15-06-12 22:11@Andre. Zowel Ahata als Kyra Panagia liggen beschut in een inham van hoge rotsen. Beide stranden hebben bedjes, parasols en tavernes. Beide zijn zeer de moeite waard en goed te bereiken over een geasfalteerde kronkelweg door de natuur.
Groet,
John
Henk
15-06-12 16:56Je bedoelt waarschijnlijk Kyra Panagia. Dat ligt aan een inham tussen rotsen en ligt daardoor in de luwte. Het is te bereiken via een weg met haarspeldbochten.
Andre Woonplaats: Rotterdam
15-06-12 13:58Ik zie op de weersite van weeronline, dat in/op het plaatje/strand genaamd Pagania, de windsterkte (NW) altijd aanmerkelijk minder is dan bv Pagadia of Amoopi.
Ligt het strand van Pagania inderdaad zo gunstig bij veel (NW)wind en is het een leuk strandje met faciliteiten? Wie kan daar iets over vertellen?
14-06-12 11:15Zijn de winkles s'avonds nog open? Wij komen om 20.30 uur aan en hoop dat er dan nog een supermarkt open is. En weet iemand over er in de buurt van zephyros village een supermarkt en bakker in de buurt is?
Joke2
14-06-12 08:49Als het heel hard waait op het strand van Pigadia, is het op het strand bij Amoopi heerlijk. Maar ik heb weinig meegemaakt dat het te hard waaide om lekker op het strand te zitten.
13-06-12 15:03Fijn om te horen en lekker om te weten vwbt de landing. Want de windvoorspelling is de komende tijd op zijn zachtst gezegd, pittig zeg maar.
Maar kan iemand mij nog zeggen op welke strandjes het dan in dat geval best vertoeven is?
mark Woonplaats: rotterdam
13-06-12 12:16De wind valt erg mee. kom al heel lang op dit eiland en zonder wind kan het heel erg warm worden. De meeste wind staat aan de kant van het vliegveld, daar zie je ook windsurfers in de baai.
Het landen van het vliegtuig is heel bijzonder op dit eiland. korte baan met soms veel wind. vlak voordat het toestel de grond raak geeft de piloot veel gas en trekt het toestel recht. Niet van schrikken is heel gewoon.
natuurlijk kun je gewoon kaarten op je balcon.
Fred
13-06-12 12:04Kun je wel een potje kaarten op je balkon in Pigadia. Of is de wind dan ook al een storende factor?
mark Woonplaats: rotterdam
13-06-12 11:06De wind is vooral in de nacht vrij hevig. het stoort echter niet. Tip: zet je luchtbed niet op balcon want die waait weg. En maak je handdoeken goed vast als je die buiten hangt.
13-06-12 10:57Hallo karpathos forumbezoekers,
Ik ben een nieuwkomer zeg maar.Een mooie en goede informatieve site is dit zeg, dat ten eerste.
Ik ga volgende week naar Karpathos. Er is op dit forum al veel gezegd over de wind op Karpathos en dat die vrijwel altijd wel (stevig) door kan waaien. Maar nu zie ik, dat momenteel en voor de komende week en ver daarna, voorzover ik de voorspellers mag geloven, er minimaal een windkracht 5 dan wel 6/7 waait of gaat waaien. Ik hoop dat de voorspellers het mis hebben en het niet zoveel weken zo pittig doorwaait. Vind een verkoelende bries lekker, maar "doorlopend" uit je shirt worden geblazen, is weer wat teveel van het goede.
Komt het vaker voor dat het zo lang, zo krachtig en langedurig doorwaait op Karpathos en kan iemand mij vertellen, op welke strand wij dan het beste kunnen zitten. (wij zitten aan de oostkant bij Pagadia) Graag jullie tips en bij voorbaat bedankt.
jjohn
02-05-12 22:55Er is geen Grieks eiland waar het niet waait. Ik heb op Karpathos in juni of september nog nooit last van lang aanhoudende hevige wind gehad. Wel een keer op Kreta, de Meltemi. Dat betekend dat je gewoon de beschutting zoekt welke er altijd wel is.
Wel wil het heel soms kortstondig fors waaien.
Maar zoals Rob al omschreef, is er altijd wel een beschut strand te vinden. De bergkam houd veel tegen.
Zelfs bij regen kun je vanuit Pigadia zien welke kant je op moet om op een zonnig strand te komen. Ook hierbij houd de bergkam veel wolken tegen.
Groet,
John
Rob Woonplaats: S/P
02-05-12 17:00Het is begrepen Wil, sterke zeer lokale wind op Karpathos.
Misschien heb je gewoon een pechjaar gehad, laten we het daar maar op houden.
In ieder geval veel plezier op de andere eilanden!
groet
Rob
Wil
02-05-12 15:53We zijn ook al jarenlang fervente Griekenlandgangers en we hebben overal wel waaidagen gehad of enkele dagen meltemi,maar dat er van 3 weken vakantie maar vijf dagen overbleven waarop je niet haast uit je sokken waaide hebben ons doen besluiten om niet meer terug te gaan naar Karpathos. We vonden het een mooi eiland, maar daar zijn er genoeg van ,met veel minder storende wind .
01-05-12 20:06meestal staat de wind uit het NNW, dat betekent dat je aan de westkust veel zeewind hebt. Pigadia ligt aan de Oostkust dus daar heb je wat minder wind, alleen als je op de verkeerde plek aan het strand zit wordt je gezandstraalt als de Meltemi blaast. Kies je echter voor een beschutte plek op het strand en dat kan heel goed dan is het er heerlijk. Het minste last van de wind heb je in Amoopi, daar zit je heel goed beschut. Maar er zijn legio baaien zoals Achata, Apella, etc. waar je uit de wind kunt zitten. Wij zitten op 350m in de bergen aan de westkust en zijn blij als er wat wind staat, dat verkoelt heerlijk. Ik heb in het verleden wel eens iemand horen klagen op dit medium over die "vreselijke" wind waardoor je niet fatsoenlijk buiten kon zitten, dat hebben wij nog nooit meegemaakt.
groeten en een fijne vakantie
Rob
Henk
01-05-12 12:38Als het hard waait is dat normaliter in juli en augustus als de Meltemi opkomt.
Het kan ook verkoelend zijn.
griekofiel
01-05-12 10:24op elk eiland staat wind daar moet je van uitgaan .
wij komen al 16 jaar op karpathos de laatste jaren eind mei begin juni en wij hebben niet extreem last van wind gehad , maar het kan voorkomen ?? bij het vliegveld staat veel wind maar daar kan je ook goed surfen .!! maar laten we de wind maar laten waaien we hebben in het verleden al zo een discusie gehad met Wil dat hielt niet op over wind !!!!!!!! Ga maar lekker genieten van ons mooie eiland , en hopelijk ben je blij met een beetje wind ?? Dan is het warm en daar doen we het voor toch ?? veel plezier .
desiree
01-05-12 09:04hallo,
wij gaan in juni voor het eerst naar karpathos. Wij zijn echte griekenland liefhebbers en hebben al veel eilanden gezien. Nu we hebben geboekt, hoor ik steeds om mij heen: : o dat is het eiland waar het altijd zo waait, een surfparadijs". Leuk voor surfers, maar is dit nou echt zo? We hebben ooit ook veel wind gehad op Kos en dat was niet leuk, je kon amper buiten eten. We zitten bij Pigadia, is dit hopelijk beetje in de luwte?