logo

Welkom op het klus forum van CV-Shop. Stel hier je vraag, of praat hier met andere klussers.

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

gasverbruik per kw

Willy
08-01-09 17:42
hallo heren
hier een vraag hoe bereken ik het gasverbruik in liters per 36 sen of per minuut van een ketel met een bovenwaarde van 43 kw

Hotforum
Gratis je eigen forum
Gerben
08-01-09 22:14
Aardgas heeft een gestandariseerde brandwaarde van 31.65 MJ per M3 gas.

1 J = 1 Ws (1 joule is 1 Watt gedurende 1 seconde)
dus per m3 gas krijg je 31.65 MJ= 31650 kWs

als je ketel dus 43 kW is heeft ie daarvoor 43/31650 m3/s nodig = 1.36 liter gas per seconde.

of per uur (*3600 seconde) = 4.9 m3 gas per uur!

Omdat je bovenwarmte getal gebruikt komt daar eigenlijk nog bij dat je ketel 107% levert en je dus eigenlijk iets meer warmte krijgt per kub.

Dus moet je die getallen nog door 1.07 delen =>
1.27 liter/s of 4.56 m3 per uur

Als je het onderwaarde getal neemt hoef je die 107% berekening niet te doen en kom je ongeveer op hetzelfde uit.

ps.: Ik denk dat er in de installatiehandleiding ook gewoon een gasverbruik van de ketel staat :-)
Zo wordt een Nefit HR43 door Nefit opgegeven voor 4.6 m3/uur (ah.. dat wisten we al )

en dan eigenlijk nog dat 1 m3 nederlands gas in werkelijkheid meer brandwaarde heeft:
Voor de prijs moet je dat niet meerekenen want per m3 geteld door de gasmeter reken je ook iets meer dan 1 m3 af, dat is juist die correctie voor de hogere brandwaarde. Voor gashoeveelheid in je leiding wel (dat wordt dus nog net iets minder)... maar zo nauw komt dat toch niet.. dus vergeet dat maar.

Willy
08-01-09 22:37
bedankt Gerben voor je snelle reactie
als ik het dus goed begrijp, we hebben staan een opgesteld vermogen van 500 kw.onderwaarde, hiervoor heb ik dus nodig een gasmeter met een capaciteit van meer dan 56 m3/ h dit zal minimaal een G60 aansluiting moeten worden
ik wil dit weten om eem goede dimensionering van onze netwerk beheerder te verlangen want vanaf 01-01-2009 wordt je gezien als grootverbruiker gas als je een aansluiting gelijk aan of groter dan G40 hebt zo'n aansluiting heb je nodig vanaf 350 kw opgesteld vermogen

Gerben
08-01-09 22:42
Je kunt het natuurlijk aan een grootgas installateur navragen voor de zekerheid, maar idd:

500kW (ow) op vol vermogen zal zo'n 57 m3 gas per uur vragen (een klein beetje minder ivm de hogere gasbrandwaarde van het nederlandse gas.

Gerben
08-01-09 22:45
Oja..

die namen G40 en G60 komen ook niet zomaar uit de lucht vallen:

Reken maar effe uit wat een 350kW installatie vraagt.... toevallig net 40 kub/uur

Willy
08-01-09 22:52
Gerben

maar nu hebben dus de netwerk beheerders iets uitgedacht om de vaste lasten van de aansluitingen omhoog te schroeven
vanaf G40 ben je dus grootverbruiker vanaf 01-01-2009
en gaan je vaste kosten ook fors omhoog zo hebben we een aansluitingen van G400 die terug kan naar G160 hier is genoeg in terug te verdienen door een aanpassing uit te laten voeren door de netwerk beheerder

nogmaals bedankt voor je infon

Willem
12-10-10 19:23
Willy,
Een G 40 gasmeter heeft een Q-max van 65M3
Dus een maximale capaciteit van 65 M3/h
Kijk maar eens op een site van een gasmeterfabrikant.

Luis
09-12-10 17:50
Hallo,
Ik ben bezig om een gasaansluiting te regelen voor een kas die ik gehoord heb. Probleem waar ik tegen aan loop is dat ik een opgave moet doen van te verwachten jaarvolume maar ik heb daar geen flauw idee van. Vorige huurder en eigenaar hebben geen informatie voorhanden en ook bij Stedin krijg ik nul op rekest.
Vraag: hoe bereken ik hoeveel gas ik ga verbruiken voor een ongeïsoleerde kas van 1000 m2.
En wat voor soort gasmeter heb ik dan nodig?
Ik heb begrepen dat het vervangen van een meter (er is vlg mij nu een G400 aanwezig en zou een K40 kunnen worden) zo'n 8 tot 10.000 kost. Klopt dit?
Al met al allemaal vragen waarvan ik niet weet bij wie ik kan aankloppen.

Adverteerder:

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie