalde me ff flink uit mn vastgeroeste ideeen. Hier heb ik echt iets aan, superrrrrrrrrr.
Oke Yvonne, ik wacht nog even, komt goed uit want inmiddels ben ik bezig voor een vette uitverkoop-sale op de poppenhuisbeurs op zondag 1 febr. Mn huiskamer lijkt wel een klein waterloopleinnnnnnnnn
Ohhhhhhhhhh waterloopleinnnnnnnnnn
OOOOOOOOOOHhhhhhhhhhhh waterloopleinnnnnnnnn
|
Claudia B. Homepage |
22-01-09 10:36
Gaat het goed met je Cathy .
Vond de tuin van Sonja echt een plaatje, heb natuurlijk een tuin die ongeveer 100 x zo klein is dus heb er niet zo veel aan maar genoten heb ik wel!
Zou trouwens dat huis ook wel eens van binnen willen zien , is volgens mij ook erg mooi!
Hier ook last van buxus die erg verkleurd is, geef hem ook bijna geen water (staat onder overkapping) dus het zou natuurlijk ook gewoon te droog kunnen zijn...
|
|
Cathy |
22-01-09 16:49
Zo te lezen kunnen jullie allemaal gaan stekken voor mij
|
|
Yvonne/elfje |
23-01-09 11:57
Mja,Claudia,water geven is toch wel vrij essentieel bij het verzorgen van planten in pot... )
Groetjes,Von
|
|
petra(puck) |
26-01-09 10:53
Je ziet genoeg blauwe druifjes in de tuinwinkels
maar ik ben nog steeds opzoek naar de witte... maar helaas nog niet gevonden
|
|
Karin v D. |
26-01-09 11:44
Petra, je koopt blauwe druifjes. En bij de Gamma een spuibus witte verf. Thuis spray je de blauwe druifjes wit.
Dat doen we hier met alles, dus waarom niet met blauwe druifjes????
|
|
petra(puck) |
26-01-09 11:50
Waaahhhh....dat zullen we maar even niet doen
|
|
Juul |
26-01-09 18:38
@Petra (Puck). Je zult helaas nog ff (eingelijk wel lang) geduld moeten hebben. En dan in het najaar een zakje bolletjes van witte druifjes kopen. Dan heb je ze het volgend voorjaar in je tuintje. Alleen daar heb je nu weer niets aan vrees ik, maar toch.
Juul
|
Tanja Homepage |
26-01-09 19:45
jeetje Sonja waar heb je die foto's vandaan????
misschien dat er open tuindagen zijn......kunnen we es life hiervan gaan smullen!?
mijn tuin is zoooo kaal op het moment, de voortuin is begin november leeggemaakt en toen we (normaal gezien op tijd) met het opvullen zouden beginnen ging het sneeuwen..en ja nu is het nog steeds winter
en zitten we tegen een kaal vlak te kijken
gelukkig is er dan picasa-tuinen!!!!
|
Annelies Homepage |
26-01-09 19:49
Even laten weten dat mijn man vorig jaar stekjes van de buxus ging planten.
Hij had aan zijn vinger een klein wondje, met als gevolg Netelroos.
Buxus is er giftig op deze manier, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
|
|
petra(puck) |
26-01-09 19:54
@ Juul ik bedoelde eigenlijk witte druifjes voor binnen...
Maar misschien dat ik dan in het najaar zo'n zakje koop.
Stop ik er wat in potjes voor binnen en de rest voor in de tuin.
Neem aan dat ze in potjes dan ook wel zullen wortelen, en uitlopen...
|
|
Juul |
02-02-09 17:18
@Petra (puck). Vandaag viel de folder van Intratuin op de mat en daar hebben ze..... witte druifjes, hele bakken vol.
Juul
|
|
petra(puck) |
02-02-09 18:48
@ Juul
Wat lief dat je dat hier even komt vertellen!!!!
Ik ga deze week dus even richting >>>>>> Intratuin
Bedankt!!!!!
|