logo

Het Fiat forum voor de Fiat fan. nieuws, advertenties, meetings, vragen

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Olie verversen is onzin !?

Ronald van Dijk
Homepage
19-08-09 09:40
AMSTERDAM - De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"


Aldus de telegraaf....


Hotforum
Gratis je eigen forum
Giovanni
19-08-09 10:22
Tja, wat moeten we hier nu weer van denken?

Feit is wel dat ik de olie in mijn af en toe veel te zwaar belaste Alfa 156 V6 ook veel langer laat zitten dan voorgeschreven. Gooi ik er echter een verse plons olie in hoor ik de motor aanmerkelijk stiller zijn werk doen.


Reesritmo
Woonplaats: Nijkerk
19-08-09 22:30
Lijkt me toch wel een beetje ver gezocht. Kan me niet indenken dat er 350.000 op dezelfde hoeveelheid olie (al dan niet aangevult) gereden wordt. Ik heb ooit een Ritmo automaat van iemand overgenomen waarvan de bakolie 5 jaar niet ververst was terwijl daar maximaal 2 jaar voor staat. De olie was als stroop en daardoor was de bak in elkaar gelopen (of zou het door de matige kwaliteit van de bak komen... Joop weet vast wel welk merk er op die bak staat , aan de andere kant, toch nog knap dat hij het 5 jaar heeft volgehouden...). Ik geloof er niet in! Al kan de frequentie wellicht iets omhoog dan de voorgeschreven 10.000 of 15.000. Maar bij 20.000 gaat er in mijn Marea nieuwe olie! En de Ritmo's worden om de twee jaar ververst, want die maken geen kilometers.

joop v/d einde
Woonplaats: Goor
20-08-09 06:10
Nou, voor alle knijpkeutels en broodje-aap aanhangers : GA DIT VOORAL PROBEREN !!!!! Olie smeert niet alleen de motor, het is ook een afvalstoffen transporteur en het koelt eveneens. Olie bevat dus in de loop der tijd, veel slijpsel van metaal, veel benzine resten van de koude startperiodes, en ook veel condens eveneens. Het wordt tevens vervuilt door verbrandingsresten, het geen vooral bij dieselmotoren na de eerste start al zichtbaar is.
Indien de afvalstoffen van 350000km blijven zitten in de olie, nou dan moet het net teer zijn. En deze afvalstoffen kunnen gaan sedimeteren, of in carterpan, of in de kop, of in de kanalen. Dan krijg je sludge, en dat kan nokkenassen doen breken....
Mis in dit verhaal het oliefilter, dat de verzamelplaats is van vuil en metaalpartikelen. Denk dan aan de 850Motor met zijn centrifugaalfilter. DWZ, in de ronddraaiende krukaspoelie sedimenteert het vuil in enkele kamers door de middelpuntvliegende kracht. De koek die daar achterblijft is net grafiet, en daarvan kan je beter niets onderweg hebben in je smeersysteem. Wie ooit wel eens een motor heeft losgehad en dan de inhoud van de carterpan eens heeft bekeken, die kent de zwarte dikke drap die daar onderin gaat zitten in een motorleven. Meestal open ik motoren met 80-150.000 km en ik wil niet weten wat er in ligt na 350000 zonder verversen... Interval is niet heilig, maar verversen is wel nodig, al zijn de Longlife olien zeer goed. Vrachtwagens rijden een ton met de olie....


Giovanni
20-08-09 10:15
Ik ken een verhaal van een Seat Ibiza waar de olie bijna 2ton in had gezeten. Om de drab eruit te krijgen moest er 10bar perslucht op de peilstokkoker gezet worden haha. Nieuwe olie erin, en het hok loopt nog steeds, al staat er inmiddels meer dan 3 ton op.

Zit ik ineens aan die Poolse brol van Fiat te denken, de 900 motor die je in de Cinquecento en Panda vind. Vergeet 1 keer te verversen en je kan alle hydraulische klepstoters vervangen


rob
20-08-09 14:33
Hee Cor,denk dat er in jou ritmo automaat echt stroop ingegooid was want de ritmo van de vrouw rijd al vier jaar met dezelfde stroop uhhhh bakolie en ziet er nog prima uit,en schakeld nog prima die uhh vw bak.

joop v/d einde
Woonplaats: Goor
20-08-09 18:41
Versnellingsbakolie is een ander verhaal...Moet geoof om de 30000 of 60000 ververst worden. Dus.... Maar ook hier geldt, bij het vervangen van een sokkie niet hergebruiken dus. Of zeven door koffiefilter ( MOEILIJK!!!!!!) of oude panty, maar dat is echt beunhaaswerk

Harry
Woonplaats: Breezand
Homepage
20-08-09 20:15
Buiten het verversen verhaal,wat gewoon moet gebeuren! is het ook van belang om de juiste olie dikte te gebruiken! in het verleden is hier een 127 panorama geweest die drijfstanglager schade had met 120.000km door verkeerde olie,en nu staat hier een ritmo 1300 met hezelfde probleem.ook zijn er een paar nokken van de as flink aangevreten!Maar dit kan ook door de hardheid van de nokken komen! gooi er dus de fabrieks voorgeschreven dikte olie in. en wij gebruiken iets duurdere kwaliteit's olie!Dat vinden de fiat motortjes heerlijk! en zoals joop al opmerkte,Hoe zit het met de filter's? Voorbeeld: van de kraan motor [40 liter/500 uur] waar ik mee werk worden de [3]filters tegenwoordig vanwege het recycle gebeuren uit elkaar gehaald,het blik [huis]wordt van de zeef [binnenkant] gescheiden en je wil niet weten hoe zwart en vuil de zeef er uit ziet na dat ie z'n werk gedaan heeft! OOK op tijd vervangen dus!

joop v/d einde
Woonplaats: Goor
21-08-09 16:20
Harry, vertel dan ook even dat die 3 filters zo groot zijn als 155mm granaathulsen, en niet van die boterkuipjes....

Adverteerder:

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie