logo

WELKOM OP HET PLS-FORUM. DEEL UW ERVARINGEN MET LOTGENOTEN. SAMEN ZIJN WIJ STERK!!!

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

wisselende verschijnselen

Donna
08-09-08 22:38
Hallo allemaal, heb een vraag voor jullie. Op zevenjarige leeftijd kreeg is verlammingsverschijnselen aan linkerbeen. Kon mijn voet niet meer optillen, dus niet meer op de hak staan een zgn klapvoet. De oorzaak is toen niet echt gevonden. Ik ben nu vijftig jaar en heb al zeker vijftien jaar allerlei klachten, stijfheid, altijd lage rugpijn. Nu het laatste jaar krijg ik steeds meer klachten met lopen. Onderzoek heeft al uitgewezen dat er zowel links als rechts spieruitval is.Kan niet lang lopen en ga dan struikelen en als ik dan nog doorga zak ik door mijn benen. Ben altijd moe. Heb ook veel pijn aan mijn pezen (heup en pols). Al zoekende op internet kwam ik bij deze site terrecht. Heb trouwens ook vaak last (vooral s nachts) van kramp en hou vocht vast in de benen. Ik herken heel veel in het ziektebeeld van pls. Ook moeite om urine op te houden als ik drang heb om te plassen. Mijn vraag is, is er hier iemand die ook als kind verlammingen zoals beschreven had en pas nu op latere leeftijd ineens achteruitholt wat betreft klachten. Bedankt voor een antwoord

Jannie 04-04-07 10:17
Anne, bedankt voor je toelichting.
Zo kom ik in elk geval weer een stapje verder !
Ik snuffel verder op internet...

Groetjes,
Jannie

Anne 04-04-07 08:20
Hallo Jannie en Jos,

Even iets rechtzetten

Het is pertinent NIET zo dat bij de meeste neurologische aandoeningen de reflexen verhoogd zijn!

Dit gebeurd alleen bij een centraal neurologische aandoening. en niet bij een perifere (armen en benen...zoals polyneuropathie bijvoorbeeld!!!)Dan zijn ze verlaagd!
Ook als het ruggenmerg doorbroken is (de reflexboog dus) zijn de reflexen verlaagd (zo niet afwezig)

Dit is juist een manier voor een neuroloog/arts om een onderscheid te maken tussen de verschillende mogelijkheden!

Succes met een evt diagnose Jannie!!!!

Anne

jannie 03-04-07 17:32
Uit je reaktie maak ik op dat PLS onwaarschijnlijk is.
Voorheen ging ik inderdaad slechter lopen naarmate ik langer liep (dus vermoeider was), maar nu gebeurt het vaak al meteen als ik start. Ik ben wel heel snel achteruit gegaan het laatste half jaar.
Dat wordt vast een lange onderzoeksweg, want de symptomen passen bij diverse aandoeningen maar nooit 100 % en de ervaring leert me dat artsen er in dat geval ook niet (snel) uitkomen.
In elk geval bedankt voor je reaktie.

Jos 03-04-07 16:53
Beste Jannie,

Wat de reflexen betreft, is er vaak een verhoogd reflex daar waar het gaat om een neurologische aandoening. Maar als er helemaal geen spieractiviteit meer is dan blijven de reflexen wellicht ook helemaal uit. Dit lijkt mij bij jou niet het geval daar je nog mobiel bent.
Dat je een wisselend loopritme hebt kan goed zijn daar je vermoeid raakt doordat de aansturing van de spieren het tijdelijk laat afweten. Als je er al lange tijd last van hebt, dan kan het met rusten verbeteren maar tijdens de actie zal je niet of nauwelijks herstellen.
Of het PLS is of niet, dat kan natuurlijk alleen een deskundig arts bepalen nadat er vele onderzoeken verricht zijn om andere ziektes die soortgelijke symptomen vertonen uit te sluiten.

Veel sterkte en hopelijk komt er snel een diagnose.
Jos.

Jannie Disveld 03-04-07 12:32
Ik ben in afwachting van een MRI-scan om de oorzaak van mijn loopproblemen te vinden, en ben zelf vast op zoek naar een mogelijke verklaring.
Van de beschreven verschijnselen op deze site herken ik er heel wat.
Er zijn echter ook verschillen:
- op de site wordt gesproken over versterkte reflexen; maar mijn rechter kniereflex reageert (vrijwel) niet
- mijn loopproblemen wisselen sterk per uur: het ene moment gaat het redelijk, het volgende moment waggel ik er op los. Dit vind ik niet op de site
Kan iemand mij zeggen of dit PLS uitsluit of dat dit toch mogelijkis ?

Forum maken  |   Gratis website  |   Gratis gastenboek  |   Clipjes

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie