Economie, financien. Voor beroep en vrije tijd.

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Enkele boekhoudkundige vragen

Harun
14-01-06 12:47
Hoi John,

Mijn complimenten voor je zeer informatieve site. Heb je site via de Boekhoud-site van Kees van Asperen gevonden .

Ik zit namelijk met het volgende probleem. Ik heb onlangs met vrienden een supermarkt overgenomen, waarvan ik de boekhouding ga doen. Ik kom bij het inboeken van het omzet niet uit de voeten.

Stel ik wil de omzet van gisteren boeken;

Omzet ex BTW laag: 1500 BTW laag: 90
Omzet ex BTW hoog: 100 BTW hoog: 19

Omdat ik de inkoopwaarde van de verkochte goederen niet kan traceren, weet ik eerlijk gezegd niet wat de tegenboeking moet zijn.

Kun jij mij hiermee helpen???

Hotforum
Gratis je eigen forum
Harun
15-01-06 11:48
Dankvoor je complimenten. De vraag.
Omdat je de inkoopwaarde van de verkochte goederen niet kent, is alleen de volgende boeking mogelijk:
Kas of Debiteuren 1590
Aan Te betalen BTW 90
Aan Goederen 1500

en dat geldt ook voor de verkopen hoge BTW
Dit betekent dat de voorraad niet gecontroleerd kan worden met behulp van de boekhouding. Aan het einde van de boekingsperiode (boekjaar) inventariseer je de voorraad; waardeert deze, en zet dat bedrag debet op balans. De rest van de rekening gaat dan naar het resultaat.
Lees ook het artikel Permanence eens in de Artikelendatabase. Succes met de onderneming.
John

webmaster
15-01-06 11:51
Harun,
Ergens ging even iets niet goed geloof ik, want het systeem registreert geen antwoord maar dat staat er ondertussen wel. als er nog meer vragen zijn dan zie ik die wel.
John

Harun
16-01-06 17:32
Bedankt voor je snelle reactie. :) Je site verdiend veel meer publiciteit John. Het is echt een geweldig site.

Dus als ik het goed heb begrepen, boek ik de omzet gewoon van de voorraad af.

1000 Kas 1590
aan 1510 BTW verkoop laag 90
aan 3000 Voorraad 6% 1500

Aan het einde van elk boekjaar bepaal ik de werkelijke voorraad en boek deze in. Maar wat ik me afvraag is hoe ziet de journaalpost er dan uit? Stel de boekwaarde van de voorraad 6% is 10000 aan het einde van het boekjaar terwijl de werkelijke waarde 20000 is.

Is het eigenlijk ook mogelijk als ik de dagelijkse omzet onder `8000 Omzet laag` boek. Dus dan boek ik bank-kas dagboek het volgende:

1000 Kas 1590
aan 1510 BTW verkoop laag 90
aan 8000 Omzet laag 1500

En vervolgens boek aan het einde van het boekjaar na bepaling van de inkoopwaarde van de omzet aan de hand van inventarisatie het volgende:

7000 Kostprijs inkopen
Aan 3000 Voorraad 6%

Tenslotte wil ik je nog iets vragen. We hebben een bedrijfsauto aangeschaft die gedeeltelijk bij de dealer is gefinancierd. Maandelijk word er 500 euro afgeschreven van onze bankrekening. Tegen welk rekening moet ik deze in het bankboek boeken? ´1900 aflossingsverplichtingen´, ´1922 te betalen autokosten´of ´4690 overige auto kosten´

webmaster
16-01-06 18:33
Harun,
nogmaals dank voor de complimenten, en... we doen er vanuit hier natuurlijk alles aan om de site tot een succes te maken. Wellicht dat je collega-ondernemers ook eens op de site kan wijzen.
V.w.b. de voorraad even heel schematisch (btw buiten beschouwing gelaten)
Als je niet in staat bent de inkoopprijs van de goederen te registreren op het moment van verkoop dan zul je het moeten doen met een gemengde rekening voorraad.
Dus wordt er geboekt van een inkoop
Goederen
aan Crediteuren
en van de verkoop
Kas
Aan Goederen
Vervolgens aan het einde van het jaar voorraad bepalen door te inventariseren en te waarderen tegen inkoopprijs
en dat bedrag debet op de balans als voorraad zetten. Stel het saldo van de rek. goederen is op dat moment debet 3.000
voorraad (debet eindbalans is 10.000) dan is de winst 7.000.Stel saldo is credit 4.000 dan is de winst 14.000.
Ben je wel in staat de inkoopwaarde te bepalen op het moment van verkoop dan boek je alle inkopen op een afzonderlijke rekening en laat de "oude" voorraad vanuit de overname van de supermarkt vanzelf weglopen.
Van de nieuwe voorraad boek je:

webmaster
16-01-06 18:34
Voorraad(1) ik geef het maar even een afz. nummertje
aan Crediteuren
Van de verkoop:
Kas
Aan Verkopen
en
Kostprijs verkopen
Aan Voorraad (1)
Gevolg: saldo van rek. voorraad (1) moet per balasndatum nog aanwezig zijn; dus controle met de boekhouding.
De auto.
(bericht was te lang dus hier volgt de rest)
Je boekt van de aanschaf:
Auto
Aan Lening o/g (opgenomen geld)
Aan Bank voor eigen betaalde gedeelte

Van de termijnen moet je weten wat rente en wat aflossing is. Dan boek je:
Lening o/g voor het aflossingsgedeelte
Intrest lening voor de rest van de 500 euro
Aan Bank
John

Harun
25-01-06 11:44
Bedankt voor je heldere respons John. Ik heb toch maar gekozen om gemengde rekeningen te gebruiken.

Bedankt,

Astrid
22-06-10 11:17
Kan iemand mij helpen met de volgende vraag??

wat is de reden dat de totaaltelling van het grootboek gelijk moet zijn aan de totaaltelling van de proefbalans??

Alvast bedankt!!

jan de klerk
08-10-10 11:39
geachte heer,mevrouw,
ik ben bezig met de cursus Basiskennis boekhouden
ik moet nu een rekening afsluiten
Bijzondere baten lasten

debet credit
telling €15.615 €4.810,-

hoe sluit ik deze af? Gaat deze naar de AVW of naar het eigen vermogen (volgens mij aan de debetzijde afsluiten)
Met dank
Jan
Kan ik in de toekomst met meer van dit soort voor u waarschijnlijk eenvoudige vragen komen

m.vogels
04-11-10 13:02
Ik wil iemand helpen bij de boekhouding.
Het gaat over het boeken van een kasstaat.
Voorbeeld; bruto omzet 1000.00 (btw 19%)
Verleende korting 50.00 (btw 19%)
Pin betaling 800.00
contante betaling 200.00.
Zelf gedacht; Kas 1000.00
a/omzet 840,34
a/btw 159.66
Kruisp.800.00
a/Kas 800.00
verleende kortingen 42.02
btw 7.98
a/? 50.00
Pinbetalingen komen via bank binnen zodat kruisp.weer
gecrediteerd worden.
Maar hoe boek ik die korting tegen?
kUNT U MIJ DIT UITLEGGEN?
Bedankt Max.

m.vogels
04-11-10 15:45
Mijn vorige vraag was niet goed.
Bruto omzet euro 1254.51 (incl.19%)
Korting verkopen euro 38.49 (incl.19%)
Pinbetaling euro 1166.06.
Journaalpost zoals ik hem denk;
1)kas 1254.51
a/omzet 1054.21
a/btw af te dragen 200.30
2)kruisposten 1166.06
a/kas 1166.06
3)Kortingen verkopen 32.34
btw a.t.dr. 6.15
a/ ?
Per saldo contant euro 88.45
Nu is mijn vraag, doe ik dit goed met de korting?
Welke tegenrekening?
Graag uw oplossing.
Alvast bedankt.
Max

Hakim
Homepage
25-03-11 11:23
Beste John,

Uit de berichten heb ik gelezen dat u een website heeft betreffend informatie over boekhouding.

Kunt u me laten weten wat de website is.

Alvast bedankt voor u moeite en medewerking.

mvg,

erik coorevits
25-12-12 01:05
in welk boek vind je het resultaat van het boekjaar

Baboeska
21-02-14 13:48
Ik heb bezig op een opleiding boekhouden, maar heb een vraag waar ik niet helemaal uitkom dus,
Kan iemand mijn helpen met de volgende vraag:

Ik moet een balans maken maar een van de opdrachten is:
een hoeveel goederen met een inkoopwaarde van 200,- en verkoopwaarde van 248,- moet worden vernietigd. De goederen bevinden zich in ons magazijn.

Moet ik er nu 200,- of 248,- berekening?

Alvast bedankt en een prettig weekend!

Larysa
13-04-14 14:19
Baboeska, heb je al een aantwoord? Nu ben ik bezig ook op een opleiding boekhouden en ik heb dezelfde vraag. Kan je me helpen? Alvast bedankt. Larysa

Hotforum
Gratis je eigen forum
Larysa
13-04-14 14:25
Baboeska, heb je al een aantwoord? Nu ben ik bezig ook op een opleiding boekhouden en ik heb dezelfde vraag. Kan je me helpen? Alvast bedankt.Larysa

Carla
21-08-14 22:54
Bij toeval kwam ik op dit forum terecht. Heel handig! Helaas werkt de link naar de Homepage niet. Ik krijg een melding dat de pagina niet gevonden kan worden?

Wat is het adres van de homepage?

Met vriendelijke groet,

Carla

Adverteerder:

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie