logo

Welkom op het klus forum van CV-Shop. Stel hier je vraag, of praat hier met andere klussers.

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

HR ketel aansluiten op gemetselde schoorsteen ?

Klaas 21-09-04 19:03
MH.

graag wil ik mijn HR ketel aansluiten op een bestaande gemetselde schoorsteen. Ik wil hiervoor de bestaande opening Ø125 van mijn huidige (oude) ketel gebruiken. De ketel staat op zolder.
Kan cv shop hiervoor afvoermateriaal leveren ?

Groet,

Klaas :)

Hotforum
Gratis je eigen forum
CV-Shop
Homepage
21-09-04 19:35
Hallo Klaas,

Je mag een HR-ketel niet zomaar aansluiten op een gemetseld kanaal. Je kan hiervoor een flexibele afvoerpijp van RVS gebruiken (van 80 mm.). De schoorsteen zelf kan je wel gebruiken als luchttoevoerkanaal voor je ketel, mits hier geen andere apparaten op zijn aangesloten.

Klaas
21-09-04 20:04
Dat er een flexibele afvoerslang gebruikt zou moeten worden is me duidelijk. Luchttoevoer is eveneens mogelijk omdat de schoorsteen verder niet gebruikt wordt.
Ik ben eigenlijk opzoek naar zoiets als bijvoorbeeld de schoorsteen renovatieset van Burgerhout. Kunt u zoiets leveren ?

teun (de beun)
02-10-04 23:53
Beste Klaas,
Let er wel even op dat wanneer u RVS gebruikt dat het bij veel HR-toestellen nodig (verplicht) is om een externe condenafvoer op het cv-toestel te plaatsen.
Groetjes Teun.

Niek BV
03-10-04 10:15
Waarom niet gewoon het dak uit met een nieuwe dakdoorvoer?? je schrijft dat de cv ketel op zolder staat, neem aan dat het dak hierboven zit? Denk zelfs dat je goedkoper uit bent met een nieuwe dakdoorvoer Er zijn geen renovatiesets voor een voering door een gemetseld kanaal hiervoor kun je zelf dingen smamenstellen. Let er inderdaad op als je voering lang is dat er een condensopvang boven het toestel komt. :)

Klaas
03-10-04 12:51
Vwb. de afwerking gaat mijn voorkeur simpelweg uit naar het bestaande schoorsteenkanaal. Ik vind het netter uitzien als een dakdoorvoer.

teun (de beun)
03-10-04 13:43
De plicht om een externe condensafvoer te plaatsen heeft niet alleen te maken met de lengte van de afvoer, dat lengte is van belang wanneer men aluminium toepast. Wanneer men kunststof of RVS toepast is een externe condensafvoer in de meeste gevallen verplicht. Er zijn een aantal cv-toestellen waar het niet hoeft. Om zeker te weten of het wel of niet nodig is kan men het beste contact opnemen met de betreffende fabrikant.
Groetjes Teun.

Klaas
03-10-04 13:49
Een afvoer is aanwezig op zolder, die ga ik dus gebruiken.

Niek BV
03-10-04 13:51
Succes dan maar

Klaas
03-10-04 14:16
Thnx.

Ben er alleen nog niet uit welke ketel het gaat worden.
Gaat een duurdere ketel (Nefit / Atag) nou ook langer mee ? Of toch maar een Bosch of Remeha nemen ?

teun (de beun)
03-10-04 14:22
Hoi Karel,
Ik geloof dat Niek BV meer heeft met Atag, en ik met Nefit.
Je krijgt dus nooit een objectief antwoord. Wat ik wel eens aanbeveel; vraag eens in je eigen fam en kennissenkring wat voor ervaring men heeft met de verschillende merken en vooral over de eventuele fabrieks-service. Ik ken fabrikanten die de garantieregels heel strikt toepassen, en ik ken ze ook die wat minder strikt zijn, dus wat minder streng zeg maar. Ik ga geen merken meer noemen, want dan krijg ik weer op m' n flikker en daar heb ik geen zin in.
Groetjes teun

Klaas
03-10-04 14:38
Tja, dat rondvragen bij kennissen leverd niet zoveel op helaas.
Dat is meer iets in de trand van. Uhhhhhmmm, ik heb geen flauw idee welke ketel ik heb eigenlijk. Tot: Nefit omdat de installateur dat zegt. Of zelfs een Crane van 35 jaar oud. Een kennis heeft een Atag blauwe engel en die heeft heel veel storingen gehad.

Niek BV
03-10-04 18:54
Haha Teun heeft me een beetje door komt omdat we Atag select dealer zijn en veel met Atag doen. Het hele garantieverhaal bij atag is een goed argument. Moet zeggen dat Atag wel zijn problemen heeft gehad, maar ze in mijn ogen goed opgelost zijn. Het is en blijft een duur toestel waarvan je mag verwchten dat hij een poos mee gaat. Ook de Nefit is zeker een goed toestel daarin blijf ik objectief.... Het is moeilijk om je een objectief antwoord te geven omdat de 1 meer goede/slechte ervaringen heeft met een bepaald toestel. Wat je voor jezelf moet uitmaken is wat je voor een ketel wilt uitgeven en op basis daarvan dan een keuze gaan maken. En ehh slechte ketels worden niet meer gemaakt alleen met de 1 zijn soms de "kinder ziektes "er nog niet uit. Veel wijsheid gewenst ;)

teun (de beun)
03-10-04 22:35
He Niek,
Wij begrijpen mekaar.
Groetjes Teun

Wopstra
24-10-04 23:27
Mijn voorkeur gaat uit naar een Ecomline Excellent

Hotforum
Gratis je eigen forum
ton
24-01-05 13:46
Ik heb een Nefit Econoline HR. De CV themperatuur wordt niet hoger dan 60. Ik kan de oorzaak niet vinden. Ik heb wel het gevoel dat de retour ook nog te heet is. Wie kan met helpen?

nine
24-01-05 15:08
hallo ik zit met een probleem . de ketel levert wel warm tap water . maar als ik de kachel thermostaat aan zet gaat de ketel vin wel draaien maar de brander slaat niet aan . het betreft een nefit fasto fc 2000 hr uit 1995 . iemand enig idee wat het zou kunnen zijn . met vriendelijke groet nine .

joppie is terug
24-01-05 17:56
staat de potmeter van die ecomline wel op 10 ?
staat er een radiator dicht bij de ketel open ?

wat betreft die fasto ; de klep werkt niet bel een installateur

nine
24-01-05 22:10
z welke klep als ik vragen mag?

ton
26-01-05 12:32
De potmeter staat op 10 ik heb al geprobeerd om de verwarming alleen beneden open te te laten staan helaas geen resultaat.Ik heb een redelijk huis 500m3.
De pomp staat op stand 1. De radiatoren zijn gewoon direct op de leidingen aangesloten. Thermostaat is een chronotherm IV. ' k snap d' r niks van.

Henk
22-06-10 18:37
Om te beginnen zou ik de cv pomp op stand 3 zetten ipv stand 1 en ik zou minimaal 5 radiatoren dor het huis heen openzetten ivm circulatie.Het toestel moet wel zijn warmte kwijt kunnen.

Adverteerder:

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie