| Auteur |
Werk mee aan Verboden voor ouders deel 2! |
|
GIJS |
13-07-10 23:25
Hee Nienke,
wat een leuk compliment zeg (H), dankjewel! Het is inderdaad heel dubbel he, dat internet. Ik was laatst in Amsterdam en toen heb ik op het station, op mijn telefoon gewoon gekeken wat er te doen was die dag. Hoe handig is dat!
Tegelijkertijd kan het je de stuipen op het lijf jagen op zondag. Mensen gaan er ook gewoon vanuit dat je je mail elke dag ziet. Paar dagen chillen en mensen gaan vragen waar je was .
Misschien een overbodige opmerking, maar wat ik merk, is dat het altijd wel goed komt, ook als je niet gelijk reageert. Onbereikbaar zijn is een kunst! Ik geef les aan de universiteit en kan dus niet altijd iedereen op zondag terug mailen. Dan blijkt meestal dat ik best wel misbaar ben, omdat ze het dan gewoon aan iemand anders vragen .
|
Nienke [15] Woonplaats: x |
12-07-10 19:17
Hallo Gijs,
Ik heb het boek net uitgelezen, wat een handige dingen staan erin zeg! Hier heb ik echt wat aan!
Vooral het gedeelte over internet, heeft me even aan het denken gezet. Het heeft zeker nadelen. Want als ik op zondagmiddag een mail krijg via mijn schoolmail dat ik maandag een verslag in moet leveren, kunnen ze mij wel afvoeren . Maar internet heeft voor mij ook grote voordelen! Ik twijfel al een tijd over mijn geaardheid, op internet kan ik héél veel informatie vinden! (wat natuurlijk ook wel in de bieb kan , maar dat is wat ongemakkelijk )
En in contact komen met jongeren die hetzelfde gevoel hebben.
Volgens mij is het aan de ene kant moeilijker om puber te zijn in deze tijd maar soms ook makkelijker. Het is gewoon anders dan vroeger.null
Groetjes Nienke.
|
|
GIJS |
02-07-10 13:10
Hoi Roos,
Zozo, ben jij zó populair dat mensen de moeite nemen om over jou te roddelen? Wat een aandacht krijg je zeg, alleen jammer dat het negatieve aandacht is.
Een tip die je misschien kan helpen, is dat je de roddel gewoon keihard bevestigt. Ik en Casper? Echtwel! Ik ben smoorverliefd op die jongen, kan niet wachten tot we gaan trouwen!
Dit klinkt gek, maar bedenk eens wat de ander wil bereiken. Als je bevestigt waar een ander jou mee wil pesten, dan valt er niets meer te pesten! .
Als je bang bent dat die grotere meiden opmerkingen gaan maken, dan is je gedachtenmannetje bezig met rare opmerkingen maken. Een gevoel zónder directe oorzaak dus (ze zeggen het niet), mét gedachten (die bang zijn dat ze het zullen zeggen). Dus, de tip? kijk in het boek bij het model over gevoelens! Je wordt in de maling genomen door je gedachtenmannetje!
Ook bij het inleveren van dat briefje is het goed om te luisteren naar de onzin die je gedachtenmannetje weet op te dissen. Het is toch gek dat je bang kunt zijn voor dingen die je nog nooit hebt meegemaakt! Rare jongen hoor, dat gedachtenmannetje .
|
|
Roos |
27-06-10 22:16
Hallo Gijs,
ik heb een paar vraagjes:
-Bij mij zeggen ze al heel lang Roos en Casper horen bij elkaar of zoiets. Maar Casper is een enorme lozer en echt heel kut. Maar ze stoppen er niet mee? Heb je misschien tips?
-Ik ga naar de middelbare school en de meiden bij mij in de klas zijn echt heel veel groter dan mij. En ik ben bang dat ze daar opmerkingen over gaan maken. Is er een manier omdat op de een of andere manier te voorkomen?
-Verder moet ik ergens voor mijn moeder een briefje inleveren. Maar daar ben ik heel zenuw8ig voor. geen idee waarom eigenlijk. Maar ze wil het niet zelf doen. Tips?
Ik ben nu trouwens net zelf begonnen met het lezen. Ik vind het een leuk en handig boek.
Roos.
|
|
GIJS |
11-04-10 22:44
Hee Marlies,
heel goed, waar moeders al niet goed voor kunnen zijn . Besef wel dat het toelaten en uitnodigen van dat gevoel iets heel actiefs is hè . Het klinkt vaak een beetje suf om dat te doen, alsof je alles maar gewoon als een zoutzak over je heen laat komen. Toch is ruimte geven en gevoelens echt toelaten iets heel krachtigs wat je kunt doen. Als ik voor heel veel mensen een voordracht moet houden, dan ben ik altijd heel erg met mijn angst bezig, en probeer ik die angst echt toe te laten. Je geeft niets op als je gevoelens toelaat! Je erkent juist dat je bereid bent om dat stomme gevoel op de koop toe te nemen. En als je dat doet, heb je er ook veel minder last van!
|
|
Marlies |
10-04-10 19:33
Hallo Gijs,
Bedankt voor je tip, mijn moeder zei ook al dat je het over je heen moet laten komen. En ik ga gewoon door met het proberen :P
En ik hoop ook dat veel jongens het schattig vinden haha,
Groetjes
|
|
GIJS |
10-04-10 13:29
Hee Marlies!
wat een super goeie vraag zeg! Volgens mij hebben heel veel mensen daar last van. Het vervelende van rood worden is dat
A) je daar heel weinig controle over hebt en
B) dat je dat zelf heel sterk voelt als het gebeurt
klopt?
Wat kun je daar dan aan doen? Nou; je hebt m'n boek gelezen he . In het hoofdstuk over omgaan met gevoelens staat een schema. Nu heb jij volgens mij last van een gevoel dat zomaar opkomt, én waar je geen oplossing voor hebt. Dus, de truc? Juist: gevoelens toelaten! Dit klinkt simpel, maar dat is het niet. Rood worden is gewoon niet leuk, punt.
Maar probeer de volgende keer eens iets uit. Het gaat namelijk om hoe je zelf reageert als je merkt dat je rood wordt. Ik kan me zo voorstellen dat jij dan reageert met: Ohoh, daar gaan we weer!
Klopt?
Wat je echt kan helpen, is dat je de volgende keer dat warme gevoel in je gezicht probeert toe te laten. Dat je dus een spelletje gaat spelen met dat gevoel, door te reageren met: hee daar is het rode gevoel weer! Nou vooruit dan maar, kom mij maar weer even in verlegenheid brengen.
Probeer het maar eens uit! De meeste vervelende gevoelens zijn vervelend omdat je ze probeert weg te duwen. Rood worden is niet leuk, EN je hebt er geen controle over. Misschien heb je minder last van het gevoel als je dit wat mer ruimte geeft.
Oh en trouwens: jongens vinden blozende meisjes juist super schattig, dus misschien kun je het zelfs inzetten als versiertruc . Je lichaam doet soms hele rare dingen. Zegt dat iets over jou? Ik dacht het niet .
Ik hoor graag of het gelukt is om het gevoel toe te laten!
Groeten,
Gijs
|
Marlies Woonplaats: Nijmegen |
09-04-10 20:24
Hee,
Ik heb je boek gelezen en het echt heel goed! Ik herken zelf dingen ook. En ik had nog een vraagje. Ik word echt altijd rood als het om mij en liefde gaat. En heb je misschien tips om het minder te maken, want ik vind het echt heel vervelend altijd.
groetjes
|
|
GIJS |
09-03-10 00:04
Helemaal niet dom! Je wilt niet weten hoe vaak ik ergens overheen lees. Ik ben blond trouwens, had ik dat al gezegd?
Kennelijk zitten wij gewoon helemaal op één lijn, dus geweldig! Bedankt voor je reactie, ik ga binnen nu en 3 weken beginnen met schrijven!!
|
|
Berber |
08-03-10 16:47
Ojeetje, vet dom!
Ik had over het thema vriendschap heemgelezen. :$
Sorry!
Maar wel een goed idee (A)
|
|
Berber |
08-03-10 16:46
Hoi Gijs,
Goede thema's!
Moet je zeker doen.
Echt heel handig.
Misschien kun je ook een thema 'Vrienden' maken,
want soms is het heeel moeilijk te bedenken hoe andere mensen zich voelen als ze raar reageren op iets heel normaals enzo.
In een ruzie bijvoorbeeld.
Nou ja, zoiets.
Maar ik zou dit zeker gaan uitwerken, je zult zien dat veel mensen er wat aan hebben!
Groetjes.
|
|
GIJS |
26-02-10 14:03
Wat een leuke reactie! Heel veel succes met je therapie. Ik weet toevallig dat die goed aansluit op wat ik doe, dus volgens mij komt dat helemaal goed!
|
|
ik |
23-02-10 12:12
ik heb net het boek gelezen.
ik ben 21 misschien wat ouder dan de meeste die het boek lezen. maar zelfs ik herken een heleboel dingen. misschien niet direct in de voorbeelden maar wel de gevoelens.
ik ga een therapie volgen in het kennis centrum bij het radbout. maar hier heb ik zeker al wat aan.
groetjes
|
|
GIJS |
22-02-10 19:26
Fijn dat ik kennelijk qua onderwerpen op de goede weg zit, bedankt! Ik wil ook nu weer vooral de positieve dingen benadrukken; dus wat je kunt doen om je leven leuker en beter te maken binnen die thema's. Hoe doen jullie dat? Heeft iemand een tip?
|
|
Gastenboek
|
Gratis website
|
Spellen spelen
|
Gratis forum
|
Clipjes
|
Gratis kerstcadeaus
|
Maak GRATIS kans op prachtige prijzen! Klik hier!
|
|
anoniem |
19-02-10 08:24
Hee!
Dat is een goed idee, want voor die onderwerpen heb je ook wel is hulp nodig
voor mij is er niet echt een onderwerp waar ik niet mee bezig ben, alleen met het pesten dan minder omdat ik daar zelf niet zoveel van mee maak.
lijkt me een leuk idee als er een boekje van die thema's komt! :D
|
|
Gijs |
05-02-10 15:11
Beste pubers,
Na verboden voor ouders ben ik aan het nadenken over een thema-boek. En uiteraard baseer ik me ook nu weer op wat jullie vinden. Het moet gaan over trucs over hoe je het beste om kunt gaan met verschillende dingen in je leven. Bijvoorbeeld omgaan met...
-Ouders
-Leraren
-Pesten
-Versieren
-Je uiterlijk
-Je innerlijk
-Vriendschap
-Liefde
-Dromen
enzovoort
Ik wil dus dieper ingaan op allerlei thema's die jullie bezighouden. Mijn vraag aan jullie dus: wat houdt jullie bezig? Waar zou je van mij graag tips over willen hebben? Wat haalt bij jou het bloed onder je nagels vandaan, en wat maakt je echt gelukkig?
Zonder antwoord van jullie begin ik er niet aan .
Groeten,
Gijs
Hee en kan één van jullie er even voor zorgen dat het lente wordt?
Heeft nu wel lang genoeg geduurd die winter...
|
|
GIJS |
30-01-10 12:56
Juist rebecc! Dit is echt voor jullie, omdat jullie wereld niet te vergelijken is met die van vroeger. Trouwens, als je graag wat meer op de voorgrond wilt staan, wat voor Ja maar's geeft je gedachtenmannetje dan? Luister je daar naar, of denk je ook wel's; Nou en!?
Vaak kunnen we veel meer dan we zelf denken. Dus: wat zou je durven om af en toe bewust uit die boom te springen? Elke keer dat je met iets oefent, zal het makkelijker worden. Wie weet heeft dat katje die boom straks helemaal niet meer nodig!
Succes en heel erg bedankt voor je reactie. Dat de pubers zelf blij zijn met het boek is voor mij het aller belangrijkste.
Gr Gijs
|
|
rebecc |
28-01-10 16:00
ik vind het het echt een supergoed boek, vooral dat hoofstuk van gedachtens enzo, dat je ze los moet zien van jezelf!
ik ben best wel onzeker ook over mezelf en als ik ergens nieuw ben kijk ik heel erg de kat uit de boom , ze zeggen wel dat het niet erg is maar ik vind het echt niet leuk als het zo lang duurt voordat ik wat losser kom
maar wel goed boek ik heb er echt wat aan,
ook beter dat het je ouders ff niks aan gaat wat er in staat
groetjess
|
|
GIJS |
09-01-10 18:18
Hee Marleen,
wat vervelend om te horen van je relatie, maar wat goed dat je daar zo actief mee omgaat! Ik ben heel benieuwd hoe je de rest van het boek vindt. Ik spreek je vast snel weer!
Gr Gijs
|
|
Marleen |
06-01-10 18:16
Hee Gijs!
Ik ben het boek gaan lezen omdat ik zelf niet zo goed wist wat ik nou met al die gevoelens moet. En tot nu toe vind ik het geweldig hoe er toch wel oplossingen zijn om vreselijk negatieve gedachtes weg te jagen Ook omdat het net uit is met mijn vriend, en toch een keer niet meer aan hem wil denken waardoor ik verdrietig word.
Het lucht ook op dat ik toch maar niet de enige ben die niet weet wat je nou met al die gedachtes en gevoelens moet.
Bedankt!
En nu ga ik snel verder lezen
groetjes Marleen
|
|
GIJS |
02-01-10 14:47
Hee onbekend ,
ja erg he hoe we in de maling worden genomen! Als je moet voldoen aan een beeld dat niet bestaat, dan zal je dus nooit mooi genoeg zijn. Gelukkig zit echte schoonheid hem in de unieke kleine dingetjes die niemand anders heeft. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een rij van 5 moedervlekjes langs haar schouder, net een tattoo! Ik vind dat prachtig omdat dat haar zo uniek maakt.
Ik heb ooit een keer een half uur voor me uit zitten staren. Pas toen zag ik dat er in de boom voor mij een enorme eekhoorn zat. Soms ben je zo in gedachten dat je vergeet te kijken. Nu met al die sneeuw valt het ineens op hoe mooi de wereld kan zijn.
Fijn dat je me al voor was met bewust zoenen . Veel mensen kunnen dat helemaal niet zo goed als jij omdat ze veel teveel met hun gedachten bezig zijn (doe ik het wel goed, loop ik niet te kwijlen ).
Jij en iedereen hier trouwens nog een heel erg gelukkig nieuwjaar!!
Gr Gijs
|
|
Onbekend:) |
31-12-09 11:11
Who, ik wist dat er gephotoshopt werd, maar dit is wel heel erg! Toen ik het boek aan het lezen was, heb ik even het filmpje op gezocht van dove. Pf die mensen veranderen echt heel erg! Een compleet ander mens komt er uit te voorschijn. Nooit geweten dat die mensen in het echt soms zo lelijk zijn.
Goed voor je zelf beeld.
Toen ik toen straks ergens heen moest fietsen ging ik indd even bewust om me heen kijken. Eigenlijk is alles best mooi. ;p zo met oud&nieuw kan ik eigenlijk beter op letten op al het vuurwerk etc, maar ik keek toch even naar de rest. raar dat je daar eigenlijk nooit op let!
en bewust zoenen, tja. wat zal ik zeggen. dat is toch eigenlijk ook veel beter? dat deed ik eigenlijk nooit.. maar goed, is dit boek toch ergens goed voor
xx
|
|
GIJS |
27-12-09 13:58
Hoi Anoniempje,
wat een naar verhaal, maar wat goed dat je dat hier deelt! Het lijkt me echt super kut als je zo in die strijd van je ouders zit. Heb jij weleens het gevoel dat jij de meest volwassene bent van de drie? Zo komt het op mij in ieder geval wel over.
Ouders kunnen zo in hun eigen shit zitten, dat ze niet zien wat dit voor impact op jou heeft. Ouders moeten problemen die kinderen niet kunnen oplossen zo min mogelijk met hun kind delen, maar toch gebeurt dit heel erg vaak. Jij hoort gewoon heel veel waar je helemaal niks mee kunt, toch?
Nou wat mij betreft is er één heel belangrijk punt: Dat jij weet dat dit helemaal NIETS met jou te maken heeft. Als jongere denk je heel snel dat je verantwoordelijk bent voor de problemen van je ouders, terwijl het eigenlijk andersom is. Ouders moeten voor kinderen zorgen, en niet andersom. Het ligt dus niet aan jou! Je kunt er niks mee, en je hoeft er ook niks mee.
Hoe ga je daar nu mee om? Ik denk dat het niet slim is om het conflict op te zoeken, omdat je toch aan je ouders vast zit. Je zou kunnen benoemen (heel rustig) dat je het vervelend vindt om tussen twee vuren te staan, en dat je geen zin hebt in dat continue conflict. Dat heb je vast al eens gedaan, maar doe het nu nog eens, en nu heel rustig, terwijl je je vader of moeder recht in de ogen kijkt. Laat zien dat het je pijn doet, en zeg dat je je niet langer in dat conflict gaat mengen. Hoe rustiger je reageert, hoe sterker het effect vaak is.
Punt twee: als je ouders je geen ruimte geven, moet je die ruimte zelf nemen. Schakel vrienden in (heel belangrijk!), ga een stuk fietsen, en zorg dat je wat meer ruimte hebt om adem te halen.
Punt drie (en dat gaat misschien een beetje diep, maar...): Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen!!
Lees die zin nog 15 x.
Ouders zijn hoe dan ook voorbeeldfiguren, of je dat nu wilt of niet. Als het met je ouders niet goed gaat, dan betrek je dat dus automatisch heel erg op jezelf. Niet doen! Jij bent je ouders niet!
Hoop dat je hier wat mee kunt!
Berber, ik vind het geweldig dat je op anoniempje reageert!! Dat is precies de bedoeling van dit forum, dat pubers elkaar gaan helpen. Ben ik super blij mee!
Je vader kun je niet jonger maken he, dus dit lijkt mij ook weer een gevoel waar je niets mee kunt. Je bent wel populair zeg, dat mensen zo met jou bezig zijn! Een oudere vader, ja oehh erg hoor, echt iets om over te gaan zeuren .
Ik zou reageren met: Goh, dus jij bent er helemaal zelf achter gekomen dat mijn vader ouder is dan jouw vader, knap hoor! Super belangrijk ook!
Zolang anderen over je oordelen, ben je kennelijk interessant genoeg. Volgens mij zijn er heel veel mensen jaloers op jou...
Succes!
Gr Gijs
|
|
Berber |
26-12-09 21:50
Hee Gijs,
Ja, dat doe ik ook vaak!
Zelfspot.
Het werkt inderdaad
Ik heb nog een kleein probleempje, het is niet zo erg,
maar ik heb een vader die heeel oud is...
Hij was eergisteren jarig.
En eigenlijk maken ze er in de klas de hele tijd vervelende opmerkingen over.
Terwijl hij harstikke lief is!
Moet ik dit negeren?
Wat kan ik het beste doen?
Groetjes!
ps anoniempje, ik zit ook in zo'n soort situatie.
En ik ben eigenlijk heel blij dat ik nu zie dat ik niet de enige ben!
Succes
|
|
Anoniempje |
26-12-09 21:43
Hoi Gijs,
Voor het geval dat mijn moeder dit ooooit leest,
zeg ik even niet mijn naam...
Ook al komt ze er als ze dit leest toch wel achter dat ik het ben.
Ik heb een hekel aan kerst.
Omdat er elk jaar wel iets gebeurd waardoor het een kuttijd is.
Mijn moeder en vader zijn altijd ziek.
Ook met kerst,en ook met oud en nieuw.
We gaan ook nooit naar vrienden of familie.
Die hebben we niet eens.
En ik ben enig kind.
En nu,
gaat het niet goed tussen mijn vader en moeder.
Ze willen eigenlijk allebei niet meer bij elkaar wonen.
Mijn moeder en ik zijn nu naar een nieuw huis aan het zoeken.
Ik haat haar gewoon.
Omdat ik het niet wil.
Ik denk dat ze ziek is doordat ze gewoon met zichzelf in de knoop zit.
De doktoren kunnen toch niks vinden.
Thuis is ze altijd moe,
maar met haar vriendinnen is het altijd leuk.
En als ze met mij weg is, is het ook leuk.
Maar tegen mijn vader...
Nou ja, ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen.
Ze vallen me er echt constant mee lastig.
Heb jij misschien tips?
Alvast heel erg bedankt!
Gr,
ps ik heb je boek gelezen! Erg goed boek
pps ik heb al een aantal keer gezegd dat ik het niet met ze wil hebben over dat geruzie, hoe irritant mijn vader is, hoe irritant mijn moeder is, over geldproblemen.
Ik wil het gewoon allemaal niet weten.
Maar toch, blijven ze het me de hele tijd vertellen.
Wat moet ik nou doen?
|
|
GIJS |
26-12-09 15:46
Hee Berber,
knap hoe je er mee omgaat. Het klinkt zo positief he, een klas overslaan, en dat is het ook wel, maar het heeft ook deze vervelende bijwerking. Misschien kun je iets met die tip over het omgaan met oordelen. Als mensen je kleineren, merk dat dan rustig op. "Kijk eens aan, iemand die benoemt dat ik de jongste ben van de klas. Goed gezien hoor!" Zoiets...?
Of, je kunt het zelf met humor aanpakken door ze voor te zijn met; "Nee sorry, daar ben ik echt nog te jong voor", of: "Shit, m'n luiers thuis laten liggen".
Vaak is het zo dat, als je anderen helemaal gelijk geeft, ze geen reden meer hebben om je verder te treiteren. Je wordt boos van die opmerkingen, toch? Die boosheid is juist wat mensen die dat zeggen proberen uit te lokken. Als je reageert met zelfspot (hoef je nieteens echt te menen wat je zegt), dan hebben ze niks meer in handen. Het werkt echt!
Gr Gijs
|
|
Berber |
26-12-09 13:27
Hoi Gijs,
Dankjewel voor je reactie.
Ik weet dat ik het niet op kan lossen, dus ik moet het toelaten.
Dat is wel moeilijk hoor :O
maar ik moet het wel proberen. :D
nee, wacht, ik moet niks.
Ik mag het proberen, en dat ga ik ook doen
maar het blijft wel moeilijk om jonger te zijn..
Weetje, als je bijvoorbeeld 20 en 22 bent, maakt het niet uit.
Maar 12 en 14 scheelt dan opeens wel heel veel...
Nou ja, het zal altijd zo blijven!
En als ik later \'oud\' ben,
heb ik weer geluk dat ik twee jaar jonger ben, dan zijn zij juist weer jaloers, dus alles heeft zijn voor en nadelen.
Nou ja, dat was het wel zo\'n beetje, haha!
Groetjes, Berber
|
|
GIJS |
25-12-09 13:09
correctie, je hebt 1 klas overgeslagen en je zit in de tweede, sorry...
|
|
GIJS |
25-12-09 13:07
hee berber!
bedankt voor je reactie! Jij bent wel een heel bijzonder voorbeeld zeg! Het boek is inderdaad een beetje algemeen. Ik wil komend jaar een tweede boek gaan schrijven dat specifieker ingaat op bepaalde problemen die je tegen kan komen.
Wat jou betreft: 2 klassen overslaan lijkt alleen maar mooi omdat je dus kennelijk zwaar hyper slim bent, maar dat kan volgens mij ook heel veel druk geven. Als je omgaat met oudere pubers dan ben je feitelijk nog steeds jonger. En omdat pubers onzeker zijn en gaan vergelijken, ben jij in die groep het kleintje. Mooi vervelend lijkt me!
Hoe ga je om met dat gevoel? Zie het hoofdstuk over gevoelens: directe oorzaak? Jep! Oplossing? Nope, je kunt jezelf niet ouder of groter maken dan je bent. Dus? Gevoelens toelaten! Je mag het vervelend vinden. Ik zou het ook vervelend vinden in jouw situatie. Slim zijn is niet altijd leuk!
Benieuwd naar je reactie!
Gr Gijs
|
|
Berber |
24-12-09 10:04
Hee,
Ik ben zelf 12, 6 januari word ik 13. Nog een paar daagjes.
Ik zit wel in de tweede en heb een klas overgeslagen.
Ik voel me soms gewoon wel twee jaar ouder. Dat komt ook omdat ik met veel mensen van 14 in de klas zit.
Vaak nemen mensen mij niet serieus en zien ze me edcht nog als iemand van net 12. Maar zo voel ik me gewoon niet, en daar kan ik zo boos om worden!
Wat kan ik hier het best mee doen?
Mijn moeder is bij je op die curses geweest.
Ik vind het boek echt heel goed geschreven.
Je hebt er echt veel aan.
Toch jammer dat er geen stukjes over mensen van 13, 14 instaan. Maar het is wel goed zo.
Groetjes!
null
|
|