logo

*****Welkom op het prikbord van Karpathos.nl, uitwisseling van informatie staat hier voorop.*****
1 2 3 4 5 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Grieks nieuws

Hotforum
Gratis je eigen forum
jjohn
23-05-10 15:06
Mocht je morgen niets te doen hebben?

Griekendag op 24 mei in HUIZINGEN (bij Brussel)

Op maandag 24 mei vanaf 10 uur ’s ochtends tot 21 uur ’s avonds is weer de jaarlijkse Griekendag in Huizingen (nabij Brussel). Sinds decennia is het de gewoonte van de Grieken om op Pinkstermaandag in Huizingen samen te komen. Grieken uit België maar ook uit andere buurlanden verzamelen zich in het provinciedomein en er is hier echt van alles te doen voor groot en klein. Ook mensen die niet de Griekse nationaliteit zijn hier van harte welkom. Er is de hele dag muziek en dans, optredens van Griekse dansgroepen, er zijn kraampjes waar allerlei Griekse lekkernijen geproefd kunnen worden verkocht worden en veel meer…
Komende week zult u op deze pagina een uitgebreide reportage en foto’s van deze dag kunnen bekijken.

Entree: tot 3 jaar gratis, €1,50 euro (tot 12 jaar), €2,50 euro voor volwassenen

Adres:
Provinciedomein Huizingen
Torleylaan 100
1654 Huizingen

Méér info over het park vindt u op:
http://www.vlaamsbrabant.be/vrije-tijd-cultuur/provinciedomeinen/huizingen/openinsguren-en-prijzen/index.jsp

Fem
22-05-10 10:32
Natuurlijk ben ik ook niet bang voor rellen of demonstraties op Karpathos maar ook ik moet heel hard werken om mijn euro's bij elkaar te krijgen , en wil dan gewoon op een terrasje een "normale" prijs betalen. Ik wil ze heel graag helpen, en wil zeker in september op vakantie, maar wacht wel even af wat de lokale prijzen dan zijn.

Voor degene die binnenkort al gaan Fijne vakantie en hou ons op de hoogte

groetjes Fem

Rob
19-05-10 20:08
Zou voor ons juist een reden zijn om wel te gaan. Moet je je voorstellen, zijn de Grieken nog blijer dat je komt en krijg je nog meer aandacht in de restaurants en winkels.
En het voornaamste: het is er heerlijk rustig.
Nadeel: ieder gesprek zal wel over de crisis gaan, normale gesprekken zijn bijna niet meer mogelijk.
Oproep: ik roep iedereen op om dit jaar naar Karpathos te gaan, de mensen hebben het hard nodig en de gewone man kan aan deze crisis weinig doen.
Angst: ik ben bang dat met name de autoverhuurbedrijven er het meeste onder gaan lijden met zulke hoge benzine prijzen.

De mensen die geannuleerd hebben denken toch zeker niet dat er een oorlog of zo is uitgebroken he.
Dat je je vakantie naar Bangkok afzegd dat snap ik nog wel, maar naar Karpathos, Rhodos of Kreta??????

Rob

Henk
19-05-10 10:26
Grieks toerisme lijdt flink onder crisis ATHENE (AFN) - Het toerisme in Griekenland is deze maand dramatisch teruggelopen. De protesten in de hoofdstad Athene, die begin deze maand drie levens eisten, zouden het begin hebben ingeluid van een hausse aan annuleringen.

,,Dagelijks worden er bijna tweeduizend hotelreserveringen afgezegd'', zei Giorgos Tsakiris van de Griekse beroepsvereniging van hoteliers donderdag.

Ook op de Griekse eilanden zouden de reserveringen sterk zijn teruggelopen, op Rhodos met ongeveer 18 procent en op Kreta met zo'n 10 procent.

De hoteliers denken dat de terugloop voor een groot deel te maken heeft met de uit de hand gelopen protesten. Ook zou de slechte financiële situatie van Griekenland een slecht uithangbord zijn voor het mediterrane land.

Rob
16-05-10 13:57
Klinkt goed John, ik zag vandaag ook al zoiets op de buis hier in Dubai. Ze gaan nu controleren bij de burgers hoeveel auto's en huizen ze hebben, daar hoort uiteraard een bepaald inkomen bij. Indien de leefstijl niet overeenkomt met het opgegeven inkomen van de laatste jaren dan kunnen deze mensen alsnog een belastingaanslag verwachten. De kleine man is bang geraakt te worden doch ik denk eerder dat degene met een bovenmodaal inkomen zich zorgen moet gaan maken.
Het is mooi dat er gerechtigheid komt alleen dient wel te worden opgemerkt dat het vreemd is dat dit pas aan de orde is gekomen onder grote druk van de EU . Er blijft een luchtje aan zitten, zeker aan de politiek.
Ik hoop dat Griekenland er weer snel bovenop is.

Yannis en alle anderen ook een goede vakantie en een veilige vlucht.

groet

Rob

jjohn
15-05-10 17:52
Ook ik ben het met Rob eens en het zal op Karpathos inderdaad niet zo'n vaart lopen met Demonstraties en dergelijke.
Desalniettemin zal de gemiddelde, onwetende toerist daar geen boodschap aan hebben. Die denkt gewoon aan één groot Griekenland en daarin ligt toevallig ook Karpathos. Ook daar zullen ze er iets van gaan merken in de boekingen en dat is natuurlijk erg sneu.
Inmiddels vind ik wel dat de Griekse regering ballen toont.
Kijk bv maar eens naar onderstaand artikel.
Griekenland pakt belastingontduiking aan
Het Griekse ministerie van Financiën heeft vrijdag de namen van 57 Griekse doktoren gepubliceerd die opzettelijk geen belasting hebben betaald. De elf zwaarste overtreders hebben boetes van honderdduizenden euro's gekregen. De autoriteiten hebben laten weten dat zij beslag zullen leggen op bankrekeningen van degenen die de staat geld schuldig zijn. De regering verwacht zo ruim 32 miljard euro op te halen, wat ongeveer gelijk staat aan 10 procent van de staatsschuld. Met deze actie wil Griekenland laten zien dat niemand een voorkeursbehandeling krijgt. Ook de elite niet. Iedereen zal moeten bijdragen om een faillissement van het land te voorkomen.

Niet 324 zwembaden, maar 16.975
Zo ging ook de Griekse belastingdienst aan de slag met satellietfoto´s. Zij ontdekte dat er in de buitenwijken van Athene geen 324 zwembaden zijn, zoals opgegeven aan de belastingdienst, maar 16.975. Dat is nogal een ‘klein’ verschil. Over een zwembad dient belasting betaald te worden. Inkomstenbelasting Griekenland gaat ook meer toezicht houden op zwartwerkers. Jaarlijks loopt de Griekse belastingdienst zo´n 24 miljard euro mis. Veel geld verdwijnt in de schaduweconomie van het land, die volgens schattingen zeker 20 procent van het bbp uitmaakt.

Yannis
15-05-10 16:41
Rob,ik heb je stukje met belangstelling gelezen,ik ben het helemaal met je eens. Ik heb al eens een reactie gegeven onder het hoofd van de financiele crisis d.d. 11-5 j.l. Wat er nog bij komt zeker in Athene dat er nog steeds de Anarchisten de boel om zeep willen helpen,dat eerst de gewone werkman en de gepensioneerden het voortouw moeten nemen terwijl de"TOP" de zaak naar de knoppen heeft geholpen.Als je de geschiedenis leest heeft Griekenland altijd problemen gehad,zeker het vaste land waar het altijd is uitgevochten.Wat je ook vertelde Rob de eilanden hebben door de bank genomen redelijk rustig,zeker ons geliefde Karpathos jij gaat 27 mei a.s mijn vrouw en ik volgen je op 28 mei a.s.en dan hopen wij zeker weer met onze Griekse vrienden te kunnen genieten van hun gastvrijheid,hun muziek en zeker het lekkere eten,zo hopen wij een klein steentje bij te kunnen dragen in de moelijke tijd die zij hebben. Rob een prettige vakantie gewenst. Yannis.

Rob
15-05-10 15:27
We moeten met z'n allen natuurlijk wel met twee benen op de grond blijven staan he. Deze demonstraties beperken zich uitsluitend tot de hoofdstad en omstreken. Op de eilanden weten ze niet eens wat het woord betekent.
Ik heb met de studerende dochter van een Griekse kennis van ons regelmatig schrijfkontakt. Wat me angstig maakt is dat deze generatie erg negatief is over de toekomst en over de veroorzakers van deze ellende. Het heeft al geleid tot studentenrellen in de hoofdstad. De taal die ze uitslaan maakt het er niet prettiger op, de Duitsers worden weer Nazis genoemd, Merkel is een bitch met Goebbels als vriend etc etc.
Ik heb haar al verteld dat als we met z'n allen de schouders er onder zetten dat het uiteindelijk allemaal weer goedkomt, helaas was ik de enige die er zo over dacht. De Rijken en belastingontduikers moesten nu maar eens gaan betalen ipv de werkende klasse. Daar heeft (hebben) ze natuurlijk ook wel gelijk in maar dat zorgt op korte termijn zeker niet voor een oplossing. Ik denk dat je dat op de lange termijn moet zien, korruptie is uit te bannen maar dat duurt lang en gaat helaas nooit zonder bloedvergieten.
Waar "het volk" nu mee bezig is komt Griekenland zeker niet ten goede, werkt eerder een nog grotere achterstand in de hand.
Nogmaals, op de eilanden merk je daar nagenoeg niets van, je kunt gewoon op vakantie gaan en heerlijk gaan genieten.
Doen wij ook weer vanaf 27 mei (zullen wel moeten)

groet

Rob

jjohn
15-05-10 12:31
Ik denk dat Fem gelijk krijgt als ik onderstaand bericht lees.
Griekse hotels blijven leeg door acties
Griekenland heeft zoveel afzeggingen van vakantiegangers, dat het land een speciaal crisisteam in het leven heeft geroepen. De toeristen haken af vanwege de protestacties tegen de regering, die soms wel heel gewelddadig kunnen verlopen. De Grieken demonstreren tegen de grote bezuinigingsmaatregelen die de regering moet uitvoeren. Tijdens de vorige grote staking op 5 mei wisten de demonstranten meer dan 50.000 mensen op de been te brengen in het land. Deze staking verliep niet zonder doden. Een bank werd in de brand gestoken, waarbij drie mensen om het leven kwamen. Veel vakantiegangers zien het niet zitten om in één van deze demonstraties terecht te komen tijden hun vakantie. Alleen al in de Griekse hoofdstad Athene hebben de hotels al bijna 20 duizend annuleringen binnen gekregen. Dit kost het hotelwezen tientallen miljoenen euro´s. Dit is juist wat het noodlijdende land niet kan gebruiken. Het toerisme is één van de belangrijkste inkomstenbron voor Griekenland.

Dat worden veel Last Minutes.

Fem
15-05-10 11:26
Ik denk dat er zeer goedkope aanbiedingen komen om ons naar Griekenland te halen,maar een gratis Ouzo

zal alles daar ter plekke niet schrikbarend duur gaan worden??

Rob
07-05-10 13:43
Heb begrepen dat er dit jaar t.o.v. vorig jaar 6% meer Nederlanders, 10% minder Duitsers en 8% minder Engelsen naar Griekenland gaan.
Ik zie het wel positief in voor Karpathos.

johan
07-05-10 12:54
De Ouzo zal nu toch wel gratis zijn ??

floris
06-05-10 20:05
Erwin...een Eu-land kan er niet uitgezet worden.

Herbie
06-05-10 20:01
Je bent in de war met Hawai, Erwin !!

Hotforum
Gratis je eigen forum
Erwin
05-05-10 13:45
Ik heb gehoord dat....als wij in September op Karpathos landen, dat er dames, al dansend in rieten rokjes met een bloemstuk in het haar, ons komen verwelkomen!
De informatie van jjohn geeft mij een gerust gevoel om op vakantie te gaan. Stel je voor, dat Griekenland falliet zou gaan, of uit de EU gestoten zou worden!
Groet,
Erwin.

jjohn
04-05-10 19:39
Grieken investeren in toerisme

Het saneringsplan dat Griekenland dit weekend bekend maakte, heeft voordelen voor de mensen die van plan zijn om op vakantie te gaan naar het zonnige Griekenland.

De toeristensector is één van de belangrijkste inkomstenbron van het noodlijdende land. Daarom heeft het Zuid-Europese land maatregelen genomen om het toerisme een impuls te geven.

Zo zullen tijdens de zomermaanden de vertrek- en landingsheffingen op de Griekse vliegvelden worden opgeheven. Buiten het hoogseizoen krijgen de luchtvaartmaatschappijen vijftig procent korting. Op deze manier hoopt het noodlijdende land de toeristen die per vliegtuig komen te verdubbelen. Ook zullen de regels voor de cruiseschepen worden versoepeld.

Ondanks dat Griekenland het komende jaar 30 miljard euro moet bezuinigen, zal de Griekse overheid 100 miljoen euro investeren om verbeteringen aan te brengen in de kwaliteit van de toeristenbranche.

Nora en Herman
04-05-10 18:22
Hallo Lydia en Jan wij gaan ook met jullie mee net zoals zoveel repaeters, we ontmoeten er veel op schiphol op 13 mei.
Het is toch niet op vrijdag dus dat kan het niet wezen?
Dus hopen we dat het mee valt. Wij hebben er ook reuze zin in en gaan ook weer 4 weken wat lekker he?

lydia en jan
04-05-10 14:19
Nou wij zitten daar niet op te wachten hoor,13 mei vertrekken wij voor 4 weken naar Romantica,na het vorig jaar 3 dagen voor vertrek te moeten annuleren wegens breken heup.En ook niet leuk voor de mensen die 6 mei zullen vertrekken.Nou we hopen er maar het beste van.

Henk
04-05-10 13:00
Massale staking in Griekenland ATHENE (AFN) -

Tienduizenden Griekse ambtenaren leggen dinsdag het werk neer in protest tegen de harde bezuinigingen die de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) de Grieken hebben opgelegd. De staking zal 48 uur duren, aldus vakbond PAME.

De stakers trapten hun actie af door twee grote spandoeken op de Acropolis in Athene te hangen. Daarop staat in het Grieks en Engels: ,,Volk van Europa, kom in opstand''.

De ambtenaren zijn niet de eersten die gaan staken. Maandag legden de vuilophalers het werk al neer. Woensdag zullen de luchtverkeersleiders zich ook bij de staking aansluiten. De verwachting is dat daardoor het gehele Griekse luchtverkeer stil komt te liggen.

De Griekse overheid moet de bezuinigingen doorvoeren in ruil voor een miljardenlening. De lening moet voorkomen dat Griekenland failliet gaat.

jjohn
21-04-10 22:55
'Aswolk geen bedreiging voor meivakantie'

ROTTERDAM - Vakantiegangers die een vlucht in de meivakantie hebben geboekt, hoeven niet bang te zijn dat de aswolk roet in het eten gooit. De grote reisorganisaties OAD, TUI en Thomas Cook verwachten dat de logistiek op tijd weer in orde is, concludeert het AD vandaag uit een rondgang.
Voorwaarde is wel dat de vulkaan in IJsland geen nieuwe aswolken uitstoot. Het luchtruim boven Nederland bleef dinsdagnacht geopend voor vliegtuigen. Aanvankelijk zou het luchtruim alleen tot 21.00 uur open blijven.

Een woordvoerder van KLM deed vanochtend op Radio 1 een oproep aan reizigers om ondanks alles geduldig te blijven. Nu bekend is dat er weer wordt gevlogen, wil iedereen volgens hem tegelijk op reis of terug naar huis.

Door de drukte zou het boekingssysteem op halve snelheid lopen. "Ik snap dat het moeilijk is om geduldig te blijven als je al vijf dagen in een hotel wacht, maar we kunnen nou eenmaal niet iedereen tegelijk naar huis vliegen", legde de woordvoerder uit.

EasyJet hervat vanochtend enkele lijnen boven Engeland en de rest van Europa. De luchtvaartmaatschappij waarschuwt enkele dagen nodig te hebben voordat het weer volgens schema vliegt. Ryanair hervat de vluchten boven Noord-Europa op zijn vroegst op donderdag. (NOVUM)

jjohn
14-04-10 20:36
Geen idee Herbie?
Hoe krijgen ze die "toeristenschuren" in Turkije vol. Hoe krijg je CenterParcs vol? Ze verzinnen wel iets.
Ik denk overigens dat die grote "mega" hotels in verhouding lagere kosten hebben dan de "normale" accommodaties op Karpathos.
Het stukje heb ik overigens niet zelf bedacht maar van een nieuwssite geplukt.
Groet,
John

Rob
14-04-10 19:51
Die gaan het waarschijnlijk ook niet redden Herbert.
Tis net als met Isesafe, als je te greedy wordt loop je de kans dat je achter het net vist.

Rob
14-04-10 19:49
Nou dan worden we maar hotelier.
Wel lekker rustig maar sneu voor al die Grieken die hun geld in de toeristen industrie hebben gestoken, blijft toch een risico.

Herbie
14-04-10 19:48
John, als ze zoveel minder toeristen verwachten zoals jij schrijft, hoe krijgen ze al die grote hotels die ze op Karpathos aan het bouwen zijn, dan vol ??

jjohn
14-04-10 19:33
Griekenland verwacht dit jaar, voor het derde jaar op rij, minder buitenlandse toeristen. Vorig seizoen daalde het totaal aantal buitenlandse toeristen met 10% en ook voor dit jaar verwacht men een daling van 8%. In Nederland staat Griekenland momenteel op de tweede plaats als vliegvakantiebestemming achter Turkije. Volgens de ANVR is het aantal boekingen tot nu toe 6% lager dan vorig jaar. Men verwacht dat Nederlanders meer lastminute-vakanties boeken in de komende maanden.

Meer dan 400 kleine tot middelgrote hotels in Griekenland staan te koop door de economische crisis. Uit gegevens van makelaars in heel Griekenland blijkt dat in de eerste drie maanden van het jaar 49 hotels op Corfu, 15 op Zakynthos, 12 op Kefalonia en vijf op Lefkas worden aangeboden. Ook op Rhodos, Chalkidiki, Kreta en Kos staan diverse hotels in de verkoop. De Grieken verwachten dat toeristen dit jaar minder besteden tijdens hun vakantie in Griekenland.

jjohn
30-03-10 12:59
The airlines were selected for flights to Karpathos and other destinations after an open competition by the Ministry of Infrastructure, Transportation and Networks. The airlines will have service obligations from the period of April 1, 2010 to March 31, 2012.

* Athens Airways will have flights from Athens to Karpathos.
* Olympic Air will have the flights from Rhodes to Karpathos, Kassos and Sitia.

The Ministry announced that in the open public tender competition no airline had filed an objection and the total annual compensation to be paid by the Greek State to the airlines for all 24 destinations is 22,077,810 Euros.

Rob
26-03-10 15:57
Kwartje van Kok???
Hoor jij nog wel eens iemand hierover in Nederland.
Alles went, die benzineprijzen daar dus ook wel.

Rob

Janny
25-03-10 18:29
Ik denk dat dit regerings maatregelen zijn met het grote tekort wat Griekenland heeft. Nog maar meer ouzo'tjes drinken jongens, goed voor de accijns.

jjohn
24-03-10 19:49
Benzineprijzen Griekenland schieten omhoog

Wie denkt dat in Nederland de benzineprijzen ineens snel omhoog klimmen moet eens in Griekenland gaan kijken. De combinatie van hogere olieprijzen met maatregelen van de overheid zoals de recente BTW-verhoging van 19 naar 21 procent hebben de brandstofprijzen in Griekenland naar recordhoogte doen stijgen. Op Kreta ligt de prijs voor een litertje euro 95 momenteel rond de € 1,53. De verwachting is dat komende weekend de prijs zelfs naar € 1,60 zal stijgen waarmee de Nederlandse prijzen overtroffen zullen worden. Sinds begin februari is de benzineprijs met gemiddeld zo'n 30 cent gestegen, wat een stijging van bijna een kwart binnen anderhalve maand betekent. Het is hopen voor de autoverhuurders in Griekenland dat de hoge benzineprijzen de toeristen niet afschrikt om een auto te huren op vakantie.

Rob
14-03-10 14:39
je hebt gelijk John, ik heb het ook gezien. Inderdaad uitsluitend Pigadia en direkte omgeving, de rest van het eiland niet.

Rob

Adverteerder:
1 2 3 4 5 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie