Hier nog even een aanvulling. Ik vernam dat bij de Eurospar, aan de doorgaande weg bij Karfas, een apart hoekje is met biologische groenten/producten. Verder schijnt er in Chios-stad een speciaalzaak te zijn maar ik weet geen naam of adres. Daar maar even vragen als je er bent.
groetjes Doortje van Lieshout
Doortje Woonplaats: Berghem
16-05-12 21:28Hallo Gwen,
Hetgeen ik je nu kan vertellen is dat er veel fruit en groente op Chios vers van eigen bodem komt. Verder staat Chios al eeuwen bekend vanwege het citrusfruit. Mijn ervaring leert dat groente en fruit op Chios lekker en vers is. Of er reform/natuurwinkels zijn weet ik niet. Hierover heb ik een goede kennis op Chios een email gestuurd en wacht nog op antwoord. Als ik dat heb bericht ik daar nog over. Verder kan ik nog toevoegen dat op Chios mastiek wordt gewonnen. De mastiekboom die hars geeft zoals op Chios, groeit nergens anders ter wereld dan in het zuiden van Chios. Hier worden heel veel producten van gemaakt. Mastiek wordt voor veel doeleinden gebruikt en in veel producten verwerkt, o.a. in gebak, snoep, koek, kauwgom, frisdrank, likeur, gebak, ouzo, olijfolie, tandpasta, zeep, shampoo, gezichtscrèmes, bodylotions, medicijnen etc. Het schijnt een medicinale werking te hebben. Dus wat betreft natuurlijke en gezonde producten heeft Chios veel te bieden.
Ik hoop dat dit antwoord bevredigend is tot zover.
groetjes Doortje van Lieshout