logo

Welkom op het klus forum van CV-Shop. Stel hier je vraag, of praat hier met andere klussers.
1 2 3 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

storing 6 A Nefit 21

Hotforum
Gratis je eigen forum
Rene
24-01-05 19:48
In het weekend van week 2 heb ik de nefit 21 bij mijn broer nagekeken. Na hem grondig schoongemaakt te hebben, heb ik de zwarte rechthoekige pakkingen van de ventilator en ook de pakking ventilatorhuis op het gasblok vernieuwd. Ik heb een nieuwe ontsteker geplaatst en de afstand tussen de nieuwe elektrode van 3 mm naar 2.2 mm verkleind.En geen siloconen pakking tussen ketel en onsteket geplaatst.Wel bij de bougiedop. De ketel doet het al 2 weken perfect.
Vanaf 2002 is deze ketel vooral in de wintermaanden een probleem geweest met storingen (6A)
Gerenomeerde firmas hebben toen in fases de logica, pomp,ontsteker, schakelunit boiler-ketel vernieuwd. Tevens ook het programma veranderd maar zonder resultaat (6A)
Je ziet maar de aanhouder wint.

Wel heb ik nog een vraag: De bougiedop die momenteel erop zit is 5K ohm. Als ik nu er een op zet van 1k ohm, kan dit een verschil in het vonken veroorzaken

klaasjan
24-01-05 20:10
rond 1992 heeft Nefit de brander aangepast en er een lownox uitvoering van gemaakt. hierdoor is de bolling van het branderdek flauwer geworden. Plaats je deze brander in een oud toestel waarbij de ontsteker recht haaks op de warmtewisselaar staat dan is de afstand van de onsteker tov de brander te groot geworden. Er wordt dan een schuine pakking gebruikt tussen de onteker en de warmtewisselaar omdeze afstand te corrigeren.
Veelal wordt een hardnekkige 6a storing veroorzaakt (waarbij de meest gangbare zaken zijn gecontroleerd zoals gasblok en openingen in de aansteekbrander)door de brander.
Het branderdek raakt door de ouderdom los en er is geen aarding meer tussen dek en massa waardoor de ionisatiemeting verstoort wordt. Dit komt dan meestal voor als de ketel flink op temperatuur is.
Als alle andere zaken zijn gecontroleerd die je kunt controleren, is het vervangen van de brander een optie met de meeste kans op resultaat.
gr Klaasjan

caroline
11-03-05 11:36
Ook ik heb sinds eergisteren problemen met mijn nefit hrc 23vt uit 1997. Hij wordt ieder jaar gecontroleerd en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Maar eergisteren sloeg hij plotseling uit tussen 9 en 10 uur ' s avonds met de melding 6A. Gisteravond deed hij dat weer, als ik op reset druk slaat hij meteen weer aan. Moet ik nu het onderhoudsbedrijf bellen of kan ik hier makkelijk zelf iets aan doen.

sjonge jonge
11-03-05 19:10
even bellen want
ionisatiepen kan versleten zijn
branderpakking kan gescheurd zijn
we willen geen problemen s avonds onder de douche ?

:)

klaasjan
11-03-05 20:05
Een handig hulpmiddel bij het reinigen van de wisselaar van een turbo of een ecomline is een uienkam deze past precies tussen de lammellen. en je kunt er diep mee tussen de lammellen komen om deze te reinigen.

thermo-techneut
13-03-05 12:17
Klaasjan,
je kunt toch op een éénvoudige manier je ionisatiewaarde meten bij de turbo?
de beroemde en beruchte 6A storing hoeft niet te leiden tot een eindeloos vervangen van allerlei componenten.
het kan een lastige maar uitdagende storing zijn.
eindelijk een storing waar je een beetje ervaring voor nodig hebt.

Eric
26-02-07 15:57
Mijn Nefit Turbo Type 32(1989) heeft sinds kort een probleem. De C.V. houdt er mee op. De eerste keer dat ik dit constateerde gaf de display "vergrendelen" als diagnose aan. Op tel.advies van de installateur - was in het weekend - heb ik toen de stroom uitgeschakeld (stekker uit) en weer aangesloten. Toen dat niet hielp heb ik de ketel enkele keren gereset. Daarna sloeg de ketel weer aan. Enkele dagen later weer het zelfde probleem maar nu met als diagnose: 8 of 6. Bij het resetten blijft hij hangen op 8. Bij veelvuldig stekker eruit en resetten start de ketel wel weer volledig op. Ketel is periodiek in onderhoud. De diagnose: "de ketel is aan vervanging toe is maar al te snel gesteld". Daarom graag eerst advies. Overigens hij staat nu weer op 6. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Eric
27-02-07 14:33
De storing is inmiddels verholpen. Bij demontage van de Logica bleek de achterzijde als gevolg van kortsluiting bruin verkleurd te zijn. Met een nieuwe Logica kan hij hopelijk nog jaren mee. Wie weet?

paul
23-08-07 21:00
goedenavond, vraag, wij hebben een ketel de nefit ecomline hrc 23 vt
we hebben deze in onderhoud bij geas, deze heeft hem toen die tijd ook geplaats, elk jaar word ie nagekeken door hun, door een onderhoudscontract. nu werd mij vandaag duidelijk gemaakt dat het toestel syphon mist!! en de rookgassen in huis komen.Nu is het raarste ze vragen wie er aangezeten heeft!!! pufffffffffff wel raar hebben al erg lang hoofdpijnen, en nooit heeft iemand anders dan de geas eraan gezeten!!!! nu moeten we zsm een afspraak maken, ook viel het ons wel op, dat we meer gas verbruikten, terwijl we juist zuiniger aan wilden doen!!

wat betekend dit, zelf heb ik de de ballen verstand van, en hoop dat jullie mij ermee verder kunnen helpen.

gr paul

OVL
10-10-07 13:42
Nefit Turbo 21 ontsteekt normaal als de ketel koud is, is deze warm (watertemp. ca.40*C of hoger)dan volgt na 3x proberen de storing 6.A. De ontsteker is gecontroleerd en afgesteld op 2,5mm. De ontstekerkabel meet 5k Ohm.De Nefit Logica is IMC520-01 met een ionisatiestroom van 6 microamp (moet min.2 zijn).Wie heeft er een advies?

Frans Verhoeven
06-01-08 22:57
Ik heb een nefit ecomline HR43. bj 1997.
Storingscode 6a. Na meerder reset pogingen start de ketel op. Het verschil in aanloop tussen niet en wel doorstarten is dat bij een goede start de ventilator mee opstart. Wanneer de ketel niet opstart tikt de ventilator en als je er dan in kijkt draait de schoep met tussenpozen van 1 sec in hele kleine stukjes (lijkt of deze wil opstarten maar loopt niet door.
De ontsteking elektrode gloeit en de gasklep hoor ik ook open gaan. Alleen de ventilator komt naar mijn mening niet mee. 1 op de 6 keer start de ketel wel gewoon op met een normaal werkende ventilator. Wie kan mij wat sturen in dit probleem.
De ketel is compleet schoon gemaakt en ionisatie pen vervangen.
frans, 0646293868

BenBen
07-01-08 08:41
Sinds twee weken hebben wij ook het reeds bekende 6A probleem bij een Nefit 21 bj 1992.
Alles opengemaakt en gereinigd, brander zier er ogenschijnlijk goed uit, de ontsteker staat op 2.5 mm.
De brander is nooit vervangen en er zit ook geen 'schuine' ontsteking in.

Wat mij opvalt is dat wanneer de ketel probeert aan te schakelen ik meerdere series vonken hoor (en zie) maar de ketel slaat niet aan. Soms na resetten of stekker eruit gaat het weer goed.

Het lijkt of het alleen s'ochtends of s'avonds gebeurd, wanneer dus bij iedereen de ketel aangaat. Zou dit van invloed zijn (gasdruk ?)

Verder heb ik ergens gelezen dat er over de bovenste spoel van het gasblok 24 V~ moet staan tijdens aanschakelen, kan iemand mij dat bevestigen ?
Geldt dit voor beide kleppen op het gasblok ?

-ben

henk
08-01-08 19:12
Fijn om een oud bericht op te halen van 2004

ben
23-01-08 19:45
jouw ketel werkt zeker ?

Hotforum
Gratis je eigen forum
JvD
24-03-08 17:44
Ploffen en knallen van mijn Nefit HR 32kW.
Soms knalt of ploft mijn ketel bij het ontsteken. De luchtaanzuigpijp raakte zelfs los.
Vanalles schoongemaakt en afgesteld, zonder succes.
Bij het 3de bezoek van de installateur is het gasregelblok vervangen. Dat bleek in mijn geval de oplossing. Nu weer perfect.

Inhome
26-03-08 23:43
Bij een turbo uit 92 zit de pen er recht in. Maar hierin zit wel de nieuwe brander. Om dit met zekerheid vast te stellen kunt U op zoek gaan naar een SV sticker (schone verbranding)op Uw toestel.
Een schuine pakking dient dan alsnog gemonteerd te worden.

evert
27-04-09 14:24
beste

Ik heb hier een Riello ketel die indirect een boilervat verwarmt voor warmwatervoorziening.
De ontsteker van de kachel doet af en toe erg gek hij vonkt dan niet of heel slecht.
De kachel gaat dan in storing. na reset springt hij weer goed aan.
reeds vervangen kastje met aanstuur elektronica en gasklpe huis incl afst juiste branderdruk
inst is zga nieuw.

bij toeval ontdekte ik dat de onsteker buiten de kachel zeer goed vonkt en in de kachel is het net of hij geen zin heeft zwakke vonk ed.
dus in de gastroom om aan te slaan zwakke vonk buiten de gastroom sterke vonk

hoe dit op te lossen ik verbruik veel warmwater hier op mijn kleine boerencamping

mvr gr

evert

evert
27-04-09 14:25
sorry verkeerd geplaatst

jan
24-08-09 18:19
storing 6 kan ook de flow switch wezen van je water. als er geen wwater stroomt doordat de pomp vast zit zal de ketel niet gaan branden!!! kan er voorzoichtig met een hamer op tikken. meestal is dan het probleem weg. anders switch vervangen!!!!

Bart
17-03-10 22:50
Hoi, ik heb sinds enige dagen problemen met Nefit Economy VR. Ik heb de mogelijke oorzaken doorgelezen en begrijp waarom dit gebeurd, echter ik wil zelf niet aan de verwarmingsketel sleutelen. Is er iemand die s'avonds wat wil bijverdienen ?
Gr
Bart

charles
03-04-10 09:50
Hallo

Ik heb heb probleem met mijn nefit 32 hr turbo, elke keer wanneer ik warmte vraag dan komt de storing 6A in display.
Ik heb de ontsteking bougie vorig jaar vervangen dus nu gereinigt en op 2,5 gezet, maar na een tijdje kom de storing weer terug.
Na het reseten brand weer tot dat hij dan weer in storing valt.
Wie kan mij hier helpen, waar naar moet ik kijken, is mijn logica kapot of zijn mijn branders versleten?

Gr Charles

gastje
26-08-10 12:41
Onze Nefit ecomline classic 1997 ontsteekt en brandt normaal, MAAR:
Telkens na tapwatervraag blijft de ketel 5 minuten voluit branden (code =. / H.) op het CV-circuit. Daarna moduleert-ie netjes terug naar ruststand. Tap je een minuut daarna weer, dan brandt-ie weer 5 minuten, thermostaat staat laag (zelfs losgemaakt).
De montuer heeft na een storing 6a de ventilator en de tap/cv klep vervangen, maar heeft dat daar wel aan gelegen denk ik dan? Die dingen gaan toch niet gelijktijdig zomaar kapot? Monteur is nu 4x langsgeweest maar weet het nu ook niet meer.
Dank voor jullie reactie!

SH
Homepage
01-09-10 00:26
Hoi gastje weet niet of je al op een andere pagina antwoordt heb gehad, maar je probleem kan dus nog in je driewegklep zitten schakelt deze tussen ww gebruik en cv gebruik goed om, wanneer de klep halverwege blijft hangen verwarmd hij het cv circuit mee. Boiler sensor kan defect zijn. werkt de kamerthermostaat wel wanneer de tapvraag over is.

C
18-10-10 12:00
Wij hebben ook een hrc23vt kutketel van Nefit, deze geeft al jaren storing 6a. Kost een vermogen... Heb al regelmatig voorgesteld aan de onderhoudsmonteur om deze ketel te vervangen door een nieuwe maar hij zegt dan: NIET doen, jullie hebben een goeie en Nefit is goed, alles is bijna vervangen er kan niets meer aan stuk...
Toch weer altijd die kutstoring, om gek van te worden. Afgelopen zomervakantie soms wel 4 x per dag, nu weer helemaal niet, maar kan zomaar ineens weer anders zijn! Nefit schuift het op de leeftijd maar dit probleem had ie al toen ie nog maar 3 jaar oud was dus dat is gewoon bullshit, want t probleem is nooit weggebleven en komt ook altijd weer terug.Als er weer iets vervangen is dan een paar weken/maanden goed en dan begint het gezeik weer.... Voor ons NOOIT geen nefit meer, kutding en kutservice van Nefit zelf!!!! Ze schuiven het af op de ond.houdsmonteur en dat het overal aan kan liggen storing 6a??? Maak dat ding dan duidelijker zodat je weet wat er vervangen moet worden met storing 6A en niet dat er zoveel kapot kan zijn??? Echt waardeloos voor een firma die beweert dat ze hun klanten nooit in de kou laten staan, het tegendeel is echter waar, ze staan vaker in de kou dan in de warmte!!!!

Louise
21-02-12 22:28
Heb een Nefit Economy HR
En geeft elke keer 6 A code.
De brander doet het en na een poos weer 6a weet hier iemand raad mee ?

peters
22-02-12 17:21
onderhoud ketel waarschijn lijk vervuilt

andré
22-02-12 19:07
Storing 6A kan vele oorzaken hebben!
Om te beginnen kunt u eerst de ionisatiepen er eens uit halen, indien hier een scherpe punt aan zit moet u deze vervangen, heeft het uiteinde vrijwel dezelfde vorm als het begin dan kunt u deze reinigen met een schuurpapiertje zodat hij weer blank is.
Alle andere oorzaken die de 6a storing tot gevolg kunnen hebben moeten ter plaatse bekeken worden!
Gasvoordruk, gasblok, gloeiplug, ventilator en vervuiling toestel!

willem
29-10-12 12:52
6 a start wel op ,soms niet of na korte tijd weer a6 demonteer de brander en kijk of die er oud uit ziet en meet de weerstand zou 0 moeten zijn., wel weerstand, dan slechte ionisatie =6a., draai een klein parkertje tussen brander en blok.! zij kant, kijk glas. b/v een van de logica. veel geluk willem.

henk drijfhout
07-12-12 17:23
6a storing.

Ook ik had een 6a storing, alles schoongemaakt, vonk ok.,en alle tips van het forum uitgevoerd. Toch was het het gasregelblok. Als deze defect is is er ook geen vlam en dus ook de melding 6A...

rian ritzen
17-12-12 18:11
ik wil niet veel zeggen maar ik zie jullie hier een turbo open maken, heb je ook gecontroleerd of die geen gassen lekt?
bij dit toestel krijg je geen re-circulatie van rookgassen dus alles wat er uit pompt komt de kamer binnen, kijk uit met die grapjes,ze zijn er namelijk vrij gevoelig voor
en oja, die storing wilt zeggen dat de hooft brander niet inkomt tijdens de warmte vraag

oftewel gasblok dood, of verkeerd ingesteld (11.5mb)
misschien niet eens een verkeerd idee om de voordruk eens te meten

Adverteerder:
1 2 3 
Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie