19-10-08 20:26Ik ben Maggie, 33, nu nog kapster, maar binnenkort hopelijk communicatiemedewerker. Ik wil een cursus NIMA Communicatie A gaan doen bij 1 van bovenstaande opleidingsinstituten, maar ik vind het stimulerend om contact te hebben met medestudenten. Hoe is jullie ervaringen met het lesmateriaal van afstandsonderwijs? Wat is het verschil tussen de onderwijsinstellingen en wat is de overeenkomst?
Bij welk particulier opleidings-instituut is het studentencontact het beste geregeld? LOI of NHA of NTI ? En hoe? Via een forum? Of worden er geregeld studie-uitstapjes oid georganiseerd?
10-12-08 12:07Bij NTI is het studiecontact/contact met medestudenten zozo geregeld, is mijn ervaring. Je moet echt zelf op zoek naar medestudenten. Dat geldt ook voor de Open Universiteit . Met deze 2 heb ik ervaring. Het is wel mogelijk om een oproepje te plaatsen, maar veel reacties komen er niet.
Maar ja, ik ben misschien ook anders dan jij. Ik zit in elk geval niet op uitstapjes te wachten (met een baby thuis), eerder op relevante studiecontacten via email.
12-12-08 13:54Ik heb op de praktijkdagen bij mijn LOI -cursus een aantal leuke mensen ontmoet. We hebben e-mailadressen uitgewisseld en vormen nu een online-studiegroepje.
Het kan dus wel (ik neem aan dat dit soort dingen ook bij OU , NHA , NTI etc. kan).
Je moet natuurlijk wel zelf het initiatief nemen als je iets voor elkaar wilt krijgen.
20-12-08 13:24Goede ervaringen met studentencontact van Open Universiteit . Je kunt contact zoeken met mede-studenten via het Studienet. Dat is erg leuk. Ik heb veel aan mijn medestudenten gehad en mag me sindskort Meester in de Rechten noemen...
Maggie
20-12-08 21:44@Dorothee: Open Universiteit is voor mij echt iets te hoog gegrepen. Bovendien ben ik wat praktischer van aard en voor zover ik dat kan zien is universitair onderwijs vooral in het begin vrij theoretisch.
Dames en heren: bedankt voor alle reacties. Ik moet dus zelf aan de slag om contacten te zoeken. Maar gelukkig is dit forum er. Hierop kan ik altijd nog een studiemaatje zoeken!
In januari schrijf ik me in. Groetjes, Maggie.
Ineke Klepman
22-12-08 10:29Fijne feestdagen toegewenst en daarna: veel studieplezier!!
29-12-08 16:43Aan uitstapjes heb ik ook geen behoefte
Maar het is wel leuk om af en toe samen te leren met mensen die dezelfde studie doen. Ik doe dat via de Open Universiteit (Studie Rechten) met een vast groepje. Omdat ik een hele opleiding volg, kom je ook regelmatig dezelfde mensen tegen en dat is echt inspirerend! Een aanrader.
En niet denken: dat is niets voor mij, ik ben te oud: ik ben 78 en op mijn 74ste aan de studie begonnen (en nu halverwege). Het is echt heerlijk en je hebt geen tijd om oud te worden!
Moderator
30-12-08 12:16@ Hans Werkmans
Zo wil ik ook oud worden!! Veel leerplezier (allemaal uiteraard) en alvast een goed uiteinde toegewenst!
10-01-09 17:11Nee joh, bij particuliere onderwijsinstellingen vind je over het algemeen geen uitstapjes. Daarvoor moet je echt bij de volksuniversiteit in je gemeente zijn.
Over het algemeen zijn de opleidingen er gewoon op gericht om zo snel mogelijk een diploma van het een of ander te halen. Ik heb nima a gedaan, copywriting en journalistiek, verdeeld over de drie 'grote' afstandsonderwijsinstituten. NTI zou mijn eerste keus zijn, maar dat komt doordat de docent nima a daar erg goed en actief meedenkend was.
24-02-09 11:36Ik heb journalistiek gedaan bij de LOI en dat vond ik een interessante cursus. Tijdens het examen heb ik de adressen van een aantal mensen genoteerd en we hebben contact gehouden per e-mail. Heel leuk.
Heb er uiteindelijk ook mijn voordeel mee gedaan en een tijdje gewerkt in de journalistiek en (later) communicatie. Ik denk dat in deze economisch zware tijd het hoe dan ook belangrijk is om wat te gaan studeren. Of je dat nu schriftelijk, via afstandsonderwijs (via internet dus) of mondeling doet, maakt niet zoveel uit. Maar 't is wel belangrijk dát je je ontwikkelt.
Brederbod buddy7791 bij hotmail.com Woonplaats: Koog aan de zaan
01-03-09 18:17Zag een interessante discussie staan op het studentenforum
over de vergelijkenissen met de LOI , NHA , NTI en Studieplan .
Ben student op de opleiding facility management bij LOI .
Dit al 7 maanden. Moet wel zeggen dat ik tot nu toe tevreden ben over de service. Het contact met docenten is goed. Ik hoef niet te lang te wachten op reactie, de studie stof vind ik ook nog interessant, wel pittiger dan verwacht.
Ik ben opzoek naar contact met studenten om het een en het ander over deze afstandsopleiding uit te wisselen.
Een cursus of opleiding is altijd het begin. De rest móet je zelf doen door brutaal te zijn en te laten zien wat je kan.
Pieter Kuipers Woonplaats: Haarlem
23-04-10 15:39Ik ben het helemaal met de vorige schrijfster eens. Ik lees soms van die klaagverhalen van mensen die aangeven dat je met schriftelijk (tegenwoordig eigenlijk: digitaal) onderwijs nergens komt en dat werkgevers niet op je zitten te wachten als je 'slechts' een NHA -diploma Journalist hebt. Ten eerste zijn veel van de examens van de digitale onderwijsinstituten net als bij NCOI en ISBW gewoon associatiediploma's (PD Boekhouden, MBA, de diverse NIMA- en NEMAS-opleidingen), dus je krijgt hetzelfde diploma als je collega's die de opleiding via een mondeling instituut hebben gevolgd. Sterker nog: je doet hetzelfde examen. Anderszijds moet je of je nu mondeling of schriftelijk onderwijs hebt gedaan, jezelf zo goed mogelijk presenteren bij een potentiële werkgever.
25-04-10 14:24Ik heb met plezier PDB en MBA gehaald via NTI . Heb niet al mijn huiswerk ingezonden, maar als ik het wel deed, kreeg ik snel en adequaat antwoord en goede tips. Moet er wel bij zeggen dat ik een snelle leerling ben. (hoogbegaafd)
Mariska
26-04-10 10:58Ben het met Pieter Kuipers eens. Veel van de gewone opleiding bij de instituten voor thuisstudie worden 'gewoon' afgenomen via de Associatie voor Praktijkexamens. Dus je krijgt inderdaad hetzelfde diploma als alle anderen die (bijvoorbeeld) ook NIMA A gedaan hebben, maar dan via de NCOI of ISBW. Alleen heb jij het thuis gedaan, met behulp van je docent en medestudenten die je via internet hebt 'gesproken' en (eventueel) op praktijkdagen. Ik zie geen verschil.
In mijn cv staat gewoon: NIMA A, NIMA B, NIMA C, diploma behaald in........ en niet waar ik de opleiding heb gedaan. 9,5 van de 10 keer wordt er bij sollicitaties niet naar gevraagd en als mensen minachtend doen omdat ik het via NHA of Studieplan heb gehaald, dan weet IK al genoeg. Dan zijn het dommerds voor wie ik niet wil werken.
Micke Woonplaats: Venlo
26-04-10 19:16Ik snap jullie beweegredenen wel en als ik alleenstaande ouder, ziek, oud of gehandicapt zou zijn, zou ik ook zeker kiezen voor een thuisstudie-onderwijsinstelling, maar als je jong en gezond ben, begrijp ik niet zo goed waarom je niet naar een echte school (instituut) voor mondeling onderwijs zou gaan. Daar ontmoet je mensen, kun je je leraar in de ogen kijken en face to face vragen stellen en na afloop ga je gezellig de kroeg in.
Is toch leuk?
Maggie
26-04-10 19:36Het grote voordeel van thuisstudie / zelfstudie vind ik dat een cursus in je eigen tempo kunt doen. Op school moet je het tempo van de klas volgen. Dat kan een voordeel zijn, maar voor mensen die wat minder snel zijn of minder tijd hebben, is een thuisopleiding toch wel ideaal. (Doe nu nima a - geen communicatie) via een zelfstudie-instituut en dat gaat echt hartstikke goed. (en ik vind het leuk en interssant!)
Maggie
26-04-10 19:37Via de LOI vergat ik nog te zeggen........
A.A.B.
28-04-10 09:57Nog even een opmerking voor de storystartster. Ik heb veel opleidingen gevolgd. Vroeger Markus Verbeek Praehep en ook wel ISBW en nu NCOI. Het is hard werken als je 's avonds na je werk )(of nog erger: op zaterdagochtend) nog in de klas moet gaan zitten.
Maar wat ik zeggen wil: uitstapjes heb ik op geen van bovenstaande onderwijsinstituten meegemaakt. En ik moest er trouwens ook niet aan denken. Het ging erom dat ik zo snel mogelijk mijn diploma had.
Ben Wiens Woonplaats: Leens
01-06-10 22:13Studeren via internet (schriftelijk) is best pittig. Ik doe nu een cursus via de Open Universiteit uit het spectrum Psychologie en ik vind het behoorlijk pittig. Nu is het studentenforum van de OU ook niet zo supergoed en de docent ook niet zo pro-actief (er staan veel fouten in het cursusboek en daar gaat ze niet op in). Een volgend keer zou ik toch kiezen voor een ander opleidingsinstituut.
Victoria
12-06-10 16:55@ Ben
Ja, die fouten / onduidelijkheden vallen me bij de Open Universiteit ook wel op. En er zijn altijd maar 2 proefexamens beschikbaar, soms van nogal een tijdje terug. Op de universiteit waar ik zat, kon je alle vroegere tentamens inkijken.
Ben Wiens
16-06-10 10:13@ Victoria
En voor een gesubsidieerde universiteit die mensen tweedekansonderwijs wil geven (en dus laagdrempelig zou moeten zijn) zijn de modules de laatste jaren wel erg in prijs gestegen.
20-06-10 20:04Al het particuliere afstandsonderwijs is tweedekans onderwijs. Wat dat betreft zou de overheid best nog wel een tandje harder kunnen mee-subsidiëren. Weet trouwens niet of de bekende instituten voor afstandstudie subsidie krijgen?
Van de Open Universiteit is het duidelijk. Die is destijds ook echt in samenwerking met de overheid gestart. Toch?
Mariska Brouwer
27-06-10 13:51Vind het ook jammer dat de modules van de Open Universiteit zo duur zijn. Ik verdien 1700 euro per maand en dan is 300 voor 1 module gewoon niet te doen.
Carona groo6238 bij planet.nl Woonplaats: Zevenhoven
28-06-10 22:19Wie heeft ervaring met de cursus Moderne Bedrijfsadminitatie via NHA ?
vin
04-07-10 16:09Ik wil ook een online studie gaan doen in september. Welk instituut raden jullie aan voor HBO Rechten?
Ronald remulder bij live.nl Woonplaats: Huizen
19-07-10 08:49Ik weet het (nog) niet...; NHA of NTI , of toch een ander?
Waar moet ik op letten?
WEO (Wet op Erkende Onderwijsinstellingen)
WHW (Wet op Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek)
Wettelijk Erkend
ISO-9001 gecertificeerd
WEB (Wet Educatie Beroepsonderwijs)
De een heeft dit, de ander dat...