logo

Welkom op het klus forum van CV-Shop. Stel hier je vraag, of praat hier met andere klussers.

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Temperatuur Nefit Ecomline.

Ruud
03-01-09 22:20
Luitjes,

Ik heb een vraag, en wel de volgende.

Wij zijn in het bezit van een Nefit Ecomline HRC 22 H.

Nu wil het geval dat bij dit koude weer de aanvoer-temperatuur vanuit de ketel niet hoog genoeg is om mijn kamer goed te verwarmen, de temperatuur van de ketel kan ik niet hoger krijgen dan ongeveer 60 graden.

Doch achter het klepje zit een potmeter die ik al in de hoogste stand heb staan, deze is ervoor om de ketel in te stellen tussen de 40 en 90 graden celsius.

En de potentiometer op het voorfront bij de radiatorsymbool staat ook al op maximum.

Hebt u een tip wat de oorzaak kan zijn?

Bij voorbaat mijn dank voor de gouden tip.

M.vr.gr. Ruud

Hotforum
Gratis je eigen forum
Inhome.
04-01-09 00:52
Als U de warme kraan opendraait, wordt het water dan kouder na een minuut of 5 ???

Gerben
04-01-09 10:37
Lijtk er op dat de laagste stooklijn wordt gekozen door de ketel.
mogelijke oorzaak:
- (Klokt)hermostaat (welk type?) staat verkeerd ingesteld
- buitenvoeler stuk/sluiting/lekkage (als ie aanwezig is??) (ketel ziet lage weerstand buitenvoeler => denkt dat het warm is buiten)

Ruud
04-01-09 10:51
Re: Inhome.

Ja, een enkele keer is het voorgekomen dat bij het douchen na een bepaalde tijd de temperatuur kortstondig heel laag werd.

Maar alleen bij het douchen terwijl mijn vrouw er onder stond, die gebruikt altijd warmere water, en die douch't altijd langer dan ik er onder sta....hi

M.vr.gr. Ruud

Ruud
04-01-09 11:02
Re: Gerben

> (Klokt)hermostaat (welk type?) staat verkeerd ingesteld

Ik heb een Moduline 30, en qua de instelling, nu dat denk ik niet, die heb ik op beide instelmogelijkheden al uitgeprobeerd, dus voorgeprogrameerd, en met de ronde draaiknop ook al ingesteld gehad, doch zonder resultaat.

> Buitenvoeler stuk/sluiting/lekkage.

Is niet aanwezig.

Trouwens ook nog even ter info, ik heb hem ook al een uur of 2 op de schoorsteenvegerstand gehad, nu dan draaid hij op volle toeren, en dan wordt het ook niet warmer dn 60 á'
62 graden.

M.vr.gr. Ruud

Gerben
04-01-09 12:25
Dat laatset is natuurlijk vreemd: Als ie voluit draait, moet de warmte ergens blijven...

Dus al ie echt voluit blijft draaien, en het water wordt niet warmer dan 60 graden dan neem je gewoon heel veel warmte af... Grote radiator in de schuur volopen ofzo?
(je zou dan duidelijk verschil tussen afvoer en aanvoer temp moeten kunnen voelen bij de ketel)

Weet je wel zeker dat ie echt voluit draait in servicemode?

{11kw jumper misschien weg? (= beperkt vermogen ketel)}

Inhome.
04-01-09 16:30
De ventilator is defekt. Toestel brand alleen laag.

Ruud
04-01-09 20:33
Re: Gerben.

> Dat laatste is natuurlijk vreemd: Als ie voluit draait, moet de warmte ergens blijven...

Ja, dat is ook zo.

> Weet je wel zeker dat ie echt voluit draait in servicemode?

Volgens mij wel, ik heb wel wat kennis van techniek, maar ben ook weer geen expert natuurlijk.

> {11kw jumper misschien weg? (= beperkt vermogen ketel)}

Zal ik morgenavond eens nazien.

Anders bel ik de service monteur wel van de leverancier.

M.vr.gr. Ruud

Ruud
04-01-09 20:35
Re: Inhome

> De ventilator is defekt. Toestel brand alleen laag.

Ooo, bestaat die mogelijkheid ook nog, ga ik morgenavond ook naar kijken.
Dat wordt een lange maandagavond....hi

M.vr.gr. Ruud

henk
06-01-09 00:26
hallo, je ketel gaat terug moduleren als de temperatuur van je retour water in de buurt komt van de temperatuur van je aanvoer water, er zit waarschijnlijk een radiator vlakbij de ketel aangesloten, je zou kunnen proberen deze radiator(s) een beetje te 'knijpen', zodat ze wat langzamer meelopen.

henk
06-01-09 00:45
Ps. Even uitleggen; als er een radiator vlak bij de ketel aangesloten is warmt deze heel vlug op, hierdoor wordt de retourleiding ook heel vlug warm, de temperatuur van de retoursensor in je ketel wordt vergeleken met de temperatuur van de aanvoersensor, als het temperatuurverschil te klein wordt gaat de ketel lager branden, het maakt dan niet uit dat hij op 90 graden is ingesteld, de ketel 'denkt' dat er geen warmte meer wordt afgegeven aan de radiatoren en gaat vervolgens terug moduleren.De oplossing is er voor te zorgen dat de radiator(s) die het dichtste bij de ketel zitten een beetje dichtdraaien zodat ze wat langzamer warm worden. Kwestie van proberen. Suc6.

Ruud
06-01-09 20:39
Re: Henk

> Hallo, je ketel gaat terug moduleren als de temperatuur > van je retour water in de buurt komt van de temperatuur > van je aanvoer water, er zit waarschijnlijk een radiator > vlakbij de ketel aangesloten, je zou kunnen proberen
> deze radiator(s) een beetje te 'knijpen', zodat ze wat
> langzamer meelopen.

Ja, het dichtst bij de ketel zit de radiator van de keuken, die heeft capaciteit over, en is ook warm genoeg.
Die heb ik nu voor proef even dichtgedraaid, en dan even kijken wat de kamer temperatuur gaat worden.
Ondertussen kijk ik ook naar de thermometer, henk bedankt voor jou tip.

Trouwens van de leverancier van de ketel komt er morgen ook even iemand langs om te kijken, ik heb n.l. een onderhoudscontract.

M.vr.gr. Ruud

Gerben
06-01-09 20:41
Henk, geldt dat voor alle Nefit modulerende ketels? (ook de classic HRC bijv?).

Dergelijke regeling is namelijk een beetje eng: Als de watertemp zakt, neemt de warmteafgifte namelijk natuurlijk af en wordt de verschiltemp tussen aan en afvoer alleen maar nog kleiner... waardoor die dan nog verder terug zal regelen: dit kan dus makkelijk fout gaan!

henk
07-01-09 22:51
Een classic moduleert inderdaad ook.
Dit moduleren heeft een 'modulatiegrens', deze grens voorkomt dat de temperatuur van het cv water blijft dalen.
Er is een ondergrens en een bovengrens in je ketelregeling ingesteld, bijv. 50 tot 100 procent vermogen, lager dan die 50 procent vermogen gaat het toestel dan niet verwarmen, als nu het temperatuur verschil tussen aanvoer en retour heel snel te klein wordt zal het toestel ook snel naar de ondergrens terug moduleren. Dit kan opgelost worden door de installatie in te regelen.

Inhome.
07-01-09 23:22
Het modulatie punt van een ecomline is 20 graden. Pas als het verschil van temp. tussen aanvoer, en retour meer dan 20 graden is, moduleerd het toestel OP BASIS VAN delta T op aanvoer en retour terug.

Voorts moduleerd het toestel terug als de maximale temp. ingesteld op de UBA is bereikt.

Voor verwarming moduleert het toestel volgens de modulatiegraad van de thermostaat (moduline serie dus).

Voor warmwater moduleerd het toestel op basis van boiler temp. en retour temp.

Alle andere verhalen in deze topic behoren in het rijk de fabelen.

Hotforum
Gratis je eigen forum
henk
08-01-09 00:36
In het land der fabelen hebben ze geen Nefit.

Ruud
31-01-09 19:37
>> Voorts moduleerd het toestel terug als de maximale temp. ingesteld op de UBA is bereikt. <<

Wat betekend UBA ?

Inhome.
01-02-09 14:25
Universele Brander Automaat

Ruud
02-02-09 20:55
Nog even ter info, de vorige week is er een nieuwe retoursensor in de ketel gemonteerd, monteur gaf aan dat hij defect was.

Ik was zelf niet thuis, ik vraag mij af of dit wel de oorzaak is geweest, ik ben er n.l. niks mee opgeschoten.

k'Zal met de verwarmingsbedrijf weer eens contact opnemen.

Want als ik hem op de schoorsteenvegerstand zet, dan komt hij ook niet boven de 60 graden Celsius.

Dit moet zo wie zo toch hoger zijn dan 60 Graden, of zie ik dit verkeerd.

Wolff
02-02-09 23:00
Op schoorsteenstand worden alle regeling genegeerd behalve te hoge tempratuen en zal de temperatuur 90c moeten worden en anders zal de ketel tijdens deze teststand code 2 of 4 moeten aangeven.Is dit niet het geval dan is waarschijnlijk ventilator defect. anders ketel laten uitlezen met de Nefit service tool (en iemand die er mee kan omgaan) en je weet het zeker .

Ruud
03-02-09 20:56
Hallo Wolff,

Ja, die gedachten had ik ook, en morgen komt er Iemand met meer kennis langs die gaat kijken, en ik laat in dit forum nog even weten hoe het afloopt.

Ook wel mooi om te weten natuurlijk wat er aan den hand was, en hoe het opgelost wordt.

Vr.gr. Ruud

Gerald
09-02-09 23:04
Is misschien de temperatuurmeter zelf defect?

roy
10-02-09 20:45
Zou het niet zo zijn dat de installatie te groot is cq. ketel te licht ?

@TS : is dit probleem altijd al geweest ? En als je maar twee kleine radiatoren ver van de ketel af open hebt en de rest dicht ?

Roy

Kees
02-11-09 12:03
Hallo,

Ik heb een Nefit Ecomline combi-ketel, die op zich naar tevredenheid werkt.
Het vreemde verschijnsel doet zich alleen voor dat als de waterdruk (gewone waterleiding, niet het CV gebeuren)er af is geweest de ketel veel minder warm water geeft.
Is ergens de hoeveelheid warm water te regelen? En ik zou ook graag weten wat de oorzaak is???

Andre
04-11-09 06:51
onder de boiler zit een messing apparaat met een inbus schroef daarin, deze linksom draaien.

Marijke Bouquet
05-01-10 10:51
ook wij hebben een Nefit Ecomline. Prima, zeer tevreden.
Alleen hebben wij het probleem dat we last hebben van een overshoot. Als de ingestelde thermostaat-temperatuur is bereikt, blijft de ketel gewoon doorstoken. De thermostaat staat ingesteld op 20 Gr, maar de ketel blijft in hoog bedrijf en verwarmt gewoon door naar zo'n 24gr.en dat is niet aangenaam.
De steilheid van de stooklijn heb ik verlaagd, bij -10 gr buitentemperatuur heb ik de gevraagde watertemperatuur van 75 verlaagd naar 70. dit heeft geen enkel effect.
Zal het verzetten van de parameter Pid van 11 naar 12 wel effect hebben? Andere tips?

tony
20-01-10 22:26
Hoi Ruud,
Ik heb hetzelfde probleem als jij hopelijk had met mijn Nefit. Maar hoe is het afgelopen? Doet hij het weer en wat heeft jouw monteur erover gezegd?
Tony

Jos
19-02-10 11:46
keteltemp komt niet omhoog>60C
onderverdieping is vloerverwarming, bovenverdieping radiatoren. stooklijn is maximaal ingesteld ( moduline 30)
schoorsteenvegertje reageerd 0,5 min op vollast en dan storing stroming of watertemp niet goed. (ik neem aan modulerend op delta T te groot)
vloerverwarmingtemp neemt behoorlijk af en de temp van het retourwater is erg laag, sensoren zijn vernieuwd.
De radiatoren worden niet warm terwijl er stroming is.
Men zegt de ketel is te klein? dit vint ik vreemd omdat het ding niet eens op vollast draait

Frans
01-01-11 23:28
Ik heb een Nevit Economy VRC24 ketel. Probleem is dat de ketel niet teruggaat in de CV stand, maar slechts warm tap water levert.
Vreemd genoeg doet de cv het snacht's wel, maar wordt er warm water gebruikt dan doet de cv het niet; overdag dus.
In Schoorsteenstand werkt alles prima, dus dat lijkt er op te duiden dat de Honeywell actuator en het koperen 3 weg systeem in orde zijn.

Kan het probleem aan de warmtesensor van de ketel liggen?

Hopelijk weet iemand raad.

Dank alvast,

Groet,

Frans

jansen
08-12-12 20:29
heb een 24 ecomline
storing is cv temp niet hoger dan
50 gr vent draait
wie heeft hier ervaring mee

Adverteerder:

Onderwerpen lijst