logo

Carpheaven.nl Karper vissen in de regio Noord-Limburg

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie
Auteur

Visterfte nu ook in Reuver??

Hotforum
Gratis je eigen forum
Rob Berendsen
Homepage
31-07-10 12:06
Hoi,

Ik vind het niet nodig om het bestuur overal de schuld van te geven. Enige wat mij stoort is de doofheid van enkele bestuursleden. Iedere week krijg ik diverse berichtjes over de wedstrijden. Notabene nog met alle andere email adressen van de leden erbij. Waarom niet even een uitleg wat er voor de karpervissers gedaan gaat worden. Het mag toch niet zo zijn dat ze hier nog geld voor mogen vragen. Ik heb een tijd geleden een mail ontvangen van Jos Wolters

“Beste leden,

De karper is de laatste tijd erg actief aan de vijver.
Het bestuur hoort regelmatig, dat er de laatste tijd veel karper gevangen
wordt.
Zoals te zien is op deze foto.

Gr. Jos Wolters”

Op de foto staat een jongen met een heel schamel karpertje. Dus wij reageerden met de vraag;

“Wij van www.carpheaven.nl horen toch hele andere berichten. Zo zou het zich niet lonen om nog een vergunning aan te schaffen vanwege het matige karper bestand na de vissterfte. Deze berichten komen toch van meerdere leden die nog actief op de vijver vissen. Wat mogen we nou geloven? Heeft het berstuur al overwogen of er nieuwe karper uitgezet gaat worden? Is het nog wel een vergunning waard op dit moment?”

Waarom is het zo moeilijk een antwoord te geven op een hele simpele vraag. Jullie begrijpen het dus al, het antwoord kwam nooit.

Gr Rob Berendsen
nullnull

Hay
30-07-10 13:29
Oplichters zijn het. Wel de poen incasseren maar niets leveren. Ze hebben daar toch altijd al een hekel aan karpervissers gehad. Nee, samen met 50 andere imbecielen de hele vijver verkankeren met hun wedstrijdjes. Wij hoeven toch niet voor hun feestjes te betalen. Waarom niet eerlijk zeggen waar het op staat. Als het bestuur geen karpervissers wil zien aan de waterkant, zeg het dan.Goede tip Frits, voor ons het volgend jaar geen vergunning meer.

frits
29-07-10 20:28
Hallo

Het is toch godverdomme van de zotte dat het k.t bestuur in reuver alleen maar naar de witvissers kijkt en niet naar de karpervissers!!
Ze laten niks van zich horen wat er gaat gebeuren met de vijver ook niet over de eventueele uitbreiding die op het programma staat , je hoort niks van die hufters , heb er geen goed woord voor over !!!
Wat heeft de afvissing in april voor een oordeel opgeleverd??
Niemand weet het !! Ze zwijgen het gewoon dood !! En ze hebben ook een website maar daar komt ook nooit iets nieuws bij , ja van die k.t wedstrijdtjes die ze houden onderling maar over de vissterfte en over het wel en wee van de vijver staat er niks .
Gewoon alle vergunningen het water in gooien met het bestuur erachteraan !!!
Als iedere karpervisser het volgend jaar geen vergunning meer koopt dan zullen ze het wel merken in de kas wat die k.t karpervissers betekenen voor het clubje !!

Vind het ronduit schandalig hoe het bestuur met de leden omgaat !!!!

gr. Frits

tom
29-07-10 16:27
Doe jij maar lekker stekkepiele.Zult zelf wel merken dat ook jij minder in dat netje krijgt.

Lid van Rovers.
29-07-10 00:42
Op de roversheideplas zit niemand te wachten op karpervissers. We zijn jullie liever kwijt dan rijk. Jullie zijn goed om de kas te spekken. Hahahaha

Tom
28-07-10 17:04
Ik heb weer lekker 4 dagen kunnen ZITTEN karpervissen op de roversheideplas .
Noppes, nada, niks gevangen.
Ze moeten nog meer wedstrijden houden daar: koppelvissen dinsdg, koningsvissen zondag, de donderdagmiddagvissers.
Voor hoeveel kilo voer wordt er ingegooid.
Doe eens een jaar niks aan wedstrijden!

Als er bijv 20 karpers dood gevonden worden is het bij mij logisch dat er weer 20 bijkomen.
Ik denk;ik weet zeker dat ik volgend jaar ergens anders (de)een vergunning(en) ga kopen. Wambach in Tegelen bijvoorbeeld of in Wanssums Ven.
Er zijn er genoeg.
Bekijk het maar HSV de Forel

Rob
18-05-10 12:48
Wat jammer van die geweldig mooie karpers die “Roversheideplas” rijk is/was. Ik heb het wel eens “de oude lullen”vijver genoemd. Gezien de uitstraling en de praatjes die s’morgens vroeg over de hele vijver te horen zijn. Heerlijk toch, als je ergens in een hoek de verhalen hoort wat aan de overkant verkocht worden. Het is geen geheim dat een aantal witvissers het geen punt vinden dat de karper stilaan aan het verdwijnen is. Ze gooien er straks gewoon weer wat kilo`s witvis bij en hoppa, het probleem is opgelost. Een karper bestand zal niet zo gemakkelijk te vervangen zijn. Maar daar zit ook niemand op te wachten toch?.
De vereniging is wel zo vrij om het geld van alle vergunningen te ontvangen, en zo ook die van de karper vissers. Daar wordt dan straks weer een leuk feestje van gehouden of nog meer goedkope witvis gekocht. Tja, die “oude lullenvijver” was een geweldige karperstek, er is nu niets meer van over.

Carpheaven
Homepage
18-05-10 12:22
“Rovedrsheideplas” 18 mei 2010, is nog maar net “hersteld”van een vissterfte, blijken er weer dode vissen gevonden te zijn. Zowel witvis en ook karper leggen weer het loodje. Maakt de natuur nou een foute grap of is de pas uitgezette pootvis toch de schuldige. Feit is, het is nog lang niet voorbij en we zijn bang dat dit wel eens de nekslag voor dit water kan betekenen. Wat is er toch allemaal aan de hand op onze wateren?

Het afvissing van april 2010 had al aangetoond dat het droevig gesteld is met de vis populatie. Zullen nu de laatste mooie karpers ook gaan verdwijnen? Wij weten het niet. De vereniging zal het een zorg zijn want die doen net alsof er niets aan de hand is. Wat we wel weten is dat er nog massaal wedstrijden worden gehouden. Al die foedralen en schepnetten gaan straks zo weer de kofferbak in en worden weer in andere vijvers gestoken. Struisvogel politiek, wat ik niet weet kan me niet raken. Misschien dat een oproep via deze kant iets kan bijdragen. Hang niet overal je foedraal en schepnet in zonder het eerst met desinfecterende middelen te behandelen. Maar vooral, laat zo`n vijver toch eens een beetje bijkomen. Het is geen forellen vijver.

huub engelen
17-05-10 11:23
Hallo Forumbezoekers

Gisteren gehoord dat er vorige week weer verschillende dode karpers gesignaleerd zijn op de roversheide plas.
Zelf gisteren gezien dat er nog steeds dode voorn en brasem in het water liggen , volgens mij vissen van de laatste visuitzetting. Hopelijk blijft een massale vissterfte uit.

gr. huub engelen

Carpheaven
Homepage
08-11-09 13:43
Karpersvissers op "Roversheideplas" niet gewenst?

Zat laatst weer eens een keertje te vissen "oppe" reuver en toen werd ik voor de zoveelste keer aangesproken door leden van de visvereniging van reuver over de handel en wandel van de visclub. Nou een goed woord hadden ze er niet voor over dat kan ik je wel zeggen en dit betreft met name het beleid wat ze er op nahouden tegen de karpervissers. Een aantal punten zal ik proberen op papier te zetten:

Punt 1: Dat er nog steeds maar met 1 hengel gevist mag worden is voor de meeste karpervissers een doorn in het oog , nu mag er in de wintermaanden wel met 2 hengels gevist worden maar dit lijkt mij de omgekeerde wereld te zijn omdat de meeste mensen juist in de zomerperiode graag met 2 hengels wil vissen en nu werd er door het bestuur gezegd dat er anders teveel hengeldruk zou komen en dat misschien andere mensen er last van zouden kunnen hebben.

Punt 2: Dat er geen reactie van het bestuur is geweest op de karpersterfte van het voorjaar zowel in het signaleren en in actie ondernemen tegen de ziekte en of instanties inschakelen om te komen kijken naar het probleem . De instanties zijn door de vissers zelf ingeschakeld en ook een vermelding op de website van de hengelsportvereniging of een bord aan de ingang van de vijver te plaatsen zijn uitgebleven.

Punt 3: Het te voeren beleid tegen de karpervissers is ronduit waardeloos te noemen. Met gezegden van: het is ook eigenlijk een witvisvijver en eigenlijk moeten de karpers er maar af gehaald worden want we hebben er alleen maar last van , ze trekken onze lijnen kapot , is er natuurlijk geen goede verstandhouding mogelijk. Hopelijk gaat het bestuur zich ook eens een keertje meer inzetten voor de karpervissers en kan er ook naar hun wensen geluisterd worden.

Punt 4: Of er na de karpersterfte van dit jaar nog nieuwe uitzetting van karper gedaan word om het karperniveau weer op peil te krijgen. Er is navraag gedaan door mensen en een karper kost per kilo 3,50 euro en aangezien er ongeveer 20% van de club karpervissers zijn willen zei hun geld ook goed besteed zien en niet alleen witvis erop zetten. Als deze 20% nu eens hun lidmaatschap eens deden opzeggen , dit zou de club toch een hele grote bron van inkomsten schelen .

Punt 5: Hoe zit het met de uitbreiding van de vijver ? Wat zijn hiervan nu daadwerkelijk de plannen en word er nu ook rekening gehouden met de karpervissers of worden we weer in de hoek getrapt? Hopelijk niet het laatste.

Al met al heb ik de laatste tijd van een aantal medevissers een heel slecht signaal gekregen naar de vereniging toe en ik hoop dat dit in de toekomst toch snel zal verbeteren en dat er oplossingen gezocht gaan worden voor deze problemen.Misschien een idee om eens door iemand ALLE problemen ten opzichte van de karpervissers eens op papier te zetten en dan dit te gaan voorleggen aan het bestuur , dan moet er toch wel een oplossing te vinden zijn lijkt mij.Wou dit eigenlijk niet voor mij houden en dit toch eens laten weerklinken op deze site.

www.carpheaven.nl (8 november 2009)

Ruud Hebben
26-06-09 21:11
Ik ben vandaag van half 7 tot half 2 in reuver geweest karperen. Helaas heb ik niks gevangen en ook erg weinig aan activiteit gezien. Of de vissen nog niet zo happen omdat ze nog niet volledig hersteld zijn of dat er minder karpers zitten dan dat ik had verwacht weet ik niet. Voorgaande jaren ving ik bijna altijd wel minimaal een karper en soms zelfs drie maar ik heb het idee dat dat verleden tijd is. Erg jammer aangezien je bijna nergens karper van dat formaat met niet al te veel moeite kan vangen. Denk dat ik eens op zoek ga voor een vijver er neven bij.

Rob
24-06-09 19:35
23 juni 2009, Ondanks een behoorlijke noordooster wind en een bittere kou, had ik toch de mazzel dat een mooie karper mijn aas niet heeft laten liggen en zich goed heeft gedaan aan die overheerlijk Duitse maïs van de Aldi. Wederom tot 8 uur s`morgens was er leven genoeg en sprong er overal vis. Toen de wind begon te tollen was het dan ook direct afgelopen. De aanbeet was erg fel en hij gaf ook niet snel op. Er zat dus flink pit in. Wat me wel opviel en ik weet niet of het bij het patroon van de “buikwaterzucht” hoort, de vis had aan de onderkant allemaal rode stippen. Zoals roestvlekken in kleding. Verder zag hij er met z`n 17 pond goed en gezond uit. (foto staat op www.carpheaven.nl)

We kunnen weer vissen dus, maar het feit blijft toch, dat er een aantal karpers gesneuveld zijn. Of ze deze ooit weer zullen aanvullen blijft de vraag.

Mark
24-06-09 18:57
Heeft er nog iemand in reuver gevist???

Rob
18-06-09 21:15
18 juni 2009 Het ziet er naar uit dat Reuver nog eens “geluk”heeft gehad. We zijn vandaag 18 juni 2009 nog eens vroeg opgestaan en hebben geprobeerd iets te vangen op onze "favoriete" vijver.
Gevangen hebben we niets, maar de karper activiteit was overal aanwezig. Tot 8 uur waren ze flink aan het woelen en vooral overal te horen. Het gaf ons de indruk dat ze kiplekker in hun schubben zaten. Geen tekenen van zieke vis. Maar laten we niet te vroeg juichen. Jammer dat het weer omsloeg en de vangst uitbleef, anders hadden we er zeker nog een of twee kunnen landen.

Toch zijn we met een goed gevoel weer naar huis kunnen gaan. We gaan het begin volgende week nog eens proberen.

Hotforum
Gratis je eigen forum
Rob
07-06-09 11:29
6 Juni 2009 Een citaat uit een E-mail van Jos Muisers
....aangaande de sterfte van de karpers aan de visvijver Roversheideplas kan ik mededelen dat er uitvoerig watermonsters zijn genomen door het waterschap waarin niets te vinden was wat niet goed was of duidde op een watervervuiling, tevens was het zuurstofgehalte erg goed.

Persoonlijk heb ik met Mark (een lid van de vereniging) 14 Karpers enkele Zeelt en een tiental Brasem uit het water gehaald en begraven,Voorn hebben we bijna niet gevonden. In de twee weken erna zijn er nog 3 of 4 dode Karpers gevonden.
De Karpers waren allen dik opgezwollen en rood gekleurd, met deze gegevens bij de hand heeft de kring Limburg de conclusie getrokken dat dit buikwaterzucht kon zijn, dit kan in de vijver komen door visuitzettingen of door vogels, tevens kan het meespelen dat leefnetten en schepnetten of onthaakmatten niet goed werden gereinigd.
Dit virus zal op natuurlijke wijze uit het water verdwijnen. Zoals het er nu uitziet zal dit ook zo zijn.
Op dit moment zijn er geen plannen om nieuwe Karpers uit te zetten, tevens om de eenvoudige reden dat deze visssoort nu niet uitgezet kan worden en nu ook niet te koop zijn.
Gr. Jos Muisers

Rob
01-06-09 10:15
31 mei 2009 De vissterfte met name de karpers is volgens onderzoek veroorzaakt door een virus (buikwaterzucht). De dode vissen zijn uit het water gehaald en begraven, dit om stank en verdere besmetting te voorkomen.

Gr. Jos Wolters

Rob B.
Homepage
30-05-09 14:47
Als het daarbij blijft, teken ik ervoor. Omdat het "slechts" een kwarts is dat het loodje heeft gelegd,komt door de algemene toestand van de karper. Die vond ik altijd erg goed. Stevig, sterk en vol pit. gezonde vis dus. Daarom kun je het eigenlijk niet vergelijken met Grubbenvorst. Die karpers hadden al zelfmoord neigingen.

Gr. Rob

Ruud Hebben
30-05-09 11:49
MMM 2 vijvers in een korte tijd dat is niet goed. Ik vis al een paar jaar regelmatig op rovers heide maar dit jaar niks gevangen daar en toch al een aantal keer geweest. Het is niet te hopen dat er het zelfde gebeurt als in grubbenvorst want dan zijn we weer een mooie vijver minder rijk.

Niemand weet precies hoeveel karpers hier op zitten maar ik schat zoon 100 tot 150 dus dan heeft al bijna een vierde van het bestand het loodje gelegd zonde.

Afwachten dus.

huub engelen
28-05-09 08:36
Hallo

Het laatste nieuws vanuit reuver is dat er nu een 20 tal dode karpers verwijderd zijn uit de vijver. waar het aan ligt weet niemand en er is een onderzoek gaande en hopelijk komen we er achter wat de uitkomst hiervan is.Ben er afgelopen dagen nog geweest kijken en zag nog 1 dode karper liggen maar weet niet of die er al lag een paar dagen geleden of dat dit een nieuwe is. Van vissers hoor ik wel dat je er geen enkele hoort of ziet springen en af en toe word er nog wel eentje gevangen door iemand . Ook deze gevangen karpers vertonen geen rare plekken of zoiets , ze zien er normaal uit maar je kunt merken dat de vissen zich niet lekker voelen.
Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan vermelden we die .

gr. huub

Don
25-05-09 21:29
Is er nog nieuws betreft dit water en de sterfte

gr Don

Don
20-05-09 22:46
Daar heb je zeker een punt Roel, maar vind dat je dat pas kuntn zeggen als je de rest kunt uitsluiten. Er zijn genoeg wateren geweest in het verleden waar het aan anderen oorzaken lag.

Roel
20-05-09 14:24

Wel heel erg jammer dat er enkele tientallen vissen sterven. Wat we echter niet moeten vergeten is dat het een heel natuurlijk verschijnsel is, zie het als een natuurlijke schoonmaak om de vijver weer in balans te krijgen. Elk water heeft dit wel een keer in de 25 jaar.
Ik denk niet dat we er met zijn allen TE zwaar aan moeten tillen, moeder Natuur houdt zichzelf wel in balans.

In ieder geval moeten de dode exemplaren zo snel mogelijk uit het water om besmettingen met ziektes tegen te gaan. Verder denk ik dat bij de meeste vijvers het bestand na een sterfte nog steeds goed is.

Don
20-05-09 11:24
Het is ook niet de bedoeling van mij om het bestuur als veroorzaker te betitelen absoluut niet. Maar wat je in een eerder bericht zelf zei. Sommige vinden het belangrijker dat het tuintje er mooi bij staat.

Rob B.
Homepage
20-05-09 09:44
Hallo Schotta,

Je schrijft over dode vissen bij “De wambach”. Heb je dit gemeld? Kun je daar niet meer over te weten komen? En als je zoiets tegenkomt, probeer dan wat foto`s te maken en stuur ze even op.

Hallo Don,

Het bestuur is natuurlijk niet de veroorzaker van dit drama, maar zou er wel wat fanatieker op mogen optreden. Maar ook al zou het aan iemand gelegen hebben, zoiets gebeurd nooit met opzet en is nooit helemaal uit te sluiten.
Wat het beste is en op welke manier ze dit zouden moeten oplossen weet ik niet. Dat is niet aan mij besteed. Hoe het plan van aanpak er uit gaat zien, moeten we nog horen. Huub kent er wat mensen van de vereniging, misschien dat hij even wilt bellen of informeren. Wat de witvis betreft; Ook de brasem en zeelten lagen op hun rug, en die waren niet aan het zonnebaden.
Op het moment toen we stonden te kijken naar de man die het water op kwam meten, kwam er voor onze neus een karper uit de diepte en blies z`n laatste belletjes uit. De Foto hiervan zal ik vandaag nog op de website zetten.

Gr. Rob

Don
20-05-09 09:30
Rob,
Betreft het ontsmetten. Aleen kokend water zal niet helpen. Een goed ontsmettingsmiddel voor materialen is alcohol/ethanol 85% dit kan je door middel van een spuitflacon vernevelen op je net en mat. (niet op gelakte materialen zoals hengels spuiten)Maar het is maar net wat je ervoor over hebt. Ook zal niet iedereen dit toepassen. en helaas gaat de vogel niet op: als één persoon het doet is het al een begin.Zelf heb ik het nog nooit hoeven te gebruiken aangezien ik een mat gebruik waaraan een los bovenzeil bevestigd zit waardoor ik een keer in de zoveel tijd het zeil en net in de badkuip schoonmaak. Niet perse om virusverspreiding tegen te gaan, maar puur dat we allemaal wel bekend zijn met hoe erg een net kan ruften.In de koi sector wordt wel goed ontsmet na het overzetten van zieke koi. Maar dat is niet te vergelijken

Don
20-05-09 09:09
Dat van de winter lijkt me helemaal een broodje aap verhaal. Elders in Europa is het in de winter elk jaar kouder dan in Nederland en daar hoor je ook niets van grote getale karpersterfte door extreme kou. Wat je zegt over het bestuur ben ik het 1000% mee eens. Er moet eens meer na de leden geluisterd worden. (een voorzitter en bestuur zijn naar mijn mening aanwezig om de belangen van de leden te behartigen mits het realistisch blijft)Een uitstrijk kan ook het beste gemaakt worden van de slijmlaag van een levende karper. Een dode karper zal al enige tijd in het water gedobberd hebben waardoor eventuele bepaalde bacterien die niets met de oorzaak te maken hebben zich kunnen voortplanten. Een goed gereformeerde koi handelaar kan tegenwoordig alle karpersoorten al controleren op bepaalde ziektes. Ik meen dat de karperhof in Tegelen aan de venloseweg ook al op ziektes kan controleren. Maar weet niet of die puur alleen koi's doet. De oude van dagen die nu nog het woord hebben binnen de meeste verenigingen moeten gelijk actie ondernemen. Als je al weet dat er met de waardes van het water niets aan de hand is zal je gelijk de karper moeten controleren (als er geen sterfte van witvis aanwezig is.) Succes Don

Rob B
Homepage
20-05-09 08:48
Ik denk dat we de theorie van” de paai” wel kunnen vergeten. Het zijn er teveel op zo`n korte periode en het is nog lang niet afgelopen. Voor mijn gevoel vond ik de karper in Reuver altijd net iets fitter en gezonder dan elders. Vergeleken met andere vijvers wordt er in Reuver niet zoveel op karper gevist. Het valt dus wel mee met de drukte. Ook om het feit dat er maar met een hengel gevist mag worden. Het aantal karpers is in vergelijk met andere wateren niet abnormaal. We mogen het natuurlijk niet zien als de populatie op rivieren en kanalen, maar zeker niet zoals in Grubbenvorst.

Of ze nog sectie zullen verrichten op de vis weet ik niet, Dat zal toch wel? Ik heb het gevoel dat een deel van de leden er niet zo rouwig om zijn. De vereniging was al gewaarschuwd maar reageerde laconiek, volgens iemand die ik sprak. Laten we maar hopen dat er mensen zijn die de vinger aan de pols houden.

Ik ben het er helemaal eens dat er strengere regels op na geleefd moeten worden, maar nogmaals het zijn geen dolfijnen en als we echte dierenliefhebbers waren, gingen we niet vissen. Toch willen we nog langer plezier van het vissen beleven, dan moeten er dingen veranderen. We zouden toch mogen verwachten dat minimaal een onthaking`s mat verplicht gesteld zou worden en een betere controle. Maar daar hebben ze in Reuver nog nooit van gehoord. (uitzonderingen daargelaten)

Misschien zouden ze het reglement niet meer aan een bestuur van de vereniging moeten over laten. Met alle respect voor degenen die altijd zo hun best doen, maar vaak zijn het een groep oudere witvissers die het niet zoveel interesseert. Als de tuin er maar goed uitziet.

Ik hoorde ook geluiden over de extreme winter, het ijs en de schaatsers. Dat lijkt me toch echt een broodje aap verhaal of zie ik dat fout?

Mvg. Rob

schotta
20-05-09 08:33
een paar weken gelede in tegele geweest in wambach..
door lage ook verschillende karpertjes dood aan de kant ..23 heb ik dr geteld..
mvg schotta

Don
19-05-09 22:55
Is er net als in Grubbenvorst dan ook nieuwe karper uitgezet in Reuver???
Een actief lid van Reuver vertelde me vanmiddag dat het om 5 stuks ging. Ik weet niet of de paai al aan de gang is geweest bij jullie maar daardoor kunnen ook een aantal karpers het loodje leggen. (verbeter me als het niet zo is)
Is er ook een uitstrijk van de karper zelf gemaakt. Deze verteld meer dan alleen de watertoestand. Daarbij komt het in het voorjaar vaker voor dat er karpers sterven. In Engeland is na aanleiding van voorjaars karpersterfte jarenlang onderzoek geweest maar hebben ze niets kunnen vinden. In ieder geval sterkte ermee en dat er een juiste oplossing gevonden mag worden.
M.v.g Don

Hieronder een stuk wat bij menig bekend is, maar na mijn mening wel rekening mee gehouden moet worden:

DRUKBEVISTE WATEREN
Wat opvalt, is dat karpersterfte meer optreedt in wateren die druk bezocht worden door karpervissers dan in wateren waar nauwelijks vissers komen. Dat zou misschien kunnen komen doordat karpers die regelmatig gevangen worden en niet voorzichtig worden genoeg behandeld, stress ondervinden en daardoor verzwakken. Maar het is even goed mogelijk dat, juist in wateren waar veel mensen vissen, zieke en dode karpers veel eerder worden opgemerkt.

GEVOLG VAN UITZETTINGEN?
De cijfers laten verder een verband zien tussen wateren waar (te) veel karpers zijn uitgezet en de kans op karpersterfte. Door overbezetting komen de vissen vermoedelijk onderling meer met elkaar in contact, waardoor ziektes gemakkelijker kunnen worden overgedragen. Bij het uitzetten van vis is het bovendien altijd mogelijk dat er exemplaren bij zitten die een besmettelijke ziekte onder de leden hebben. Die kans is helemaal aanwezig als karpers van het ene naar het andere water worden overgeplaatst.

KARPERSTERFTE VOORKOMEN
We weten nog niet voldoende om nu al te kunnen zeggen hoe karpersterfte in de toekomst te voorkomen is. De resultaten van de enquête geven nog geen helder beeld wat karpersterfte veroorzaakt. Toch kunnen willen we enkele adviezen geven:
· geen illegale karperverplaatsingen!
· geen onnodige stress veroorzaken bij karper!
· alert zijn op zieke vissen!
· bij verdenkingen: materiaal goed drogen (voorkomen van besmetting)!
· calamiteiten-regelgeving volgen!
· melden bij de vereniging! (die meldt de sterfte bij de OVB.)

Rob B.

Homepage
19-05-09 13:20
Mogelijk nu ook vissterfte op “Roversheide plas”.

Het ziet er naar uit dat ook Reuver getroffen is door een vissterfte onder de karpers. Het was ons al op gevallen dat we de laatste keren geen vin meer hebben gevangen. Tot onze grote schrik zagen we met eigen ogen de tientallen dode vissen voorbij drijven. Niet alleen karpers, ook de zeelt en brasem`s zijn het slachtoffer.

Een actief lid van de vereniging en een voormalig secretaris van de club waren ook aanwezig en hebben rijkswater staat gebeld om monsters van het water te nemen. Deze bleken in orde te zijn en dat betekend niet veel goeds. Speculeren heeft nu even geen zin, maar de kans is groot dat een zelfde scenario als in Grubbenvorst aan het gebeuren is. Een regelrechte ramp. We zullen proberen hier zodra er nieuws over is, dit te publiceren op onze website.

Dringend worden sportvissers welke de laatste maanden in Reuver of in Grubbenvorst gevist hebben verzocht, hun spullen (visnet, leefmat foedraal) heel goed schoon te maken. Het liefst met kokend water en ontsmetting`s middel. Alleen zo kan voorkomen worden dat dit e.v.t. virus zich verspreid.
null

Adverteerder:

Onderwerpen lijst
Nieuwe reactie