Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Bleekwater

Vivi
27-05-09 21:48
Misschien heb ik een goede tip voor mensen met eczeem.
Ikzelf heb al meer dan 40 jaar last van dyshidrotisch eczeem (blaasjeseczeem). In de loop der jaren heb ik allerlei therapieën gevolgd: baden in een oplossing van Burowwater, allerlei cortisonezalven, cortisonetabletten (Medrol), enz. Telkens weer kreeg ik blaasjes op handen, soms op mijn voeten. De blaasjes werden soms zo groot als halve kersen, die ik dan met een naald doorprikte.
Onlangs las ik een interessant artikel over een studie (http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/full/123/5/e808) over kinderen die 5 à 10 minuten tweemaal per week, gedurende drie maanden, een bad namen waaraan een halve tas bleekwater werd toegevoegd. De resultaten waren zo goed dat men zelfs de controlegroep die een placebo kreeg de kans niet wou ontnemen sneller baat te vinden bij de behandeling.
Mijn interesse was gewekt en met het idee: Baat (of moet ik hier zeggen "baadt"?) het niet, het schaadt ook niet, nam ikzelf ook een voet - en handbadje met een scheutje Javel. En wonder boven wonder, er was zeer snel verbetering merkbaar.

Voor alle zekerheid nam ik contact met het Antigifcentrum voor een juiste dosering.
Daar gaf men mij het volgende mee:
Bleekwater is een bijtend product bij hoge concentratie. Het gaat hier echter om een sterk verdunde oplossing die dan niet bijtend, maar wel irriterend (prikkelend) kan zijn.
Bleekwater kan de natuurlijke zuurtegraad van de huid verstoren en door een verhoogde doorlaatbaarheid van de huid kan er ook een allergie voor bleekwater ontwikkeld worden.
Om huidbeschadiging te voorkomen is het dus aangewezen voldoende te verdunnen (1/1000 = 1 cl op 1 liter water), af te spoelen na gebruik, eventueel een medische oplossing te gebruiken (Dakincooper 5,50 € voor 250 ml).
Een te sterke concentratie in geval van langdurig contact kan tot een lichte verbranding van de huid aanleiding geven.
Het is duidelijk dat er geen andere producten mogen toegevoegd worden om te vermijden dat er zich chloorgas zou vormen.

Ik hoop dat andere mensen hier iets aan hebben.
Daarom zet ik dit op het forum.
Met vriendelijke groet
Vivi

Hotforum
Gratis je eigen forum
Gunter
gunter.vandyck bij gmail.com
Homepage
28-05-09 10:09
Dankjewel voor de tip! Deze studie sluit aan bij de theorie die sommige dermatologen aanhangen om regelmatig de huid te ontsmetten met zachte middelen. Let wel, als ik het artikel goed begrijp helpt dit vooral om secundaire infecties te vermijden?

Marie-louise
16-04-12 13:46
idem, als bovenstaande, minimaal 25 jaar dishydrotisch eczeem in een ernstige mate
hormoonzalven, lichttherapie, honingzalven, voedingssupplementen, niets hielp
straffe hormoonzalven natuurlijk wel, maar dit maakte mijn huid zo dun dat ik zelfs geen vingerafdrukken meer had en waardoor mijn huid nog kwetsbaarder werd waardoor een volgende eczeemaanval nog desastreuzer verliep, kortom diverse allergologen en dermatologen hebben de eczeem niet weg kunnen nemen, ik zat in een neerwaartse spiraal en als je je handen niet kunt gebruiken, ben je zo goed als gehandicapped niet waar?
de oplossing die er nu wel is en waar ik ontzettend blij mee ben is inderdaad bleekwater!
ik ben er 1,5 jaar geleden bij toeval meebegonnen, gewoon een emmer water een flinke scheut bleek erin ( jerrican van 5 liter kost 90 eurocent) en eenkeer of 5 per dag metmijn handen erin, eczeem is weg en niet meer teruggekomen, mijn huid is herstelt en weer dikker en sterker

vroeger dacht ik dat het eczeem van "binenuit" kwam, nu ben ik ervan overtuigd dat het een schimmel/bacterie is dat het eczeem veroorzaakt
het chloor doodt deze schimmels /bacterien..
hoe dan ook, het is een verademing
eindelijk hoef ik mijn handen niet meer te verbergen omdat ze eruit zagen als de handjes van een schurftige chimpansee
, ik kan mijn handen weer openhouden voor het wisselgeld, en het belangrijkste natuurlijk is dat ik geen pijn en jeuk meer heb, want ,mijn god wat was dat erg...

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie