logo

Welkom op het klus forum van CV-Shop. Stel hier je vraag, of praat hier met andere klussers.
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

AWB Thermo master 23.28W/23.29WT code 1

Wim 09-11-09 19:06
goedenavond,

ik heb hier een AWB Thermo master 23.28W/23.29WT met een probleem.

het display knipperd 0 - 1, en ik krijg geen warm water, en ook de verwarming blijft koud. De hoofdbrander springt niet aan. de storingscode 1 betekend volgens de handleiding:
"Waterdrukschakelaar geopend. Bij tap toestel tevens 0-stand 3wegklep niet gemaakt(C-NC microswitch)"

-waterdruk = 2,5Bar
-waakvlam = aan
-microswitch 3weg klep heb ik doorgemeten, en werkt goed.

deze storing heb ik al eerder gehad, maar toen deed hij het weer na een paar uur. Dit keer niet, heeft een van jullie misschien een idee?
En weet een van jullie misschien waar de waterdrukschakelaar zit?

groeten,

wim

De handleiding van de ketel:

http://www.awb.nl/stepone2

Hotforum
Gratis je eigen forum
Wolf
09-11-09 20:11
Je watedrukschakelaar heeft een te hoge overgangsweerstand , deze zit rechts boven in met volgens mij een groene en zwarte draad , deze 2 draden met elkaar doorverbinden en hij start weer op

wim
13-11-09 19:47
bedankt voor de post!

het probleem doet zich nu weer voor, en ik heb zoals aangegeven de schakeldraden doorverbonden, nu werkt alles weer normaal.

Maar dit lijkt me niet een definitieve oplossing, kan ik de schakelaar zelf uit mekaar halen, en schoonmaken of zo, of moet er een nieuwe waterdrukschakelaar in?

groeten,

wim

Wolf
13-11-09 22:41
Waterdruk sensor is alleen maar een extra beveiliging zodat de ketel afslaat wanneer de druk onder de 0,5 bar komt. Voor echte problemen met de ketel zal altijd de maximaal thermostaat de waakvlam uitzetten .

wim
14-11-09 17:20
hallo Wolf,

bedankt voor je reactie! ik zou hem dus gewoon doorverbonden kunnen laten draaien, zolang ik maar meer als 0,5 bar op de meter heb.(staat op 2.5)

kan ik deze waterdruksensor uit mekaar halen en repareren, of is een nieuwe ebstellen gewoon beter/goedkoper?

Groeten,

wim

Wolf
14-11-09 20:20
werkt prima zonder druksensor, meeste merken gebruiken niet eens zo'n sensor . Ik er nog nooit zo'n sesnor uit elkaar gehaald maar denk niet dat je erveel aan zal kunnen doen.

Joris
17-03-10 15:24
Hallo,

ik heb ook een AWB 23.29WT ketel uit 1992. Ik krijg alleen nog maar warm water als ik de huiskamerthermostaat even aan laat slaan, zodat de CV-ketel als ware even opgestart moeten worden zodat hij doorheeft dat er warm water gevraagd wordt. Wanneer ik gewoon om warm water vraag en de verwarming staat uit, dan geeft de ketel dezelfde foutmelding als in de 1e post beschreven (knipperend 0 - 1). Ik zit er aan te denken om de ketel te vervangen, want er zit geen onderhoudscontract, maar wellicht kan het met een simpele handeling verholpen worden.

Groet,
Joris

Wolf
17-03-10 21:01
Het microswitchblok boven op je 3w klep moet worden vervangen , niet veel werk zit vast met clipje en is ook niet duur . je kan ook alleen de micorswitch vervangen is standaard type

erik
25-07-10 07:08
bedankt wolf, mijn probleem is nu ook opgelost

addy
18-09-10 21:06
Ik krijg mijn verwarming niet aan de praat. ZWB 23.28 W
De digitale codeaflevering staat op 0 (nul). Als ik de thermostaat aanzet, gebeurt er dus niets. De waakvlam doet het goed, het gas staat open, er is ontlucht, bijgevuld en weer ontlucht. Vervolgens een aantal keer gereset door de stekker eruit te trekken. Als het toestel weer op de elektriciteit is aangesloten, lijkt het alsof de verwarming wil aanslaan, de code rechtsonder veranderd in eerste instantie naar POMPSTILSTAND TIJDENS NADRAAIEN OF STILSTAND NA RESET. Na een minuutje springt de code weer op 0. Vervolgens heb ik alle drie de dipswitches op ON gezet (alleen de derde stond op ON). Nu doen de ventilator het, van de pomp weet ik het niet) en ook nr. 3 is in orde.
Wie weet raad!? Alvast veel dank voor het meedenken.
Addy

addy
18-09-10 21:09
Sorry, ik bedoel dus het merk AWB CV Ketel, de AWB thermomaster 23.28 W

addy
21-09-10 20:22
Dag Wolf,

Stel ik de verkeerde vragen? Want nog steeds geen antwoord. Of is dit forum inmiddels opgeheven?
Hopelijk niet. Gelukkig is het nog niet zo koud dat de verwarming aan moet, dus er is nog even tijd.

Graag je reactie

Addy

jos
16-12-10 22:55
Hallo,
Mijn awb 23.29wt maakt steeds vaker geen warm water meer.
De stalen pen komt niet uit de driewegklep omhoog.
Als ik de pen met een tangetje omhoogtrek en de microschakelaar indruk doet hij het prima.
Is hier soms het doseerventiel of de waterfilter verstopt?
Als ik de waterzeefjes op de kraan verwijder doet hij het beter maar nog niet helemaal.

Prima side verder! Hopenlijk kan mij iemand helpen.

Wolf
17-12-10 20:13
je kan de klep in zijn geheel demonteren en reinigen , er is rev set verkrijgbaar voor een paar euro en dan is de klep weer als nieuw

danny
12-04-11 23:42
beste heren,

ook ik werd heden getergd door koud water.. als automonteur ben ik niet helemaal gek dus de monteurs maar weggestuurd .
woekerprijzen ... grrr. maar wil ff WOLF bedanken .

Met een code 1 ( driewegklep troep) schoongemaakt / en gangbaar gemaakt bleek ook de switch heel te zijn .

Na speuren op het internet de gouden tip. De schakelaar door verbonden en de boel doet het weer .... Warm water en zo

Toppie bedankt ( haha je ziet het nut van die forems. ) Niemand kon het juiste stellen maar WOLF wel ....

Danny

Hotforum
Gratis je eigen forum
george
28-07-11 11:25
Goede morgen Heren,

Ik heb ook een probleem met mijn ketel ( awb thermomaster type 23.29 WT ) uit 1995
Alles is ontlucht ,water is bijgevuld.
Waakvlam brand gewoon en als ik dan warm water vraag krijg ik heel even warm water en dan allen koud water.
Volgens mij gaan de grote vlam ook niet branden.
Tevens heb ik op dit moment de verwarming niet lopen

Kunt u mij adviseren.

Met vriendelijke groet

George

Ron
29-07-11 08:31
Gaat de ventilator op volle kracht draaien als je warm water tapt? Zo ja, dan heb je kans dat deze vervuild is en schoongemaakt moet worden. Anders mogelijk luchtdrukschakelaar defect.

Als hij niet op volle kracht gaat draaien dan moet je even meten of er (tijdens gebruik) 220 Volt naar de ventilator gestuurd wordt vanuit de besturingskast. Anders is deze defect, maar die kans is vrij klein.

Vervuilde lamellen van de ventilator is bijna altijd het probleem.
Vanaf de voorzijde de drie (messing) kruiskopschroeven opendraaien en het voorste deel van de ventilator eraf pakken. Het achterdeel kan blijven zitten. De lamellen met een borsteltje (een voor een) schoonmaken. weer monteren en klaar is kees.

dirk
12-08-11 11:18
heb een AWB 2HR 23wt hierop zit een wa regelng die het niet meer goed doet.
heb de buitenvoeler doorgemeten en was te hoog.
heb een nieuwe ntc gemonteerd van 10k maar is nog niet goed.
Warm water is oke maar driewegklep blijft op ww staan .
geen lekkage aan de waterleiding(heb alles afgesloten)ook maximaal therm vervangen maar nog steeds niets .
Als ik een zakje ijs aan de buitenvoeler hang begint hij oplaats wel.Wie weet dit?

wolf
12-08-11 19:26
als ventilator blijft draaien dan is de tap ntc onderin de boiler defect

ton
07-10-11 13:00
AWB Thermomaster HRG geen warmwater voor douche

ikkrijg geen warm water meer en er verschijnt geen foutcode op de ketel.

Wie kan mij helpen en woont in of in de buurt van tilburg?

Dolf
13-10-11 23:06
Waarschijnlijk blijft de stift van je driewegklep vast zitten.
Dit is de stift onder de micro switch (het zwarte kastje boven op de koperen driewegklep.)

dimitry
16-10-11 23:46
Beste,

Heb een 'probleem' met mijn awb 23-29 wt ketel uit 99.
Als ik hem aanzet doet hij het ,maar na een zo'n 15 minuten begint alles te trillen en komt er veel kabaal uit de ketel.
Monteur laten komen, die concludeerde dat de warmtewisselaar verstopt was, kosten vervangen zouden zo hoog zijn, dat hij direct een nieuwe ketel voorstelde.

klopt dit?
Kan je de warmtewisselaar niet op de een of andere manier reinigen?

kan dit probleem ook de drukvermindering verklaren
(volgens monteur niet) moet zo'n beetje iedere week bijvullen (2 bar, 2 weken later 1,2 bar)
Geen zichtbare lekken en expansievat is ook nog goed.

Bij voorbaat dank voor alle reacties.

dolf
18-10-11 18:32
ik zou er geen euro meer aan uit geven de ketel is 12 jaar oud koop als je kan dan gelijk een HR ketel.

dimitry
18-10-11 23:23
Beste Dolf,

Dank voor je reactie.

Heb op internet gezien dat een warmtewisselaar rond de 240 nieuw te koop is, kan 2dehands een complete ketel kopen voor euro 50,-

Denk dat in het laatste geval de kosten toch wel meevallen.

Weet niet of het 'makkelijk' zelf te doen is of hoelang en prof er voor nodig zo u hebben.

Met vriendelijke groet,

Dimitry

dolf
19-10-11 23:24
Hallo hier nog een reactie,
Als je de warmtewisselaar uit een oude ketel sloopt moet je wel nieuwe pakkingen (brand vrije pakkingen )plaatsen aan de binnenzijde van de branderkast aan de zijkanten waar de warmte wisselaar door de ketel heen wordt geschoven.
Veel succes met het ombouwen.

sjaak
26-10-11 17:52
Hallo allemaal ik heb gister het volgende meegemaakt:
Vorige week kwamen wij terug van vakantie het was nogal koud binnen dus cv aan.
Echter tijdens het opwarmen was er een soort hard leiding geruis hoorbaar bij de ketel terwijl deze flink opstookte.
Bij nakijken van de druk wat nog 1 bar betrof gisteren overgegaan op het bijvullen van het systeem tot 1,8 bar.
Na ontluchten cv opgestookt leidinggeruis bleef uit maar zag dat boven de 70 graden de keteldruk oplopen,op zo'n 85 graden stond de druk op 3 bar en is er water via overstortventiel ontsnapt.Nu staat de druk in koude toestand op zo'n 1,6 bar en heb ik gezien dat de overstort niet droog blijft.
Dit verhaal vertelde ik aan collega en die zei me dat het aan het expansie vat van zo'n 8 jaar kan liggen. Zou dit het zijn???
Wanneer ik expansievat zou vervangen als dit nodig blijkt moet dan ook het overstortventiel op ketel vervangen worden???
als ik bij de warmteservice vertel welke ketel ik heb weten zij dan welk expansievat ik nodig heb want ik kan nergens een nr of iets dergelijks vinden op het vat.
Ik hoor graag van jullie.

sjaak
26-10-11 17:55
Het gaat hier ook om de AWB 23.29 WT

dolf
26-10-11 18:43
Ja gewoon het expantievat vervangen 18 l is de meest gangbare met een voordruk van 0,5 bar.

Evt overstort 3 bar ook vervangen als het een thermomaster is er een van AWB kopen deze is ook gelijk met druk beveiliging.

sjaak
26-10-11 19:08
Bedankt hier kan ik verder mee!!

Jeff
27-10-11 16:54
Hallo,
Vandaag onderhoudsbeurt aan AWB 23.29 uitgevoerd uit 2001.
Netjes ventilator schoongemaakt met kunstof kwast en uitgezogen.Echter na het reinigen van dit viel het mij op dat de ventilator daarna wat aanliep wat ook te horen was toen ik deze weer monteerde en de cv in werking trad.
Gebeurd dit vaker ? gaat het over na het stoken of betekent dit dat de ventilator op zijn eind loopt???
Vorig jaar na dit reinigen was mijn klik probleem van de luchtdrukschakelaar ook over echter nu blijft ie soms tot wel 3 a 4 keer klikken waarbij gas aan gas uit gas aan gas uit elkaar afwisselen.Kan het zijn dat de luchtdrukschakelaar ook aan vervanging toe is af zou dit door aan ander probleem kunnen komen????

dolf
27-10-11 20:41
Hallo het kan zijn dat het lager vuil is geworden na het schoonmaken dit geeft vaak een fuitend geluid als deze echter een aanlopend geluid maakt heb je waarschijnlijk diverse schoepen scheef gedrukt en lopen deze nu aan op het slakkenhuis van de ventilator (dan moet je hem vervangen.)
De drukverschilschakelaar kan ook versleten raken maar het kan ook zijn dat je rookgasafvoer pijp verstopt begint te raken .Gaat de ketel wel gelijkbranden als je de rookgasafvoer even loskoppeld.Gaat er vanuit de ketel gelijk een 90 graden bocht naar boven?????
groeten.

Adverteerder:
1 2 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie